Søk

Innhold

5. Oppfølgning av anmodnings- og utredningsvedtak

I dette punktet behandler komiteen oppfølgning av anmodnings- og utredningsvedtakene under rammeområdene 9, 10 og 11.

5.1 Nærings- og fiskeridepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) kapittel 3 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Nærings- og fiskeridepartementet.

Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering avsluttes (Ja/Nei)

2019–2020

411

Bruk av statlig eierskap for å sikre nasjonalt eierskap

Ja

2019–2020

469

Oppfølging av strategien for grønn skipsfart

Ja

2019–2020

492

Situasjonen for oppstarts- og vekstbedrifter

Ja

2019–2020

511

Partssammensatt utvalg for å vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse

Ja

2019–2020

549

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

550

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

551

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

552

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

553

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

555

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

556

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

557

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

558

Kvotemeldingen

Nei

2019–2020

650

Områderegulering kongekrabbefisket

Nei

2019–2020

651

Områderegulering kongekrabbefisket

Ja

2019–2020

652

Områderegulering kongekrabbefisket

Nei

2019–2020

666

Realisering av Andøya Spaceport

Nei

2019–2020

667

Utreding av behovet for et nasjonalt senter for rombasert virksomhet

Nei

2019–2020

685

Utrede rammebetingelser for klimavennlige investeringer og verdikjeder basert på fornybare ressurser

Nei

2019–2020

781

Situasjonen i reiselivsnæringen

Ja

2019–2020

783

Skipsgarantiordningen

Ja

2019–2020

792

Situasjonen for pakkereisearrangørene

Ja

2019–2020

793

Fordeling av inntekter fra kapasitetsjustering oppdrettstillatelser

Ja

2018–2019

83

Håndtering av forurensningen i forbindelse med salg av statens eiendom på Raudsand i Nesset kommune

Nei

2017–2018

43

Gjennomgang av Argentum Fondsinvesteringer AS

Ja

2017–2018

151

Fremdrift og vurdering av bevilgningsbehov for Andøya Space Center

Ja

2017–2018

766

Lov om god handelsskikk

Ja

2017–2018

767

Fremme konkurranse, innovasjon og nyetablering i mat- og dagligvaremarkedet

Ja

2017–2018

769

Midlertidig toppfinansieringsordning for nærskipsfarten

Ja

2016–2017

92

Romstrategi

Ja

2016–2017

93

Virkemidler og organisering av norsk romvirksomhet

Ja

2016–2017

108 pkt. 35

Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse

Nei

2016–2017

121

Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Ja

2016–2017

123

Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Ja

2016–2017

857

Omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk

Ja

2016–2017

1101

Norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel

Nei

2015–2016

219

Romstrategi

Ja

2015–2016

508

Innlands oppdrettsfiskvirksomhet

Nei

2015–2016

574

Opptrappingsplan for norsk bestands- og ressursforskning

Ja

2013–2014

496

Informasjon om eiere av aksjeselskaper

Nei

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2020–2021) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte den ordinære behandlingen gjennom en årlig stortingsmelding om oppfølgingen av anmodningsvedtak. Komiteen viser til oversikten nedenfor og til omtalene av de ulike anmodningsforslagene i proposisjonen. Der det ikke foreligger merknader, slutter komiteen seg til regjeringens vurdering av om rapporteringen skal avsluttes eller ikke.

5.1.1 2019–2020 vedtak nr. 411 Bruk av statlig eierskap for å sikre nasjonalt eierskap

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at vedtaket er gjort i den ekstraordinære situasjonen som koronasituasjonen medførte. Vedtaket er gjort med stort flertall i Stortinget og innebærer en noe mer offensiv tilnærming til bruk av statlig eierskap enn det regjeringen gir uttrykk for i Meld. St. 8 (2019–2020). Landet står fortsatt midt oppe i koronakrisen, og disse medlemmer mener vedtaket skal stå ved lag til krisen er over. Disse medlemmer støtter derfor ikke at rapporteringen avsluttes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget hvis det skulle bli behov for det, og anser dermed vedtaket som fulgt opp.

