Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2014–2015)
med Tillegg 1–3
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
| | | |
Utgifter |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Lån til norske borgere i utlandet | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling | |
| 95 | NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer
i utviklingsland | 1 110 000 000 |
| | | |
Arbeids- og sosialdepartementet |
614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | |
| 90 | Utlån, overslagsbevilgning
| 20 100 000 000 |
| | | |
| | | |
| | | |
Samferdselsdepartementet |
1331 | | Infrastrukturfond | |
| 95 | Innskudd av fondskapital | 40 000 000 000 |
| | | |
Finansdepartementet |
1651 | | Statsgjeld, avdrag
og innløsning | |
| 98 | Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 61 419 000 000 |
| | | |
Olje- og energidepartementet |
1825 | | Energiomlegging, energi-
og klimateknologi | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 9 250 000 000 |
| | | |
Statsbankene |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld,
overslagsbevilgning | 23 583 114 000 |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken,
overslagsbevilgning | 18 216 000 000 |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning | 41 100 000 000 |
2426 | | Siva SF | |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning
| 165 000 000 |
2427 | | Kommunalbanken AS | |
| 90 | Aksjekapital | 1 000 000 000 |
2429 | | Eksportkreditt Norge
AS | |
| 90 | Utlån | 20 000 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
0 | 235 943 474 000 |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet | |
| 90 | Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
| 318 000 |
3287 | | Forskningsinstitutter
og andre tiltak | |
| 96 | Fondskapital – Regionale forskningsfond
| 6 000 000 000 |
3614 | | Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | |
| 90 | Tilbakebetaling av lån | 9 800 000 000 |
3732 | | Regionale helseforetak | |
| 90 | Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
| 670 000 000 |
3928 | | Annen marin forskning
og utvikling | |
| 90 | Tilbakebetaling lån fra Nofima | 4 300 000 |
3950 | | Forvaltning av statlig
eierskap | |
| 96 | Salg av aksjer | 25 000 000 |
4162 | | Statskog SF – forvaltning
av statlig eierskap | |
| 90 | Avdrag på lån | 10 000 000 |
| | | |
4312 | | Oslo Lufthavn AS | |
| 90 | Avdrag på lån | 444 400 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | |
| 90 | Avdrag på lån | 25 000 000 |
5310 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 90 | Redusert lån og rentegjeld | 8 777 031 000 |
| 93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend
| 5 474 074 000 |
5312 | | Husbanken | |
| 90 | Avdrag | 11 038 000 000 |
5325 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 40 900 000 000 |
| 91 | Tilbakeført kapital, såkornfond | 10 000 000 |
5326 | | Siva SF | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 165 000 000 |
5329 | | Eksportkreditt Norge
AS | |
| 90 | Avdrag på utestående fordringer | 11 900 000 000 |
5341 | | Avdrag på utestående
fordringer | |
| 95 | Avdrag på lån til andre stater | 300 000 |
| 98 | Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner
| 8 000 000 000 |
| | | |
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 132 700 051 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
0 | 235 943 474 000 |
| | Netto rammeområde
0 | 0 |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag til vedtak, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 11
Komiteens tilråding pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
vise til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett foreslår å
opprettholde fjorårets høye nivå på kapitaltilførsel til Norfund
på 922 mill. kroner, men ikke slutte seg til økningen på 190 mill.
kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett. Dette medlem finner
det underlig at regjeringen velger å øke Norfunds grunnfondskapital
så mye som den gjør, uten at man har fått se evalueringen av Norfund,
som er varslet å komme snart. Dette medlem mener
det er avgjørende at man sikrer at alle investeringer fra Norfund gir
størst mulig sosiale og økonomiske ringvirkninger lokalt. Et tiltak
er å prioritere investeringer i bærekraftig småskala landbruk i
samarbeid med bondeorganisasjoner og deres kooperativ.
Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader
til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår
å redusere bevilgningen til Norfund kap. 161 post 95 med 190 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
161 | | Næringsutvikling | |
| 95 | Norfund | 190 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Den norske kirke forvalter en stor del av vår felles kulturarv
i form av kirker og andre historiske og verneverdige bygninger.
Dette er viktige historiske bygg som rommer kunst, kultur og er
eksempler på byggeskikker som har stor verdi, også for dem som ikke
er en del av trossamfunnet. Disse medlemmer er bekymret
for at regjeringen ikke setter av penger til å ivareta kirkebygg.
Disse medlemmer vil gjenopprette
rentekompensasjonsordningen for kirkebygg og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
342 | | Kirkebygg og gravplasser | |
| 90 | Rentekompensasjon kirkebygg | 500 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak III under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B. Vedtak utenfor rammeområdene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke lånerammene
til Husbanken med 5 mrd. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken | 23 216 000 000» |
Komiteens medlem fra Senterpartiet understreker
Husbankens sentrale rolle i gjennomføring av boligpolitikken. Det
er grunn til å være bekymret for at boligbyggingen ikke står i forhold
til etterspørselen etter bolig som følge av sterk befolkningsvekst.
