Innstilling fra Stortingets presidentskap om endringer i stortingsgodtgjørelsesloven

Dette dokument

  • Innst. 394 L (2018–2019)
  • Utgjevar: Stortingets presidentskap
  • Sidetal: 3
Til Stortinget

1. Innledning

Stortingets presidentskap fremmer i denne innstillingen forslag til endringer i lov 20. desember 2016 nr. 106 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven). Endringene er til dels forslag til innstramminger i regelverket etter at presidentskapet i januar i år igangsatte et arbeid for å gjennomgå stortingsrepresentantenes tjenester og finansielle ordninger. Disse forslagene er også omtalt i Innst. 248 S (2018–2019) om Representantforslag fra stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes om å hindre misbruk av godtgjørelser for stortingsrepresentanter. I tillegg inneholder forslaget til innstilling noen mindre justeringer og tekniske endringer i nevnte lov.

2. Forslag til endringer i stortingsgodtgjørelsesloven

2.1 § 9 Utgifter på tjenestereise

Stortingsgodtgjørelsesloven § 9 andre ledd fastslår at alle stortingsrepresentantenes reiser innenlands er å anse som tjenestereiser, med mindre de er av rent privat art eller ikke har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant. For at bestemmelsen skal være bedre i samsvar med de regler som ellers gjelder i staten, foreslår presidentskapet at bestemmelsen endres slik at det innføres krav om at reisens formål og innhold hovedsakelig må være tjenesterelatert for at den skal kunne anses som en tjenestereise. Presidentskapet foreslår videre at lovendringen suppleres med en endring i retningslinjene for reisedekning om at en stortingsrepresentant alltid må angi utfyllende forklaring på reiseregningen dersom en tjenestereise kombineres med private forhold.

2.2 § 10 Utgifter i forbindelse med fravær fra hjemmet

Pendlerdiett

Formålet med pendlerdietten er å dekke kostnader til to husholdninger. Vilkåret for å heve pendlerdiett er derfor at representanten disponerer pendlerbolig i Oslo. Presidentskapet viser til at ordningen er noe rausere enn det som gjelder for andre pendlere. Dette vil bl.a. være tilfelle der en stortingsrepresentant bor med sin familie i Stortingets pendlerbolig og dermed faktisk ikke har to husholdninger – dvs. utgifter til to bosteder/husholdninger.

Presidentskapet foreslår at skattereglenes definisjon av pendler legges til grunn også for stortingsrepresentanter, slik at de som heretter vil kunne kreve pendlerdiett, dermed blir:

  • representanter med familie (ektefelle/samboer og barn) boende på hjemstedet, og

  • enslige representanter som disponerer selvstendig bolig på hjemstedet, slik denne er definert i forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 § 3-1-4 første ledd.

Presidentskapets forslag til endring innebærer at representanter som bor i pendlerboligen med familien (dvs. med ektefelle, samboer og/eller barn), heretter ikke vil kunne kreve pendlerdiett. Heller ikke enslige representanter uten selvstendig bolig på hjemstedet vil kunne kreve dette. Samboende uten barn regnes i denne sammenheng som enslige. Det tilstås heller ikke pendlerdiett når representanten er på hjemstedet eller tjenestereise. Det tilstås dessuten ikke pendlerdiett i helger (lørdag og søndag) og møtefrie perioder, med mindre representanten oppholder seg i pendlerboligen på grunn av vervet.

Dagens ordning er ikke eksplisitt uttrykt i loven, men framgår av en merknad i Innst. 89 L (2011–2012) som gjaldt endringer i den da gjeldende stortingsgodtgjørelsesloven fra 16. desember 2012 nr. 61. Presidentskapet foreslår nå at reglene for pendlerdiett for stortingsrepresentanter tas inn i loven.

Reiseutgifter under permisjon

Presidentskapet vil videre foreslå en presisering i bestemmelsen i § 10 fjerde ledd om reiseutgifter under permisjon. Bestemmelsen er ment som en engangsdekning for en reise tur-retur, men dette kommer i dag ikke klart fram av bestemmelsen eller forarbeidene.

2.3 § 15 Fratredelsesytelse

Av stortingsgodtgjørelsesloven § 15 første ledd framgår at stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som etter valg ikke fortsetter på Stortinget, kan tilstås fratredelsesytelse. Tilsvarende kan etter andre ledd innkalte vararepresentanter som har møtt sammenhengende i minst 12 måneder i én valgperiode, tilstås fratredelsesytelse etter samme bestemmelse.

Av retningslinjer for fratredelsesytelse vedtatt av Stortingets presidentskap 25. april 2013 framgår det av § 1 at fast møtende vararepresentanter, etter søknad, kan tilstås fratredelsesytelse også dersom de fratrer som fast møtende vararepresentant utenom valg. Dette fremgikk tidligere av loven, men har falt ut ved en feil. Her er det derfor et utilsiktet avvik mellom lovtekst og retningslinjer.

Å møte som fast møtende vararepresentant kan innebære betydelig risiko for den enkelte ved at de når som helst kan måtte fratre vervet, f.eks. ved regjeringsskifter. Selv om den enkelte har permisjon fra sin sivile stilling, er det ikke gitt at han eller hun umiddelbart kan gjeninntre i stillingen, f.eks. dersom arbeidsgiver har ansatt en vikar i stillingen.

Presidentskapet foreslår derfor at formuleringen slik den var i stortingsgodtgjørelsesloven før endringen i 2016, tas inn i § 15 første ledd som nytt tredje punktum.

2.4 § 18 Bortfall og avkorting av fratredelsesytelse og etterlønn

Ved endring av stortingsgodtgjørelsesloven 21. juni 2017 nr. 87 ble loven § 18 bokstav b) endret slik at også kapitalinntekter skal hensyntas ved avkorting av fratredelsesytelse og etterlønn. Ved en inkurie ble ikke «eller kapitalinntekter» samtidig tatt ut av bestemmelsens bokstav d), og det foreslås derfor at dette rettes opp.

3. Presidentskapets tilråding

Presidentskapet viser til merknadene ovenfor og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov:

om endringer i stortingsgodtgjørelsesloven (innstramming i reglene om dekning av reiseutgifter og pendlerdiett mv.)

I

I lov 20. desember 2016 nr. 106 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter gjøres følgende endringer:

§ 9 andre ledd skal lyde:

For tjenestereiser som skal dekkes av Stortinget må reisens formål og innhold i hovedsak være tjenesterelatert.

§ 10 fjerde ledd skal lyde:

Ved permisjon på grunn av sykdom, skade eller velferdsgrunner kan representantene få dekket reiseutgifter for en tur-retur-reise mellom Stortinget og hjemsted eller annet innenlands oppholdssted.

§ 10 nytt sjette ledd skal lyde:

Representanter som er å anse som pendlere etter forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 § 3-1-2 tilstås pendlerdiett for de dagene de oppholder seg i pendlerboligene i forbindelse med utøvelsen av stortingsvervet. Pendlerdiett tilsvarer den alminnelige satsen for opphold på hybel eller brakke med kokemuligheter, fastsatt årlig av Skattedirektoratet.

§ 15 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:

Reglene i leddet her gjelder tilsvarende for fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget i løpet av valgperioden.

§ 18 første ledd bokstav d skal lyde:
  • d) Det skal ikke avkortes mot feriepenger etter § 14.

II

Loven trer i kraft 1. juli 2019.

Oslo, i Stortingets presidentskap, den 6. juni 2019

Tone Wilhelmsen Trøen

Eva Kristin Hansen

Morten Wold

Magne Rommetveit

Nils T. Bjørke

Abid Q. Raja