Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Svalbardbudsjettet 2021

Dette dokument

  • Innst. 17 S (2020–2021)
  • Kjeldedokument: Prop. 1 S (2020–2021)
  • Utgjevar: utenriks- og forsvarskomiteen
  • Sidetal: 5
Til Stortinget

Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet, Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, fremmer i denne innstillingen forslag til bevilgninger på svalbardbudsjettet.

Oversikt over forslag til løyvingar på svalbardbudsjettet 2021

Følgjande oversikt viser rekneskapstal for 2019, vedteke budsjett for 2020 og forslag til løyving på svalbardbudsjettet for 2021. Inntektene er eksklusive tilskotet frå statsbudsjettet. Tala for 2020 viser ikkje endringane som følgjer av endringsproposisjonar i samband med virusutbrotet eller revidert nasjonalbudsjett 2020.

(i 1 000 kr)

Rekneskap 2019

Saldert budsjett 2020

Forslag 2021

Utgifter

526 800

566 333

570 158

Inntekter

197 669

180 525

192 180

Utgifter på programkategori 06.80 fordelte på kapittel

(i 1 000 kr)

Kap.

Nemning

Rekneskap 2019

Saldert budsjett 2020

Forslag 2021

Pst. endr. 20/21

1

Tilskot til Svalbard kyrkje

5 500

5 500

5 600

1,8

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

165 000

160 016

156 110

-2,4

4

Tilskot til Svalbard Museum

12 900

13 312

13 700

2,9

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

70 568

71 817

74 500

3,7

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

208 526

224 100

228 557

2,0

7

Tilfeldige utgifter

36 766

62 250

62 236

0,0

9

Kulturminnetiltak (jf. kap. 3009)

2 911

2 142

2 180

1,8

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1 900

1 938

1 976

2,0

17

Norsk Polarinstitutt – refusjon

2 700

3 811

3 811

0,0

18

Navigasjonsinnretningar

5 331

6 610

5 867

-11,2

19

Meteorologisk institutt – husleige Bjørnøya og Hopen

7 121

7 455

7 591

1,8

20

Statsbygg, Svalbard

2 119

2 193

2 240

2,1

22

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 3022)

4 457

5 189

5 790

11,6

Sum kategori 06.80

526 800

566 333

570 158

0,7

Utgifter på programkategori 06.80 fordelte på postgrupper

(i 1 000 kr)

Post-gr.

Nemning

Rekneskap 2019

Saldert budsjett 2020

Forslag 2021

Pst. endr. 20/21

01–23

Driftsutgifter

302 373

320 586

328 701

2,5

30–49

Nybygg, anlegg m.m.

36 273

62 008

61 136

-1,4

50–58

Overføringar til andre statsrekneskapar

168 700

163 827

159 921

-2,4

70–89

Overføringar til private

19 453

19 912

20 400

2,5

Sum under departementet

526 800

566 333

570 158

0,7

Tabellen over syner postgruppe for 2019 og 2020 på dei postane løyvinga er plassert på i 2021.

Inntekter på programkategori 06.80 fordelte på kapittel

(i 1 000 kr)

Kap.

Nemning

Rekneskap 2019

Saldert budsjett 2020

Forslag 2021

Pst. endr. 20/21

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

4 461

3 500

3 300

-5,7

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 0006)

1 435

0

0

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 9)

804

0

0

0

3022

Skattekontoret Svalbard (jf. kap. 22)

320

330

330

0

3030

Skattar og avgifter

190 648

176 695

188 550

6,7

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

305 834

385 808

377 978

-2,0

Sum kategori 06.80

503 502

566 333

570 158

0,7

Sammendrag

Ein viser til Prop. 1 S (2020–2021) for omtale av norsk svalbardpolitikk og nærare omtale av «Forslag til svalbardbudsjett for 2021» samt «Forslag til løyvingar til svalbardformål frå andre departement over statsbudsjettet».

Svalbard omfattar Spitsbergen, Prins Karls Forland, Nordaustlandet, Kong Karls Land, Barentsøya, Edgeøya, Hopen, Bjørnøya og alle holmar og skjer innanfor koordinatane 10° og 35° austleg lengde og 74° og 81° nordleg breidde. Størsteparten av busetjinga på Svalbard ligg på øya Spitsbergen. Longyearbyen er det administrative senteret på Svalbard og er det største lokalsamfunnet. Utanom Spitsbergen bur det folk ved dei meteorologiske stasjonane på Hopen og Bjørnøya. Tal frå Statistisk sentralbyrå syner at folkemengda på Svalbard auka med 8 pst. i 2019, og dette er den største folkeveksten dei siste ti åra.

