Den foreslåtte nye uføretrygden vil i større
grad reflektere den inntekten som falt bort på grunn av uførheten.
Uføre som kan arbeide noe skal ha gode insentiver
til å utnytte sin arbeidsevne. Det er viktig at regelverket sikrer
at det lønner seg å arbeide. Dette gjelder også før uførhet. Mange
som mottar uføretrygd vil i perioder kunne arbeide noe ved siden
av uføretrygden. Det er derfor viktig å ha regler som stimulerer
til å utnytte arbeidsevnen. Samtidig er uføretrygd en erstatning for
tapt arbeidsinntekt ved hel eller delvis uførhet. Grunnprinsippet
er at uføretrygden skal kompensere for den reduserte inntektsevnen, som
igjen vil reflekteres i uføregraden. Eventuell arbeidsinntekt må
dermed få betydning for nivået på utbetalt uføretrygd.
Når det har gått ett år etter at uførepensjon
er innvilget eller uføregraden forhøyet kan man i dagens regelverk
ha en arbeidsinntekt ved siden av uførepensjonen opptil folketrygdens
grunnbeløp (75 641 kroner fra 1. mai 2010) uten at uførepensjonen
reduseres (friinntekt). Det samme gjelder for personer med gradert
uførepensjon. Friinntekten blir ikke gradert etter uføregrad. Når arbeidsinntekten
overstiger friinntekten skal uføregraden settes ned og uførepensjonen
reduseres. Ved fastsettelse av ny uføregrad medregnes hele inntekten,
også den delen som i utgangspunktet var en friinntekt.
Dagens friinntekt stimulerer uførepensjonister til
å ha en arbeidsinntekt opp til denne friinntektsgrensen fordi de
da får beholde hele pensjonen. Det at uføregraden skal settes ned
(revurderes) når arbeidsinntekten overskrider friinntektsgrensen,
kan imidlertid føre til at mange ikke utnytter den arbeidsevnen
de faktisk har. Samlet inntekt kan derfor falle dersom arbeidsinntekten øker
ut over friinntekten. Dagens regler stimulerer dermed ikke til å
ha arbeidsinntekt ut over friinntektsgrensen. Friinntekten gjør
videre at to personer med lik inntektsevne, får forskjellig samlet
inntekt dersom de utnytter sin inntektsevne, avhengig av hvilken
uføregrad de har fått fastsatt.
Det foreslås å videreføre dagens hovedprinsipper
for fastsetting av uføregraden. Uføregraden fastsettes ved å sammenlikne
de inntektsmuligheter man hadde før uførheten inntraff med de inntektsmuligheter
man har etter uførheten. Inntektsmulighetene før uførhet foreslås
fortsatt å settes til den inntekten man hadde rett før uføretidspunktet,
justert til en årsinntekt i full stilling. Denne inntekten er dermed
ikke beregningsgrunnlaget for uføretrygden beskrevet i proposisjonens
kapittel 7, men et inntektsmål som i tid ligger nærmere tidspunktet
da uførheten inntrådte.
Tidspunktet for når uførheten anses å ha inntrådt (uføretidspunktet)
er i dag den kalendermåneden inntektsevnen/arbeidsevnen blir nedsatt
med minst halvparten. Forslaget til ny uføretrygd fører ikke til
behov for endringer i reglene om fastsetting av uføretidspunktet.
Det legges derfor til grunn at dagens regler videreføres, med enkelte tekniske
tilpasninger. Det foreslås å videreføre bestemmelsen om at det skal
fastsettes et nytt uføretidspunkt hvis inntektsevnen blir ytterligere
nedsatt hvis det er til fordel for pensjonisten. Som en følge av
forslag om at uføretrygden skal reduseres ved økt arbeidsinntekt
uten at uføregraden endres, vil det imidlertid sjeldnere bli fastsatt
nytt uføretidspunkt etter et kortvarig arbeidsforsøk.
Det foreslås at det ved innvilgelse av uføretrygden
fortsatt skal fastsettes en grense for hvor høy pensjonsgivende
inntekt man kan ha ved siden av uføretrygd, før uføretrygden skal
reduseres.
Det er rimelig at erstatning for inntektstap
faller bort når man har arbeidsinntekt. Det foreslås at uføretrygden
reduseres med utgangspunkt i den andelen en hel uføretrygd utgjør
av mottakerens inntekt rett før uførheten inntraff (kompensasjonsgraden).
Det er en stor fordel for den enkelte at løpende ytelse
er riktig fastsatt. Det bør derfor bygges opp automatiserte løsninger
som legger til rette for at den enkelte skal kunne melde fra om
endringer i arbeidsinntekt og som sikrer at det blir utbetalt riktig
uføretrygd. Det vises her til at Finansdepartementet har sendt på
høring et forslag om ny felles kommunikasjonsordning for arbeidsgiveres
rapportering om ansettelser, lønn og trekk – Elektronisk dialog
med arbeidsgivere (EDAG). Dette vil legge til rette for at utbetalt uføretrygd
enkelt skal kunne justeres ved endring i arbeidsinntekt.
Av administrative hensyn bør det være en beløpsgrense,
slik at arbeidsinntekt lavere enn beløpsgrensen ikke fører til at
uføretrygden reduseres. For å unngå en terskeleffekt når arbeidsinntekten
er høyere enn beløpsgrensen, foreslås det at arbeidsinntekt under
beløpsgrensen holdes utenfor reduksjonen.
Med et slikt system vil det lønne seg å øke
arbeidsinnsatsen, også ut over beløpsgrensen. Det vil være svært
gode insentiver til å arbeide opp til beløpsgrensen, noe som kan
stimulere den enkelte til å prøve seg i arbeid. En høy beløpsgrense
betyr imidlertid at samlet inntekt kan bli høy sammenliknet med
inntekten før uførheten. En beløpsgrense på 0,4 G (30 256 kroner)
vil balansere hensynet til at samlet inntekt ikke skal kunne bli
for høy i forhold til tidligere inntekt med hensynet til at reglene
skal motivere til å prøve seg i arbeid.
Personer som mottar dagens uførepensjon og har arbeidsinntekt
opp til friinntekten når det nye regelverket trer i kraft, kan komme
dårligere ut ved overgang til de nye reglene. Det legges vekt på
at overgangen fra dagens regler til nye regler blir forutsigbar,
og at den enkelte får rimelig tid til å tilpasse seg nytt regelverk.
Det foreslås derfor overgangsbestemmelser for personer som har rett
til friinntekt når det nye regelverket trer i kraft. Disse får etter
forslaget en beløpsgrense på 60 000 kroner til og med 2018.
Med dagens regler må det gå ett år etter innvilgelsen
(ventetid) før man kan ha en inntekt tilsvarende friinntekten uten
at trygden reduseres. Ventetiden kan motvirke at noen prøver å komme
seg tilbake i arbeid, noe som er uheldig. Det foreslås derfor at
det ikke skal være ventetid for å holde arbeidsinntekt under beløpsgrensen utenfor
reduksjonen av ytelsen.
Deltakere i varig tilrettelagt arbeid (VTA)
mottar uførepensjon. De fleste av disse får i tillegg en bonuslønn.
Denne er som oftest veldig lav i forhold til den faktiske arbeidstiden.
Det foreslås at inntekter fra VTA ikke skal føre til reduksjon av
uføretrygden.
Uførepensjonen kan i dag graderes ned til 20
pst. etter innvilgelsen dersom man har meldt fra om at en forventer
å få en inntektsøkning utover det som ble fastsatt ved innvilgelsen
av ytelsen og derfor har fått en hvilende pensjonsrett. Det foreslås
å opprettholde dagens nedre grense for utbetaling av uføreytelse.
Ettersom det ikke lenger skal fastsettes ny uføregrad når trygden reduseres
på grunn av arbeidsinntekt, foreslås det at utbetalingen av uføretrygden
skal opphøre når inntekten utgjør over 80 pst. av inntektsnivået
før uførhet.
I dag reduseres friinntekten dersom summen av uførepensjon
og pensjonsgivende inntekt overstiger inntekten mottakeren hadde
før vedkommende ble ufør (inntektstak). Forslaget om en beløpsgrense
på et lavere nivå enn dagens friinntekt gjør at denne bestemmelsen
vil få liten praktisk betydning. Det foreslås nå at den ikke videreføres.
