-
Interpellasjon nr. 43 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 11.04.2025
Til behandling
Romerikes Blad har den siste tiden skrevet en sterk artikkelserie hvor de avslører at 15 personer siden 2000 har tatt sitt eget liv på eller ved Lillestrøm stasjon. For drøyt fire år siden ble det utarbeidet en rapport av Bane Nor, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, hvor stasjonen ble trukket frem som den i landet med flest selvmord. Direktoratet kaller selv Lillestrøm stasjon og områdene rundt for hotspot 1 og hotspot 2 for selvmord på norsk jernbane. Bane Nor erkjenner at det ikke har blitt gjort nok for å forebygge selvmord på Lillestrøm stasjon, og beklager til de pårørende. Dette er noe som gjør inntrykk, og kanskje spesielt på alle som bor på Romerike, og som bruker eller passerer Lillestrøm stasjon regelmessig.
Hva mener statsråden kan gjøres for å hindre at en av landets viktigste pendlerstasjoner fortsetter å være et område hvor mange mennesker velger å avslutte sitt liv?
-
Interpellasjon nr. 42 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 09.04.2025
Planlagt behandlet: 06.05.2025
Ein ny rapport frå NIVA (Norsk institutt for vannforskning) syner at norske fjordar er på veg inn i ein kritisk miljøtilstand. Det har lenge vore kjent at situasjonen i Oslofjorden er alvorleg. Temperaturauke som følgje av klimaendringar og utslepp frå mellom anna kloakk og avrenning frå jordbruk går ut over oksygenkonsentrasjonen i vatnet. Det fører til auka algevekst, som bruker opp det som er igjen av oksygen. Den nye rapporten syner at den same krisa er i ferd med å ramme fjordane også på Vestlandet. Rapporten slår alarm om at Noregs lengste og mest ikoniske fjord, Sognefjorden, held på å døy. Det same gjeld truleg mange andre fjordar langs kysten vår.
Vil statsråden sørge for fortgang i planane om å gjere Sognefjorden til marint verneområde, og kva andre tiltak vil statsråden ta initiativ til for å redde livet i fjordane ut frå den nye kunnskapen vi no har fått?
-
Interpellasjon nr. 41 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 09.04.2025
Planlagt behandlet: 06.05.2025
E39 mellom Kristiansand og Mandal har en svært høy bompengetakst, langt høyere enn den som lå til grunn for kommunale vedtak da strekningen ble vedtatt bygget. Fylkestinget i Agder gjorde vedtak om bygging 18. juni 2022. Bompengetakstene ble økt i februar 2024 og Ferde varsler nå i brev av 7. april 2025 en ytterligere økning. Økningen i februar 2024 ble begrunnet med svakt inntektsgrunnlag da mange velger å bruke gamle E39, en strekning som er svært trafikkfarlig og har økende bruk på grunn av høye takster på nye E39. Vinterstid har man i tillegg problemer med å holde den gamle veien åpen på grunn av stans som følge av snømengder og konsekvenser av det. I fylkesutvalget 1. april 2025 er Ferde klare på at det kun er myndighetene som kan endre forutsetningene for takstene.
Ser statsråden urimeligheten i dagens situasjon, og vil det bli tatt et slikt initiativ overfor Stortinget for å få bompengebelastningen ned?
-
Interpellasjon nr. 40 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 02.04.2025
Planlagt behandlet: 24.04.2025
Statkraft er vårt felles kraftselskap. Selskapet forvalter store verdier på vegne av fellesskapet. Det er viktig med solid kostnadskontroll i et selskap som tjener milliarder hvert år ved å høste grunnrenta fra vannkrafta. Med tilgang til så store verdier er det ekstra viktig å vise tilbakeholdenhet. Eksempler på overdådig pengebruk i Statkraft svekker tilliten. Antall ansatte har doblet seg de siste seks årene, tradere har fått enorme bonuser, og over 50 direktører har flere hundre tusen kroner i billønn, uten krav om å bruke pengene på bil. Senterpartiet mener hovedformålet til Statkraft skal være å bygge ut vannkraft i Norge for å sikre lave og stabile strømpriser.
Vil statsråden ta mer politisk kontroll over ressursbruken og ulike avlønningsordninger i Statkraft og sørge for at Statkraft igjen jobber for lave og stabile strømpriser i Norge, ikke bare høyest mulig avkastning?
-
Interpellasjon nr. 39 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 24.03.2025
Besvart: 08.04.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Om hva statsråden vil gjøre for å sørge for at bemanningsnormen faktisk oppfylles gjennom barnehagedagen.
-
Interpellasjon nr. 38 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 10.03.2025
Besvart: 25.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Om kva tiltak statsråden ser på for å redusere talet på rusrelaterte ulykker på norske vegar.
