Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i kirkeloven (omdanning av
Den norske kirke til eget rettssubjekt m.m.)
I
I lov 7. juni 1996 nr. 31 om Den norske kirke gjøres
følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2 Kirkelig inndeling
Soknet er den grunnleggende enhet i Den norske kirke og
kan ikke løses fra denne.
Den norske kirke, så vel som det enkelte sokn,
er egne rettssubjekter og har selv rettigheter og forpliktelser,
er parter i avtaler med private og offentlige myndigheter og har
partsstilling overfor domstol og andre myndigheter.
Hvert sokn hører til ett prosti. Hvert prosti
hører til ett bispedømme.
Hvert sokn skal være betjent av prest, hvert prosti av
prost og hvert bispedømme av biskop.
Endringer i den kirkelige inndeling og navn på kirke, sokn,
prosti og bispedømme fastsettes av Kongen. Departementet treffer
de bestemmelser som er nødvendige for gjennomføring av inndelingsendringer
og foretar nødvendige lempninger i anvendelsen av gjeldende lov. Avgjørelsesmyndighet
etter dette ledd kan overlates til bispedømmerådet.
Særskilt ordning for døvemenigheter og andre kategorialmenigheter
fastsettes av Kirkemøtet.
Ny § 2 a skal lyde:
§ 2 a Statens økonomiske ansvar
Etter budsjettsøknad fra Kirkemøtet gir staten
tilskudd til prestetjenesten og kirkens virksomhet regionalt og
nasjonalt. Staten kan gi tilskudd også til andre kirkelige formål.
§ 3 nummer 8 første ledd skal lyde:
Innmelding i, og utmelding av Den norske kirke skjer ved
henvendelse til kirkebokføreren på bostedet eller
til Kirkerådet. Utmelding kan alltid skje
skriftlig. Er vedkommende bosatt i utlandet, rettes henvendelsen
til kirkebokføreren på siste bosted her, eller såfremt vedkommende
ikke har hatt bosted her, til den kirkebokfører Kirkerådet bestemmer.
§ 3 nummer 8 fjerde ledd skal lyde:
Kirkemøtet gir nærmere regler om fremgangsmåten
ved innmelding og utmelding og melding etter dette nummer, herunder
om hvilke opplysninger som kan kreves.
§ 3 nummer 10 nytt annet punktum skal lyde:
Regler om registerføringen gis av Kirkemøtet.
§ 4 femte ledd skal lyde:
Kirkemøtet gir regler om kirkelig manntall
og om innføring i dette.
§ 5 nytt femte ledd skal lyde:
Ved endringer i kommunegrenser eller sammenslåing
av kommuner gjelder bestemmelsene i inndelingslova om økonomisk
oppgjør i kap. V og gjennomføring i kap. VI tilsvarende for kirkelig
fellesråd så langt det passer. Bispedømmerådene utøver den myndighet
som i inndelingslova er lagt til Fylkesmannen.
§ 9 fjerde ledd skal lyde:
Menighetsrådet medvirker ved tilsetting i kirkelige
stillinger etter de regler som gjelder til enhver tid.
§ 9 åttende ledd skal lyde:
Menighetsrådet skaffer til veie de opplysninger og gir
de uttalelser som kirkelig myndighet ber om.
§ 11 første ledd skal lyde:
Menighetsmøtet avgjør saker om innføring av gudstjenstlige
bøker i kirken og andre saker som etter bestemmelse av Kirkemøtet overlates
til menighetsmøtets avgjørelse.
§ 11 tredje ledd skal lyde:
For øvrig gir menighetsmøtet uttalelse når kirkelig myndighet
ber om det eller når menighetsmøtet av eget tiltak ønsker å uttale
seg.
§ 14 femte ledd skal lyde:
Kirkelig fellesråd utfører for øvrig de oppgaver som etter
avtale blir overlatt det av det enkelte menighetsråd.
§ 21 nytt sjette ledd skal lyde:
Departementet kan på avgrensede områder overlate
til biskopen å treffe beslutninger etter denne paragraf.
§ 22 oppheves.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Bispedømmeråd
Bispedømmerådet består av:
a) biskopen,
b) en prest valgt av prestene i bispedømmet,
c) en lek kirkelig tilsatt valgt av de leke kirkelig tilsatte
i bispedømmet og
d) sju andre leke valgt ved flertalls- eller forholdstallsvalg,
hvorav minst fire velges direkte av bispedømmets stemmeberettigede
medlemmer,
e) en nord-samisk representant i Nord-Hålogaland bispedømmeråd,
en lule-samisk representant i Sør-Hålogaland bispedømmeråd, og en
sør-samisk representant i Nidaros bispedømmeråd.
f) en representant fra døvemenighetene i Oslo bispedømmeråd.