5.1.2 2019–2020 vedtak nr. 469 Oppfølging av strategien for grønn skipsfart

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.3 2019–2020 vedtak nr. 492 Situasjonen for oppstarts- og vekstbedrifter

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at vedtaket er gjort i den ekstraordinære situasjonen som koronasituasjonen medførte. Vedtaket er gjort med stort flertall i Stortinget. Landet står fortsatt midt oppe i koronakrisen, og disse medlemmer mener vedtaket skal stå ved lag til krisen er over. Disse medlemmer støtter derfor ikke at rapporteringen avsluttes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til regjeringens oppsummering av tiltak som er iverksatt, og er tilfreds med at regjeringen vil følge opp vedtaket løpende framover ved fortsatt å følge situasjonen for næringslivet, herunder oppstarts- og vekstbedrifter, og vurdere hvordan de ulike tiltakene treffer. Flertallet vil likevel understreke at koronakrisen vedvarer, og at situasjonen for næringslivet ikke vil normaliseres i nær framtid. Flertallet støtter derfor regjeringens intensjon om fortsatt å følge situasjonen tett i tiden som kommer, selv om vedtaket anses fulgt opp så langt i den pågående koronakrisen.

5.1.4 2019–2020 vedtak nr. 511 Partssammensatt utvalg for å vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser konklusjonene fra utvalget og er enig i at rapporteringen avsluttes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, registrerer at samtidig som utvalget skal vurdere om tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk bør endres, så endrer og svekker regjeringen ordningen.

5.1.5 2019–2020 vedtak nr. 549 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.6 2019–2020 vedtak nr. 550 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det er ingenting her som skal følges opp, og komiteen mener rapportering kan avsluttes.

5.1.7 2019–2020 vedtak nr. 551 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.8 2019–2020 vedtak nr. 552 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.9 2019–2020 vedtak nr. 553 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.10 2019–2020 vedtak nr. 555 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.11 2019–2020 vedtak nr. 556 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.12 2019–2020 vedtak nr. 557 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.13 2019–2020 vedtak nr. 558 Kvotemeldingen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen vil følge opp vedtaket i arbeidet med innfasingen av et nytt kvotesystem. Flertallet viser til regjeringens orientering og imøteser denne oppfølgingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det vil være naturlig at regjeringen på egnet måte overfor Stortinget gjør rede for hvilke vedtak ved behandlingen av Meld. St. 32 (2018–2019) som ikke er konsekvensutredet gjennom meldingen.

5.1.14 2019–2020 vedtak nr. 650 Områderegulering kongekrabbefisket

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.15 2019–2020 vedtak nr. 651 Områderegulering kongekrabbefisket

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.16 2019–2020 vedtak nr. 652 Områderegulering kongekrabbefisket

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

Komiteen er kritisk til å øke beløpsgrensene for å kunne delta i kongekrabbefisket og mener regjeringen må se på andre måter å sørge for at retten tilkommer aktive fiskere.

5.1.17 2019–2020 vedtak nr. 666 Realisering av Andøya Spaceport

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.18 2019–2020 vedtak nr. 667 Utreding av behovet for et nasjonalt senter for rombasert virksomhet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.19 2019–2020 vedtak nr. 685 Utrede rammebetingelser for klimavennlige investeringer og verdikjeder basert på fornybare ressurser

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at vedtaket er gjort av Stortinget, og stiller seg derfor noe undrende til at regjeringen arbeider med å vurdere forslaget. Disse medlemmer viser til at det er satt en frist for når arbeidet skal være avsluttet, og at det derfor haster med å få satt ned utvalget. Disse medlemmer har vanskelig for å se hvorfor regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med forslaget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at intensjonen i vedtak nr. 685 synes uklar ved at Stortinget har bedt om at et utvalg skal utføre et omfattende utredningsarbeid som deretter skal

«… legges fram for offentligheten innen første halvår 2022».

Flertallet mener at det ikke framgår klart av vedtaket om Stortinget ønsker en NOU-rapport eller en annen form for utredning. I sistnevnte tilfelle vil det også være uklart hvordan rapporten skal håndteres videre etter at den er lagt fram for offentligheten, noe som er uheldig når et så stort utredningsarbeid blir lagt i bestilling av Stortinget. Flertallet støtter derfor at Nærings- og fiskeridepartementet arbeider med å vurdere vedtaket, og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Flertallet viser likevel til at det er satt en frist for når arbeidet skal være avsluttet, og at dette gjør at det haster med å trekke nødvendige konklusjoner.

5.1.20 2019–2020 vedtak nr. 781 Situasjonen i reiselivsnæringen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at vedtaket peker på hva regjeringen skal gjøre frem mot statsbudsjettet 2021. Statsbudsjettet 2021 blir nå ferdigbehandlet, og det er naturlig at rapporteringen på dette vedtaket avsluttes. Dette er ikke et uttrykk for at krisen i reiselivsnæringen er avsluttet.

