Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slike
vedtak:
A
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
100 | | Utenriksdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 930 000 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 10 503 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 11 516 000 | | |
| 70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | 970 000 | | |
| 71 | Diverse tilskudd | 18 075 000 | | |
| 72 | Hjelp til norske borgere i utlandet | 164 000 | | |
103 | | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 55 535 000 | | |
104 | | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 371 000 | | |
115 | | Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og
informasjonsformål | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 26 595 000 | | |
| 70 | Tilskudd til næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og
informasjonsformål, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 38 136 000 | | |
116 | | Deltaking i internasjonale organisasjoner | | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 1 293 554 000 | | |
117 | | EØS-finansieringsordningene | | | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014,
kan overføres | 2 350 000 000 | | |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014,
kan overføres | 2 150 000 000 | | |
118 | | Nordområdetiltak mv. | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 og 71 | 25 596 000 | | |
| 70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med
Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 355 688 000 | | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og
menneskerettigheter mv., kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 59 189 000 | | |
| 76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak,
kan overføres | 37 444 000 | | |
119 | | Globale sikkerhetstiltak | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 2 042 000 | | |
| 70 | Globale sikkerhetstiltak, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 11 665 000 | | |
140 | | Utenriksdepartementets administrasjon av
utviklingshjelpen | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 245 501 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 21 556 000 | | |
141 | | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 236 373 000 | | |
144 | | Fredskorpset | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 44 804 000 | | |
150 | | Bistand til Afrika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres | 2 111 900 000 | | |
151 | | Bistand til Asia | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | 844 500 000 | | |
152 | | Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
| 556 000 000 | | |
153 | | Bistand til Latin-Amerika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres | 144 000 000 | | |
160 | | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 21 258 000 | | |
| 70 | Sivilt samfunn, kan overføres | 1 965 300 000 | | |
| 77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset,
kan overføres | 160 000 000 | | |
161 | | Næringsutvikling | | | |
| 70 | Næringsutvikling, kan overføres | 259 000 000 | | |
| 75 | NORFUND – tapsavsetting | 370 000 000 | | |
162 | | Overgangsbistand (gap) | | | |
| 70 | Overgangsbistand (gap), kan overføres | 239 000 000 | | |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | | | |
| 70 | Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres | 3 339 042 000 | | |
| 72 | Menneskerettigheter, kan overføres | 378 300 000 | | |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | | | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres | 655 900 000 | | |
| 71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres | 355 000 000 | | |
| 72 | Utvikling og nedrustning, kan overføres | 154 700 000 | | |
| 73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres | 515 500 000 | | |
165 | | Forskning, kompetanseheving og evaluering | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 140 817 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 67 000 000 | | |
| 70 | Forskning og høyere utdanning, kan overføres | 183 000 000 | | |
| 71 | Faglig samarbeid, kan overføres | 415 900 000 | | |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | | | |
| 70 | Ymse tilskudd, kan overføres | 5 000 000 | | |
| 72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig
utvikling, kan overføres | 942 200 000 | | |
| 74 | Fornybar energi, kan overføres | 1 090 000 000 | | |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp
(ODA) | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 689 197 000 | | |
168 | | Kvinner og likestilling | | | |
| 70 | Kvinner og likestilling, kan overføres | 313 500 000 | | |
169 | | Global helse og utdanning | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 8 000 000 | | |
| 70 | Global helse, kan overføres | 2 915 000 000 | | |
| 73 | Utdanning, kan overføres | 1 650 000 000 | | |
170 | | FN-organisasjoner mv. | | | |
| 70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 660 000 000 | | |
| 71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | 431 000 000 | | |
| 72 | FNs barnefond (UNICEF) | 520 000 000 | | |
| 73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres | 212 000 000 | | |
| 74 | FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 300 000 000 | | |
| 75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 150 000 000 | | |
| 76 | Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres | 608 300 000 | | |
| 77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | 175 000 000 | | |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres | 157 300 000 | | |
| 79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps,
kan overføres | 77 000 000 | | |
| 81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning,
kan overføres | 140 000 000 | | |
| 82 | FNs organisasjon for kvinners rettigheter og
likestilling (UN Women), kan overføres | 95 000 000 | | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner | | | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres | 901 000 000 | | |
| 71 | Regionale banker og fond, kan overføres | 861 500 000 | | |
| 72 | Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres
| 259 500 000 | | |
172 | | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | | | |
| 70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging,
kan overføres | 250 000 000 | | |
480 | | Svalbardbudsjettet | | | |
| 50 | Tilskudd | 283 665 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 37 504 556 000 |
Inntekter |
3100 | | Utenriksdepartementet | | | |
| 1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | 15 834 000 | | |
| 2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | 177 353 000 | | |
| 5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | 47 026 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 240 213 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2015 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 | kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 140 post 1 | kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal
også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører
derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene
som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med
i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen under kap. 166
Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, mot tilsvarende
inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post
1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert
over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse
i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas
med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig
utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015
kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø
og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige
ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover
dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015
gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst
og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene
under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets
administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på
tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter,
samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og
lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales
mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015
kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte
bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
117 | | EØS-finansieringsordningene | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014 | 1 850,7 mill. kroner |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014 | 1 318,9 mill. kroner |
161 | | Næringsutvikling | |
| 70 | Næringsutvikling | 45,0 mill. kroner |
165 | | Forskning, kompetanseheving og evaluering | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 225,0 mill. kroner |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |
| 74 | Fornybar energi | 30,0 mill. kroner |
2. tilskudd til utvikling av en vaksine
mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments
for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017
under kap. 169 Global helse og utdanning.
