Til Stortinget
Forslagsstillerne peker på at klimaendringene er vår tids største
utfordring. Med Norges naturgitte vannkraftressurser kan landet
ta en særlig rolle i elektrifiseringen av Norge og i å bidra til
å redusere utslipp i Europa.
Forslagsstillerne mener at fornybar kraft er en høyverdig energiressurs
som må benyttes effektivt, og at alternativer bør fremmes der disse
finnes, spesielt i energisystemer som skal vare mye lenger enn nåværende
kraftsituasjon. Fornybar kraft må benyttes målrettet til utslippskutt
i en rekke sektorer som transport, industri og maritim sektor, og
til å redusere de europeiske utslippene etter hvert som kraftsystemet
knyttes tettere til Europa. Det er behov for en helhetlig tilnærming
til energibruk som begrenser bruken av strøm til formål som oppvarming
og kjøling i bygg.
Forslagsstillerne viser til at elektrifiseringen av samfunnet
vil innebære endrede bruksmønstre som kan gi nye knapphetsfaktorer.
Stadig flere elkjøretøy gjør at kontroll av effektbruk vil bli desto
viktigere. Det norske kraftnettet belastes spesielt på vinterstid grunnet
høy grad av elektrisk oppvarming. Selv med økt effektstyring vil
det være fornuftig å regulere bruken av elektrisitet som hovedkilde
til oppvarming av rom og tappevann, også i nye bygg med energieffektivt
bygningsskall. Den samlede belastningen på kraftnettet bør ikke
økes mer enn nødvendig.
I klimaforliket fra 2012 ble det vedtatt at byggeforskriften
fra 2015 skal være på passivhusnivå og på nesten-null-energinivå
fra 2020. Nesten-null-energinivå vil innebære at mange av framtidens
bygg må utnytte energi fra omgivelsene, for eksempel gjennom frikjøling
og utnytting av overskuddsvarme. Forslagsstillerne mener det er
viktig å videreføre kompetansen på å prosjektere, installere og
videreutvikle løsningene man vil ha behov for i nesten-null-energibygg
om få år.
Forslagsstillerne viser til at et viktig verktøy som regulerer
bruken av strøm i nybygg og ved totalrehabiliteringer, er byggteknisk
forskrift (TEK). Siden TEK07 ble innført 1. februar 2007 og trådte
i kraft 1. august 2009, har oppvarming av bygg vært regulert slik
at en vesentlig del av varmebehovet dekkes med annen energiforsyning
enn direktevirkende elektrisitet og fossile brensler. Prinsippet
om å regulere energiforsyningen til oppvarming ble videreført da
energikravene ble skjerpet 1. juli 2010 til TEK10. I TEK10 er energikravene
knyttet til byggets størrelse gjennom arealgrensen på 500 m2 oppvarmet bruksareal
(BRA). I praksis innebærer kravet at bygg over arealgrensen skal
dekke minimum 60 pst. av varmebehovet med fjernvarme, bioenergi,
varmepumper, overskuddsvarme fra kjøling og/eller solvarme. For
bygg under arealgrensen er tilsvarende krav minimum 40 pst. Kravet
har dessuten vært et insentiv til ressurseffektive kjøleløsninger
ved at frikjøling, kjøling som hentes fra omgivelsene uten å tilføres
ytterligere kjøleenergi, kombineres med varmepumpesentraler. Forslagsstillerne
viser til at det foregår en stadig utvikling og innovasjon innen
slike energifleksible løsninger som følge av TEK07 og 10.
Forslagsstillerne peker på at klimaforliket fra 2012 stadfester
at arbeidet med energiomlegging og energieffektivisering i bygg
skal fortsette, blant annet gjennom nevnte skjerping av energikravene
i byggteknisk forskrift. 17. november 2015 la regjeringen Solberg
frem nye energikrav for passivhusnivå som skal gjelde fra 1. januar
2016 med ett års overgangsperiode. Disse kravene innebærer mer ambisiøse krav
til netto energibehov enn TEK10 og at varmeinstallasjon for fossilt
brensler forbys. Småhus, enebolig, to- til firemannsbolig, rekkehus
og kjedehus vil i praksis kunne velge mellom å installere panelovner og
pipe, vannbåren varme eller å bygge i henhold til den mer ambisiøse
passivhus-standarden. Forslagsstillerne støtter alle disse nye kravene.
Forslagsstillerne peker på at arealgrensen for energiforsyningskravene
økes fra 500 m2 til 1000 m2 oppvarmet BRA. Endringen medfører at
energiforsyning ikke reguleres i bygg under arealgrensen, med unntak
av småhus. Forslagsstillerne legger til grunn at konsekvensen blir
økt bruk av direktevirkende elektrisitet til oppvarming i nye bygg
opp til 1000 m2. For bygg over 1000 m2 skal det installeres energifleksible
varmesystemer, og tilrettelegges for bruk av lavtemperatur varmeløsninger.
Forslagsstillerne legger til grunn at mange utbyggere vil velge
elkjeler til å dekke hele oppvarmingsbehovet, samt at mange bygg
med kjøling ikke vil utnytte overskuddsvarme og dermed øke energibruken
ytterligere. Forslagsstillerne anerkjenner at energiforsyningskravene
for bygg over 1000 m2 oppvarmet BRA er tiltenkt å sikre at bygg
i fremtiden vil kunne bytte til andre energiforsyningsløsninger,
men av ovennevnte grunner mener forslagsstillerne det må gis føringer
for å installere andre energiløsninger enn elektrisitet som hovedkilde
også i disse byggene fra dag én.
Forslagsstillerne mener regjeringen ikke følger opp overnevnte
hensyn og intensjonene i klimaforliket når man går bort fra prinsippene
i byggteknisk forskrift (TEK10) med krav til at visse andeler av netto
varmebehov dekkes av annen energiforsyning enn direkte bruk av elektrisitet.
Forslagsstillerne peker på at svært mange utbyggere kun tar hensyn
til investeringskostnader når et bygg realiseres – dette gjelder
både i privat og offentlig sektor. Dermed vil løsninger som er dyrere
å investere i, men som kan være lønnsomme når investering og driftsutgifter
ses i sammenheng, velges bort. Videre vil svært mange utbyggere
heller ikke ta annet samfunnsansvar utover det byggteknisk forskrift
regulerer. Forskriften er et viktig verktøy som skal lede beslutningstakere
til å ta avgjørelser som er gode for sluttbrukerne av bygget, samfunnet,
miljøet og energiressursene. Forslagsstillerne mener derfor at nye energikrav
i byggteknisk forskrift må innrettes slik at gode og langsiktige
løsninger velges fra dag én.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen videreføre
arealgrensen fra byggteknisk forskrift (TEK10) på 500 m2 oppvarmet
BRA som skille mellom ulike energiforsyningskrav i ny byggteknisk
forskrift (TEK 15).
2. Stortinget ber regjeringen videreføre reguleringen fra
byggteknisk forskrift (TEK10) av elektrisitet brukt direkte til
varmeformål med krav til at bygg skal prosjekteres og utføres slik
at henholdsvis 40 pst. og 60 pst. av netto varmebehov kan dekkes
med annen energiforsyning, avhengig av arealgrensen, i ny byggteknisk
forskrift (TEK 15).
17. desember 2015