4. Rammeområde 20 Finansadministrasjon mv.

4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S med Tillegg 3 (2014–2015) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

Utgifter

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

321 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

51 600 000

70

Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

13 000 000

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

328 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

10 200 000

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

336 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 900 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

17 400 000

1610

Toll- og avgiftsetaten

1

Driftsutgifter

1 543 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

41 000 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

4 877 600 000

21

Spesielle driftsutgifter

157 700 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

323 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

104 600 000

70

Tilskudd

3 100 000

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

523 500 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

210 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

8 600 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

20 200 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 820 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

5 150 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

40 400 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

12 872 000 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

50

Tapsfond for miljølåneordningen

20 000 000

Sum utgifter rammeområde 20

48 991 500 000

Inntekter

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

500 000

4602

Finanstilsynet

3

Prospektkontrollgebyrer

10 000 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.

500 000

4605

Direktoratet for økonomistyring

1

Økonomitjenester

49 000 000

4610

Toll- og avgiftsetaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 400 000

2

Andre inntekter

2 600 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

2 000 000

4

Diverse refusjoner

3 300 000

5

Refusjon fra Avinor AS

36 400 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

18 900 000

85

Overtredelsesgebyr - valutadeklarering

6 500 000

4618

Skatteetaten

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

67 000 000

2

Andre refusjoner

42 500 000

3

Andre inntekter

45 000 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

40 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

240 000 000

86

Bøter, inndragninger mv.

1 300 000 000

87

Trafikantsanksjoner

70 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

200 000 000

89

Overtredelsesgebyr

2 500 000

4620

Statistisk sentralbyrå

1

Salgsinntekter

300 000

2

Oppdragsinntekter

214 100 000

85

Tvangsmulkt

10 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

85

Overføring

3 000 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

30

Avskrivninger

982 627 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

80

Renter av statens faste kapital

86 288 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

435 000 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

200 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 760 400 000

83

Av alminnelige fordringer

25 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

253 400 000

86

Renter av lån til andre stater

100 000

Sum inntekter rammeområde 20

8 912 515 000

Netto rammeområde 20

40 078 985 000

4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20

Komiteen viser til Stortingets vedtak 1. desember 2014, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 40 071 189 000 kroner, jf. Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015).

For oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under den enkelte post, vises det til punkt 4.25 nedenfor.

4.3 Kap. 1600 Finansdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til dette medlems merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at dette medlem foreslår å redusere bevilgningen under kap. 1600 post 1.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak VIII.

4.4 Kap. 4600 Finansdepartementet

Post 2 Diverse refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

4.5 Kap. 1602 Finanstilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV under kapittel 11 Komiteens tilråding.

4.6 Kap. 4602 Finanstilsynet

Post 3 Prospektkontrollgebyr

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr m.m.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.7 Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Økonomitjenester

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

4.9 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

4.10 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 og VII under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Flertallet viser til at Toll- og avgiftsetaten vil få økt arbeidsmengde knyttet til de nye miljøavgiftene på plast- og papirposer. Flertallet foreslår at det settes av ressurser til dette gjennom intern omdisponering.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til dette medlems merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at dette medlem foreslår å øke bevilgningen til kap. 1610 post 1 med 170 mill. kroner. Av dette foreslås 150 mill. kroner for å finansiere etablering av smarte overvåkningskameraer på alle kjørbare grenseoverganger og 20 mill. kroner for å bedre grensekontrollen. Dette medlem vil peke på viktigheten av å etablere bedre og mer effektiv grensekontroll som vil avsløre og forebygge brudd på utlendingsloven, smugling og en rekke former for organisert kriminalitet. På den måten er det mulig å redusere kostnader som oppstår på mange områder inne i landet. Regjeringen omtaler selv denne problematikken i statsbudsjettet, men viser ingen handlekraft ut over en uttrykt vilje til å utrede mer, samt å gjennomføre en omfattende omorganisering med usikkert utfall. Dette medlem mener at det er viktig at Norge benytter handlingsrommet i Schengen-avtalen til å kunne foreta en målrettet og effektiv grensekontroll.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV under kapittel 11 Komiteens tilråding.

4.11 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten

Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 2 Andre inntekter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak IX.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 3 Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 4 Diverse refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 5 Refusjon fra Avinor AS

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Overtredelsesgebyr – valutadeklarering

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.12 Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 og IX.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til regjeringens varslede endringer i organiseringen av skatte- og avgiftsforvaltningen, omtalt i Prop. 1 S (2014–2015) for Finansdepartementet. Flertallet stiller seg bak intensjonen om at Toll- og avgiftsetaten rendyrkes til grensekontroll og vareførsel, mens intensjonen for Skatteetaten er ansvar for forvaltning av skatt og avgift. Flertallet merker seg de positive effektene tiltakene vil ha for rettssikkerhet, bekjempelse av svart økonomi, forenkling og effektiv ressursbruk. Når det særskilt gjelder forslaget om overføring av skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til Skatteetaten, viser flertallet til at saken nå er sendt på høring.

Flertallet viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.