3. tilskudd til International Finance Facility
for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden
2010–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike
stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før
det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som
sikkerhet for lån.
4. tilskudd til Det globale fondet for
bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 700
mill. kroner samlet i perioden 2014–2016 under kap. 169 Global helse
og utdanning.
5. tilskudd til en global finansieringsordning
for kvinne- og barnehelse med inntil 3 600 mill. kroner samlet i
perioden 2015–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning.
VII
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015
kan:
1. gi garantier innenfor
en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner
for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland,
jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018
for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland,
innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil USD
140 mill. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens
helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål
å oppnå prisreduksjoner.
VIII
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2015 kan inngå
avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner
i utlandet innenfor en totalramme på inntil 5 600 mill. kroner. Forsikringsansvaret
omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
IX
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg
til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA,
IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen,
Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2015 kan:
1. ettergi statlige
fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen
av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner
under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig
ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene
verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan
som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for
inntil 1 050 mill. kroner under Garanti-instituttet for Eksportkreditts
gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen
for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående
beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen
gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste
den norske gjeldsplanens ramme.
XI
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2015 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november
1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske
medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale
organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket
til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan
foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre
givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens
gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate
Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer
for fondsoppbygging.
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende
fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling
(EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond:
Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency
and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency
and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Water Fund, EBRD
Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account og EBRD-Ukraine Stabilisation
and Sustainable Growth Multi-Donor Account.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2015
kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse
av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale
utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske
utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
XIII
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale
utviklingsbanker og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge deltar i den
sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med
en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge deltar i den niende kapitaløkningen
i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende
motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD
2 907 287. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og
belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker
og fond.
3. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen
i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD)
med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 70 Verdensbanken.
4. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen
av Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF-13) med en andel på 1 766 mill.
kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag.
Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
5. Norge deltar i den 11. kapitalpåfyllingen
i det Asiatiske utviklingsfondet (AsDF-11) med en andel på 256 mill.
kroner for perioden 2013–2016, innbetalt i fire årlige bidrag. Innbetalingen belastes
kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker
og fond.
6. Norge deltar i den 17. kapitalpåfyllingen
av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-17) med en andel på
2 598 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like
årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 70 Verdensbanken.
7. i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap
i Afrikabanken foretas en selektiv kapitaløkning i Den afrikanske
utviklingsbanken (AfDB) på inntil UA 96 600 årlig i perioden 2015–2022
og en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil UA 12 107 200.
8. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i
Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil
432 mill. kroner over perioden 1. juli 2014 – 30. juni 2018. Innbetalingene
belastes kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale
miljøprosesser og bærekraftig utvikling.
XIV
Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI)
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2015 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale
utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF)
for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldssletteinitiativet
(MDRI) i perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2025 for Det internasjonale
utviklingsfondet og i perioden 1. juli 2022 til 31. desember 2026
for Det afrikanske utviklingsfondet.