For at uføre skal motiveres til å prøve seg
i arbeid, er det viktig at det ikke er en risiko for å miste retten
til uføretrygd dersom arbeidsforsøket ikke lykkes. Forslaget om
at utbetalt uføretrygd skal reduseres dersom man har arbeidsinntekt
over inntektsgrensen, innebærer at det ikke lenger er nødvendig
å redusere uføregraden ved arbeidsforsøk. Når uføregraden ligger
fast selv om arbeidsinnsatsen øker ut over det som ble lagt til
grunn når uføregraden ble fastsatt, betyr det at den enkelte beholder
retten til å falle tilbake på den uføretrygden som er innvilget. Dette
vil stimulere flere til økt arbeidsinnsats.
Når uføretrygden ikke lenger utbetales fordi
arbeidsinntekten er for høy, foreslås det at man fortsatt må be
om å beholde retten til tidligere uføregrad (hvilende rett). Det
foreslås å videreføre dagens regler om at denne hvilende retten
kan beholdes i inntil fem år ved å melde fra til Arbeids- og velferdsetaten.
Retten til ytelsen kan etter søknad beholdes i ytterligere fem år.
Komiteen slutter seg
til videreføringen av dagens hovedprinsipp som er at uføregraden
skal gjenspeile den inntektsevnen man hadde før uførheten inntraff
sammenlignet med inntektsevnen man har etter at uførheten inntrådte.
Videreføring av prinsippet om at det er opptjening før uføretidspunktet,
det vil si det tidspunktet man først ble sykmeldt for skaden, lyten
eller sykdommen som skal ligge til grunn for beregningen, skal sikre
at perioder med redusert arbeidsinntekt som følge av uførhet ikke
skal være en del av inntektsgrunnlaget for fastsetting av uføretrygd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at dette prinsippet
sammen med at inntektsgrunnlaget beregnes ut fra de tre beste av
de siste fem årene, skal forhindre at tilfeldige svingninger eller
redusert inntekt på grunn av sykdom, skade eller lyte skal gi for
svakt inntektsgrunnlag. Unntaksreglene som gjelder omsorg for barn
og ved militærtjeneste, videreføres.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag om beløpsgrense. Den foreslåtte
beløpsgrensen er lavere enn i det gamle systemet. Den gamle friinntekten
gav full avkorting når man oversteg grensen. Den nye beløpsgrensen
sikrer at man ikke får terskler som gir tapt nettoinntekt ved økt
arbeidsinnsats.
Komiteen vil understreke
at det har vært viktig å få fjernet terskeleffektene, venteåret
og automatisk revurdering av uføretrygden hvis man oversteg grensen
for friinntekten. Dette har vært punkter i den gamle ordningen som
har motvirket arbeidslinjen. Komiteen merker seg
at ordningen med å kunne fryse uføretrygden for 5 + 5 år videreføres
og støtter dette.
Komiteen er tilfreds med regjeringens
forslag om å holde bonusinntekt fra VTA utenfor avkortingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den gamle friinntekten på 1 G gav full avkorting når man
oversteg grensen. Den nye beløpsgrensen sikrer at man ikke får terskler
som gir tapt nettoinntekt ved økt arbeidsinnsats.
Disse medlemmer viser til at
Uførepensjonsutvalget var delt i synet på hvordan reglene for avkorting
av uførestønaden mot arbeidsinntekt skal være. Flertallet mente
det burde innføres en gradvis avkorting av uførestønaden over et
lite toleransebeløp (15 000 kroner). Ett mindretall gikk inn for
et høyere toleranse-/fribeløp, og et annet mindretall mener dagens
avkortingsregler og friinntekt på 1 G bør videreføres.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen foreslår å redusere dagens friinntektsgrense til
0,4 G (31 686 kroner pr. 1. mai 2011).
Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen foreslår overgangsbestemmelser for personer som
har rett til friinntekt når det nye regelverket trer i kraft. Disse
får, etter forslaget, en beløpsgrense på 60 000 kroner til og med 2018.
Disse medlemmer mener det er
viktig at man ivaretar hensynet til at reglene skal motivere til
å prøve seg i arbeid.
