I en rapport fra
Elektromontørenes Forening Oslo og Akershus, Heismontørenes Fagforening
(EL og IT Forbundet), Rørleggernes Fagforening avdeling 605, Tømrer
og Byggfagforeningen avdeling 601 og Oslo Bygningsarbeiderforening
avdeling 603 (Fellesforbundet) høsten 2019 om bruken av innleie
i Oslo og Akershus kommer det frem at bruken av innleie er omfattende.
Rundt 35 pst. av alle arbeidstakere på en byggeplass er innleide.
80 pst. av de innleide kommer fra bemanningsforetak. Rapporten dokumenterer
grundig hvordan bruken av innleie har økt betraktelig.
Faste ansettelser
er en viktig byggestein i det norske arbeidslivet. Faste ansettelser
gir trygghet og forutsigbarhet i hverdagen for arbeidstakere i Norge.
Bruken av innleide arbeidstakere går ut over, og kan være med på å
fortrenge, faste ansettelser som vanlig ansettelsesform i Norge.
Bemanningsbransjen
har blitt en lukrativ bransje og har i perioden 2016 til 2018 økt
omsetningen med 52,2 pst. bare i Oslo-regionen. Dette skjer samtidig
som det gjentatte ganger kommer rapporter om ulovlig bruk av innleie.
I en rapport fra 2017 kan man lese at 85 pst. av all innleie i Oslofjord-området
har foregått ulovlig. Det er også gjentatte rapporter om brudd på
allmenngjøringsloven, sist ved utbyggingen av Nasjonalmuseet i høst,
hvor det viste seg at innleide arbeidstakere hadde en lønn på 99
kroner hvor den allmenngjorte tariffen er på 184,36 kroner i timen.
Man har i det siste
sett en utvikling hvor bedrifter uten tariffavtale nå leier inn
etter arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd og begrunner det med
at arbeidet er av midlertidig karakter. Dette vil være en gråsone
som vil være krevende å håndheve for både innleiere, byggherrer
og Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet skriver i sitt høringssvar til
håndheving av innleiereglene:
«Etter Arbeidstilsynets
vurdering vil det være vanskelig å kunne foreta en reell overprøving
av om virksomhetens redegjørelse av faktiske forhold er riktig. Dette
vil kreve inngående kunnskap om virksomhetens drift og organisatoriske
forhold. Selv om Arbeidstilsynet skulle få informasjon av for eksempel
tillitsvalgte, vil vi bare i helt klare tilfeller kunne fastslå
at virksomhetens beskrivelse av faktiske forhold er feil. Arbeidstilsynets tilsyn
vil i praksis være begrenset til å overprøve virksomhetenes juridiske
vurdering av om de faktiske forhold virksomheten beskriver oppfyller
vilkårene i aml. § 14-9 andre ledd bokstav a.»
For forslagsstillerne
kan bruken av arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd virke som en
klar omgåelse av kravene som ligger i arbeidsmiljøloven ved bruk
av innleie.
Forslagsstillerne
vil rydde opp i innleieregelverket og sikre et arbeidsliv med hele
faste stillinger.