Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Sortevik, Arne (1 - 20 av 577)
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1216 (2012-2013)

    Innlevert: 23.04.2013

    Sendt: 23.04.2013

    Besvart: 08.05.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Jeg viser til eget spørsmål om oppfølgning av rasstengt E16 mellom Bergen og Voss. Kan statsråden opplyse om hvor mange rashendelser det har vært på strekningen Bergen-Voss de siste 10 årene, hvor mange som har medført hhv. personskade og stenging av vei, og hvorfor strekningen på E16 mellom Bergen og Voss ikke har fått prioritert rassikrings/vedlikeholdsmidler til veisikring i handlingsplanperioden på nylig framlagt forslag til ny Nasjonal transportplan 2014-2023?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1212 (2012-2013)

    Innlevert: 23.04.2013

    Sendt: 23.04.2013

    Besvart: 30.04.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Hovedfartsåren mellom øst og vest E16 er fremdeles stengt etter raset som gikk onsdag 17.4.2013. Statens vegvesen har 22.4.2013 varslet om stenging i minst én uke. Omkjøringsvei er rv 7 gjennom Hardanger der det nå er stor ekstra trafikkmengde. Riksvei 7 har mange steder dårlig kapasitet og veibrukerne opplever kø og vanskelige forhold. Hvordan følger Samferdselsdepartementet opp at stenging blir så kortvarig som mulig, at informasjonen om omkjøring blir så god så mulig, og at det settes inn tiltak for å sikre at omkjøringsveier ikke får ekstra kø?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1175 (2012-2013)

    Innlevert: 16.04.2013

    Sendt: 17.04.2013

    Besvart: 06.05.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Flyselskapene og deres ansatte er misfornøyde med at regjeringen ser ut til å holde dem utenfor arbeidet med mulig nytt lov- og regelverk for luftfarten. Regjeringens mål og mandat for arbeidet ser ut til å være uklart. Men om man ønsker å se konkurransevilkår, rutetilbud og arbeidsvilkår i en større sammenheng bør det være nyttig å ha både selskap og ansatte med i en bredt sammensatt gruppe. Vil statsråden sørge for deltagelse fra flyselskap og ansatte i arbeid med nytt lov- og regelverk og når vil arbeidet være ferdig?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1133 (2012-2013)

    Innlevert: 09.04.2013

    Sendt: 09.04.2013

    Besvart: 17.04.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Avinor eier og driver 46 av landets flyplasser og har derved nesten monopol på flyplassdrift i Norge. Virksomheten er i det alt vesentlig brukerfinansiert. Avinor har betydelige utfordringer med å levere stabil lufttransport grunnet vedvarende problemer med flygelederbemanning. I tillegg viser utviklingen ved Avinors flyplasser økende forsinkelser ved flyavgang og mye kø for reisende. Likevel planlegger Avinor ny merkevareprofil til 50 mill. kr. Vil statsråden akseptere denne prioriteringen av selskapets inntekt?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1108 (2012-2013)

    Innlevert: 04.04.2013

    Sendt: 04.04.2013

    Besvart: 11.04.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    En gjennomgang av tall fra Avinor synes å tyde på at nesten samtlige av landets mest brukte flyplasser har hatt en økning i antall forsinkelser de siste årene. Gjennomgangen viser også at nesten hvert femte fly som har tatt av fra Gardermoen hittil i år har vært forsinket. Det er økning fra i fjor og året før. Hvilke tiltak gjennomføres av Avinor for å snu denne utviklingen og for å sikre mindre omfang av forsinkelser både på landets hovedflyplass og på øvrige flyplasser i landet?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:1101 (2012-2013)

    Innlevert: 03.04.2013

    Sendt: 03.04.2013

    Besvart: 08.04.2013 av justis- og beredskapsminister Grete Faremo

    I 2013 er det kun 7 personer ansatt til å følge opp grensekontrollen på Bergen Lufthavn Flesland, landets nest største lufthavn. I 2002 var det 12 ansatte. Siden den gang er trafikken økt kraftig. Sola lufthavn v/Stavanger har 13 politi-ansatte. Bergen burde hatt 42 ansatte for å utføre grense-kontroll i tråd med Schengen-avtalens forpliktelser. Dagens bemanning med-fører også at heller ikke øvrige politioppgaver dekkes tilfredsstillende. Hva vil statsråden gjøre for å styrke politibemanningen på Flesland i 2013?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:1083 (2012-2013)

