I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at Oslopakke 3, herunder planlegging av ny E18 Vestkorridoren,
er i tråd med klimaforliket.
2. Stortinget ber regjeringen følge anbefalingen fra
byrådet i Oslo om å ta ett av dagens felter på E18 vestover og omgjøre
til miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt andre grupper.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette miljøfelt for kollektivtrafikk, elbil og kameratkjøring
på flere av statens veier rundt Oslo, med det formål å favorisere
disse gruppene i rushtrafikken.»
For nærmere begrunnelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse i saken fra Samferdselsdepartementet v/statsråden,
datert 22. mai 2015.
Komiteen tolker forslagsstillerne
som at de er utålmodige i arbeidet med å følge opp Stortingets klimaforlik,
og deler denne utålmodigheten. For å få ned klimautslippene er det etter komiteens oppfatning
helt avgjørende å iverksette tiltak innen transportsektoren.
Komiteen viser til tidligere
behandlinger av utbygging av E18 i Vestkorridoren, og til at E18
er et prosjekt i Oslopakke 3 med tilslutning både i Oslo kommune
og Akershus fylkeskommune. Komiteen mener at framtidig
vekst i persontransporten i Oslo-området må tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Dette er spesielt viktig med tanke på luftkvalitet.
Derfor bør det legges opp til en kraftig utbygging av kollektivtilbudet,
og det bør satses sterkt på tiltak for økt sykkelbruk.
Komiteen er kjent med at Oslopakke 3
skal reforhandles i 2016 og forutsetter – slik det har vært fra
pakkas oppstart – at en også denne gangen finner brede forlik i
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune til beste for innbyggere, næringsliv
og miljø.
Komiteen har merket seg at det
fra Oslo kommunes side er uttrykt bekymring for utslipp fra biltrafikk
og for press på trafikkbildet i Oslo sentrum. Komiteen mener
det må være en målsetting at utslippene fra biltrafikk på E18 skal
være lavere enn i dag når ny E18 er bygd ut og tiltak for økt kollektivtrafikk
i Vestkorridoren er iverksatt.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
har fremmet forslag om at ett av feltene på dagens E18 skal omgjøres
til «miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt andre grupper». Komiteen er
noe usikker på hva som her menes med «andre grupper».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er imidlertid kjent med at Styringsgruppen
for Oslopakke 3 har tatt initiativ til en utredning der en skal
se på såkalt sambruksfelt på E18 i Vestkorridoren, og at en slik utredning
vil være ferdig i løpet av 2015. Flertallet forutsetter
at departementet vurderer innholdet i utredningen når denne foreligger. Flertalletvil videre henstille til departementet å
vurdere om det også på andre deler av hovedvegnettet i Oslo-området
kan opprettes flere sambruksfelt reservert til busser, drosjer og
personbiler med én eller flere passasjerer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til målet i klimaforliket og i Oslopakke 3
om at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport,
gange og sykkel. I det videre arbeidet må det synliggjøres hvordan
målet skal nås, og hvordan økt personbiltrafikk over kommunegrensen
til Oslo, både på hovedveier og lokalveier, kan unngås. I denne
forbindelse vil dette flertallet understreke at finansieKorr Innberetning
3ring av E18 Vestkorridoren ikke må gå på bekostning av statlige
bidrag til kollektivtiltak i regionen, som ny T-banetunnel, Fornebubanen
og Ahusbanen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at kostnadene for utbygging av E18
Vestkorridoren er svært høye, og forutsetter at det i det videre
arbeidet med prosjektet gjøres justeringer som sikrer at kostnadene
reduseres betydelig. Disse medlemmer forutsetter
at investeringer i E18 Vestkorridoren rettes mot å bedre kollektivfremføringen
for buss, samt sikrer gjennomgående høystandard sykkelvei langs
hele korridoren.
Komiteens medlem fra Venstre ber
om at det utredes en plan for eget miljøfelt som kan være forbeholdt
elbiler, samkjøring og lignende på strekningen E18 Oslo–Asker.
På denne bakgrunn mener dette medlem at regjeringen
må planlegge ny E18 slik at strekningen dimensjoneres i tråd med
klimaforliket og slik legge opp til en betydelig kostnadsreduksjon. Dette
medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at ny E18
Vestkorridoren er i tråd med klimaforliket.»
«Stortinget ber regjeringen følge anbefalingen fra
byrådet i Oslo og utrede å ta ett av dagens felter på E18 vestover
og omgjøre til miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt
andre grupper.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette miljøfelt
for kollektivtrafikk, elbil og kameratkjøring på flere av statens
veier rundt Oslo, med det formål å favorisere disse gruppene i rushtrafikken.»
Forslag fra Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sikre at ny E18 Vestkorridoren
er i tråd med klimaforliket.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen følge anbefalingen
fra byrådet i Oslo og utrede å ta ett av dagens felter på E18 vestover
og omgjøre til miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og eventuelt
andre grupper.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette miljøfelt
for kollektivtrafikk, elbil og kameratkjøring på flere av statens
veier rundt Oslo, med det formål å favorisere disse gruppene i rushtrafikken.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:107 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Heikki Eidsvoll Holmås og Bård Vegar
Solhjell om å sikre at ny E18 planlegges i tråd med klimaforliket
og om opprettelsen av miljøfelt – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 12. mai 2015, vedlagt
Dokument 8:107 (2014-2015).