B
Rammeområde 8
(Forsvar)
I
På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | | | | | |
Utgifter |
1700 | | Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 371 412 000 | | |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 32 679 000 | | |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | 3 317 685 000 | | |
| 46 | Komponentutskifting, kan overføres | 104 274 000 | | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 541 795 000 | | |
1716 | | Forsvarets forskningsinstitutt | | | |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 186 117 000 | | |
1719 | | Fellesutgifter og tilskudd til foretak under
Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 263 853 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 206 600 000 | | |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
| 14 829 000 | | |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | 56 637 000 | | |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs og internasjonale
driftsbudsjetter, kan overføres | 260 000 000 | | |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 821 908 000 | | |
1721 | | Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 34 050 000 | | |
1723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 204 437 000 | | |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsstaben | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 095 299 000 | | |
| 70 | Renter låneordning, kan overføres | 8 974 000 | | |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | 18 950 000 | | |
1731 | | Hæren | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 226 167 000 | | |
1732 | | Sjøforsvaret | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 452 649 000 | | |
1733 | | Luftforsvaret | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 4 573 004 000 | | |
1734 | | Heimevernet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 214 133 000 | | |
1735 | | Etterretningstjenesten | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 222 912 000 | | |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 937 193 000 | | |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 983 759 000 | | |
| 44 | Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel,
kan overføres | 66 533 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45 | 5 904 332 000 | | |
| 48 | Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel,
kan overføres | 80 764 000 | | |
| 75 | Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs
investeringsprogram for sikkerhet,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 | 87 907 000 | | |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 115 862 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 3 054 857 000 | | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 716 975 000 | | |
1790 | | Kystvakten | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 034 780 000 | | |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 737 888 000 | | |
1792 | | Norske styrker i utlandet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 570 367 000 | | |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 265 793 000 | | |
| 72 | Overføringer til andre | 2 492 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 43 787 866 000 |
Inntekter |
4700 | | Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 2 320 000 | | |
4710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 4 101 002 000 | | |
| 47 | Salg av eiendom | 171 701 000 | | |
4719 | | Fellesinntekter til foretak under
Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 775 000 | | |
4720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 69 682 000 | | |
4723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 7 028 000 | | |
4725 | | Fellesinstitusjoner og -inntekter under
Forsvarsstaben | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 56 560 000 | | |
4731 | | Hæren | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 64 628 000 | | |
4732 | | Sjøforsvaret | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 53 247 000 | | |
4733 | | Luftforsvaret | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 179 664 000 | | |
4734 | | Heimevernet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 5 896 000 | | |
4740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 102 224 000 | | |
4760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 1 069 000 | | |
| 48 | Fellesfinansierte investeringer, inntekter | 80 800 000 | | |
4790 | | Kystvakten | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 1 058 000 | | |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 686 454 000 | | |
4792 | | Norske styrker i utlandet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 10 368 000 | | |
4795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 9 495 000 | | |
4799 | | Militære bøter | | | |
| 86 | Militære bøter | 500 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 5 604 471 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan:
1. benytte alle merinntekter
til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet,
med følgende unntak:
a. inntekter
fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b. inntekter ved salg av større materiell
kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen
under kapittel 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
2. Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal
også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører
derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene
som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med
i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
III
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan:
1. foreta bestillinger
ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger
og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | |
| 1 | Driftsutgifter | 430 mill. kroner |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | |
| 1 | Driftsutgifter | 75 mill. kroner |
1731 | | Hæren | |
| 1 | Driftsutgifter | 130 mill. kroner |
1732 | | Sjøforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 810 mill. kroner |
1733 | | Luftforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 500 mill. kroner |
1734 | | Heimevernet | |
| 1 | Driftsutgifter | 65 mill. kroner |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 320 mill. kroner |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | |
| 1 | Driftsutgifter | 100 mill. kroner |
| 44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert
andel | 80 mill. kroner |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 17 000 mill. kroner |
| 48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert
andel | 165 mill. kroner |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 24 400 mill. kroner |
1790 | | Kystvakten | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 080 mill. kroner |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | |
| 1 | Driftsutgifter | 60 mill. kroner |
1792 | | Norske styrker i utlandet | |
| 1 | Driftsutgifter | 25 mill. kroner |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 mill. kroner |
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt
til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over
det som dekkes av egne avsetninger.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1700 | | Forsvarsdepartementet | |
| 73 | Forskning og utvikling | 68 mill. kroner |
V
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast
eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under
kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post
45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg,
post 47 Salg av eiendom.
VI
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet
i 2015 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten
og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2014–2015).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell
kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes
i operasjoner i utlandet.
VII
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter,
herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som
nye prosjekter i Prop. 1 S (2014–2015), innenfor de kostnadsrammer
som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter
som anført i Prop. 1 S (2014–2015), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer
og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost,
hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier,
anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2014–2015).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen
av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering
av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av
bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i
investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og
post 47.
VIII
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan:
1. avhende fast eiendom
uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig
behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg
i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner
til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene
er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår
til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å
kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for
å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert
sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
rullebaner,
taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser
og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
terminal innrettet mot det service- og
tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
kontorer og lignende
eiendommer for fremtidig utbygging
2. avhende fast eiendom til en verdi av
inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige
grunner foreligger.
IX
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2015 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA
(NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller
andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt,
selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende
budsjettår.