Disse medlemmer vil derfor gå
inn for at friinntektsgrensen settes til 0,75 G, og at uføretrygden
avkortes med 66 pst. av inntekt som overstiger fribeløpet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at friinntektsgrensen settes til 0,75 G.»
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har understreket at målet med ny uføretrygd er at det skal
lønne seg å arbeide.
Disse medlemmer viser til tidsskriftet
Kapital nr. 12 2011, hvor de har gjort beregninger som viser at
det for enkelte tilfeller vil være mer lønnsomt å forbli på trygd
fremfor å utnytte arbeidsevnen fullt og helt. Regjeringen foreslår
at for å kompensere for at kontrollen av uføregrad bortfaller, vil
utbetaling av uføretrygd opphøre dersom arbeidsinntekten når 80
pst. av inntektsnivået før uførhetstidspunktet.
Disse medlemmer antar at uføretrygdede
vil ønske å arbeide opp til inntekten på et slikt nivå, men vegrer
seg for å bli «helt friske» dersom de kommer dårligere ut økonomisk.
Disse medlemmer viser til at
statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet uttaler følgende
i nevnte utgave av Kapital:
«.. effekten av 80-prosentgrensen vil derfor bli den
motsatte av intensjonen om å få uføre tilbake til arbeid.»
Og videre:
«Ideelt sett burde vi ikke hatt den terskeleffekten du
peker på, men vi har altså gjort en avveining av ulike hensyn».
Disse medlemmer mener regjeringen
bør komme tilbake til Stortinget med justerte regler for å hindre
at enkelte vil få svært høy samlet inntekt sammenlignet med det
de tidligere har hatt. Dette er også i tråd med den vurdering regjeringen
selv omtaler i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at enkelte ikke får høyere inntekt sammenliknet
med det de tidligere har hatt, uten at uføregraden revurderes, og
slik at effekten av 80-prosentgrensen fjernes.»
Disse medlemmer viser til at
inntektsevnen etter dagens regelverk må være varig nedsatt med mer
enn 50 pst., og som følge av sykdom, skade eller lyte. I tillegg
graderes uførepensjonen basert på sivilstand, altså på samme måte som
alderspensjon.
Disse medlemmer har merket seg
at Uførepensjonsutvalgets flertall mente at med en kompensasjonsgrad
i uføreordningen på 66 pst., vil den enkelte som har en uføregrad
på minst 50 pst. måtte bære 1/3 av inntektstapet selv. I samsvar
med dette mente flertallet at det bør vurderes om den nedre grensen
for å komme inn i uføreordningen skal reduseres til 1/3 (33,3 pst.).
Disse medlemmer har også merket
seg at et mindretall i utvalget frarådet at man reduserte grensen
for å komme inn i uføreordningen til 33,33 pst., mot dagens 50 pst.
På den annen side kan dagen grense på 50 pst. også føre til et press på
uføretrygden. En person som i dag reelt sett er 20 pst. varig arbeidsufør,
og ikke omfattet av en offentlig tjenestepensjonsordning, kan fort
bidra til å øke presset på uføreordningen ved å få innvilget 50
pst. varig uførhet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår å opprettholde dagens krav om 50 pst. uføregrad
for å komme inn i uføreordningen, men at kravet reduseres fra dagens
50 til 40 pst. for de som kommer fra arbeidsavklaringspenger.
Disse medlemmer mener at man
bør legge samme hovedregel til grunn som man har gjort for tankegangen
knyttet til gradert sykefravær. Det er sjelden man har enten ingen
eller full arbeidsevne.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er et medisinsk inngangsvilkår til uføreytelsen. Vilkåret
innebærer at en skal ha omfattende helseproblemer for å få en uføreytelse,
og at helseproblemene skal være hovedårsaken til den reduserte arbeidsevnen.
Disse medlemmer mener at det
å oppfylle de medisinske vilkårene fortsatt bør være en nødvendighet,
men ikke en tilstrekkelig betingelse for å få uførestønad.
