Sammendrag

Innledning

I proposisjonen er det fremmet forslag til endringer i lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) som i hovedsak omfatter bestemmelsene om markedsmisbruk og prospekter for verdipapirer, samt tilsynsvirkemidler og sanksjoner ved overtredelse av verdipapirhandelloven.

Forslaget til endringer i reglene om markedsmisbruk bygger på Verdipapirlovutvalget («utvalget») sin tredje utredning NOU 2017:14 Nye regler om markedsmisbruk – sanksjoner og straff. I utredningen foreslår utvalget blant annet regler som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 596/2014 om markedsmisbruk («markedsmisbruksforordningen» eller «MAR»).

Forslaget til endringer i reglene om prospekt for verdipapirer bygger på utvalgets femte utredning NOU 2018:10 Nye prosjektregler – Gjennomføring av prospektforordningen og fastsettelse av regler for nasjonale prospekter. I utredningen foreslår utvalget regler som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1129 («prospektforordningen») og regler om nasjonale prospekter.

Forslaget til endringer i reglene om tilsyn og sanksjoner bygger hovedsakelig på utvalgets tredje utredning NOU 2017:14 og enkeltelementer i utvalgets øvrige utredninger.

Markedsmisbruksforordningen har trådt i kraft i EU, og prospektforordningen trer i kraft i EU 21. juli 2019.

EØS-komiteen vedtok 29. mars 2019 å innlemme prospektforordningen i EØS-avtalen, og Norge deltok i beslutningen med forbehold om Stortingets samtykke. Det er ikke truffet beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen. For å ivareta Norges interesser i saken, som er raskest mulig innlemmelse og gjennomføring av markedsmisbruksforordningen, bør Norge unngå å måtte ta konstitusjonelt forbehold når beslutning om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen fattes i EØS-komiteen.

Det bes på denne bakgrunn om Stortingets samtykke til innlemmelse av prospektforordningen og markedsmisbruksforordningen i EØS-avtalen.

Bakgrunn

Proposisjonens kapittel 2 omtaler EØS-regler om markedsmisbruk og prospekt for verdipapirer med nærmere omtale av endringer med prospektforordningen og markedsmisbruksforordningen samt innlemmelse i EØS-avtalen og gjennomføring. Videre i kapittel 2 omtales helhetlig gjennomgang av tilsyn og sanksjoner på verdipapirområdet, utvalgets mandat og sammensetning samt høring.

Generelt om EØS-forordninger, nasjonal gjennomføring mv.

Proposisjonens kapittel 3 omtaler gjennomføring av EØS-forordninger, derogasjonshjemmel og nærmere om hovedrettsakter, endringsrettsakter, utfyllende rettsakter og forskriftshjemler.

EØS-komiteens beslutninger med tilpasninger

Vurdering

Bestemmelser som inkorporerer henholdsvis markedsmisbruksforordningen og prospektforordningen i loven, kan ikke tre i kraft før det er fattet beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse av forordningene i EØS-avtalen, og slike beslutninger har trådt i kraft. Tidspunktet for ikrafttredelse av beslutningene i EØS-komiteen vil avhenge av om en eller flere av EØS/EFTA-statene tar konstitusjonelt forbehold, og i tilfellet når slike forbehold blir løftet.

Siden gjennomføring av EØS-komiteens beslutninger om innlemmelse av henholdsvis prospektforordningen og markedsmisbruksforordningen i norsk rett vil kreve lovendring, er Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.

EØS-komiteen vedtok 29. mars 2019 å innlemme prospektforordningen i EØS-avtalen, og Norge deltok i beslutningen med forbehold om Stortingets samtykke.

Det er ikke truffet beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen på tidspunktet for fremleggelse av denne proposisjonen. For å ivareta Norges interesser i saken, som er raskest mulig innlemmelse og gjennomføring av markedsmisbruksforordningen, bør Norge unngå å måtte ta konstitusjonelt forbehold når beslutning om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen fattes i EØS-komiteen.

EØS-komitébeslutning om innlemmelse av prospektforordningen og utkast til EØS-komitebeslutningen om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen i EØS-avtalen følger som trykte vedlegg til proposisjonen i uoffisiell norsk oversettelse. Tilsvarende gjelder uoffisielle norske oversettelser av rettsaktene som er omfattet av de samme EØS-komitébeslutningene.

Det bes på denne bakgrunn om Stortingets samtykke til innlemmelse av prospektforordningen i EØS-avtalen i samsvar med vedlagte beslutning i EØS-komiteen.

Det bes videre om Stortingets forhåndsamtykke til innlemmelse av markedsmisbruksforordningen i EØS-avtalen. Det er ikke forventet vesentlige endringer i den endelige beslutningen i EØS-komiteen sammenliknet med utkastet som er vedlagt proposisjonen her. Dersom den endelige beslutningen likevel skulle avvike vesentlig fra utkastet, vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.

Omtale av EØS-komiteens beslutninger

Utkastet til EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av markedsmisbruksforordningen i EØS-avtalen, og EØS-komiteens beslutning 29. mars 2019 om innlemmelsen av prospektforordningen, inneholder en fortale og fire artikler med tekniske EØS-tilpasninger og sedvanlige bestemmelser om gyldigheten av den norske språkversjonen og ikrafttredelse av beslutningen.

Videre tilpasses fristene i forordningen til den fristen som inntrer senest av datoen som følger av forordningen, eller når EØS-komitebeslutningen trer i kraft.

Det følger også av EØS-tilpasningene at når prospektforordningen og markedsmisbruksforordningen viser til artikkel 19 i forordning (EU) nr. 1095/2010 om opprettelse av Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndighet (ESMA-forordningen), er teksten tilpasset slik at den refererer til ESMA eller der det er relevant, EFTAs overvåkingsorgan. ESMA-forordningen artikkel 19 regulerer ESMAs rolle i konfliktsituasjoner mellom to eller flere lands nasjonale tilsynsmyndigheter i tilfeller som angitt i sektorrettsaktene. Henvisningen til EFTAs overvåkingsorgan er relevant der overvåkingsorganer har en rolle etter ESMA-forordningen artikkel 19 i EØS-tilpasset form, herunder ved utøvelse av bindende myndighet. Slik myndighetsoverføring ble beskrevet og vedtatt av Stortinget i samsvar med Prop. 100 S (2015–2016) om bl.a. innlemmelse av ESMA-forordningen i EØS-avtalen.

Konklusjon

Forordningene er EØS-relevante, og Finansdepartementet anbefaler at Stortinget samtykker til innlemmelse av forordningen med tilpasningstekst i EØS-avtalen.

Administrative og økonomiske konsekvenser

Administrative og økonomiske konsekvenser med innledende betraktninger, konsekvenser for utstedere av finansielle instrumenter, foretak under tilsyn, andre markedsaktører mv. og myndighetene er omtalt i proposisjonens kapittel 9.