I proposisjonen ber regjeringen om Stortingets samtykke
til ratifikasjon av protokollen 30. april 2010 («2010-protokollen»)
til den internasjonale konvensjon 3. mai 1996 om ansvar og erstatning for
skade i forbindelse med sjøtransport av farlige og skadelige stoffer
(«1996 HNS-konvensjonen»). Ved å ratifisere protokollen vil Norge bli
bundet av 1996 HNS-konvensjonen som endret ved 2010-protokollen.
Konvensjonen fra 1996 og protokollen fra 2010 er vedtatt i FNs sjøfartsorganisasjon
IMO (International Maritime Organization). 1996 HNS-konvensjonen med
de endringer som følger av 2010-protokollen, refereres det i det
følgende til som «2010 HNS-konvensjonen».
Videre foreslås i proposisjonen endringer i sjøloven
til gjennomføring av den konsoliderte 2010 HNS-konvensjonen i norsk
rett. Det vises til egen innstilling om lovforslaget.
Norge undertegnet 1996 HNS-konvensjonen 25. september
1997 med forbehold om ratifikasjon. Konvensjonen inneholder regler
om ansvar og forsikring i forbindelse med skader forårsaket av farlige
og skadelige stoffer som transporteres som last om bord i skip.
Formålet med konvensjonen er å bedre de skadelidtes erstatningsrettslige
vern etter ulykker med farlig gods om bord på skip. Konvensjonen
er bygd opp etter mønster av systemet i den internasjonale konvensjon 27. november
1992 om erstatningsansvar for oljesølskade («1992-ansvarskonvensjonen»)
og den internasjonale konvensjonen om opprettelse av et internasjonalt
fond for erstatning av oljesølskade («1992-fondskonvensjonen»),
som begge er ratifisert av Norge og gjennomført i norsk rett i sjøloven
kapittel 10.
HNS-konvensjonen pålegger skipets eier et objektivt
ansvar som er begrenset oppad til et visst beløp pr. hendelse, og
som øker med skipets størrelse. Skipets eier plikter å ha forsikring
for dette ansvaret. Over beløpsgrensen for skipseierens ansvar skal
tapene dekkes av Det internasjonale fond for farlige og skadelige
stoffer (HNS-fondet). Erstatningsutbetalinger fra HNS-fondet skal
finansieres av en avgift som innkreves etter at det er skjedd en
ulykke. Avgiften skal betales av dem som gjennom det forutgående
året (eller tidligere år) har mottatt et visst kvantum av slike
stoffer som konvensjonen omfatter. På denne måten deles de økonomiske
konsekvensene av skader mellom sjøtransportnæringen og de involverte
lasteinteressene. Rederinæringen får økt ansvar, men vil fortsatt
være beskyttet mot et katastrofeansvar ved ansvarsbegrensningsregler
av samme type som gjelder for oljesølansvaret. Lasteinteressene bidrar
i form av avgiftene til HNS-fondet. HNS-fondets årlige administrative
kostnader skal også dekkes inn ved en avgift som nevnt.
2010-protokollen til HNS-konvensjonen ble undertegnet
av Norge med forbehold for ratifikasjon 25. oktober 2011.
Bakgrunnen for 2010-protokollen er først og fremst
at det oppsto vanskeligheter med å anvende 1996 HNS-konvensjonens
bestemmelser om ikrafttredelse. Dette knyttet seg særlig til det forhold
at de fleste statene som har sluttet seg til 1996 HNS-konvensjonen,
ikke har oppfylt sine plikter etter konvensjonen til å informere
IMOs generalsekretær om mottak av farlig gods i vedkommende stat.
Slik rapportering er sentral for ikrafttredelsen av konvensjonen
og for at konvensjonen kan fungere etter hensikten. Det ble som
følge av dette utarbeidet en endringsprotokoll som skulle løse disse
problemene. Protokollen retter også opp enkelte andre forhold knyttet
til 1996 HNS-konvensjonen, blant annet reglene om hvem som skal
være avgiftspliktig for LNG til HNS-fondet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, ser behovet for at Norge ratifiserer
protokollen av 30. april 2010 til den internasjonale konvensjonen
av 3. mai 1996 om ansvar og erstatning for skade i forbindelse med sjøtransport
av farlige og skadelige stoffer.
Komiteen registrerer at ratifikasjon
og gjennomføring av 2010 HNS i norsk rett har en lang historikk.
Allerede i 2000 ga Justisdepartementet Sjølovkomiteen i mandat å
vurdere innføringen av konvensjonen i norsk rett.
Komiteen bemerker at dette vil
føre til sikrere transport av farlig gods til sjøs, med klare ansvarsplasseringer.
Komiteen bemerker at rederinæringen
fortsatt vil være beskyttet mot katastrofeansvar ved ansvarsbegrensningsreglene
av samme type som gjelder for oljesølansvaret.
Komiteen bemerker at ved gjennomføringen av
konvensjonen og protokollen følger Stortinget opp Sjølovkomiteens
utredning NOU 2004:21.
Komiteen slutter seg etter dette
til de vurderingene og forslagene som fremkommer av proposisjonen
og samtykker til ratifikasjon av protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av
protokoll 30. april 2010 til den internasjonale konvensjon om ansvar
og erstatning for skade i forbindelse med sjøtransport av farlige
og skadelige stoffer, 1996.
Oslo, i justiskomiteen, den 3. mars 2015
Hadia Tajik | Jenny Klinge |
leder | ordfører |