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.21 2019–2020 vedtak nr. 783 Skipsgarantiordningen

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen registrerer at det forslås å forlenge varigheten av ordningen ut 2021. Vedtaket har ingen begrensning til en forlengelse ut 2021, og det er derfor naturlig at en ytterligere forlengelse vurderes. Komiteen ber derfor om at rapporteringen ikke avsluttes, men at behovet for ytterligere forlengelse vurderes i revidert statsbudsjett 2021.

5.1.22 2019–2020 vedtak nr. 792 Situasjonen for pakkereisearrangørene

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at situasjonen fortsatt er krevende for en rekke pakkereisearrangører. Komiteen ber derfor om at rapporteringen ikke avsluttes.

5.1.23 2019–2020 vedtak nr. 793 Fordeling av inntekter fra kapasitetsjustering oppdrettstillatelser

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.24 2018–2019 vedtak nr. 83 Håndtering av forurensningen i forbindelse med salg av statens eiendom på Raudsand i Nesset kommune

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.25 2017–2018 vedtak nr. 43 Gjennomgang av Argentum Fondsinvesteringer AS

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.26 2017–2018 vedtak nr. 151 Fremdrift og vurdering av bevilgningsbehov for Andøya Space Center

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.27 2017–2018 vedtak nr. 766 Lov om god handelsskikk

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.28 2017–2018 vedtak nr. 767 Fremme konkurranse, innovasjon og nyetablering i mat- og dagligvaremarkedet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at temaene som er tatt opp i anmodningsvedtaket, vil bli behandlet gjennom Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane. Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.29 2017–2018 vedtak nr. 769 Midlertidig toppfinansieringsordning for nærskipsfarten

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, støtter at rapporteringen avsluttes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det ikke er etablert en toppfinansieringsordning, og mener dette vil være et viktig tiltak for å sikre aktivitet innen maritim næring, som er inne i en svært krevende situasjon.

5.1.30 2016–2017 vedtak nr. 92 Romstrategi

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.31 2016–2017 vedtak nr. 93 Virkemidler og organisering av norsk romvirksomhet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.32 2016–2017 vedtak nr. 108 pkt. 35 Registrering av firmaer og selskap i Norge uten fysisk tilstedeværelse

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.33 2016–2017 vedtak nr. 121 Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.34 2016–2017 vedtak nr. 123 Omregningsregler slik at antall kilo blir regnet i rund fisk

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.35 2016–2017 vedtak nr. 857 Omrekningsreglar slik at talet på kilo vert rekna i rund fisk

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.36 2016–2017 vedtak nr. 1101 Norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.1.37 2015–2016 vedtak nr. 219 Romstrategi

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.38 2015–2016 vedtak nr. 508 Innlands oppdrettsfiskvirksomhet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det har tatt lang tid å rapportere tilbake på vedtaket, og imøteser at regjeringen så snart som mulig kommer tilbake til Stortinget med en beskrivelse av aktuelle tiltak for å legge bedre til rette for innlandsoppdrett.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det har tatt lang tid å rapportere tilbake på vedtaket. Disse medlemmer mener det haster å få på plass bedre rammevilkår for innenlands oppdrettsfiskvirksomhet, og vil be regjeringen komme tilbake til saken senest våren 2021.

5.1.39 2015–2016 vedtak nr. 574 Opptrappingsplan for norsk bestands- og ressursforskning

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter at rapporteringen avsluttes.

5.1.40 2013–2014 vedtak nr. 496 Informasjon om eiere av aksjeselskaper

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser at vedtaket følges opp.

5.2 Landbruks- og matdepartementet

I Prop. 1 S (2020–2021) kapittel 1.5 har regjeringen gitt en oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak under Landbruks- og matdepartementet.

Oversikt over oppmodings- og utgreiingsvedtak, ordna etter sesjon og nummer.

Sesjon

Vedtak nr.