    Innlevert: 25.03.2013

    Sendt: 25.03.2013

    Besvart: 05.04.2013 av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

    Når siste offisielle globale temperaturmålinger fra Met Office (UK) sammenlignes med prognosene fra IPCC over global temperaturøkning fremvises hvor feilaktig IPCCs temperaturprognoser har vært og fortsatt er. Dette er alarmerende informasjon sett på bakgrunn av hvordan Klimapolitikken spesielt i Norge drives av hypotesen om at menneskeskapt CO2 øker temperaturen på jorden. Nettopp faktisk temperaturmåling av god kvalitet gir mulighet til å justere mål, strategi og tiltak i forhold til feilaktige prognoser. Gjøres det?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:1077 (2012-2013)

    Innlevert: 25.03.2013

    Sendt: 25.03.2013

    Besvart: 05.04.2013 av justis- og beredskapsminister Grete Faremo

    Jeg viser til svar på spm. nr. 587 om arbeidstilsynets rapport om arbeids-forholdene for politiet i Hordaland/Bergen i Allehelgens gt. 6 i Bergen. Jeg viser videre til oppslag i Bergensavisen 20.3.2013 der det fremgår at det fortsatt ikke er avklart en løsning vedrørende bygg; dvs. tiltak som kan skaffe politiet arbeidsforhold som tilfredsstiller kravene i AML og ikke minst krav til tjenesteutøvelse mer i tråd med politiets egne mål og publikums forventninger til et moderne politi. Når kommer avklaring om bygg?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1033 (2012-2013)

    Innlevert: 19.03.2013

    Sendt: 19.03.2013

    Besvart: 04.04.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Ifølge mediameldinger 19.3.2013 vil en rekke veitunneler ikke få nødnett. Krav til trafikktetthet er angivelig blitt senket til 4 000 kjøretøyer pr. døgn. Likevel er det mer enn 200 tunneler som ikke oppfyller kravene til å få installert nødnett. Cirka 2/3 av disse ligger på Vestlandet. Dette vil medføre en uakseptabel ulik sikkerhet for veibrukerne. Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sørge for at folk i distriktene har samme trygghet nå de kjører i tunnel som folk i sentrale strøk?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1019 (2012-2013)

    Innlevert: 18.03.2013

    Sendt: 18.03.2013

    Besvart: 22.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Tilsyn med og informasjon om hva som skjer i bomselskapene etter at alle partier i Stortinget med unntak av FrP har godkjent bompengefinansiering, hvordan pengene brukes og hva som skjer i forhold til rammer og premisser som ligger til grunn for godkjent bompengefinansiering, er for liten. Et eks. er Drammen der bompenger står på konto 12 år etter at bommene ble tatt bort. Kan statsråden legge frem oversikt over pengebruken for alle bomprosjekt som er avsluttet i perioden 2000 - 2012 i forhold til premiss for godkjenning?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:997 (2012-2013)

    Innlevert: 13.03.2013

    Sendt: 14.03.2013

    Besvart: 21.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Nye innflygingsrutiner på Gardermoen har skapt og skaper fortsatt forsinkelser i flytrafikken. Avinor skylder på flyselskapene og flyselskapene på Avinor. Tidstap og ulemper for passasjerene er betydelig. Vil statsråden sørge for at innføring av disse nye rutinene blir gjennomgått for å sikre at ikke slike omlegninger medfører omfattende forsinkelser for flypassasjerene?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:966 (2012-2013)

    Innlevert: 07.03.2013

    Sendt: 08.03.2013

    Besvart: 19.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Under denne regjeringen bygges det ikke bare for lite ny vei. Det bygges også ny vei som er underdimensjonert for den trafikken vi vet kommer på ny vei. Det er jo ofte slik at bedre vei skaper mer trafikk; ikke fordi veibrukerne kjører for moro skyld, men fordi ny vei ofte utløser et eksisterende transportbehov. Kan statsråden legge frem oversikt over veiprosjekt ferdigstilt i årene 2005 - 2009 med opplysninger om planlagt trafikk og faktisk trafikk i ÅDT for disse prosjektene i årene 2011 og 2012?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:956 (2012-2013)

    Innlevert: 06.03.2013

    Sendt: 07.03.2013

    Besvart: 13.03.2013 av justis- og beredskapsminister Grete Faremo

    Transport og kommunikasjonskomiteen besøkte nylig Danmark. I Justisdepartementet fikk vi en orientering om den danske versjonen av nasjonalt Nødnett som er fullt innført innenfor en kostnadsramme på 600 mill.kr. mot foreløpige anslag i Norge på 6 mrd.kr. Til komiteen ble det som svar på spørsmål opplyst at brukerne ikke betalte for bruken; dvs. at alle frivillige organisasjoner som gjør en viktig jobb i beredskapsarbeidet også i Danmark slipper ekstra kostnader. Vil statsråden sørge for en tilsvarende løsning også i Norge?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:853 (2012-2013)

