Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket, der det er enighet om å øke innslagspunktet
på slagvolumkomponenten i engangsavgiften for motorsykler og snøscootere
til 500 kubikkcentimeter (cc), med et provenytap på 90 mill. kroner
påløpt og 85 mill. kroner bokført.
Flertallet viser til at det
blir foreslått å reversere regjeringens forslag om å øke CO2-komponenten i engangsavgiften
for personbiler, med et provenytap på 200 mill. kroner påløpt og
185 mill. kroner bokført.
Flertallet slutter seg til
regjeringens forslag til Stortingets vedtak om avgift på motorvogner
mv. A. Engangsavgift (kap. 5536 post 71) med følgende endringer:
§ 2 første ledd
bokstav a skal lyde:
For motorvogner
med CO2-utslipp under 87 g/km gjøres følgende fradrag
per g/km for den delen av utslippet som ligger under disse verdiene:
per g/km
|
kr
|
f.o.m.
86 t.o.m. 50
|
820,70
|
under
50
|
965,57
|
§ 2 første ledd
bokstav f skal lyde:
§ 2 første ledd
bokstav g skal lyde:
Flertallet viser til budsjettforliket
der det er enighet om å reversere regjeringens forslag om å øke
kravet til elektrisk rekkevidde i engangsavgiften for ladbare hybridbiler,
med et provenytap på 400 mill. kroner påløpt og 370 mill. kroner
bokført. Flertallet slutter
seg ikke til regjeringens forslag på dette punkt, og legger til grunn
at dette følges opp i forskriften.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet foreslår følgende endringer i engangsavgiften sammenlignet
med regjeringens forslag i Prop. 1 LS (2020–2021) for å ivareta
konkurransefordelen til elbilene:
-
CO2-komponenten: lik økning
på alle trinn, dvs. med 27,3 pst. også på de to siste høyeste trinnene. Redusert
innslagspunkt på 10 g CO2 per
km for å begynne å betale CO2-komponent.
-
NOX-komponent: 150 kroner per
milligram per kilometer.
-
Økt krav om rekkevidde
for hybridbiler før de får fullt vektfradrag til 100 km.
-
Vektkomponent:
nytt trinn over 2 000 kg på 500 kroner.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede avgiftsfritak for nullutslipps vare- og lastebiler
i løpet av 2021 og komme tilbake med forslag om dette i statsbudsjettet
for 2022.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre engangsavgift på tunge lastebiler
i løpet av 2021 og komme tilbake med forslag om dette i statsbudsjettet
for 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der det foreslås å gjeninnføre fordel for drosjer i vektkomponenten
i engangsavgiften.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås en rekke grep for å gjøre
nullutslippsbiler og biler med lavt utslipp mer konkurransedyktige
sammenlignet med biler med høyere utslipp.
Dette medlem viser til at
det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett foreslås
følgende grep i engangsavgiften:
Det etableres et
nytt nedre utslippsintervall på 0–25 g CO2, og alle øvrige knekkpunkter
nedjusteres med 10 gram. CO2-avgiftssatsene
endres på følgende måte:
-
over 185 gram:
satsen inflasjonsjusteres
-
115–185 gram: satsen
inflasjonsjusteres
-
85–115 gram: satsen
inflasjonsjusteres
-
60–85 gram: satsen
inflasjonsjusteres
-
25–60 gram CO2-fradrag settes til 1 000
kr/g
-
Under 25 gram:
fradrag settes til minimum 2 000 kroner per gram
-
Øke kravet til
elektrisk rekkevidde i engangsavgiften på ladbare hybrider til 100
km
Det
foreslås videre at omleggingen til WLTP i engangsavgiften for varebiler
ikke gjøres provenynøytralt, men baserer seg på faktiske utslippstall.
Dette medlem viser til klimabudsjettet
i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett. For å klare å kutte
utslippene med minst 60 pst. innen 2030, relativt til 1990, må avgiftene
øke på forurensende aktivitet. Dette medlem viser også til
Klimakur 2030, som understreker at dagens virkemidler ikke er tilstrekkelige for
å nå Stortingets mål om at alle nye biler som selges i 2025, skal
være nullutslippsbiler.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative budsjett, hvor det fremmes flere forslag om å stramme inn
beskatningen for fossile biler.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, hvor det foreslås
økt engangsavgift for tunge elbiler, lik økningen regjeringen selv
opprinnelig foreslo i statsbudsjettet for 2018, før den ble fjernet
i den påfølgende budsjettavtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre.
Dette medlem viser videre
til at det foreslås en omlegging i engangsavgifta for hybridbiler.
Forslaget innebærer å redusere vektfradraget fra 23 til 20 pst,
samtidig som grensen for maksimalt fritak utvides fra en rekkevidde
på 75 kilometer til 100 kilometer. Omleggingen gjør at hybridbiler
må ha lengre elektrisk kjørerekkevidde for å nyte godt av fradrag
i avgiften, for å være sikker på at bilene reelt bidrar til reduserte
utslipp i faktisk bruk.