Disse medlemmer mener videre
at det er flere fordeler med å flytte oppmerksomheten fra begrensninger
på grunn av sykdom til de muligheter som finnes til tross for sykdommen. Man
er helt avhengig av å få et kompetanseløft inn i både Nav og til
leger, for å sikre at de blir gode til å vurdere arbeidsevnen til
den enkelte. Fokus må flyttes fra hvor syk du er til hvor frisk du
er – ikke hva du ikke kan, men hva du faktisk er i stand til.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen foreslår at inntekten i de tre beste av de fem siste
årene før uførheten oppsto skal danne beregningsgrunnlaget for ny
uføretrygd.
Disse medlemmer vil påpeke at
for personer med varierende inntekt over tid kan en slik beregningsmodell
gi tilfeldige utslag.
Disse medlemmer mener derfor
det vil være fornuftig å endre beregningsreglene slik at man hindrer
urimelige utslag. Dette kan best gjøres ved at man innfører en lengre
beregningsperiode, noe som også vil ivareta de som har arbeidet over
tid, men så har gått ned i stilling av helsemessige årsaker.
Disse medlemmer foreslår derfor
at inntekten i de tre av de beste ti årene før uførheten oppsto
skal danne beregningsgrunnlaget for ny uførestønad.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre beregnings-reglene
slik at de tre beste av de siste ti årene før uførheten oppsto danner
beregningsgrunnlaget for ny uførestønad.»
Disse medlemmer viser til at
det fremlagte forslaget til ny uføretrygd kan oppfattes som noe uklart
for de med høy inntekt. Det kan virke som at en person som har en
inntekt på 12 G, og som i realiteten har 50 pst. restarbeidsevne,
ikke vil ha de nødvendige intensiver for å komme tilbake til arbeid.
Disse medlemmer mener at ny uføretrygd også
må innrettes slik at det skal lønne seg for denne gruppen å utnytte
sin restarbeidsevne.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en
vurdering over hvordan dagens avkortingsregler slår ut for de med
høy inntekt.»
Disse medlemmer er kjent med
at regjeringen foreslår å opprettholde dagens hovedregel om at vilkåret
for å få rett til uføretrygd er at inntektsevnen/arbeidsevnen er
nedsatt med minst halvparten.
Disse medlemmer har videre merket
seg at regjeringen foreslår en gradering ned til 40 pst. for personer
som har mottatt arbeidsavklaringspenger. Begrunnelsen for at denne
bestemmelsen innføres er at det kan fremstå som urimelig at personer
som har kommet inn på arbeidsavklaringspenger med 50 pst. redusert
arbeidsevne og som har klart å øke arbeidsinnsatsen til 60 pst., ikke
kan få uføretrygd for den delen av inntektsevnen som er varig nedsatt.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen foreslår at uføregraden ikke skal revurderes etter
at uføretrygd er innvilget.
Disse medlemmer viser til at
private pensjonsleverandører har basert sine produkter på graderingen
i folketrygden, og mener et system der man ikke foretar en revurdering
av uføregraden, men at man kun har avkorting av uføretrygden mot
inntekt, vil kunne oppfattes som uoversiktlig for de som har private
løsninger i tillegg til folketrygden.
Disse medlemmer mener dette er
forhold som regjeringen bør utrede nærmere, slik at man får vurdert
konsekvensene av at man ikke skal foreta revurdering av uføregraden.
Disse medlemmer viser til det
faktum at mange som mottar uføretrygd i perioder vil kunne arbeide
ved siden av uføretrygden.
Disse medlemmer mener derfor
det er viktig å ha fleksible regler for gradering av uføretrygd som
stimulerer alle til å utnytte sin reelle arbeidsevne, samtidig som
uføretrygd er en erstatning for tapt arbeidsinntekt ved hel eller
delvis uførhet.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen foreslår å videreføre dagens særregler, men at
de tilpasses ny uføretrygd. Dette innebærer at inntekten på skadetidspunktet
kan legges til grunn dersom dette gir et høyere beregningsgrunnlag,
at uføretrygden er uavhengig av trygdetid, og at det kan ytes uføretrygd
gradet ned til 30 pst.