    Innlevert: 19.02.2013

    Sendt: 19.02.2013

    Besvart: 28.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    I rapport fra Statens Havarikommisjon om dødsulykken i Hyvingstunnelen på E16 26.9.2011 slås det fast at friksjonen i den våte veibanen var svært dårlig da føreren av vogntoget mistet kontrollen og kom over i feil kjørebane. Betong-dekket var dårlig vedlikeholdt. En måned før skjedde lignende ulykke i tunnelen. Dette understreker at E16 Bergen -Voss er blitt en farlig vei. Jeg viser til svar på spm. 617 om Veitilsynet. Vil Veitilsynet også prioritere fysisk befaring og kontroll med spesielt ulykkesutsatte veistrekninger?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:811 (2012-2013)

    Innlevert: 12.02.2013

    Sendt: 13.02.2013

    Besvart: 19.02.2013 av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

    Nye undersøkelser viser stor uenighet blant fagfolk vedrørende påstanden om at menneskeskapt CO2 påvirker klima. Nye målinger av temperatur "show substantially less recent warming than is claimed by global warming alarmists". Begge forholdene er nærmere omtalt i begrunnelsen for spørsmålet. Klimapolitikk og klimatiltak kan ha store konsekvenser for utvikling og levestandard i Norge. Hvordan følger regjering, MD og statsråd med i kunnskapsutviklingen som bør være basis for norsk klimapolitikk?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:802 (2012-2013)

    Innlevert: 12.02.2013

    Sendt: 12.02.2013

    Besvart: 20.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Jeg viser til repr. forslag fra FrP Dok8:114 2010-2011 og innst. 404S 2010-2011 om saltbruk på norske veier. Både i innstilling og i debatten om saken i Stortinget 14.6.2011 ble det fra alle partier uttrykt behov for å se nærmere på strategi for - og omfang av - saltbruk på norske veier. SVVs prosjekt "SaltSMART" er gjennomført og jeg antar at anbefalinger er tatt i bruk. Hvordan følger statsråden opp strategi for saltbruk på norske veier slik at saltbruken går ned samtidig som sikkerheten opprettholdes?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:769 (2012-2013)

    Innlevert: 05.02.2013

    Sendt: 06.02.2013

    Besvart: 14.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    I Avinors investeringsplaner er utbygging av Flesland flyplass i Bergen et viktig prosjekt. I første omgang kommer helt nødvendig utbygging av terminalbygget. På litt lenger sikt planlegges utbygging av rullebane 2 for å møte økende etterspørsel etter flytransport. Arbeidet med å sikre nødvendig areal har pågått en tid men er ikke avklart. Forsvaret eier nå det areal som trengs for å bygge RB2 øst for RB1. Hva vil statsråden gjøre for å sikre nødvendig avklaring og til en pris som både kjøper og selger kan akseptere?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:768 (2012-2013)

    Innlevert: 05.02.2013

    Sendt: 06.02.2013

    Besvart: 13.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    I løpet av snart 8 år har regjeringen Stoltenberg utvidet bompengefinansiering til å bli hovedfinansiering på linje med statens finansiering av veibygging. Det medfører omfattende ekstra transportskatt for veibrukerne. Kan statsråden legge frem en kartoversikt, med spesifiserte passeringspris for henholdsvis vogntog og privatbil, på europaveistrekningene mellom landets ti største byer inkludert bypakker samt øvrige riksveistrekninger i 2005, anslag for 2013, og planlagt i 2023 basert på gjeldende NTP?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:733 (2012-2013)

    Innlevert: 30.01.2013

    Sendt: 30.01.2013

    Besvart: 08.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Det er mange eksempler på at Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) bruker svært lang tid - mange år - på å undersøke hendelser. Dette medfører at rapport fra SHT, kommer til dels lang tid etter at hendelsen/ulykken fant sted. Det innebærer at det går lang tid før årsaker som forårsaket hendelsen blir kjent og kan brukes til å forhindre nye hendelser. Er statsråden tilfreds med dagens behandlingstid i SHT, og hva vil statsråden evt. gjøre for å redusere antall saker og behandlingstid pr. sak. på linje med f.eks. Sverige?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:709 (2012-2013)

    Innlevert: 23.01.2013

    Sendt: 24.01.2013

    Besvart: 01.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Jeg viser til spørsmål i stortingets spørretime 23.2.2013 om sikkerhet og beredskap på Bergensbanen og svarene gitt av statsråden. I forhold til beredskap og risiko knyttet til redningsarbeid og evakuering vinterstid på høyfjellet i vinterkulde, svarte statsråden at værforhold i større grad må avgjøre om tog sendes over fjellet. Målet for JBV og NSB bør jo være oppetid og ikke tog som ikke går. Havarikommisjonen anbefalte beredskapsmessig koordinering gjennom DSB. Hvordan følges dette opp for å bedre beredskapen?