Interpellasjoner

Liste over interpellasjoner fremført av representantene og besvart av statsrådene.

Avgrens utvalget

Finn interpellasjon etter

Evje, Ursula (1 - 3 av 3)
  • Interpellasjon fra Ursula Evje (FrP) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Interpellasjon nr. 29 (1999-2000)

    Oversendt regjeringen: 22.03.2000

    Rette vedkommende: Helseministeren

    Besvart: 02.05.2000 av helseminister Tore Tønne

    Om den økende bruken av det vanedannende _medikamentet Ritalin_ på sterkt utagerende elever i skolen
  • Interpellasjon fra Ursula Evje (FrP) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Interpellasjon nr. 28 (1999-2000)

    Oversendt regjeringen: 21.03.2000

    Besvart: 14.04.2000 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    Om at det pga. påstått dårlig kommuneøkonomi stadig oftere fremmes forslag om _nedlegging av småskoler_ og transport av elever til sentralskoler
  • Interpellasjon fra Ursula Evje (FrP) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Interpellasjon nr. 25 (1999-2000)

    Oversendt regjeringen: 02.03.2000

    Bortfaller grunnet spørrers forfall/spørrer ikke til stede

    Økonomien i kommunene er stram. Grunnene til svak kommuneøkonomi varierer fra kommune til kommune ut fra lokale forhold og prioriteringer. Et sparetiltak som hyppig blir brukt av administrasjonene er nedlegging av småskoler og transport av elever til sentralskoler uten tilstrekkelige konsekvensanalyser basert på kommunens kostnader og elevenes ulemper. Senest vedtok "skulekommunen" Volda å legge ned fem skoler og frakte elevene langs meget rasfarlige veier, uten tilstrekkelig sikring av veiene før vedtakene iverksettes. En konsekvens er en meget stor utrygghetsfølelse blant de barn og foreldre som blir berørt, og som føler seg overkjørt av kommunen. Kan det være rimelig at et kommunestyre skal kunne sende barn ut på svært farlige veier, basert utelukkende på påstander om marginale innsparinger, og bør ikke foreldre gis reell rett til å bli hørt og tatt hensyn til i saker som så sterkt påvirker barnas miljø og læresituasjon?