Unge nyetablerere og familier med lave inntekter har i dag vanskelig
for å skaffe seg hensiktsmessig bolig. Dette medlem er
bekymret over regjeringens manglende vilje til å sikre at Husbanken
kan fylle sin rolle som statens boligpolitiske aktør gjennom å ikke
tilføre tilstrekkelige utlånsmidler og gjennom å redusere lånetilgangen
til unge, bl.a. gjennom startlånsordningen. Det vises til Senterpartiets
alternative budsjett hvor Husbankens utlånsrammer foreslås økt med
5 mrd. kroner, slik at utlånsrammene kommer tilbake på 2013-nivå.
Dette medlem vil vise til Senterpartiets merknader
til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Senterpartiet foreslår
å øke rammene til Husbanken under kap. 2412 post 90 med 2 253 mill.
kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken | 20 469 000 000» |
«Stortinget ber regjeringen følge Husbankens
utlån nøye og komme tilbake til Stortinget med forslag til økte
utlånsrammer i revidert nasjonalbudsjett dersom dette er nødvendig
for å dekke etterspørselen etter lån.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. 2 S (2014–2015). Å skaffe nok boliger til alle er et
politisk ansvar. Dette medlem viser til at markedet
ikke klarer å sikre en rask nok boligbygging til priser som folk
flest har råd til. Dette medlem understreker at boligspekulanter
og kommersielle aktørers makt over familienes velferd og økonomi
må bremses. Derfor prioriterer Sosialistisk Venstreparti sosial
boligbygging i sitt alternative budsjett.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer
forslag om opprettelse av nye såkornfond. Flertallet viser
til følgende flertallsmerknad og komitémerknad i næringskomiteens
budsjettinnstilling Innst. 8 S (2014–2015) til statsbudsjettet for
2015 om innretningen på disse såkornfondene:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom
de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om opprettelse av
to nye såkornfond på 300 mill. kroner.
Flertallet
viser til at det i forliket er foreslått satt av 89,25 mill. kroner
i tapsfond (post 51), 45 mill. kroner til risikoavlastning (post
53), og 255 mill. kroner i statlig egenkapital (post 95) i finansinnstillingen.»
«Komiteen
viser til at målsettingen er at såkornfondene skal bidra til å utløse
kapital til investeringer i tidlig fase, og at fondene skal følge
opp porteføljebedriftene og kunne gjøre oppfølgingsinvesteringer
i mange år fremover. Komiteen viser til at fondene skal være privat
drevet, ha 50 pst. privat kapital, og at staten skal bidra med risikoavlastning
og med statlig egenkapital under forutsetning av at staten får avkastning
på den delen av investeringen.»
Flertallet fremmer følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 95 | Egenkapital, såkornfond | 255 000 000» |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det
foreslås å opprette et nordnorsk investeringsfond på 5 mrd. kroner
og opprette Pilotinvest, et nytt nasjonalt såkornsfond på 3,5 mrd.
kroner for pilotanlegg og pilotprodukt innen miljøteknologi og grønne
arbeidsplasser. Dette skal også omfatte fornybar og enøk.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 95 | Egenkapital, såkornfond | 8 500 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at mange gründere møter særlige utfordringer i den kritiske
fasen mellom utviklingen av forretningsidé og kommersiell drift. Disse medlemmer ønsker
at flere skal lykkes med å forvandle sin idé til en vekstkraftig
bedrift, og vil bistå gründere med kapital i tidlig fase slik at
etablerte klynger, såkorn- og venturemiljø får flere «startkandidater».
Samtidig bør det tilrettelegges for at privat investorkapital tilføres
gründere i denne fasen.
Disse medlemmer foreslår å etablere
regionale akseleratorprogram rettet mot bedrifter i tidlig fase.
Ordningen innebærer at staten matcher privat investorkapital, slik
at bevilgningen på 250 mill. kroner vil utløse totalt 500 mill.
kroner i tidlig fase-kapital. Det foreslås minst fem regionale programmer, på
Vestlandet, Sørlandet, Østlandet, Midt-Norge og i Nord-Norge, som
skal forvaltes lokalt av de beste klynge-, inkubator- og TTO-miljøene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2015 foreslås følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
2430 | | Akseleratorprogram gründerbedrifter | |
| 90 | Utlån | 250 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil vise til disse medlemmers merknader
til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at disse medlemmer foreslår
å øke avdragene under kap. 5312 post 90 med 16 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5312 | | Husbanken | |
| 90 | Avdrag | 16 000 000» |
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd finansieres
av en overføring fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettet
gjøres dermed opp i balanse før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets
finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom utlån mv.
og tilbakebetalinger, og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler,
post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 133,0 mrd. kroner
i 2015. Bevilgningen til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten
gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen
blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig
årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet
slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil
kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen
om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte
budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteen viser til sine respektive
merknader under de enkelte 90-poster.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 132 955 051 000» |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 138 705 051 000» |
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 134 747 051 000» |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett og forslagene
om nye såkornsfond og økt låneramme for Husbanken.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«På statsbudsjettet for 2015 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 143 437 051 000» |
Komiteen viser til at forslaget
til bevilgning vedrørende 90-postene fra komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding.