I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen juni 2015
legge frem forslag til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet,
som også omfatter distribusjon av matvarer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Lasse Juliussen og Odd Omland, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til Representantforslag 12 S (2014–2015)
fra stortingsrepresentantene Knut Storberget, Else-May Botten, Arild Grande
og Ingvild Kjerkol, og til brev fra Landbruks- og matdepartementet
av 28. oktober 2014 (vedlagt innstillingen).
Komiteen viser til at den norske
verdikjeden for mat kjennetegnes av en sterk markedskonsentrasjon
både på leverandør-, distribusjons- og dagligvareledd. Dette gir
en utfordrende konkurransesituasjon.
Komiteen mener sunn konkurranse
er viktig for å sikre forbrukerne trygg, god og rimelig mat. For
å sikre at ulike produsenter av mat får en mulighet til å nå fram
til butikkhyllene, er det avgjørende med ryddige forhandlinger som
ivaretar hensynet til god handelsskikk. Skal vi sikre en økt norsk
matproduksjon på norske ressurser, mener komiteen det
er avgjørende å sikre muligheten til å kunne distribuere og selge
maten i markedet.
Komiteen viser til at både Matkjedeutvalget
og Dagligvarelovutvalget konkluderte med at det er behov for klarere
kjøreregler for forhandlinger i dagligvarekjedene. Komiteen ønsker
å styrke konkurransen på detaljleddet og sikre at forbrukernes interesser
med hensyn til pris, utvalg, kvalitet og tilgjengelighet ivaretas
på en god måte.
Komiteen viser til at regjeringen
vurderer ulike tiltak for å bedre konkurransesituasjonen i verdikjeden,
og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en sak på
egnet måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, er
bekymret for effektiviteten og konkurransesituasjonen i norsk dagligvaremarked. Flertallet mener
at et velfungerende og effektivt marked er avgjørende for å ivareta
forbrukernes interesser knyttet til kvalitet, mangfold, tilgjengelighet
og pris. Flertallet mener at det i dagens situasjon
er slik at forbrukernes interesser ikke blir ivaretatt på en god
nok måte.
Flertallet viser til at det over
flere år har pågått en debatt om konkurranseforholdene i verdikjeden
for mat og forbrukerinteresser knyttet til priser og utvalg. Forholdene
i verdikjeden er tidligere utredet gjennom to NOU-er, og det er foreslått
ulike tiltak for å sikre en sunn konkurranse og en velfungerende
verdikjede, til beste for forbrukerne. Flertallet registrerer
at det er flere meninger og oppfatninger om hva slags virkemidler
som skal til for å løse utfordringene med manglende effektivitet
og konkurranse i dagligvaremarkedet. Lov om god handelsskikk er
ett forslag, først og fremst innrettet mot å gjøre forhandlingene
mellom leverandører og dagligvarekjeder mer effektive, men også
andre tiltak og virkemidler kan være mulig. Flertallet konstaterer
at det må tas stilling til sammensatte problemstillinger når en
skal gjøre noe med konkurransesituasjonen og effektiviteten i dagligvaremarkedet. Flertallet mener
at det er viktig med treffsikre virkemidler, og ønsker derfor at
regjeringen kommer med konkrete forslag til virkemidler for å bedre konkurransen
og effektiviteten i dagligvaremarkedet.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til virkemidler
for å bedre konkurransen og effektiviteten i dagligvaremarkedet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at to utvalg har konkludert med
at det er behov for klarere kjøreregler for forhandlinger i dagligvarekjedene. Disse
medlemmer har også merket seg at statsråd Syvi Listhaug,
etter å ha besøkt London og fått informasjon om tilsvarende lovgivning
i Storbritannia, opplyste at hun vil «presse frem mer konkurranse
i norsk dagligvarehandel». Disse medlemmer etterlyser handlekraft
fra regjeringen i denne saken, og ber om at lovforslaget som er
utarbeidet, nå legges fram for Stortinget uten ytterligere forsinkelse. Disse
medlemmer mener videre at det må sikres god kontroll og
sanksjonsmulighet ved brudd på lovgivningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen juni 2015
legge fram forslag til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet,
som også omfatter distribusjonen av matvarer.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innen juni 2015 legge fram
forslag til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet, som også
omfatter distribusjonen av matvarer.
Komiteens tilråding I fremmes av komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding II fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til virkemidler
for å bedre konkurransen og effektiviteten i dagligvaremarkedet.
II
Dokument 8:12 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Knut Storberget, Else-May Botten, Arild
Grande og Ingvild Kjerkol om å lovfeste god handelsskikk for å sikre
viktige forbrukerinteresser – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 22.10.14 fra Næringskomiteen
med representantforslag for vurdering.
I representantforslaget foreslås følgende:
"Stortinget ber regjeringen innen juni 2015 legge frem
forslag til lov om god handelsskikk med tilsynskapasitet, som også
omfatter distribusjonen av matvarer."
Verdikjeden for mat kjennetegnes av en sterk markedskonsentrasjon
både på leverandør-, distribusjons- og dagligvareledd. Dette gir
en utfordrende konkurransesituasjon.
Konkurranseforholdene i verdikjeden for mat
og forbrukerinteresser er viktige politikkområder for Regjeringen
og dette er temaer som jeg har arbeidet mye med siden jeg tiltrådte.
Det er en målsetting for meg å legge til rette for økt konkurranse
i matkjeden slik at norske forbrukere får mat med god kvalitet til
lavest mulig priser.
Med utgangspunkt i Matkjedeutvalget og Dagligvareutvalgets
rapporter, samt en rekke andre innspill som er kommet i prosessen,
vurderer Regjeringen ulike tiltak. Konkurransesituasjonen i verdikjeden
berører mange problemstillinger og ulike politikkområder, og det
vil ta noe tid før alle nødvendige vurderinger er foretatt. Næringsministeren
er ansvarlig for konkurransepolitiske tiltak som faller utenom de
sektorreguleringer som ligger under mitt departement.
Regjeringen vil komme tilbake til saken på egnet måte.
Oslo, i næringskomiteen, den 5. februar
2015
Geir Pollestad | Pål Farstad |
leder | ordfører |