Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen lovendringer som legger til rette for implementering
av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 98/2013 av 15. januar 2013
om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for eksplosiver.
Forordningen pålegger EU/EØS-statene å etablere
restriksjoner i tilgangen til stoffer og stoffblandinger som kan
benyttes til å produsere eksplosiver. Videre pålegges EØS-statene
å etablere et nasjonalt kontaktpunkt som kan motta meldinger om
mistenkelige transaksjoner av disse utgangsstoffene for eksplosiver.
Departementet foreslår å implementere selve forordningen i forskrift.
Det er imidlertid behov for å foreta enkelte endringer i brann-
og eksplosjonsvernloven for å ha tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag
for en slik forskrift. Samtidig foreslås det enkelte andre endringer
i brann- og eksplosjonsvernloven for å sikre et helhetlig regime
for regulering og kontroll med utgangsstoffer som kan brukes til
å fremstille eksplosiver.
Forordning (EU) nr. 98/2013 forutsetter at landene
har regler for å kunne sanksjonere ved overtredelser av forordningens
bestemmelser. Det forutsettes at sanksjonene er effektive og proporsjonale
i forhold til overtredelsen, samt har en avskrekkende virkning.
I proposisjonen foreslås det at strafferammen for de alvorligste overtredelsene
etter brann- og eksplosjonsvernloven heves til hhv. 2 og 6 år. Strafferammen heves
ved en forskuttert ikrafttredelse av §§ 190 annet ledd og 191 i
straffeloven 2005, gjennom en endring av straffebestemmelsen i brann-
og eksplosjonsvernloven § 42 tredje og fjerde ledd. Samtidig foreslås
endringer i straffeloven 2005 for å bringe bestemmelsene på linje
med endringene som foreslås i brann- og eksplosjonsvernloven § 42.
Departementet foreslår, i samråd med Finansdepartementet,
en endring i tolloven § 12-1 annet ledd bokstav f om tollmyndighetenes
adgang til å utlevere informasjon til politi- og påtalemyndighet.
Endringen innebærer at kravene til utlevering av taushetsbelagt
informasjon til politi- og påtalemyndighet endres fra rimelig grunn
til mistanke om det kan foreligge straffbar handling med strafferamme
over seks måneders fengsel til «grunn til å undersøke om noen forbereder, begår
eller har begått en handling som kan medføre høyere straff enn fengsel
i seks måneder». Videre foreslås det samtidig å presisere i bestemmelsen
at tollmyndighetene kan gi opplysninger til Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) når de nevnte vilkår er oppfylt.
I proposisjonen foreslås det enkelte andre endringer
i brann- og eksplosjonsvernloven, som ikke har en sammenheng med
gjennomføring av forordning (EU) nr. 98/2013. Det foreslås å etablere
en plikt for kommuner til å evaluere hendelser, for å sikre det
forebyggende arbeidet og den operative håndteringsevnen i brannvesenet.
Videre foreslås det en hjemmel for at tilsynsmyndigheten skal kunne
be om rapportering fra kommunen om alle ressurser, hendelser og
evalueringer. Det foreslås også en mindre endring av hvem i kommunen
som kan fatte enkeltvedtak når det gjelder tilsyn med byggverk.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 53 S (2014–2015)
hvor det gis samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 269/2014 av 12. desember 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen av
forordning (EU) nr. 98/2013 om markedsføring og bruk av utgangsstoffer
for eksplosiver.
Komiteen støtter de lovendringene
som fremkommer av Prop. 52 L (2014–2015) som legger til rette for
implementering av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 98/2013
om markedsføring og bruk av utgangsstoffer for eksplosiver.
For øvrig viser komiteen til
Prop. 52 L (2014–2015), som er dekkende for komiteens syn.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i brann- og eksplosjonsvernloven, tolloven
og straffeloven 2005
(utgangsstoffer for eksplosiver mv.)
I
I lov 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon
og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver
gjøres følgende endringer:
§ 9 annet ledd nytt annet punktum
skal lyde:
Kommunen skal evaluere hendelser for å sikre kontinuerlig
læring og forbedring av det forebyggende og beredskapsmessige arbeidet.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Dokumentasjon og rapportering
Kommunen skal dokumentere at plikten etter § 9 første,
annet og tredje ledd er oppfylt.
Dokumentasjonen inkludert risiko- og sårbarhetsanalysen
og eventuelle avtaler inngått etter § 9 fjerde ledd, skal sendes
sentral tilsynsmyndighet.
På forespørsel fra sentral tilsynsmyndighet skal kommunen
rapportere om alle ressurser, hendelser og evalueringer etter §
9 annet ledd annet punktum.