Svalbardtraktaten blei underteikna 9. februar 1920 og tok til å gjelde 14. august 1925. Frå same dag blei Svalbard ein udeleleg og uavhendeleg del av Kongeriket Noreg gjennom ei eiga lov, Svalbardlova 17. juli 1925 nr. 11. Sysselmannen på Svalbard er den øvste representanten for regjeringa på øygruppa og tek vare på dei statlege interessene der.

Justis- og beredskapsdepartementet fremmar svalbardbudsjettet som ein eigen budsjettproposisjon samstundes med statsbudsjettet. Eit eige svalbardbudsjett synleggjer inntekter og utgifter på øygruppa.

I hovudsak er det den statlege administrasjonen av Svalbard som er finansiert på svalbardbudsjettet. Dette er mellom anna verksemd på Svalbard som er underlagd Justis- og beredskapsdepartementet og verksemd som er underlagd andre fagdepartement. Longyearbyen lokalstyre får òg løyvingane sine over svalbardbudsjettet. Prop. 1 S (2020–2021) Svalbardbudsjettet gir vidare ei samla oversikt over statlege løyvingar til svalbardformål. Slike utgifter blir dekte over det ordinære statsbudsjettet på kapitla til dei enkelte fagdepartementa.

Regjeringas forslag til budsjettramme på svalbardbudsjettet for 2021 er 570,2 mill. kroner. Dette er 3,9 mill. kroner meir enn i vedteke budsjett for 2020.

Komiteens merknader

Komiteen merker seg at regjeringen foreslår en bevilgning på 1 181 mill. kroner på statsbudsjettet til svalbardformål. Dette omfatter det foreslåtte tilskuddet på svalbardbudsjettet til Justis- og beredskapsdepartementet (kap. 480) på 378 mill. kroner. Komiteen viser til at Justis- og beredskapsdepartementet har ansvaret for koordineringen av norsk svalbardpolitikk, og at det i hovedsak er den statlige administrasjonen av Svalbard som er finansiert over svalbardbudsjettet.

Komiteen legger vekt på at forvaltningen av øygruppen er forutsigbar og bærer preg av kontinuitet, og at den medvirker til sikkerheten til folk i Longyearbyen samt stabilitet og en forutsigbar utvikling i regionen. Komiteen anser at det er avgjørende at reiseliv og annet næringsliv på Svalbard kan fortsette gjennom perioden med redusert aktivitet for å bygge opp under målet om å opprettholde norske samfunn. Komiteen merker seg at regjeringen foreslår å bevilge 61,1 mill. kroner til skredtiltak i Longyearbyen. Komiteen merker seg også at Olje- og energidepartementet nå gjør vurderinger av alternative energiløsninger på Svalbard.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti peker på at det er nødvendig å omstille energiproduksjonen på Svalbard og finne en annen stabil energikilde enn kull. Dette medlem vil derfor vise til forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett om å bevilge 20 mill. kroner til for å styrke en grønn omstilling av Svalbard.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:

Per post

Sum kap.

Kap.

Post

Svalbardbudsjettet

kr

kr

Utgifter:

1

Tilskot til Svalbard kyrkje

70

Tilskot til Svalbard kyrkje

5 600 000

5 600 000

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

50

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

156 110 000

156 110 000

4

Tilskot til Svalbard Museum

70

Tilskot til Svalbard Museum

13 700 000

13 700 000

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

01

Driftsutgifter

74 500 000

74 500 000

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

01

Driftsutgifter

228 557 320

228 557 320

7

Tilfeldige utgifter

30

Skred- og bustadtiltak, kan overførast

61 135 680

70

Diverse tilskot

1 100 000

62 235 680

9

Kulturminnetiltak (jf. kap. 3009)

1

Driftsutgifter

2 180 000

2 180 000

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

1 976 000

1 976 000

17

Norsk Polarinstitutt – refusjon

50

Refusjon

3 811 000

3 811 000

18

Navigasjonsinnretningar

1

Drift og vedlikehald

5 867 000

5 867 000

19

Meteorologisk institutt – husleige Bjørnøya og Hopen

1

Driftsutgifter

7 591 000

7 591 000

20

Statsbygg, Svalbard

1

Driftsutgifter

2 240 000

2 240 000

22

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 3022)

1

Driftsutgifter

5 790 000

5 790 000

Sum utgifter

570 158 000

570 158 000

Inntekter:

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

1

Diverse inntekter

300 000

2

Refusjonar m.m.

