-
Dokument nr. 15:2074 (2024-2025)
Innlevert: 30.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Til behandling
Hva vil statsråden gjøre for å avhjelpe krisen for godstrafikken og forhindre at mer gods flyttes fra bane til vei, stikk i strid med politiske målsettinger?
-
Dokument nr. 15:2073 (2024-2025)
Innlevert: 30.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Til behandling
«Har du glemt å betale innen fristen, må du betale så raskt som mulig"- kan vi lese på en av landets universiteters hjemmesider. Andre skriver kun at det må betales innen frist. Studenter forteller om ulik praksis rundt tap av studierett. Tap av studierett er en betydelig straff.
Kan statsråden gi en oversikt over hvor mange klagesaker for tap av studierett som er behandlet ved de ulike universitetene de tre siste studieår og vil statsråden anmode universitetene utøve skjønn i sine vurderinger av klagene?
-
Dokument nr. 15:2064 (2024-2025)
Innlevert: 29.04.2025
Sendt: 30.04.2025
Til behandling
Hva er statsrådens plan B for Nordlandsbanen hvis det ikke lykkes Norske tog å leie inn lokomotiver på strekningen?
-
Dokument nr. 15:2051 (2024-2025)
Innlevert: 27.04.2025
Sendt: 28.04.2025
Til behandling
Vil regjeringen ved forsvarsministeren bidra til at den omsøkte støtten innvilges, eller er det slik at nåværende forsvarsminister og Ap-regjeringen mener at dette tiltaket ikke skal prioriteres?
-
Dokument nr. 15:2019 (2024-2025)
Innlevert: 24.04.2025
Sendt: 25.04.2025
Til behandling
I Norsk rødliste for arter ble statusen for villaks oppjustert til nær truet i 2021. Dette er alvorlig for en art Norge har et spesielt ansvar for. Derfor var det gledelig at det var enighet i Energi- og miljøkomiteen den gang om at bygging og restaurering av laksetrappene i Beiarelva måtte raskt i gang. Prosjektet ble dessverre prosjektert før den store kostnadsøkningen på grunn av verdenssituasjonen, og underprosjektert.
Kan statsråden sørge for at den klare intensjonen om å ferdigstille laksetrappene i Beiarelva følges opp?
-
Dokument nr. 15:1995 (2024-2025)
Innlevert: 22.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 29.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kan statsråden redegjøre for den universelle utformingen av det nye fjerntogmateriellet som er bestilt, og hva som eventuelt må gjøres for at både togene og plattformer tilrettelegger for av- og påstigning for rullestolbrukere på en hensiktsmessig måte?
-
Dokument nr. 15:1965 (2024-2025)
Innlevert: 12.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Støtter statsråden vedtaket fra Helse Nord som ikke ivaretar pasientens behov for en raskest mulig behandling, eller vil statsråden ta grep for å instruere Helse Nord til å sikre at pasienten får behandling raskets mulig, slik at ikke liv går tapt?
-
Dokument nr. 15:1959 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 30.04.2025 av energiminister Terje Aasland
Oppfyller Norgespris elmarkedsdirektivets krav om at statlige inngrip i kraftmarkeds prisdannelse må være nødvendig for å oppnå et legitimt formål, er forholdsmessige og ikke-diskriminerende?
-
Dokument nr. 15:1958 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 30.04.2025 av energiminister Terje Aasland
Vil regjeringen notifisere Norgespris til ESA?
-
Dokument nr. 15:1957 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 28.04.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
KD har gitt klarsignal for pilotering av ny modell for GLU 1-10 på Nesna med opptak i 2025, 2026 og 2027. Samtidig satses det på mer praktiske fag i skolen der også de mer praktiske anlagte elevene skal kjenne på læring og mestring. Samtidig som dette skjer, ser det ut som om Campus Nesna blir uten lokaler for estetiske- og håndverksfag neste skoleår.
Kan statsråden løse situasjonen, eksempelvis ved å stoppe riving av B-bygget, og/eller sørge for en dispensasjon til å bruke dagens lokaler til nye står ferdige?