Regjeringen følger opp målsettingen som Stortinget
har vedtatt, om at veksten i persontransporten i storbyområdene
skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Dette er lagt til
grunn for arbeidet med revideringen av Nasjonal transportplan og
for transportplanleggingen i Oslo og Akershus. Det er ett av to hovedmål
for Oslopakke 3. Det andre hovedmålet er god framkommelighet for
alle trafikantgrupper og å prioritere kollektiv-, nærings-, gang-
og sykkeltrafikk. Kollektivtrafikktiltak og sykkeltiltak prioriteres
derfor høyt i Oslopakke 3. Jeg er kjent med at det i forslaget til
handlingsprogram for Oslopakke 3 for perioden 2016-2019 foreslås
6,5 mrd. kr avsatt til kollektivtrafikktiltak (eksklusive jernbane), mens
det foreslås 5,8 mrd. kr til riksvegprosjekt. Om lag 80 prosent
av bompengene i Oslo brukes på kollektivtrafikktiltak.
Målet i klimaforliket ligger også til grunn
for den belønningsavtalen som staten har med Oslo og Akershus for
perioden 2014-2017, og for forhandlingen om bymiljøavtale mellom
staten og Oslo og Akershus som regjeringen nylig har tatt initiativ
til. Oslopakke 3 vil bli inkludert i en bymiljøavtale.
Utbygging av ny E18 Vestkorridoren har i lang tid
vært en viktig del av den tverrpolitiske avtalen om Oslopakke 3
– senest i den reviderte avtalen fra 2012, som et stort flertall
i Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune sluttet seg til. Bakgrunnen
for dette er at vegsystemet vestfra mot Oslo har store forsinkelser
i rushtrafikken og at trafikken er en stor belastning for nærmiljøet
og et hinder for byutvikling. Samtidig er det dårlig punktlighet
og kapasitet på deler av kollektivtrafikksystemet i korridoren.
Kommunedelplan for E18 Lysaker – Slependen ble
godkjent i Bærum kommunestyre i juni 2014, og det arbeides nå med
reguleringsplan for parsellen Lysaker – Høvik. Utbygging i henhold til
kommunedelplanen oppfyller målene om bedre tilgjengelighet, reduserte
reisetider og reduksjon i lokale miljøproblemer. Det inngår en egen bussveg
på hele strekningen og videreutvikling av Lysaker til et mer kompakt
kollektivknutepunkt, hvor bussene i begge retninger kan stoppe rett
ved dagens jernbanestasjon for enkel omstigning. I tillegg legges
det vekt på god samordning med planlagt Fornebubane slik at dette
blir et attraktivt og velfungerende kollektivknutepunkt.
Et tungt belastet sekundærvegnett vil bli avlastet,
og det vil bli bedre koblinger mot blant annet E16, Fornebu og Bekkestua,
samt for buss mellom Lysaker og Fornebu. Gjennomgående høystandard
sykkelveg sørger for sikrere og raskere vilkår for syklister.
Utbygging av E18 Vestkorridoren gir altså gevinsKorr
Innberetning 3ter for næringstrafikk, kollektivtrafikk, sykkeltrafikk,
nærmiljø og byutvikling. Samtidig vil framkommeligheten og kapasiteten
for personbiltrafikk på E18 gjennom Bærum og Asker øke. I kommunedelplanen pekes
det derfor på behovet for tiltak som kan bidra til at den totale
personbiltrafikken ikke øker. Kapasiteten på veg- og gatenettet
i Oslo og hensynet til miljø og framkommelighet for kollektivtrafikk,
sykling og gange i hovedstadsområdet tilsier også at personbiltrafikken
ikke må vokse. Regjeringen har sammen med Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune tatt initiativ til en KVU for Oslo-navet som skal
vise hvordan trafikksystemet i Osloregionen må utvikles for at veksten
i persontransporten skal skje gjennom kollektivtrafikk, sykling
og gange. KVUen, som vil bli presentert sommeren 2015, vil være
et viktig grunnlag for arbeidet med ny Nasjonal transportplan.
Forslagsstillerne foreslår at et av dagens felter
på E18 skal omgjøres til miljøfelt for elbiler, kameratkjøring og
eventuelt andre grupper, samt at det vurderes å etablere miljøfelt
på andre riksveger rundt Oslo. Jeg er kjent med at Styringsgruppen
for Oslopakke 3 har tatt initiativ til en utredning der man ser
på sambruksfelt på E18 Vestkorridoren. Utredningen vil være ferdig
etter sommeren 2015. Jeg vil vente på resultatet av denne utredningen
før jeg tar stilling til dette forslaget. På kort sikt er det også
nødvendig å se på konsekvensene av den planlagte tunnelrehabiliteringen
av Smedstadtunnelen og Granfosstunnelen på Ring 3 vil gi for trafikkflyten
på E18 Vestkorridoren. Dette arbeidet påbegynnes henholdsvis i juni
og oktober/november 2015.
Statens vegvesen har i brev til Samferdselsdepartementet
i mai 2015 anbefalt en forsøksordning med et miljøfelt for kollektivtrafikk
og elbiler med minst én passasjer på en egnet strekning i Osloregionen,
men ikke på E18 Vestkorridoren. Jeg vil vurdere dette forslaget
nærmere.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 9.
juni 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Are Helseth |
leder | ordfører |