-
Interpellasjon nr. 37 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 10.03.2025
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 31.03.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen
Om hva regjeringen tenker om den geografiske skjevfordelingen av sivile ressurser for forsvaret av Norge, og om hva regjeringen vil gjøre for å utjevne den på en bedre måte.
-
Interpellasjon nr. 36 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 17.03.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth
Om korleis statsråden vil sikre at Noreg fullt ut kan ta del i EU sine romprogram og andre felles europeiske romsatsingar, og sørge for å få på plass langsiktige og føreseielege nasjonale strategiar og program for å utvikle Noreg som romnasjon, ikkje minst sett i lys av den nye sikkerhetspolitiske situasjonen
-
Interpellasjon nr. 35 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 18.03.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng
Om hvilke konkrete forslag, inkludert forslag til lovendringer, statsråden vil fremme som Stortinget kan behandle før sommeren, og som vil bidra til flere boliger og styrke byenes arbeid med levekårsutfordringer.
-
Interpellasjon nr. 34 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 31.03.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Statsminister Jonas Gahr Støre la 6. februar fram regjeringens politiske prioriteringer. Statsministeren pekte på byene som et område der regjeringen vil gjøre en ekstra innsats. For å skape bedre vilkår for storbyene og deres innbyggere kreves det en systematisk innsats fra flere statsråder, og fra flere forvaltningsnivåer. Innenfor samferdselsministerens portefølje er det spesielt transportløsninger i byene og byvekstavtaler som er aktuelt.
Hvilke konkrete forslag vil statsråden fremme for Stortinget, i tide til at Stortinget kan behandle dem før sommeren, som vil bidra til å skape bedre vilkår for byene og deres innbyggere, innenfor det som er særlig relevante for statsrådens portefølje?
-
Interpellasjon nr. 33 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 01.04.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung
Om hvilke konkrete forslag vil statsråden fremme for Stortinget, i tide til at Stortinget kan behandle dem før sommeren, som vil bidra til å skape bedre vilkår for byene og deres innbyggere, innenfor det som er særlig relevante for statsrådens portefølje.
-
Interpellasjon nr. 32 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 18.03.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Om hvordan statsråden mener at grendeskoletillegget vil bidra til bedre utdanning for elever i storbyene, og om vil det komme konkrete forslag før sommeren som vil bidra til å styrke storbyenes mulighet å satse på alle elever, og spesielt barn i levekårsutsatte områder.
-
Interpellasjon nr. 31 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 18.03.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid
Om statsråden vil legge fram konkrete forslag for Stortinget, som vil bli behandlet før sommeren, for å slutte å diskriminere Oslos barn og unge og barnevernet i hovedstaden.
-
Interpellasjon nr. 30 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 17.03.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna
Om hvilke konkrete forslag statsråden vil fremme for Stortinget, i tide til at Stortinget kan behandle dem før sommeren, innenfor bosetningspolitikken for å hindre segregering og opphoping av levekårsutfordringer
-
Interpellasjon nr. 29 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 17.03.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth
Om hvilke konkrete forslag statsråden vil fremme for Stortinget, i tide til at Stortinget kan behandle dem før sommeren, som vil bidra til å skape bedre vilkår for gründere i byene og til at disse arbeidsplassene blir i Norge
-
Interpellasjon nr. 28 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 04.03.2025
Besvart: 31.03.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen
Om hvilke konkrete forslag, inkludert forslag til lovendringer, statsråden vil fremme som Stortinget kan behandle før sommeren, og som vil bidra til å få ned ungdomskriminaliteten i byene og styrke arbeidet med forebygging.
-
Interpellasjon nr. 27 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 21.02.2025
Besvart: 18.03.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung
Om statsråden er einig i at det er mogleg å ta ut langt større effektiviseringsgevinstar enn i dag frå digitalisering og innfasing av ny teknologi i offentleg sektor ved å styre, prioritere og samarbeide meir på tvers og stille tøffare krav til gevinstrealisering.
-
Interpellasjon nr. 26 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 19.02.2025
Besvart: 18.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Om hvilke konkrete initiativ den nye statsråden vil ta for å endre forskningspolitikken og sikre at målet om 1 pst. av BNP nås og bidra til å utløse større samlet norsk investering i FoU.
-
Interpellasjon nr. 25 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 17.02.2025
Besvart: 17.03.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Om statsråden mener at han har lykkes med sine tiltak for å få ned ventetiden for norske pasienter.
-
Interpellasjon nr. 24 (2024-2025)
Oversendt regjeringen: 18.02.2025
Besvart: 17.03.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth
Om hvordan statsråden hindrer at praksisen med skyhøye bonuser til tradere i Statkraft fortsetter, og om hun vil gi offentligheten mulighet til innsyn i fordelingen av bonusene fra Statkraft.