Departementet kan gi forskrifter om dokumentasjons- og
rapporteringsplikt.
§ 13 fjerde ledd skal lyde:
Kommunen kan ved enkeltvedtak bestemme at det skal
føres tilsyn med andre byggverk m.m. enn de som er omfattet av første
ledd. Kommunestyret selv kan fastsette lokal
forskrift om tilsyn med andre byggverk m.m. enn de som
er omfattet av første ledd.
Ny § 20 a skal lyde:
§ 20 a Håndtering av utgangsstoffer
for eksplosiver
Virksomheter som håndterer utgangsstoffer for eksplosiver
skal gjennom tekniske og organisatoriske tiltak i virksomheten sørge
for at disse ikke kommer på avveie eller havner i urette hender.
Departementet kan gi forskrifter om håndtering av
utgangsstoffer for eksplosiver, herunder hvilke utgangsstoffer som
skal forbys eller begrenses.
Departementet kan videre gi forskrifter om:
a) Forbud mot privatpersoners innføring,
besittelse eller bruk av utgangsstoffer.
b) Virksomheters tilgang til og tilgjengeliggjøring av
utgangsstoffer, samt krav om melding og deklarering til særskilte
registre.
c) Virksomheters plikt til å rapportere om mistenkelige
transaksjoner eller forsøk på dette, og til å etablere systemer
for registrering av kjøp.
d) Betalingsplikt for destruksjon av beslaglagte
eller ulovlige importerte stoffer.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Straff
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser som
offentlig myndighet iverksetter etter denne loven, eller unnlater
å yte pliktig bistand eller gi opplysninger som kreves for utførelsen
av tilsynet etter denne loven, straffes med bot såfremt
forholdet ikke rammes av et strengere straffebud.
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven,
sentrale eller lokale forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i
medhold av denne loven, eller som medvirker til dette, straffes
med bot eller fengsel inntil 3 måneder.
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt, og gjentatt
eller på en graverende måte overtrer §§ 5, 19, 20, 20 a eller bestemmelser
gitt i medhold av disse, straffes med bot eller fengsel inntil 2
år. Medvirkning straffes på samme måte.
Grov overtredelse etter tredje ledd straffes med bot
eller fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen om befatningen er grov,
skal det særlig legges vekt på hvilken type og hvor stort omfang
overtredelsen gjelder, og om den av andre grunner er særlig farlig
eller samfunnsskadelig.
II
I lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff gjøres følgende
endringer:
§ 190 skal lyde:
§ 190 Ulovlig befatning med
skytevåpen, eksplosiver og utgangsstoffer for eksplosiver
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som forsettlig
eller grovt uaktsomt, og gjentatt eller på graverende måte, overtrer
bestemmelsene om ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse
av våpen i våpenloven.
På samme måte straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt,
og gjentatt eller på en graverende måte, overtrer bestemmelsene i
brann- og eksplosjonsvernloven §§ 5, 19, 20 eller 20 a eller bestemmelser
gitt i medhold av disse.
§ 191 skal lyde:
§ 191 Grov ulovlig befatning
med skytevåpen, eksplosiver og utgangsstoffer for eksplosiver
Grov ulovlig befatning med skytevåpen, ammunisjon, eksplosiver
eller utgangsstoffer for eksplosiver, straffes med bot
eller fengsel inntil 6 år.
Ved avgjørelsen av om befatningen er grov, skal det særlig
legges vekt på
a) hvilken type og hvor stort omfang overtredelsen gjelder,
og
b) om den av andre grunner er særlig farlig eller samfunnsskadelig.
III
I lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel
gjøres følgende endringer:
§ 12-1 annet ledd bokstav f skal
lyde:
f) til politi, påtalemyndighet eller skattemyndighet
i forbindelse med samarbeid med sikte på å bekjempe, hindre og undersøke
overtredelser av tollovgivningen. Utenfor tollmyndighetenes forvaltningsområde
kan opplysninger gis dersom det er grunn til å undersøke om noen
forbereder, begår eller har begått en handling som kan medføre høyere
straff enn fengsel i seks måneder. På samme vilkår som i annet punktum
kan opplysninger også gis til Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap.
IV
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Endringer i brann- og eksplosjonsvernloven §
42 tredje og fjerde ledd har virkning frem til lov om straff 20.
mai 2005 nr. 28 trer i kraft.
Oslo, i justiskomiteen, den 17. mars 2015
Hadia Tajik | Jorodd Asphjell |
leder | ordfører |