Søk

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Anne Odenmarck, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 134 S (2016–2017) Samferdselspakke for Kristiansandsregionen i Vest-Agder, fase 1 – forlenging av bompengeordninga.

Komiteen viser til at Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, fase 1 ble vedtatt av Stortinget i 2009 gjennom behandlingen av St.prp. nr. 98 (2008–2009) Om utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, fase 1, jf. Innst. 82 S (2009–2010). Gjennom behandlingen av Prop. 156 S (2012–2013) sluttet Stortinget seg i 2013 til innføring av tidsdifferensierte bompengetakster, jf. Innst. 434 S (2012–2013). Komiteen viser til at samferdselspakken omfatter prosjekter og tiltak for om lag 2,3 mrd. kroner, omregnet til 2017-prisnivå. Etter prognosen vil pakken være nedbetalt tidlig i 2018. Komiteen viser til at Kristiansand kommune nå ønsker å forlenge innkrevingen i to år fram til tidlig i 2020, eller til den eventuelt blir avløst av en ny bompengepakke for Kristiansandsregionen.

Komiteen viser til at det er lokalpolitisk tilslutning til justeringer i takst- og rabattstrukturen i tråd med innholdet i Prop. 1 S Tillegg nr. 2 (2015–2016), jf. Innst. 13 S (2015–2016).

Komiteen viser til at det er forventet stor befolkningsvekst i Kristiansandsregionen i årene som kommer, og at Kristiansand som Norges femte største bykommune allerede har et betydelig behov for investering i transportinfrastruktur. Komiteen viser til at samferdselspakken for Kristiansandsregionen, fase 1 har solid regional- og lokalpolitisk forankring. Komiteen påpeker at trafikkmengden og Kristiansandsregionens plassering i den strategisk viktige transportkorridoren mellom Oslo og Stavanger, tilsier et stort behov for investeringer i infrastruktur og samferdsel i årene fremover. Komiteen understreker at dette må ses i sammenheng med øvrige investeringer på E18 og E39 mellom henholdsvis Oslo, Kristiansand og Stavanger, som er en av de aller mest trafikkerte stamveistrekningene i Norge.

Komiteen vil for øvrig vise til de respektive partienes merknader til transportkorridor 3 i Innst. 460 S (2016–2017) om Nasjonal transportplan 2018–2029.

Komiteen vil i denne sammenheng bemerke viktighetene av likeverdige konkurransevilkår i transportbransjen. Når det gjelder bompenger, er det viktig å få koblet løsningen med krav om bombrikke for tungbiler opp mot bankgaranti eller kredittkort, slik at alle aktører betaler for seg. Inntil slik ordning er etablert, mener komiteen det er viktig å finne løsninger som ivaretar seriøse aktører i transportbransjen og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere mulige løsninger som passeringstak eller timesregel med samordning med andre bomprosjekter i området, for næringstransport som får en urimelig høy bompengebelastning.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er manglende forholdsmessighet mellom hva bilistene betaler inn i bompenger i samferdselspakken, og hva man får tilbake i veikvalitet og nye veier. Disse medlemmer vil i denne sammenheng fremheve merknader og forslag i Innst. 299 L (2016–2017), jf. Prop. 82 L (2016–2017) der disse medlemmer viser til at bypakker med køprising gir urimelig høye bompengeutgifter for bilistene, og at det rammer alle som er avhengig av å bruke bil i hverdagen. Disse medlemmer vil videre vise til følgende forslag som ble fremmet i saken:

«Stortinget ber regjeringen sørge for, herunder om nødvendig fremme forslag for Stortinget om, at en forutsetning for å kunne godkjenne lokale bompakkeinitiativ med progressive satser er at det skal være forholdsmessighet mellom det bilistene betaler inn i bompenger og det bilistene får tilbake i form av ny veikapasitet, bedre kvalitet på veiene og økt trafikksikkerhet.»

Forslaget fikk bare Fremskrittspartiet sine stemmer.

Disse medlemmer vil videre vise til behovet for å finne en løsning for samordning med andre nærliggende bomprosjekter, spesielt med tanke på næringstrafikken, som kan få en urimelig høy bompengebelastning.