Stikkord

Rapportering blir avslutta (Ja/Nei)

2019–2020

354

Endre kompensasjonsordninga ved avvikling av pelsdyrhald, slik at det blir gitt kompensasjon som om det dreier seg om eit ekspropriasjonsarta inngrep

Nei

2019–2020

355

Erstatte gjeldande kompensasjon til ein kompensasjon basert på verdivurdering av kvart enkelt pelsdyranlegg

Nei

2019–2020

356

Utforme opplegg for taksering av pelsdyranlegg basert på faglege verdivurderingar som tek utgangspunkt i ekspropriasjonsrettslege reglar

Nei

2019–2020

357

Videreføring av ordningar knytta til avvikling av pelsdyrnæringa som fastsett i gjeldande forskrift

Nei

2019–2020

476

Auka norsk plantebasert matproduksjon og sjølvforsyning i inneverande år

Ja

2019–2020

477

Sikre nok arbeidskraft til jordbruket

Ja

2019–2020

597

Opptak av karbon på norske skogareal

Nei

2018–2019

155

Landbrukets eigen nedbygging av dyrka og dyrkbar mark

Nei

2018–2019

585

Kompensasjonsordning ved forbod mot pelsdyrhald

Ja

2017–2018

140

Sikring og finansiering av opplysningsverksemda i landbruket

Ja

2017–2018

141

Framlegging av endringar i verkemidla for marknadsbalansering

Nei

2016–2017

837

Fjellova i Nordland og Troms

Ja

2016–2017

878

Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta

Nei

2016–2017

885

Gjennomgang av hundelova

Nei

Komiteens merknader

Komiteen viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2020–2021) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til disse vedtakene ikke er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og kan således ikke erstatte den ordinære behandlingen gjennom en årlig stortingsmelding om oppfølgingen av anmodningsvedtak. Komiteen viser til oversikten nedenfor og til omtalene av de ulike anmodningsforslagene i proposisjonen. Der det ikke foreligger merknader, slutter komiteen seg til regjeringens vurdering av om rapporteringen skal avsluttes eller ikke.

5.2.1 2019–2020 vedtak nr. 354 Endre kompensasjonsordninga ved avvikling av pelsdyrhald, slik at det blir gitt kompensasjon som om det dreier seg om eit ekspropriasjonsarta inngrep

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen i oktober 2020 varslet at det vil bli sendt på høring et forslag om å ta i bruk ekspropriasjonsreglene ved utmåling av kompensasjon til pelsdyrbøndene som er rammet av forbudet mot hold av pelsdyr.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det nå er tre år siden forbudet ble varslet av regjeringen. Disse medlemmer mener det har tatt for lang tid å få på plass en skikkelig og anstendig kompensasjonsordning, og vil derfor understreke behovet for rask fremdrift i saken videre.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti finner påstanden om at det har tatt for lang tid å få på plass en kompensasjonsordning, underlig all den tid Stortinget har behandlet et representantforslag fra Senterpartiet om endringer av kompensasjonsordningen som ble levert like før forskrift om kompensasjon etter avvikling av hold av pelsdyr trådte i kraft den 27. november 2019. Dette medførte at anmodningsforslag 354, 355, 356 og 357 først ble vedtatt 11. februar 2020. Landbruks- og matdepartementet har deretter brukt den tiden som har vært nødvendig for å følge opp disse anmodningsvedtakene på en forsvarlig måte.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at landbruks- og matministeren har konkludert med å varsle en lovproposisjon om endring i lov om forbud mot hold av pelsdyr som innebærer at det lovfestes en rett til kompensasjon utmålt etter bestemmelsene i ekspropriasjonserstatningsloven og med mulighet for rettslig skjønn etter de regler som gjelder i ekspropriasjonssaker. Flertallet er tilfreds med dette. Flertallet vil videre understreke at pelsdyrbønder som allerede har søkt om kompensasjon i henhold til gjeldende forskrift, vil få ytterligere kompensasjon etter at lovendringen har trådt i kraft, hvis rettslig skjønn konkluderer med at de er berettiget til det.

5.2.2 2019–2020 vedtak nr. 355 Erstatte gjeldande kompensasjon til ein kompensasjon basert på verdivurdering av kvart enkelt pelsdyranlegg

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

5.2.3 2019–2020 vedtak nr. 356 Utforme opplegg for taksering av pelsdyranlegg basert på faglege verdivurderingar som tek utgangspunkt i ekspropriasjonsrettslege reglar

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

5.2.4 2019–2020 vedtak nr. 357 Videreføring av ordningar knytta til avvikling av pelsdyrnæringa som fastsett i gjeldande forskrift

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under vedtak nr. 354 (2019–2020).

