Ved EØS-komiteens beslutning nr. 269/2014 av 12. desember
2014 ble det besluttet å innlemme europaparlaments- og rådsforordning
(EU) nr. 98/2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for
eksplosiver ved en endring i EØS-avtalen vedlegg II kapittel XV
og XXIX.
Forordningens formål er å redusere risikoen
for angrep utført ved hjelp av utgangsstoffer for eksplosiver, og
på denne måten forbedre EU/EØS-borgernes sikkerhet. Forordningen
skal også sikre lik kontroll med adgang til disse stoffene i hele
EU/EØS-området, og forhindre terrorister og andre kriminelle å utnytte
forskjeller i statenes sikkerhetsregelverk. Forordningen trådte
i kraft i EU i mars 2013.
Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet med forbehold
om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning,
da gjennomføringen i norsk rett nødvendiggjør lovendring og innebærer
økonomiske konsekvenser, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.
Forordning (EU) nr. 98/2013 er en del av EUs handlingsplan
mot terror. Å begrense tilgangen til utgangsstoffer for eksplosiver
har vært sentralt i EUs oppfølging av handlingsplanen. Forordningen
legger begrensninger på 14 kjemiske stoffer og stoffblandinger (utgangsstoffer)
som kan brukes til fremstilling av eksplosiver.
Forordningen fastsetter harmoniserte regler
i hele EU/EØS-området som skal begrense tilgang til og bruk av utgangsstoffer
for eksplosiver. Utgangspunktet i forordningen er å begrense tilgangen
til disse stoffene for privatpersoner, samt sørge for rapportering
av mistenkelige transaksjoner gjennom omsetningskjeden. Forordningen
gir imidlertid visse valgmuligheter med hensyn til reguleringen
av tilgangen til stoffene.
Forordningen oppstiller et krav om at markedsdeltakere
skal ha rett til å avvise en mistenkelig transaksjon, og at de skal
rapportere om betydelig svinn eller tyveri av utgangsstoffene for
eksplosiver. De pålegges videre en plikt til å rapportere mistenkelige
transaksjoner til et nasjonalt kontaktpunkt.
Forordningen stiller krav om at medlemsstatene etablerer
en ordning for rapportering av mistenkelige transaksjoner av alle
de nevnte stoffene. I situasjoner hvor en kjøper oppfører seg mistenkelig,
kan markedsdeltakere nekte å selge stoffet til denne personen. Markedsdeltakere
er gjennom forordningen forpliktet til å melde mistenkelige transaksjoner
videre til et nasjonalt kontaktpunkt. Forordningen forutsetter at
det etableres ett eller flere kontaktpunkt for mottak av meldinger
om mistenkelige transaksjoner. Kontaktpunktet skal registrere slike
meldinger og foreta nødvendige undersøkelser for å få verifisert
om transaksjoner, eller forsøk på transaksjoner, er legitime. Betydelig
svinn eller tyveri av stoffene skal også rapporteres. I slike tilfeller forutsettes
det at de nasjonale kontaktpunktene, når de finner det hensiktsmessig,
gjør bruk av Europols system for tidlig varsling, Early Warning
System.
Forordningen artikkel 11 forutsetter at landene har
regler for å kunne sanksjonere ved overtredelser av forordningens
bestemmelser. Det forutsettes at sanksjonene skal være effektive
og proporsjonale i forhold til overtredelsen, samt ha en avskrekkende
virkning. Forordningen oppfordrer videre landene til å iverksette
forebyggende informasjonstiltak.
EØS-komiteens beslutning nr. 269/2014 av 12. desember
2014 inneholder en innledning og fire artikler. Det slås fast at
europaparlaments- og rådsforordning (EU) 98/2013 av 15. januar 2013
skal innlemmes i avtalens vedlegg II, kapittel XV og XXIX.
I Norge er utgangsstoffene for eksplosiver som omfattes
av forordningen regulert gjennom flere lover og forskrifter ut fra
ulike formål og hensyn, blant annet forurensning av det ytre miljø,
helse, sikkert arbeidsmiljø og hensynet til mattrygghet. Det er
imidlertid ingen helhetlig lovregulering som ivaretar hensynet til
at stoffene kan komme på avveie eller havne i urette hender.
Brann- og eksplosjonsvernloven er det primære regelverk
når det gjelder vern mot brann og eksplosjon. Loven inneholder både
alminnelige plikter til å forebygge brann og eksplosjon samt bestemmelser
om sentral og lokal organisering og gjennomføring av brann- og eksplosjonsvernarbeidet.