Presten og de leke medlemmene velges for fire år.
Kirkemøtet gir nærmere regler om valget, herunder regler
om antallet varamedlemmer og regler som presiserer hvem
som er stemmeberettiget og valgbar etter første ledd bokstavene
b, c, d, e og f.
Bispedømmerådet skal ha sin oppmerksomhet henvendt på alt
som kan gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i menighetene,
og det skal fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og
andre lokale arbeidsgrupper innen bispedømmet.
Bispedømmerådet utfører de gjøremål
som det til enhver tid er pålagt av Kirkemøtet eller Kirkerådet. Bispedømmerådet
kan også utføre oppgaver som etter avtale blir overlatt det av det
enkelte menighetsråd eller kirkelige fellesråd.
For bispedømmerådet gjelder reglene i § 7 og § 8 første
ledd tilsvarende.
Bispedømmerådet skal ha en daglig leder av virksomheten.
Nærmere regler om formene for bispedømmerådets virksomhet
gis av Kirkemøtet.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Kirkemøtet
Kirkemøtet består av medlemmene av bispedømmerådene og
ett medlem valgt etter nærmere regler fastsatt av Kirkemøtet. Kirkemøtet
samles ordinært til møte en gang i året. Har et medlem forfall,
skal varamedlem kalles inn.
Kirkemøtet skal ha sin oppmerksomhet henvendt på saker
av felles kirkelig karakter og ellers på alt som kan gjøres for
å vekke og nære det kristelige liv i menighetene, og det skal fremme
samarbeidet innen Den norske kirke. Som øverste representative organ
i Den norske kirke fastsetter Kirkemøtet alle gudstjenstlige bøker
i Kirken. Kirkemøtet skal verne og fremme samisk kirkeliv og ivareta
Den norske kirkes internasjonale og økumeniske oppgaver.
Kirkemøtet
a) gir uttalelse i saker om viktige endringer
i lover på det kirkelige område,
b) fastsetter retningsgivende planer og programmer for
den kirkelige undervisning, diakoni, kirkemusikk og for økumenisk
virksomhet,
c) fastsetter kvalifikasjonskrav og tjenesteordning for
særskilte stillinger innen kirkelig undervisning, diakoni og kirkemusikk,
d) gir regler om kirkens inventar og utstyr,
e) foreslår retningslinjer for kirkelig inndeling.
Kirkemøtet treffer avgjørelser og opptrer på vegne
av rettssubjektet Den norske kirke når det ikke er fastsatt i eller
i medhold av lov at myndigheten er lagt til annet organ.
Kirkemøtet kan gi en arbeidsgiverorganisasjon fullmakt
til å inngå og si opp tariffavtale, samt å gi eller motta kollektiv
arbeidsoppsigelse på rettssubjektet Den norske kirkes vegne.
Kirkemøtet kan godkjenne forsøk med valgmenigheter som
selv finansierer sin virksomhet. Nærmere vilkår for det enkelte
forsøk fastsettes av Kirkemøtet.
Kirkemøtet kan uten hinder av bestemmelsene i loven her
godkjenne forsøk med valgperiode på to år og direkte valg til kirkelig
fellesråd og bispedømmeråd. Nærmere vilkår for det enkelte forsøk
fastsettes av Kirkemøtet.
Kirkemøtet kan delegere sin myndighet til Bispemøtet,
bispedømmerådene, biskopene, prostene og til eventuell nemnd opprettet
i medhold av § 27.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Kirkerådet
Kirkerådet består av et antall medlemmer med personlige
varamedlemmer valgt av Kirkemøtet og en biskop med varamedlem valgt
av Bispemøtet.
Kirkerådet forbereder de saker som skal behandles av Kirkemøtet
og iverksetter Kirkemøtets beslutninger.
Kirkerådet leder kirkens arbeid på nasjonalt nivå.
Kirkerådet har ansvaret for at økonomiforvaltningen
og økonomistyringen av de midlene som Kirkemøtet disponerer, er
forsvarlig. Kirkerådet fastsetter regnskapet. For regnskapet gjelder
regnskapsloven om ikke departementet har fastsatt andre bestemmelser
i forskrift.