5.2.5 2019–2020 vedtak nr. 476 Auka norsk plantebasert matproduksjon og sjølvforsyning i inneverande år

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at vedtaket ble gjort på et tidspunkt da usikkerheten var stor. Flertallet registrerer at avsetningen i markedet har vært gunstig, og at omsetningen av matvarer har fungert under den pågående koronapandemien. Flertallet understreker at dette ikke var noe som var sikkert da vedtaket ble gjort. Videre oppfølging av beredskapen vil bli en del av det løpende politiske arbeidet. Flertallet støtter at rapporteringen avsluttes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at dette vedtaket aldri ble fulgt opp med handling. Den forenklede jordbruksavtalen omhandler politikk framover i tid, mens vedtak nr. 476 ble gjort for å forsterke beredskapen under nedstengningen av landet i forbindelsen med koronapandemien og for å sikre mulighetene for raskt å sette mer poteter og så grønnsaker for å øke selvforsyningen for året 2020. Disse medlemmer påpeker at det er bekymringsfullt at regjeringen mangler handlekraft til å følge opp et slikt anmodningsvedtak som Stortinget enstemmig har vedtatt for å skape større trygghet for innbyggerne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, stiller seg undrende til denne kritikken. Flertallet viser til at da Norge stengte ned i mars, opplevde dagligvarekjedene at kunder i en kort periode hamstret i frykt for tomme hyller. Frykten viste seg å være ubegrunnet. Matforsyningen under koronapandemien har vist seg å være robust og fleksibel. Det skyldes blant annet at vi har styrket matproduksjonen i Norge over flere år. En viktig begrunnelse for å gjennomføre forenklede forhandlinger i en krevende situasjon i vår var nettopp å få effekt for inneværende sesong og dermed fortsette satsingen fra de siste årene. Regjeringen har et tett samarbeid med næringen, og det gir resultater.

5.2.6 2019–2020 vedtak nr. 477 Sikre nok arbeidskraft til jordbruket

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at dette ut fra omstendighetene var et vedtak som hadde oppmerksomheten rettet mot vekstsesongen 2020. Videre oppfølging vil bli en del av det løpende politiske arbeidet. Flertallet støtter at rapporteringen avsluttes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at dette vedtaket enda ikke er blitt fulgt opp, da arbeidstakersiden så langt er utelatt fra å delta i arbeidet med å finne en felles løsning slik vedtaket krever, men bare fikk noe informasjon om hva regjeringen hadde tenkt å gjøre. Det er dessuten fortsatt arbeid som gjenstår for gjennomgående å sikre ordnede lønns- og arbeidsforhold i sektoren som er avgjørende både for dagens arbeidstakere og for muligheten til å rekruttere arbeidstakere i fremtiden.

5.2.7 2019–2020 vedtak nr. 597 Opptak av karbon på norske skogareal

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil følge opp dette blant annet på bakgrunn av Klimakur 2030.

5.2.8 2018–2019 vedtak nr. 155 Landbrukets eigen nedbygging av dyrka og dyrkbar mark

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen bør komme tilbake til Stortinget på egnet måte når utredningen er foretatt.

5.2.9 2018–2019 vedtak nr. 585 Kompensasjonsordning ved forbod mot pelsdyrhald

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til partienes respektive merknader til vedtak 354, og støtter at rapporteringen på vedtak nr. 585, 13. juni 2019 kan avsluttes da formålet er ivaretatt i andre vedtak.

5.2.10 2017–2018 vedtak nr. 140 Sikring og finansiering av opplysningsverksemda i landbruket

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til omtale i proposisjonen og støtter at finansieringen av opplysningskontorene videreføres. Komiteen er enige i at rapporteringen avsluttes.

5.2.11 2017–2018 vedtak nr. 141 Framlegging av endringar i verkemidla for marknadsbalansering

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen viser til omtalen i proposisjonen om forslaget og støtter at rapporteringen videreføres slik at Stortingets kontroll med virkemidlene for markedsbalansering videreføres.

5.2.12 2016–2017 vedtak nr. 837 Fjellova i Nordland og Troms

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter at rapporteringen avsluttes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at dette arbeidet har tatt for lang tid, og at fremdrift må prioriteres for å få en avklaring på helt sentrale spørsmål for de berørte.

5.2.13 2016–2017 vedtak nr. 878 Konsekvensar av liberalisering av konsesjonsplikta

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen støtter regjeringens tilnærming til dette spørsmålet fremover samt at rapporteringen videreføres.

5.2.14 2016–2017 vedtak nr. 885 Gjennomgang av hundelova

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen imøteser den videre oppfølgingen.