Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 48 L (2011–2012) Endring i lov om samordning av trygdeytelser (tilpasning av offentlig tjenestepensjon til uføres alderspensjon fra folketrygden).

Ved Stortingets behandling av Prop. 130 L (2010–2011) Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre), jf. Innst. 80 L (2011–2012), ble det fattet vedtak om at uføre skulle få en delvis skjerming av levealdersjusteringen for personer født i årene 1944–1951 med bakgrunn i at de ikke kunne motvirke effekten av denne ved å stå lenger i jobb. Komiteen la ved behandlingen til grunn at mottakere av offentlig tjenestepensjon også skulle få en delvis skjerming av effekten av levealdersjusteringen på lik linje med alle andre.

Uføre som mottar alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning omfattes av levealdersjusteringen, men kan ikke motvirke effekten av denne ved å stå lenger i jobb. For å sikre at disse ikke får en redusert utbetaling som følge av samordningen legger komiteen til grunn at tjenestepensjonen ikke samordnes med skjermingstillegget.

Komiteen legger til grunn at for å sikre at intensjonen ved innføring av skjermingstillegget får effekt for uføre som er mottakere av alderspensjonen fra offentlige tjenestepensjonsordninger, må det gjøres en endring i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser (tilpasning av offentlig tjenestepensjon til uføres alderspensjon fra folketrygden).

Komiteen viser til at uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon ikke levealdersjusteres og ytes frem til aldersgrensen. Uføre med en aldersgrense på 70 år vil motta en levealdersjustert alderspensjon fra folketrygden fra fylte 67 år, men brutto tjenestepensjon blir ikke levealdersjustert før 70 år. Siden brutto tjenestepensjon ikke levealdersjusteres mens man mottar uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon, bør derfor uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon samordnes med skjermingstillegget.

Komiteen slutter seg til lovforslaget i Prop. 48 L (2011–2012) Endring i lov om samordning av trygdeytelser (tilpasning av offentlig tjenestepensjon til uføres alderspensjon fra folketrygden).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Innst. 80 L (2011–2012) der Fremskrittspartiet gikk imot all innføring av levealderjustering. Disse medlemmer har også tidligere, ved behandlingen av pensjonsreformen, gått imot innføring av leveladersjustering. På denne bakgrunn ville skjerming, og vurdering av forholdet mellom uførepensjon og alderspensjon og levealderjustering, ikke vært ak-tuelt.

Disse medlemmer ser imidlertid at når levealdersjustering og delvis skjerming er vedtatt, må lovverket justeres for å sikre rettferdig behandling. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer regjeringens forslag i Prop. 48 L (2011–2012).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Innst. 80 L (2011–2012), der Høyre gikk imot forslaget om en delvis skjerming av uføre for levealdersjustering. Disse medlemmer mener likevel at når en skjerming først er vedtatt av Stortinget, bør eksisterende ordninger og lovverk tilpasses for å reflektere dette, og støtter derfor forslaget.