Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås, Marit Arnstad, Jenny Klinge og Geir Pollestad om en egen stortingsmelding om norsk luftfart

Dette dokument

  • Innst. 280 S (2014–2015)
  • Kjeldedokument: Dokument 8:77 S (2014–2015)
  • Dato: 26.05.2015
  • Utgjevar: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetal: 3

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2015 fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.»

Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert 16. april 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen viser til at luftfarten er en sentral del av transportsystemet i Norge. Luftfarten er viktig både for bosettingen og næringslivet. Komiteen vil peke på at luftfart i Norge stiller spesielle krav til operativ kompetanse og ferdigheter, som følge av blant annet topografi og værforhold.

Komiteen viser videre til at avreguleringen av luftfart i Europa siden 1990-tallet har medført utstrakt konkurranse og effektivisering som har gitt betydelig fall i prisene på flyreiser, og gjort flyreiser langt mer tilgjengelig for alle.

Komiteen har merket seg at EU-kommisjonen også ser på ansettelsesforholdene innen luftfart og tar sikte på å legge fram en ny luftfartspakke mot slutten av året.

Komiteen har videre merket seg at Samferdselsdepartementet er i ferd med å avslutte arbeidet med en rapport om konkurranse og globalisering i sivil luftfart generelt og utfordringene dette skaper for norsk luftfart spesielt. Komiteen har merket seg at rapporten er planlagt lagt fram nå i vår og skal sendes på høring.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at avregulering og globalisering i luftfarten stiller nye krav til både myndigheter og markedsaktørene. Det er viktig å sikre norske markedsaktører rammebetingelser på linje med konkurrentene, samtidig som dette skal balanseres mot hensynet til å sikre de ansattes rettigheter. Flertallet mener at vurderingen av en eventuell stortingsmelding om sivil luftfart er mest hensiktsmessig å ta etter høringsrunden som vil bli gjennomført med basis i regjeringens rapport om globalisering og konkurranse i luftfarten. Da vil også kommentarer og innspill kunne bidra til godt grunnlag for videre arbeid.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillernes bekymringer for at konkurransen i luftfarten ikke bare har gitt positive resultater for konsumenter og samfunn. Disse medlemmer mener at konkurransen i luftfarten har kommet til et punkt hvor dette medfører en usunn og uholdbar situasjon.

Disse medlemmer registrerer at regelverk og tilsyn omgås i dag gjennom oppsplittede selskapsstrukturer og kreative ansettelsesmodeller. Manglende europeisk samordning har igjen etterlatt smutthull som muliggjør sosial dumping og kynisk utnyttelse av personell innen luftfartsnæringen.

Disse medlemmer konstaterer at forretningsmodellen til mange selskaper i luftfarten nå baserer seg på å trekke veksler på globale ulikheter når det gjelder sosiale rettigheter, lønninger og skatt.

I dag kan et flyselskap ha kontrakt på rute i et land, ha flymaskiner registrert i et annet, være eid i et tredje land og drive såkalte «baser» for de ansatte i fjerde og femte land. Bransjen består i dag av holdingselskaper, investeringsselskaper, driftsselskaper og bemanningsbyråer, gjerne med forskjellig geografi og forskjellig jurisdiksjon.

Disse medlemmer registrerer at den manglende internasjonale samordningen og reguleringen av bransjen er noe som utnyttes til fulle av ulike aktører innen luftfarten.

Disse medlemmer mener det er særdeles viktig at man opprettholder dagens strenge sikkerhetsnivå innafor luftfarten. En stor del av regelverksutformingen innen luftfart skjer på europeisk og internasjonalt nivå, det er viktig at Norge har en aktiv rolle i dette arbeidet.

Disse medlemmer viser i denne forbindelse til interpellasjon nr. 16 (2013–2014) fra representanten Lise Christoffersen (Ap) om tiltak nasjonalt og internasjonalt for å sikre ryddige lønns- og arbeidsforhold og likeverdige konkurranseforhold i norsk og internasjonal luftfart.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener det haster med å få på plass en egen stortingsmelding om luftfart, og støtter forslagsstillernes forslag i Dokument 8:77 S (2014–2015).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2015 fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.»

Komiteens medlem fra Senterpartiet peker på at statsråden i sitt svar til komiteen viser til at departementet er i ferd med å avslutte arbeidet med en rapport om konkurranse og globalisering i sivil luftfart generelt, og utfordringene dette skaper for norsk luftfart spesielt, og at denne rapporten er planlagt lagt fram våren 2015.

Dette medlemviser til at det ennå ikke foreligger noen rapport fra Samferdselsdepartementet.

Dette medlem vil understreke at det haster med å ta tak i utfordringene i luftfarten, da behovet for å sikre norske selskap gode rammebetingelser og like vilkår som konkurrentene, behovet for å sikre de ansattes rettigheter og behovet for å trygge sikkerheten for både passasjerer og ansatte, må tas på alvor nå.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2015 fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:77 S (2014–2015) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås, Marit Arnstad, Jenny Klinge og Geir Pollestad om en egen stortingsmelding om norsk luftfart – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 16. april 2015

Dokument 8:77 S (2014-2015) - Representantforslag fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo, Marit Arnstad, Jenny Klinge og Geir Pollestad om en egen stortingsmelding om norsk luftfart

Jeg viser til representantforslag Dok.8:77 S (2014-2015) om en egen stortingsmelding om norsk luftfart.

Jeg er enig med forslagsstillerne i at avregulering og globalisering av markedet for lufttransport stiller nye krav til aktørene, både myndigheter og selskap. Behovet for å sikre norske selskap gode rammebetingelser og like vilkår som konkurrentene, må balanseres mot behovet for å sikre de ansattes rettigheter.

Samferdselsdepartementet er i ferd med å avslutte arbeidet med en rapport om konkurranse og globalisering i sivil luftfart generelt, og utfordringene dette skaper for norsk luftfart spesielt. Rapporten er planlagt lagt fram våren 2015, og den vil etter planen bli sendt på offentlig høring. Framfor å ta stilling til spørsmålet om en egen stortingsmelding om luftfart nå, ønsker jeg å vurdere spørsmålet i lys av kommentarer og innspill i høringen.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 26. mai 2015

Linda C. Hofstad Helleland

Kjell-Idar Juvik

leder

ordfører