Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om en helhetlig luftfartsstrategi

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem en helhetlig luftfartsstrategi.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Representantforslag 85 S (2016–2017) fra representantene Else-May Botten, Lise Christoffersen, Hugo Bjørnstad, Magne Rommetveit og Eirik Sivertsen samt statsrådens svarbrev datert 21. april. Komiteen legger som forslagsstillerne til grunn at luftfarten er avgjørende for mobiliteten til befolkning og næringsliv. Luftfarten er også avgjørende for å kunne ha spredt bosetting i landet.

Komiteen viser til at statsråden allerede er i gang med forarbeid til en helhetlig luftfartsstrategi. Komiteen har merket seg at dette arbeidet er en oppfølging av notatet om globalisering og økt konkurranse i sivil luftfart. Komiteen viser til at det skal være et representativt utvalg som skal bistå departementet i utformingen av strategien, og et sentralt tema som skal vurderes, er betydningen av å ha en norsk luftfartsnæring.

Komiteen har merket seg at utredningen vil ta opp problemstillinger som flyselskapenes forretningsmodeller, ansattes vilkår samt sikkerhet og miljø.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, har videre merket seg at det vil bli nedsatt et utvalg til høsten, og at arbeidet med strategien vil strekke seg inn i 2019.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at både LO og NHO i forbindelse med regjeringens høring våren 2016 om «Globalisering og økt konkurranse i sivil luftfart. Utfordringer og mulige konsekvenser for norsk luftfart» etterlyste en samlet overordnet strategi for luftfartsnæringen.

Disse medlemmer viser videre til at statsråd Solvik-Olsen under Arendalsuka i 2016 på spørsmål fra LO sa at han skulle lage en luftfartsstrategi. Det ble også etterlyst fremdrift i et skriftlig spørsmål, jf. Dokument 15:1534 (2015–2016) fra Eirik Sivertsen, der samferdselsministeren svarte at han snart skulle ta stilling til oppfølging av luftfarten.

Disse medlemmer viser til svarbrev fra Samferdselsdepartementet datert 21. april i år der statsråden avslutter sitt svarbrev med følgende:

«Jeg tar sikte på å starte arbeidet med å nedsette et utvalg høsten 2017. Utredningen vil være omfattende og det bør påregnes at utvalgsarbeidet vil strekke seg inn i 2019. Jeg vil komme tilbake til hva slags presentasjonsform luftfartsstrategien vil ha.»

Disse medlemmer mener det haster med å få på plass en helhetlig luftfartsstrategi, noe som ikke statsrådens fremdrift ivaretar godt nok. Det er også viktig at denne behandles av Stortinget.

Disse medlemmer mener dette viser at vi har en samferdselsminister som ikke har prioritert dette arbeidet høyt nok og vil derfor fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utforme en helhetlig luftfartsstrategi for Norge i en egen stortingsmelding.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen utforme en helhetlig luftfartsstrategi for Norge i en egen stortingsmelding.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:85 S (2016–2017) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Else-May Botten, Lise Christoffersen, Hugo Bjørnstad, Magne Rommetveit og Eirik Sivertsen om en helhetlig luftfartsstrategi – vedlegges protokollen.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 6. juni 2017

Nikolai Astrup

Åse Michaelsen

leder

ordfører