Kirkerådet skal ha en daglig leder av virksomheten.
Nærmere regler for valg av Kirkeråd og for Kirkerådets
virksomhet fastsettes av Kirkemøtet.
§ 26 annet ledd skal lyde:
Bispemøtet virker for samordning av de gjøremål som etter
gjeldende regler tilligger biskopene og utfører for øvrig de gjøremål
som til enhver tid er pålagt ved bestemmelse av Kirkemøtet. Det
avgir uttalelse i saker som det blir forelagt av Kirkemøtet.
§ 26 tredje ledd skal lyde:
Kirkemøtet gir nærmere bestemmelser
for møtene.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Nemnd
Kirkemøtet kan oppnevne en særskilt nemnd og overlate
til denne å avgjøre saker og fastsette nærmere regler for nemndas
arbeid.
Nemnda kan ikke omgjøre vedtak truffet av soknets
organer.
§ 29 første ledd annet punktum skal lyde:
Det kan dispenseres fra kravet når særlige grunner
tilsier det etter nærmere regler fastsatt av Kirkemøtet.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Prestenes, prostenes og
biskopenes tjeneste
Ingen kan tilsettes som prest eller ordineres
til prestetjeneste i Den norske kirke uten å ha de kvalifikasjoner
som fastsettes av Kirkemøtet.
All prestetjeneste skal organiseres slik at prestene
kan utøve sin tjeneste i samsvar med ordinasjonens forutsetninger
og forpliktelser.
Prest som gjør seg skyldig i grovt pliktbrudd
eller annet vesentlig brudd på ordinasjonsforpliktelsen, kan fratas
retten til å utføre prestetjeneste etter nærmere regler om saksbehandling
og klageadgang fastsatt av Kirkemøtet.
Kirkemøtet fastsetter tjenesteordning og gir nærmere
regler om vilkår mv. for prester, proster og biskoper.
§ 32 oppheves.
§ 34 oppheves.
§ 37 første ledd annet punktum skal lyde:
Nærmere regler om registerføringen gis av Kirkemøtet.
§ 37 annet ledd skal lyde:
Opplysninger som nevnt i første ledd kan etter nærmere
bestemmelser av Kirkemøtet inntas i medlemsregister
for Den norske kirke, jf. § 3 nr. 10.
§ 38 første ledd skal lyde:
Forvaltningsloven, offentleglova
og regler om offentlige organer i arkivlova gjelder for
den virksomhet som drives av lovbestemte kirkelige organer. For saker
om ansettelse, oppsigelse eller andre personalsaker kommer likevel
bare forvaltningsloven kapittel II og III til anvendelse.
§ 38 annet ledd skal lyde:
Vedtak i et lovbestemt kirkelig organ kan ikke påklages
med mindre annet er særskilt bestemt. Vedtak etter offentleglova
som er truffet av menighetsrådet eller kirkelig fellesråd, kan påklages
til bispedømmerådet. Vedtak etter offentleglova som
er truffet av bispedømmerådet, kan påklages til Kirkerådet.
§ 38 fjerde ledd oppheves.
§ 39 første ledd annet punktum oppheves.
§ 40 skal lyde:
§ 40 Overgangsregler ved omdanning
av Den norske kirke til eget rettssubjekt
Ved omdanning av Den norske kirke til eget rettssubjekt
ved lov om endringer i kirkeloven (omdanning av Den norske kirke
til eget rettssubjekt m.m.) har overdragelse til rettssubjektet
Den norske kirke av forpliktelser knyttet til den statskirkelige
virksomheten frigjørende virkning for staten. Fordringshavere og
andre rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen eller
gjøre gjeldende at overføringen utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Offentlige rettigheter, tillatelser mv. som gjelder for
den virksomhet som skal omdannes, blir fra overdragelsestidspunktet
overført til Den norske kirke. Omregistrering i grunnboken og andre
offentlige registre i forbindelse med virksomhetsoverdragelsen skjer
ved navneendring.
Kirkelig tilsatte som overføres fra staten til
Den norske kirke, gis rett til uttak av avtalefestet pensjon tilsvarende
ordningen i Hovedtariffavtalen i staten, i samsvar med det som er
fastsatt i lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet pensjon for
medlemmer av Statens pensjonskasse og i lov 28. juli 1949 nr. 26
om Statens pensjonskasse. Retten til uttak forutsetter medlemskap
i Statens pensjonskasse og gjelder fram til 1. januar 2021.
Nåværende § 40 blir ny § 41.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.