-
Dokument nr. 15:1956 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Statsråden har sagt at det ikke står på penger for å få opp et godt togtilbud på Nordlandsbanen igjen, men likevel er det ingen løsning i sikte. Det skal på plass nye fjerntog innen 2030 på Nordlandsbanen, og det planlegges å bestille fire nye tog. Med dagens erfaringer vil dette være en sårbar minimumsløsning når målet er at flere skal ta tog. Et framtidig alternativ er flere togavganger, og tog direkte fra Bodø til Oslo.
Kan statsråden sørge for at det blir bestilt flere enn fire tog til Nordlandsbanen, eksempelvis åtte tog?
-
Dokument nr. 15:1955 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 29.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvordan har Vys foreslåtte tiltak for å dempe reduksjonen i togtrafikk i sommer, på vestfoldbanen og flere andre strekninger blitt vurdert av myndighetene, og hvilke andre avbøtende tiltak for å sikre gode muligheter for kollektivtrafikk på berørte strekninger har regjeringen vurdert, eventuelt, hvilke tiltak planlegger de å gjennomføre?
-
Dokument nr. 15:1924 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Besvart: 25.04.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen
Det er høy etterretningstrussel i Norge. I Nordland har vi flere lokasjoner som er av interesse for utenlandsk etterretning. Politiet i Vesterålen og Ofoten melder at de ikke har tilstrekkelige ressurser til å håndtere den økte trusselen. Dette knytter seg spesielt til Forsvarets aktivitet på Evenes og satsingen på Andøya innenfor forsvar og space.
Vil statsråden sørge for at det tildeles ressurser spesifikt til å håndtere den økte trusselen ved disse lokasjonene?
-
Dokument nr. 15:1931 (2024-2025)
Innlevert: 10.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Direktør i Helse Nord, Marit Lind, uttalte i styremøte at tilgang på areal og økonomi går foran foretrukket alternativ, Sandnessjøen, når det gjelder reisevei og pasientsikkerhet. Nå skal pasientene i Vefsn vurderes og sorteres før de sendes til rett sykehus.
Mener statsråden at pasientsikkerheten og kortest mulig reisetid er tilstrekkelig ivaretatt for pasienter når hensynet til økonomi og areal kommer først og mener statsråden det er tillitsvekkende at man velger å holde 7-800 ledig areal utenom når vurderingen gjøres?
-
Dokument nr. 15:1930 (2024-2025)
Innlevert: 10.04.2025
Sendt: 11.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kan det bes om anslag på hva det vil koste å utvide barnerabatten på tog (0-17 år) til å bli en barne- og ungdomsbillett opp til og med f.eks. 20 eller 21 år?
-
Dokument nr. 15:1922 (2024-2025)
Innlevert: 10.04.2025
Sendt: 10.04.2025
Besvart: 24.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Vil statsråden sette i gang prosess med omklassifisering av fylkesvei 82 til riksvei?
-
Dokument nr. 15:1877 (2024-2025)
Innlevert: 06.04.2025
Sendt: 07.04.2025
Besvart: 10.04.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen
I svar på spørsmål 1157 gjennomgår statsråden hva som er gjort og hvilken funksjon PNB skal ha. Det som ikke er berørt er statsrådens ambisjoner og strategier om veien videre for PNB.
Jeg ber derfor statsråden redegjøre for hvordan regjeringen vil bruke og utvikle PNBs kompetanse fremover, gitt den krevende geopolitiske situasjonen vi står i?
-
Dokument nr. 15:1876 (2024-2025)
Innlevert: 06.04.2025
Sendt: 07.04.2025
Besvart: 14.04.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen
I svar på spørsmål nr. 1205 sier statsråden at «forvaltningens behov for nøkkelkompetanse kunne tillegges vekt..»
Betyr denne påstanden at statsråden er villig til å øke risikoen for at sikkerhetsbrudd kan oppstå som følge av behov for «nøkkelkompetanse»?
-
Dokument nr. 15:1831 (2024-2025)
Innlevert: 03.04.2025
Sendt: 03.04.2025
Besvart: 10.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Vil statsråden kreve at Kolbotn stasjon skal anlegge heiser til begge perronger for å sikre at stasjonen blir godt universelt utformet?
-
Dokument nr. 15:1812 (2024-2025)
Innlevert: 31.03.2025
Sendt: 01.04.2025
Besvart: 07.04.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hva er status for nasjonalt kjøreseddelregister, og vil et slikt register kunne bidra til at drosjesentraler får beskjed når sjåfører tilknyttet sentralen mister kjøreseddelen?