Disse medlemmer mener derfor
at man bør innføre en langt mer fleksibel gradering av grensen for
å komme inn i uføreordingen, og vil derfor ta til orde for en ordning
med følgende gradering: 20 – 30 – 40 – 50 – 60, 80 og 100 pst. varig
redusert arbeidsevne.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer slik at følgende gradering av grensen for å komme inn
i uføreordningen blir ivaretatt: 20 – 30 – 40 – 50 – 60, 80 og 100 prosent
varig redusert arbeidsevne.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener en ny uføretrygd med
mer fleksible overganger mellom trygd og arbeid innebærer en ny måte
å se uføretrygden på. Tidligere har systemet bygget på en tanke
om at de som er 100 pst. uføretrygdede også er 100 pst. ute av stand
til å arbeide hele tiden. For en person med plager som i varierende
grad hindrer arbeidsdeltakelse, og som i kortere eller lengre perioder
er helt ute av stand til å arbeide, har systemet i praksis måttet innvilge
100 pst. uføretrygd. Det er også grunn til å merke seg at om lag
åtte av ti har en uføregrad på 100 pst., og av disse hadde 24,4
pst. en arbeidsinntekt ved siden av i 2007, ifølge Arbeidsdepartementet. Disse
medlemmer mener den nye uføretrygden tar høyde for at mange
kan ha varierende helsetilstand. Uføretrygden må derfor sees på
som en grunnleggende inntektstrygghet som skal være der i de perioder
man ikke er i stand til å arbeide. Med andre ord er en sentral del
av den nye uføretrygden at det ikke bare er mulig, men ønskelig
at flest mulig av de som har uføretrygd også skal arbeide ved siden av.
Det er et viktig steg i riktig retning. Det innebærer også at det
i mindre grad enn tidligere kan anses som et problem dersom kombinasjonen
av trygd og arbeidsinntekt nærmer seg inntekten man tidligere hadde
i arbeidsmarkedet. Så lenge denne økningen kommer som følge av økt
arbeidsinnsats er det snarere et tegn på at fleksibiliteten i systemet
er vellykket.
Komiteen mener at
den avkortingen som regjeringen legger opp til er for høy for enkelte grupper.
Dette gjelder spesielt de som på grunn av lav inntekt før uførhet
vil motta minsteytelsen i den nye uføretrygden. Det vises i denne
sammenheng til at enkelte med lav inntekt før uførheten vil kun
sitte igjen med 11 kroner av en lønnsinntekt på 100 kroner etter
skatt og avkorting av trygd. Komiteen mener denne
avkortningen er for sterk, og at insentivene til å ta i bruk inntektsevnen
dermed vil bli for svak.
Komiteen viser til at forslagene
i Prop. 130 L (2010–2011) sikrer at uføre ikke kan tape penger på
å øke arbeidsinntekten, slik det faktisk er i dagens system. Forslagene
sikrer at to uføre med lik arbeidsinntekt og likt beregningsgrunnlag
får om lag lik samlet inntekt, uavhengig av innvilget uføregrad,
og forslagene gjør at det blir en nær sammenheng mellom hvor stor
andel av inntekten som har falt bort og hvor stor andel av full uføretrygd
som blir utbetalt. Det vil være en stor fordel å beholde disse gunstige
effektene av regjeringens forslag.
Komiteen peker på at regjeringen
har foreslått at inntekt før uførhet ikke skal settes lavere enn 3
ganger grunnbeløpet i folketrygden. Ved å øke denne grensen vil
avkortingen reduseres for uføre med minsteytelse og lav inntekt
før uførhet. Dette vil kunne føre til at flere uføre som også har
arbeidsinntekt får en samlet inntekt som er høyere enn den inntekten
de har hatt tidligere. Dette må imidlertid vurderes opp mot at uføre med
minsteytelsen har en relativt lav inntekt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at de maksimale
avkortingssatsene for uføre med minsteytelsen bør reduseres ved
å øke den nedre grensen for inntekt før uførhet fra 3 til 3,3 grunnbeløp
for gifte og samboende pensjonister og til 3,5 grunnbeløp for enslige.
Dette vil redusere de maksimale avkortingssatsene til om lag 70
pst. for begge gruppene.
