Til Stortinget
Luftfarten spiller en viktig rolle, og flytrafikken er
sentral i et velfungerende samfunn. Luftfarten er en del av kollektivtransporten
i Norge, og flytrafikken er helt nødvendig for effektiv mobilitet
i og utenfor landets grenser. Avinors samfunnsoppdrag er å eie,
drive og utvikle et landsomfattende nett av lufthavner og flysikringstjenester.
Luftfarten skal tilby et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportsystem med
god tilkomst for alle. I tillegg skal transportsystemet dekke samfunnets
behov for transport og fremme nasjonal og regional utvikling.
Norge er et langstrakt land, og folk i Norge
er avhengige av fly for å komme seg raskt og effektivt rundt i landet.
Forslagsstillerne ser derfor på flyrutene som en viktig del av kollektivtilbudet,
ikke minst i Distrikts-Norge.
Regjeringen Bondevik II foretok betydelig modernisering
av norsk luftfart blant annet ved fornyelsen og omdannelsen av Luftfartsverket
til et statlig aksjeselskap. Som følge av omstillingen fikk det nye
Avinor helt andre muligheter enn det som var tilfellet for det gamle
Luftfartsverket. Avinor kunne utvikle seg og legge gode investeringsplaner
for fremtiden, noe som har gitt Avinor en forutsigbarhet og en frihet
til å møte et marked i endring.
Flyselskapene har de senere år tatt viktige
grep i mer miljøvennlig retning. Tiltak som reduserer drivstoffbruken,
er bra for luftfartens økonomiske bærekraft, samtidig som det sparer
miljøet for utslipp. Den teknologiske utvikling vil over tid kunne
legge grunnlag for en kapasitetssterk luftfartsbransje, som er tilpasset
nye markedsbehov, samtidig som miljøhensyn ivaretas. Økt bruk av
bærekraftig biodrivstoff er et fremtidsrettet virkemiddel for å
få ned utslippene fra luftfarten. Denne utviklingen bør stimuleres og
intensiveres. Flere industrielle aktører arbeider med å utvikle
produksjon av syntetisk biojet. Med store tilganger på biomasse
fra skog har Norge, og Norden, gode forutsetninger for slik produksjon. Teknologiene
er kjente, men må utvikles videre gjennom storskalaproduksjon. Utredninger,
blant annet et felles prosjekt mellom flybransjen og Avinor, viser at
produksjon av biojet er fullt mulig i Norge, men at kostnadene for
slik produksjon i oppstartsårene vil ligge høyere enn forventet
markedspris for fossilt brennstoff. Forslagsstillerne mener derfor
at staten må bidra med insentiver slik at en får fortgang i etablering
av bærekraftig jetdrivstoff i Norge. Økonomisk støtte til produksjon
av biodrivstoff i en oppstartsperiode kan bidra sterkt til utvikling
av en ny bioindustri i Norge, styrke norsk skogindustri, samt gi
et viktig bidrag til en mer klimavennlig luftfart. De samfunnsmessige
gevinstene er betydelige, og kan bidra til en sunn vekst for luftfarten
som fremmer konkurransekraft og velferd i et land som er svært avhengig
av god mobilitet nasjonalt og internasjonalt.
Forslagsstillerne fremmer derfor følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide et opplegg
til en ordning som skal sørge for at produksjon av bærekraftig biodrivstoff
til norsk luftfart intensiveres. Målet skal være at all innenlands
luftfart skal ha minimum 50 prosent innblanding av bærekraftig biodrivstoff
innen 2030.
Forslagsstillerne mener det er viktig at Norge
har et flytilbud som er riktig dimensjonert og godt tilpasset befolkningens
og næringslivets behov nå og i fremtiden. Behov, reisemønstre og
befolkningssammensetning endrer seg over tid, og luftfartens infrastruktur
må være i kontinuerlig utvikling. Avinor har i dag en forutsigbarhet
og frihet til å møte et marked i endring. Det gjør det mulig å legge
rasjonelle og fornuftige investeringsplaner for fremtiden ut fra
forventet markedsutvikling og storsamfunnets behov. Samtidig er
det en overordnet myndighetsoppgave å vurdere luftfartens samlede
behov og de samlede ressursene i et overordnet perspektiv, også
hva gjelder den infrastruktur som ikke inngår i Avinors portefølje.
Forslagsstillerne mener det er behov for en samlet kartlegging av
flyplasskapasiteten på det sent-rale Østlandsområdet, hvor blant
annet Sandefjord Lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge inngår i en samlet
vurdering. Forslagsstillerne fremmer derfor følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen foreta en kartlegging av
flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandsområdet i et fremtidsperspektiv.
Forslagsstillerne mener det samtidig vil være behov
for å se helhetlig på tilbringertjenester, ved at eksempelvis styrking
av flytogkapasitet til Moss Lufthavn Rygge og Sandefjord Lufthavn
Torp ses på som en del av den helhetlige utredningen. Likeledes bør
behovet for en tredje rullebane på Gardermoen analyseres ut fra
kapasitetsbehov, jordvernhensyn og klimaavtalen i Paris.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber
regjeringen utarbeide et opplegg til en ordning som skal sørge for
at produksjon av bærekraftig biodrivstoff til norsk luftfart intensiveres.
Målet skal være at all innenlands luftfart skal ha minimum 50 prosent
innblanding av bærekraftig biodrivstoff innen 2030.
2. Stortinget ber regjeringen foreta en
kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandsområdet
i et fremtidsperspektiv.
16. mars 2016