Loven regulerer også forebyggende og beredskapsmessige forhold ved
håndtering av en rekke farlige stoffer, herunder brann- og eksplosjonsfarlig
stoff, stoffer under trykk og transport av alle typer farlig gods
på veg og jernbane.
Det foreslås å implementere selve forordningen i
forskrift. Det er imidlertid behov for å foreta enkelte endringer
i brann- og eksplosjonsvernloven for å ha tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag for
en slik forskrift. Det må etableres en forskriftshjemmel som gir
myndighet til å legge begrensninger på privatpersoners tilgang til
disse stoffene. Videre er det nødvendig med forskriftshjemmel for
å kunne regulere virksomheters krav til håndtering av stoffene mv.
Forordning (EU) nr. 98/2013 forutsetter at landene
har regler for å kunne sanksjonere ved overtredelser av forordningens
bestemmelser. Det forutsettes at sanksjonene er effektive og proporsjonale
i forhold til overtredelsen, samt har en avskrekkende virkning.
I Prop. 52 L (2014–2015) om endringer i brann- og eksplosjonsvernloven,
tolloven og straffeloven 2005 foreslås det at strafferammen for
de alvorligste overtredelsene etter brann- og eksplosjonsvernloven
heves til hhv. 2 og 6 år. Det foreslås derfor en forskuttert ikrafttredelse
av §§ 190 annet ledd og 191 i straffeloven 2005, gjennom en endring av
straffebestemmelsen i brann- og eksplosjonsvernloven § 42 tredje
og fjerde ledd. Samtidig foreslås endringer i Straffeloven 2005
for å bringe bestemmelsene på linje med endringene som foreslås
i brann- og eksplosjonsvernloven § 42.
Det foreslås en endring i tolloven § 12-1 annet ledd
bokstav f om tollmyndighetenes adgang til å utlevere informasjon
til politi- og påtalemyndighet. Endringen innebærer at kravene til
utlevering av taushetsbelagt informasjon til politi- og påtalemyndighetene
endres fra rimelig grunn til mistanke om at det kan foreligge straffbar handling
med strafferamme over seks måneders fengsel til «grunn til å undersøke
om noen forbereder, begår eller har begått en handling som etter
lov kan medføre høyere straff enn fengsel i seks måneder». Videre
foreslås det samtidig å presisere i bestemmelsen at tollmyndighetene kan
gi opplysninger til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB) når de nevnte vilkår er oppfylt.
Justis- og beredskapsdepartementet har fremmet Prop.
52 L (2014–2015) med de nødvendige lovendringer i brann- og eksplosjonsvernloven, tolloven
og straffeloven 2005. Det vises til egen innstilling om denne saken.
Forordningen er viktig med hensyn til å begrense tilgangen
for privatpersoners adgang til og bruk av stoffer som kan misbrukes
til å lage eksplosiver, såkalte utgangsstoffer. Det er også viktig
å etablere et system med et nasjonalt kontaktpunkt som skal motta
rapportering av mistenkelige transaksjoner og tyveri av disse stoffene.
På denne måten vil kontaktpunktet kunne ta nødvendige grep for å
etterforske konkrete tilfeller. Terrorangrepet 22. juli 2011 har
vist at det er nødvendig å øke samfunnets barrierer på dette området.
Justis- og beredskapsdepartementet tilrår godkjennelsen
av beslutningen i EØS-komiteen om å endre EØS-avtalen vedlegg II,
kapittel V og XXIX ved innlemmelse av forordning (EU) nr. 98/2013
av 15. januar 2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for
eksplosiver. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 53 S (2014–2015)
om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 269/2014
av 12. desember 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning
(EU) nr. 98/2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for
eksplosiver. Komiteen bemerker at lovendringene som
fremkommer av Prop. 52 L (2014–2015), er nødvendige i forbindelse
med ratifikasjonen av den nevnte protokollen. Komiteen understreker
forordningens formål som er å redusere risikoen for angrep utført
ved hjelp av utgangsstoffer for eksplosiver og på denne måten forbedre
borgernes sikkerhet. For øvrig viser komiteen til
Prop. 53 S (2014–2015), som er dekkende for komiteens syn.
Komiteens utkast til innstilling ble 17. mars 2015
oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks-
og forsvarskomiteen opplyste i brev av 25. mars 2015 at de sluttet
seg til justiskomiteens innstilling og ikke hadde ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning nr. 269/2014 av 12. desember 2014 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 98/2013 om markedsføring og
bruk av utgangsstoffer for eksplosiver.
Oslo, i justiskomiteen, den 14. april 2015
Hadia Tajik | Jorodd Asphjell |
leder | ordfører |