Interpellasjoner

Liste over interpellasjoner fremført av representantene og besvart av statsrådene.

Avgrens utvalget

Finn interpellasjon etter

Jønnes, Kari-Anne (1 - 18 av 18)
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Interpellasjon nr. 4 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 14.10.2024

    Planlagt behandlet: 12.11.2024

    Forskning og innovasjon er kritisk viktig for Norges konkurransekraft og i et geopolitisk perspektiv. Hvordan vil statsråden sikre at norsk forskningssektor i tilstrekkelig grad kan ivareta kvalitet i sitt samfunnsoppdrag?
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 3 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 09.10.2024

    Planlagt behandlet: 24.10.2024

    Hvordan vil statsråden legge til rette for at kulturskolens kraft og kompetanse kan bidra til en mer praktisk skole, bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn?
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 40 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 29.07.2024

    Besvart: 17.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Mangel på kompetente lærere er ikke en krise, men et stort samfunnsproblem. Attraktiviteten og statusen til yrket er viktig for at unge mennesker skal ønske å tilbringe yrkeslivet i klasserommet. Kompetente og motiverte lærere er helt grunnleggende for at barn og unge skal få utdanning, og for det norske samfunnet. Hva vil statsråden gjøre for å bedre lærernes arbeidshverdag og gjøre yrket mer attraktivt?
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Interpellasjon nr. 39 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 29.07.2024

    Besvart: 15.10.2024 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel

    Søkertallene til læreryrket er dramatisk lave. Dersom ikke flere søker seg til lærerstudiene i årene som kommer får vi et stort samfunnsproblem. Kompetente lærere er grunnleggende viktig for framtidens kunnskapssamfunn. Hvilke konkrete tiltak vil statsråden iverksette for å øke attraktiviteten til læreryrket og rekrutteringen til lærerstudiene?
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 29 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 14.03.2024

    Besvart: 09.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden vil bidra til at kommunestyrer og fylkesting kan utøve godt skoleeierskap
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 18 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 16.01.2024

    Besvart: 13.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hva regjeringen har gjort for å oppnå Stortingets ambisiøse mål for kulturskolen
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 5 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 18.10.2023

    Besvart: 07.11.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden vil bidra til trygghet og forutsigbarhet for private barnehager
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Interpellasjon nr. 11 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 29.09.2023

    Besvart: 12.10.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch

    Om hvordan statsråden vil bidra til at offentlige og private spesialiserte, kreative utdanningsinstitusjoner skal ha mulighet til å vokse og utvikle seg i tråd med samfunnets behov for disse institusjonenes kunnskapsproduksjon
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Interpellasjon nr. 53 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 29.09.2023

    Besvart: 12.10.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch

    Om hvordan statsråden vil bidra til at offentlige og private spesialiserte, kreative utdanningsinstitusjoner skal ha mulighet til å vokse og utvikle seg i tråd med samfunnets behov for disse institusjonenes kunnskapsproduksjon
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 42 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 12.04.2023

    Besvart: 25.04.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om regjeringen i denne perioden vil ta initiativ til å utvide retten til barnehageplass ytterligere, slik at flere barn får tilbud ved fylte ett år eller endt permisjonstid
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 36 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 17.03.2023

    Besvart: 20.04.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvilke prinsipper statsråden mener fylkene bør legge til grunn for dimensjonering av tilbudene i videregående opplæring, og om hvordan hun vil bidra til økt gjennomføring særlig i yrkesfagene
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 19 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 19.12.2022

    Besvart: 17.01.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvordan statsråden vil bidra til å gjøre kulturskolen relevant for andre samfunnsaktører
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 12 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 25.10.2022

    Besvart: 15.11.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvordan statsråden mener skolen i samarbeid med foreldre, helsevesen, barnevern og andre kan skape trygghet slik at forutsetningen for læring styrkes og utenforskap kan forebygges, og om hvordan regjeringen vil sikre at vi får tilstrekkelig kunnskap om situasjonen
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 6 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 06.09.2022

    Besvart: 13.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvorvidt regjeringen vil bryte enigheten om likebehandling av kommunale og private barnehager
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 66 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 06.09.2022

    Planlagt behandlet: 13.10.2022

    Likebehandling av kommunale og private barnehager har vært en bærebjelke i barnehagepolitikken siden barnehageforliket fra 2003. Senest i Innst. 403 L (2021–2022) understreket et bredt flertall i utdannings- og forskningskomiteen: "Flertallet forutsetter at likebehandling av kommunale og private barnehager skal ligge til grunn for det videre arbeidet med finansiering av sektoren framover." I bladet Utdanningsnytt 26. august uttalte statssekretær Halvard Hølleland: "I dag er det slik at kommunale og private barnehager likebehandles. Vi vil gå bort fra dette og gjøre det mulig for kommunene å prioritere ideelt drevne barnehager og barnehager i utsatte områder." Betyr statssekretærens uttalelse at regjeringen vil bryte enigheten om likebehandling?
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Interpellasjon nr. 48 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 28.02.2022

    Besvart: 22.03.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

    Om å øke FoU-aktiviteten i næringslivet og styrke Norges innovasjonsevne og konkurransekraft, med henvisning bl.a. til forsknings- og innovasjonsprogrammet Horisont Europa og fornying av langtidsplanen for forskning og høyere utdanning
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 25 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 17.12.2021

    Besvart: 11.01.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvorvidt regjeringen ønsker et mangfold i barnehagetilbudet som også omfatter private barnehager, og hvordan det i så fall skal sikres, eller om det er et mål å fase ut slike tilbud
  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 24 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 17.12.2021

    Besvart: 11.01.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om tiltak for å legge til rette for at "alle barn og unge skal ha mulighet til å få undervisning på kulturskolen", som regjeringen skriver i Hurdalserklæringen