Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 70 km firefelts veg med fartsgrense 110 km/t, og vil sørge for å halvere dagens reisetid.

Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.

Det foreligger lokalpolitisk tilslutning til bompengefinansiering, og Vest-Agder fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Denne proposisjonen omfatter strekningen fra Kristiansand vest frem til Vatlands-tunnelen i Lyngdal, og planlegges bygget ut med første delåpning i 2021.

Strekningen fra Kristiansand vest til Lyngdal vest er i dag 80 km lang og har svært varierende standard. Store deler av strekningen er tofelts veg med direkte avkjørsler, dårlig kurvatur og flere bratte partier. Vinterframkommeligheten er til tider svært dårlig.

I perioden 2007–2014 har det vært en trafikkvekst på 16,6 pst. i tellepunktet ved Mandal, dvs. en gjennomsnittlig trafikkvekst på 2,2 pst. per år.

Strekningen har svært mange alvorlige ulykker. Siden 2005 er 17 personer drept og 22 alvorlig skadet i trafikkulykker her.

E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest er planlagt utbygd stort sett i ny trasé. Det er lagt til grunn fartsgrense 110 km/t på hele strekningen. Gammel E39 vil i stor grad fungere som lokalveg og omkjøringsveg, og vegen planlegges omklassifisert til fylkesveg. Reguleringsplan for strekningen E39 Kristiansand vest–Mandal øst forventes vedtatt august 2017. For resterende del av strekningen planlegger Nye Veier å legge opp til «tidlig-involvering av entreprenør».

Reiselengden fra Breimyr til Lyngdal vest vil bli redusert fra dagens ca. 80 km til ca. 68 km. Reisetiden er beregnet å bli redusert fra 70 minutter til 37 minutter.

Prosjektet sin samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 1,8 mrd. 2017-kroner. Netto nytte pr. investert krone (anleggskostnad) er beregnet til 0,09.

Det er gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslag. Den eksterne kvalitetssikringen er gjennomført våren 2017. Nye Veier har kalkulert prosjektet til å ha en forventet kostnad (P50) på 21 810 mill. kroner i 2017 prisnivå. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50) på 21 310 mill. kroner i 2017 prisnivå. Hovedårsaken til avvikene synes å være noe ulike vurderinger av byggherrekostnader og potensiale for kostnadsreduksjoner.

I tillegg til den ovennevnte kvalitetssikring av kostnadsoverslag har selskapet fått gjennomført eksterne kvalitetssikringer av finansiering, bompengeordning og samfunnsøkonomi. Konklusjonene fra disse kvalitetssikringene er at finansieringen av prosjektet er svært robust.

I vegutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme på 24 600 mill. 2017-kroner. Det er i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 21 423 mill. 2017-kroner og lagt til et risikopåslag på 15 pst.

Trafikkberegningene viser behov for en bomstasjon på eksisterende E39 mellom Kristiansand vest og Monan. Beregninger viser at ved innføring av bom på ny veg vil det være nærmere 12 000 i ÅDT på eksisterende E39 uten noen form for trafikkregulering, mens det kun vil være 8 000 i ÅDT på ny veg. Ved å etablere en bom på eksisterende E39 med 50 pst. av taksten på ny veg vil en stor del av trafikken velge ny E39 og trafikkgrunnlaget vil øke fra 8 000 i ÅDT til 14 000 i ÅDT.

Inntektene fra bommen på eksisterende E39 vil gå til å finansiere vegtiltak i lokalområdet.

Det er beregnet inntekter på om lag 130–150 mill. 2017-kroner i sidevegsbommen.

Vest-Agder fylkeskommune vil i løpet av 2017 gjøre vedtak på hvor bomstasjonen konkret skal plasseres og bruken av midlene, hvor også vurderinger av framtidig funksjon for fv. 114 vil måtte inngå i vurderingen.

Finansieringsopplegget omfatter statlige midler over kapittel 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg samt bompenger. Bompengeandel utgjør 37 pst.

Finansieringsopplegget bygger på ni automatiske bomstasjoner på ny veg, jf. proposisjonens kapittel 5. Det er forutsatt bompengeinnkreving i begge retninger.

Innkrevingstiden er satt til 15 år. For at prosjektet skal være nedbetalt i løpet av innkrevingsperioden er det beregnet at gjennomsnittlig inntekt pr. passering må være mellom 17–42 kroner.

Vest-Agder fylkeskommune har fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for bompengeselskapets låneopptak.