3 000 000

3 300 000

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 6)

1

Leigeinntekter frå private

0

2

Refusjonar frå det offentlege

0

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 0009)

1

Diverse inntekter

0

0

3022

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 22)

1

Diverse inntekter

330 000

330 000

3030

Skattar og avgifter

70

Skattar m.m.

186 800 000

71

Utførselsavgift

750 000

72

Utmålsgebyr, årsavgift

1 000 000

188 550 000

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

50

Tilskot

377 978 000

377 978 000

Sum inntekter

570 158 000

570 158 000

II

§ 1 Bruksområde for vedtaket

Dette vedtaket gjeld utskriving av skatt på formue og inntekt for inntektsåret 2021 etter føresegnene i lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard. Vedtaket gjeld også som grunnlag for utskriving av forskot på skatt for inntektsåret 2021, jf. lov om skatt til Svalbard § 5-1.

§ 2 Skatt på formue

Skatt på formue blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Personleg skattepliktig og dødsbu:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten og kommunane (maksimumssats).

  • b) Selskap og samanslutningar som nemnde i skattelova § 2-36 andre ledd, og som ikkje er fritekne etter skattelova kapittel 2:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten.

§ 3 Skatt på inntekt

Skatt på inntekt blir utrekna etter desse satsane:

  • a) Inntekt som blir skattlagd ved lønnstrekk etter svalbardskattelova § 3-1:

    Låg sats: 8 pst.

    Høg sats: 22 pst.

  • b) 22 pst. av den delen av selskapsoverskot som er høgare enn 15 mill. kroner, og som overstig summen av

    • – 10 gonger kostnadene til lønn som blir skattlagd ved lønnstrekk

    • – 0,20 gonger skattemessig verdi av anlegg, fast eigedom og annan realkapital som er på Svalbard ved utgangen av inntektsåret

  • c) Anna inntekt: 16 pst.

Personlege skattytarar skal ha eit frådrag i alminneleg inntekt som er omfatta av bokstav c, på 20 000 kroner.

§ 4 Avrundingsreglar

Ved utrekning av skatt skal formue og inntekt rundast nedover til næraste heile krone.

§ 5 Normalrentesatsen for rimeleg lån i arbeidsforhold

Normalrentesatsen som nemnd i skattelova § 5-12 fjerde ledd, jf. svalbardskattelova §§ 3-1 og 3-2, skal vere den same som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet.

§ 6 Aksjonær i utlandet

Skatt på utbytte m.m. etter skattelova § 10-13, jf. svalbardskattelova § 3-2, er fastsett til 20 pst.

§ 7 Inntekt etter svalbardskattelova § 6-3

For inntekt som blir skattlagd etter svalbardskattelova § 6-3, skal satsen vere 8 pst.

III
Meirinntektsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan overskride løyvinga på

  • 1. kap. 5, post 1, tilsvarande inntekter ut over vedteke budsjett på kap. 3005, post 2

  • 2. kap. 6, post 1, tilsvarande inntekter ut over vedteke budsjett på kap. 3006, post 2

  • 3. kap. 9, post 1, tilsvarande inntekter ut over vedteke budsjett på kap. 3009, post 1

IV
Meirinntektsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Finansdepartementet i 2021 kan overskride løyvinga på kap. 22, post 1, tilsvarande inntekter ut over vedteke budsjett på kap. 3022, post 1.

V

For budsjetterminen 2021 skal det svarast avgift til statskassen av kol som blir utført frå Svalbard, etter følgjande satsar:

1,0 pst. av verdien for dei første 100 000 tonna

0,9 pst. av verdien for dei neste 200 000 tonna

0,8 pst. av verdien for dei neste 300 000 tonna

0,7 pst. av verdien for dei neste 400 000 tonna

0,6 pst. av verdien for dei neste 500 000 tonna

0,5 pst. av verdien for dei neste 600 000 tonna

0,4 pst. av verdien for dei neste 700 000 tonna

0,3 pst. av verdien for dei neste 800 000 tonna

0,2 pst. av verdien for dei neste 900 000 tonna

0,1 pst. av verdien for dei neste 1 000 000 tonna

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 8. desember 2020

Anniken Huitfeldt

Siv Jensen

leder

ordfører