Flertallet foreslår derfor å
endre andre ledd i § 12-8 Fastsetting av inntekt før og etter uførhet fra
lovforslaget, som sier at inntekt før uførhet ikke kan settes lavere
enn 3 ganger grunnbeløpet. Flertallet foreslår at
inntekt før uførhet ikke settes lavere enn 3,3 ganger grunnbeløpet for
gifte og samboere. For enslige skal inntekt før uførhet ikke settes
lavere enn og 3,5 ganger grunnbeløpet for gifte.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
Ǥ 12-8 andre ledd skal lyde:
Inntekt før uførhet skal ikke settes lavere
enn
a) 3,3 ganger grunnbeløpet
for personer som lever sammen med en ektefelle (se § 1-5) eller
med en samboer i et samboerforhold som har vart minst 12 av de siste
18 månedene,
b) 3,5 ganger grunnbeløpet for enslige,
c) 4,5 ganger grunnbeløpet for medlemmer
som fyller vilkårene for rett til minsteytelse som ung ufør.»
Flertallet viser ellers til regjeringens
forslag til øvrige bestemmelser i § 12-8 og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at komiteens flertall går inn for å differensiere den nedre grense
for inntekt før uførhet i forhold til sivilstand.
Disse medlemmer har videre merket
seg at det i regjeringens lovforslag ikke er foreslått en differensiering
hva gjelder fastsetting av inntekt før og etter uførhet, jf. § 12-8,
andre ledd.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i denne innstilling hvor Fremskrittspartiet går imot at
gifte og samboende skal ha en avkorting i ytelsen i forhold til
enslige, og vil derfor også gå imot at man differensierer på bakgrunn
av sivilstand den nedre grense for inntekt før uførheten.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
Ǥ 12-8 andre ledd skal lyde:
Inntekt før uførhet skal ikke settes lavere
enn 3,5 ganger grunnbeløpet. For medlemmer som fyller vilkårene
for rett til minsteytelse som ung ufør, skal inntekten før uførhet
ikke settes lavere enn 4,5 ganger grunnbeløpet.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti slutter seg til hovedtrekkene i den nye uføreordningen. Dette
medlem mener imidlertid ikke ordningen er fleksibel nok
med hensyn til uføregrad. Forslaget innebærer en videreføring av
dagens regelverk som for de aller fleste innebærer at en må være
minst 50 pst. ufør for å komme inn i andre ordninger når sykepenger
opphører. Dette gir lite stimulans til personer i sykepengeordningen
til å bli mer arbeidsfør enn 50 pst.
Dette medlem vil understreke
at det er et viktig mål at sykmeldte skal komme tilbake i så stor stillingsstørrelse
som mulig ut fra egen helse. Dette skal arbeidsgiver legge til rette
for, men det er viktig at også trygdeordningene gir bedre mulighet
for det. En lavere uføregrad enn 50 pst. som inngangsbillett vil
bidra til at flere bruker sin arbeidsevne fullt ut. Selv om en slik
ordning kan føre til at flere kommer inn i uføreordningen, vil samtidig
flere kunne få en lavere uføregrad enn de ellers ville fått.
Dette medlem mener derfor regelverket
på dette området må bli langt mer fleksibelt og vil foreslå at uføretrygden
kan graderes fra 20 til 100 pst. i intervaller på 10 pst.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Ǥ 12-7 skal lyde:
Det er et vilkår for rett til uføretrygd at
evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig
nedsatt med minst 20 pst.
Uføretidspunktet er tidspunktet da inntektsevnen er
varig nedsatt med minst 20 prosent.
Ved vurderingen av hvor mye inntektsevnen er nedsatt,
legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn, arbeidsmuligheter
på hjemstedet eller andre steder der det er rimelig at vedkommende
tar arbeid. Inntektsmulighetene i ethvert arbeid som vedkommende
nå kan utføre (inntekt etter uførhet) sammenlignes med inntektsmulighetene
som vedkommende hadde før uføretidspunktet (inntekt før uførhet).
Dersom sykdommen, skaden eller lytet har redusert inntektsevnen
gradvis over flere år, kan det tas utgangspunkt i inntektsevnen
før sykdommen, skaden eller lytet oppstod.
§ 12-10 første og andre ledd skal lyde:
Det er et vilkår for at en hjemmearbeidende
ektefelle skal få rett til uføretrygd, at evnen til å utføre arbeid
i hjemmet (arbeidsevnen) er varig nedsatt med minst 20 prosent.
Uføretidspunktet er tidspunktet da arbeidsevnen er
varig nedsatt med minst 20 prosent.»