Stortingsrepresentantene Helga Pedersen, Hege Haukeland
Liadal, Kari Henriksen, Arild Grande og Stine Renate Håheim fremmet
5. mars 2015 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang en
rask revisjon av avhendingsloven med formål om å tydeliggjøre selgers
og kjøpers rettigheter og plikter. I en slik gjennomgang må det
vurderes om selgers informasjonsplikt skal omfatte boligens tekniske
tilstand, og om de gode erfaringene fra den danske ordningen kan
overføres til norsk lovverk.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslaget.
Komiteen er av den oppfatning
at omfanget av tvister på bakgrunn av eiendomsoverdragelser dessverre
er for stort.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er derimot ikke overbevist om at endringer av avhendingsloven, eller
innføring av flere obligatoriske krav i forbindelse med eiendomstransaksjoner,
nødvendigvis vil gi ønsket effekt i form av færre tvister.
Komiteen viser til
at avhendingsloven hadde som formål blant annet å redusere tvisteomfanget.
Den regulerer blant annet selgers informasjonsplikt og kjøpers undersøkelsesplikt,
og ifølge loven går selgers informasjonsplikt foran kjøpers undersøkelsesplikt.
Avhendingsloven regulerer ikke hvilke forhold selgeren skal informere
om, men kun følgen av om kjøper ikke har fått opplysninger om eiendommen
som selger kjente eller måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn
til å få vite om.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser i denne forbindelse til at vi siden avhendingslovens vedtakelse
har fått en betydelig grad av rettspraksis knyttet til avhendingsloven.
Basert på denne, samt svært grundig juridisk teori, er det rettslige innholdet
i loven blitt stadig mer avklart. Å gjøre større endringer i loven
nå vil derfor kunne være konfliktskapende, fordi nye bestemmelser selvsagt
også skaper ny usikkerhet om rettstilstanden. Det er ikke praktisk
mulig – eller ønskelig – å få en lovgivning som er så konkret og kasuistisk
at man skal kunne lese seg til en løsning tilpasset enhver tenkelig
situasjon. Norsk lovgivningspraksis heller mot mer generelt utformede
lovbestemmelser, særlig på kontraktsrettens område. Dette er en
praksis flertallet fortsatt ønsker å stå ved.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at forslag
om obligatorisk tilstandsrapport ble vurdert av Takstlovutvalget
NOU 2009:6, men at utvalget ikke ble enig om hvorvidt man burde innføre
obligatorisk takstrapport i Norge eller ikke. Flere høringsinstanser
pekte på at transaksjonskostnadene ville øke ved innføring av en slik
rapport, og dermed føre til økt prisvekst i boligmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
deler ikke den oppfatning at et krav om obligatoriske tekniske tilstandsrapporter
nødvendigvis er forbrukervennlig. Avhendingsloven er for det første
ikke en forbrukerlov i tradisjonell forstand. Den regulerer i stor
grad salg mellom forbrukere. Det er derfor ingen automatikk i at
endringer vil være forbrukervennlige. Videre vil slike rapporter
i mange tilfeller være et fordyrende element. Det er også begrenset
hva slike rapporter faktisk kan avdekke, og hvilken verdi rapportene
tilfører så lenge det uansett vil måtte tas betydelige forbehold
vedrørende innhold og konklusjoner. Krav om obligatoriske rapporter
er dessuten et inngrep i avtalefriheten som flertallet ikke anser
ønskelig. I mange tilfeller, hvor avtalepartenes ønske er hurtig
omsetning eller hvor partenes gjensidige tillit til hverandre er god,
vil en teknisk tilstandsrapport ofte være helt overflødig. Det samme
gjelder f.eks. i konserninterne overdragelser, som utgjør en ikke
ubetydelig del av eiendomstransaksjonene.
Flertallet mener at problemet
med mange tvister kan løses på andre måter enn gjennom ny lovgivning.
For eksempel tyder mye på at dynamikken hvor meglere naturlig nok
ønsker hurtig omsetning, ofte kan føre til lite rom for undersøkelser.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak som bidrar
til tryggere boligtransaksjoner for både kjøper og selger, herunder
det varslede arbeidet om takstmenn, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til høringen i saken (14. april 2015) der det fremkom fra alle høringsinstanser at
det er knyttet mange konflikter til avhending av bolig, noe som
høringsinstansene mente burde og kunne minskes. Disse medlemmer støtter
dette. Boligsalg er blant de, om ikke den, største investeringen
vi gjør i livet. Feil og uklarheter kan få mange og store økonomiske
konsekvenser for både kjøper og selger. Disse er amatører. Salg
og kjøp foregår sjelden, slik at det er vanskelig å opparbeide seg
erfaring som bidrar til tryggere transaksjoner. Mange som kjøper
og selger er i etableringsfasen. Reglene og ansvar oppleves utydelige,
noe som reflekteres i antall konflikter.
Disse medlemmer mener man bør
se på måter å løse dette på. Det er behov for en helhetlig tilnærming
til dagens utfordringer vedrørende boligmarkedet inkludert forbrukerperspektiv.
Det vil være av betydning for å få ned konfliktnivået og finne løsninger som
gjør boligsalg tryggere og reglene tydeligere for både kjøper og
selger.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i sin «Strategi for boligmarkedet», kapittel 3.5, side 24,
har pekt på behovet for tryggere handel for kjøper av bolig, og
signaliserer at de ønsker å se på ordninger der ikke selger hefter
for feil i tilstandsrapporter. Disse medlemmer ber
om at det i denne vurderingen også tas med ordninger som gjør at
tryggheten for kjøper også øker.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang en
rask revisjon av avhendingsloven med formål om å tydeliggjøre selgers
og kjøpers rettigheter og plikter. I en slik gjennomgang må det
vurderes om selgers informasjonsplikt skal omfatte boligens tekniske
tilstand, og om de gode erfaringene fra den danske ordningen kan
overføres til norsk lovverk.»
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sette i gang en rask
revisjon av avhendingsloven med formål om å tydeliggjøre selgers
og kjøpers rettigheter og plikter. I en slik gjennomgang må det
vurderes om selgers informasjonsplikt skal omfatte boligens tekniske
tilstand, og om de gode erfaringene fra den danske ordningen kan
overføres til norsk lovverk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak som bidrar
til tryggere boligtransaksjoner for både kjøper og selger, herunder
det varslede arbeidet om takstmenn, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.
II
Dokument 8:68 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Helga Pedersen, Hege Haukeland Liadal,
Kari Henriksen, Arild Grande og Stine Renate Håheim om tryggere
bolighandel – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 10. november
2015
Hadia Tajik | Charlotte Spurkeland |
leder | ordfører |