I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2015
fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og til vedlagte uttalelse, datert 16. april 2015, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen viser til at luftfarten
er en sentral del av transportsystemet i Norge. Luftfarten er viktig
både for bosettingen og næringslivet. Komiteen vil
peke på at luftfart i Norge stiller spesielle krav til operativ
kompetanse og ferdigheter, som følge av blant annet topografi og værforhold.
Komiteen viser videre til at
avreguleringen av luftfart i Europa siden 1990-tallet har medført
utstrakt konkurranse og effektivisering som har gitt betydelig fall
i prisene på flyreiser, og gjort flyreiser langt mer tilgjengelig
for alle.
Komiteen har merket seg at EU-kommisjonen også
ser på ansettelsesforholdene innen luftfart og tar sikte på å legge
fram en ny luftfartspakke mot slutten av året.
Komiteen har videre merket seg
at Samferdselsdepartementet er i ferd med å avslutte arbeidet med
en rapport om konkurranse og globalisering i sivil luftfart generelt
og utfordringene dette skaper for norsk luftfart spesielt. Komiteen har
merket seg at rapporten er planlagt lagt fram nå i vår og skal sendes
på høring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at avregulering og globalisering i luftfarten stiller
nye krav til både myndigheter og markedsaktørene. Det er viktig
å sikre norske markedsaktører rammebetingelser på linje med konkurrentene,
samtidig som dette skal balanseres mot hensynet til å sikre de ansattes
rettigheter. Flertallet mener at vurderingen av en
eventuell stortingsmelding om sivil luftfart er mest hensiktsmessig
å ta etter høringsrunden som vil bli gjennomført med basis i regjeringens
rapport om globalisering og konkurranse i luftfarten. Da vil også
kommentarer og innspill kunne bidra til godt grunnlag for videre
arbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet deler forslagsstillernes bekymringer for
at konkurransen i luftfarten ikke bare har gitt positive resultater
for konsumenter og samfunn. Disse medlemmer mener
at konkurransen i luftfarten har kommet til et punkt hvor dette
medfører en usunn og uholdbar situasjon.
Disse medlemmer registrerer at
regelverk og tilsyn omgås i dag gjennom oppsplittede selskapsstrukturer
og kreative ansettelsesmodeller. Manglende europeisk samordning
har igjen etterlatt smutthull som muliggjør sosial dumping og kynisk
utnyttelse av personell innen luftfartsnæringen.
Disse medlemmer konstaterer at
forretningsmodellen til mange selskaper i luftfarten nå baserer
seg på å trekke veksler på globale ulikheter når det gjelder sosiale
rettigheter, lønninger og skatt.
I dag kan et flyselskap ha kontrakt på rute
i et land, ha flymaskiner registrert i et annet, være eid i et tredje
land og drive såkalte «baser» for de ansatte i fjerde og femte land.
Bransjen består i dag av holdingselskaper, investeringsselskaper, driftsselskaper
og bemanningsbyråer, gjerne med forskjellig geografi og forskjellig
jurisdiksjon.
Disse medlemmer registrerer at
den manglende internasjonale samordningen og reguleringen av bransjen
er noe som utnyttes til fulle av ulike aktører innen luftfarten.
Disse medlemmer mener det er
særdeles viktig at man opprettholder dagens strenge sikkerhetsnivå
innafor luftfarten. En stor del av regelverksutformingen innen luftfart
skjer på europeisk og internasjonalt nivå, det er viktig at Norge
har en aktiv rolle i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til interpellasjon nr. 16 (2013–2014) fra representanten
Lise Christoffersen (Ap) om tiltak nasjonalt og internasjonalt for
å sikre ryddige lønns- og arbeidsforhold og likeverdige konkurranseforhold
i norsk og internasjonal luftfart.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det haster med å få på plass en egen stortingsmelding om luftfart,
og støtter forslagsstillernes forslag i Dokument 8:77 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten 2015
fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet peker
på at statsråden i sitt svar til komiteen viser til at departementet
er i ferd med å avslutte arbeidet med en rapport om konkurranse
og globalisering i sivil luftfart generelt, og utfordringene dette
skaper for norsk luftfart spesielt, og at denne rapporten er planlagt
lagt fram våren 2015.
Dette medlemviser
til at det ennå ikke foreligger noen rapport fra Samferdselsdepartementet.
Dette medlem vil understreke
at det haster med å ta tak i utfordringene i luftfarten, da behovet
for å sikre norske selskap gode rammebetingelser og like vilkår
som konkurrentene, behovet for å sikre de ansattes rettigheter og
behovet for å trygge sikkerheten for både passasjerer og ansatte,
må tas på alvor nå.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten
2015 fremme en egen stortingsmelding om norsk luftfart.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:77 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Janne Sjelmo Nordås, Marit Arnstad,
Jenny Klinge og Geir Pollestad om en egen stortingsmelding om norsk luftfart
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag Dok.8:77 S (2014-2015)
om en egen stortingsmelding om norsk luftfart.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at avregulering
og globalisering av markedet for lufttransport stiller nye krav
til aktørene, både myndigheter og selskap. Behovet for å sikre norske
selskap gode rammebetingelser og like vilkår som konkurrentene,
må balanseres mot behovet for å sikre de ansattes rettigheter.
Samferdselsdepartementet er i ferd med å avslutte
arbeidet med en rapport om konkurranse og globalisering i sivil
luftfart generelt, og utfordringene dette skaper for norsk luftfart
spesielt. Rapporten er planlagt lagt fram våren 2015, og den vil
etter planen bli sendt på offentlig høring. Framfor å ta stilling
til spørsmålet om en egen stortingsmelding om luftfart nå, ønsker
jeg å vurdere spørsmålet i lys av kommentarer og innspill i høringen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 26.
mai 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Kjell-Idar Juvik |
leder | ordfører |