Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om endringer i forurensningsloven (Tilsyn med kommunens plikter etter forurensningsloven § 32 a)

Dette dokument

  • Innst. 283 L (2014–2015)
  • Kjeldedokument: Prop. 91 L (2014–2015)
  • Dato: 26.05.2015
  • Utgjevar: kommunal- og forvaltningskomiteen
  • Sidetal: 2

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Innledning og bakgrunn for lovforslaget

Klima- og miljødepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) § 48 a. Endringsforslaget innebærer at forurensningsloven § 32 a blir omfattet av det statlige tilsynet etter forurensningsloven § 48 a.

Forurensningsloven § 48 a trådte i kraft 13. juni 2014 og hjemler statlig tilsyn med kommunene på forurensningsfeltet i tråd med kapittel 10 A i kommuneloven. § 48 a gir Fylkesmannen hjemmel til å føre tilsyn med de genuine kommunepliktene gitt i eller i medhold av forurensningsloven §§ 9, 22, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 43, 44, 46, 47, 48 og 81.

Det er etter at § 48 a trådte i kraft, identifisert et behov for at forurensningsloven § 32 a eller bestemmelser gitt i medhold av denne også er omfattet av tilsynshjemmelen i § 48 a.

1.2 Gjeldende rett

Forurensningsmyndigheten har med hjemmel i forurensningsloven § 32 a gitt nærmere bestemmelser om etablering og drift av mottaksanlegg i land for avfall og lasterester fra skip, i forurensningsforskriften kap. 20.

Det er Fylkesmannen som i henhold til forurensningsloven § 48 fører tilsyn med kommunens plikt etter forurensningsloven § 32 a. Forurensningsloven åpner for bruk av ulike reaksjoner ved brudd på loven, som tvangsmulkt (§ 73) og straffansvar i form av bøter eller fengsel (§ 78), men Fylkesmannen har i praksis fulgt opp kommunenes manglende gjennomføring av sine plikter gjennom anmodning om retting.

1.3 Departementets vurderinger

Departementet mener det er mest hensiktsmessig at kommunens plikter etter forurensningsforskriften § 20‑6, jf. forurensningsloven § 32 a, utelukkende skal følges opp gjennom reaksjoner etter kommuneloven. Pålegg i medhold av kommuneloven kapittel 10 A (§ 60 d) vil, i likhet med hva som er tilfellet for de øvrige kommunepliktene som er opplistet i forurensningsloven 48 a, etter departementets vurdering bidra til å sikre lovoppfyllelse av kommunens plikter på dette avfallsområdet.

Det fremgår av proposisjonen at det ikke har blitt vurdert som nødvendig å sende endringsforslaget knyttet til § 48 a på offentlig høring.

1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

Tilsyn med kommunens plikt etter § 32 a innebærer ikke et nytt tilsynsområde for fylkesmannen utover de som allerede eksisterer. Det vises i proposisjonen til at det ikke følger administrative eller økonomiske konsekvenser av forslaget, som er av prosessuell og ikke materiell art.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til at Klima- og miljødepartementet i proposisjonen foreslår endringer i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) § 48 a. Endringsforslaget innebærer at forurensningsloven § 32 a blir omfattet av det statlige tilsynet etter forurensningsloven § 48 a. Komiteen viser også til at det etter at § 48 a trådte i kraft, er identifisert et behov for at forurensningsloven § 32 a eller bestemmelser gitt i medhold av denne også er omfattet av tilsynshjemmelen i § 48 a.

Komiteen viser til at departementet mener det er mest hensiktsmessig at kommunens plikter etter forurensningsforskriften § 20-6 jf. forurensningsloven § 32 a, utelukkende skal følges opp gjennom reaksjoner etter kommuneloven.

Komiteen viser til at departementet mener det ikke er nødvendig å sende endringsforslaget knyttet til § 48 a på offentlig høring. Forslaget innebærer ingen realitetsendring, men er kun av prosessuell art.

Komiteen viser videre til selve lovforslaget i proposisjonen. Ved en åpenbar inkurie er det i endringsforslaget tatt med et annet ledd i forslaget til § 48 a og som ikke er likelydende med gjeldende § 48 a annet ledd. Komiteen finner det åpenbart at det ikke har vært intensjonen å endre § 48 a annet ledd og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I

I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall gjøres følgende endringer:

§ 48 a første ledd skal lyde:

Fylkesmannen kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av plikter pålagt i eller i medhold av §§ 9, 22, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 32 a, 33, 34, 35, 37, 43, 44, 46, 47, 48 og 81.

II

Loven trer i kraft straks.»

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i forurensningsloven (Tilsyn med kommunens plikter etter forurensningsloven § 32 a)

I

I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall gjøres følgende endringer:

§ 48 a første ledd skal lyde:

Fylkesmannen kan føre tilsyn med lovligheten av kommunens oppfyllelse av plikter pålagt i eller i medhold av §§ 9, 22, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 32 a, 33, 34, 35, 37, 43, 44, 46, 47, 48 og 81.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 26. mai 2015

Helge André Njåstad

Bjørn Lødemel

leder

ordfører