Disse medlemmer har merket seg den pågående omorganiseringen av Skatteetaten og Toll- og avgiftsetaten. Disse medlemmer har registrert uroen som er skapt i gjeldende virksomheter som følge av manglende involvering av de ansatte. Disse medlemmer vil understreke at vellykket omorganisering forutsetter at ansattes medbestemmelsesrett tas på alvor og at det faglige grunnlaget for omorganiseringen er godt kjent. Disse medlemmer setter spørsmålstegn ved hvor vidt disse forutsetningene er oppfylt. Disse medlemmer er kjent med omfattende planer om omorganisering også i andre underliggende etater under Finansdepartementet, og vil understreke regjeringens ansvar for oppfølging av Hovedavtalen i staten.

Disse medlemmer viser til at regjeringen foreslår at Skatteetaten skal overta oppgavene som i dag utføres av de kommunale skatteoppkreverne. Disse medlemmer går imot dette forslaget. Kommunenes skatteoppkreving er svært effektiv og utføres sammen med tilsvarende oppgaver kommunene uansett vil måtte drive med. Regjeringens forslag innebærer en ytterligere sentralisering av arbeidsplasser og er åpenbart i strid med den uttalte målsettingen for kommunereformen om å overlate nye oppgaver til kommunene. Ved å fjerne denne oppgaven mener disse medlemmer at regjeringen svekker det økonomiske fagmiljøet i kommunene samtidig som regjeringen hevder at den er tilhenger av robuste fagmiljø i andre sammenhenger. I statsbudsjettet framgår det at kommunenes desentraliserte innkreving av arbeidsgiveravgift har et resultat på 99,8 prosent. Statens sentraliserte innkreving av merverdiavgift er mindre effektiv: 99,4 prosent. Disse medlemmer viser til at lokalkunnskap og nærhet til skyldnerne er vesentlig for de gode, lokale resultatene. Nærhet gir etter disse medlemmers mening bedre oppfølgning av og økt betalingsmotivasjon for skyldnere.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag fremmet i Innst. 2 S (2014–2015) om å utsette omorganiseringsprosessen og overføringen av ansvar fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til dette medlems merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at dette medlem foreslår å øke bevilgningen til kap. 1618 post 1 med 2,5 mill. kroner. En målrettet bekjempelse av svart økonomi og svart arbeid forutsetter et nærmere og mer omfattende samarbeid mellom en rekke offentlige etater. Dette forslaget må derfor sees i sammenheng med tilsvarende forslag om å styrke politiet, tollvesenet og arbeidstilsynet, samt en rekke andre forslag Senterpartiet har fremmet i sitt alternative budsjett.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at Venstre foreslo å heve den avgiftsfrie importgrensen fra 200 til 350 kroner. Samtidig foreslo dette medlem at det under Skattedirektoratet etableres en nettbasert løsning for selvfortolling og innbetaling av toll og moms for forsendelser fra utlandet som overstiger den avgiftsfrie grensen. På den måten kan gebyret (140 kroner i 2015) som Posten i dag tar – som vekker irritasjon hos mange forbrukere – for å stå for forenklet fortolling og momsinnkreving avvikles eller reduseres betydelig. Dette medlem foreslo at det bevilges 10 mill. kroner til utvikling av en slik løsning. Dette medlem viser videre til at importgrensen blir hevet til 350 kroner som følge av budsjettforliket av 21.11.2014, men det ble ikke samtidig bevilget midler til en nettbasert løsning for selvfortolling. Dette medlem ber regjeringen komme tilbake med forslag om nødvendige midler for å legge til rette for en slik løsning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og VII under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IV under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Post 70 Tilskudd

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.13 Kap. 4618 Skatteetaten

Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 2 Andre refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 3 Andre inntekter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 5 Gebyr for utleggsforretninger

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Bøter, inndragninger mv.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 87 Trafikantsanksjoner

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Gebyr for regelbrudd

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.14 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det råder usikkerhet rundt situasjonen for Statistisk sentralbyrås avdeling på Kongsvinger. Avdelingen på Kongsvinger har høy kompetanse, med viktige bidrag til Statistisk sentralbyrå (SSB) som helhet og for kompetansen i regionen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til dette medlems merknader til Innst. 2 S (2014–2015) hvor det framgår at dette medlem foreslår å øke bevilgningen til kap. 1620 post 1 med 12 mill. kroner. Statistisk sentralbyrå er en viktig norsk institusjon som driver virksomhet både i Oslo og på Kongsvinger. Dette medlem vil understreke at desentraliseringen til Kongsvinger har vært vellykket og at SSB ikke må få lov til gradvis å sentralisere sin virksomhet til Oslo.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statistisk sentralbyrå viderefører sin virksomhet i Kongsvinger på minst dagens nivå, slik at ikke et viktig kompetansemiljø i denne byen gradvis sentraliseres til Oslo.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett hvor det foreslås å øke bevilgningene til SSB med 12 mill. kroner for å styrke og videreutvikle avdelingen på Kongsvinger. Dette medlem viser også til at staten selv også må sikre at seniorer ikke støtes ut av arbeidslivet i omstillinger og nedbemanninger, og forutsetter at regjeringen påser at det ikke skjer.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.15 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Post 1 Salgsinntekter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 2 Oppdragsinntekter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Tvangsmulkt

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.16 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.17 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag til bevilgning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag 25 i Innst. 2 S (2014–2015) om å reversere forslagene om å innføre nøytral merverdiavgift i offentlig sektor. Disse medlemmer peker på at dette er et forslag som har som mål å øke bruken av konkurranseutsetting i offentlig sektor. Med dette forslaget blir lønns- og pensjonsordningene til de ansatte satt under ytterligere press, og vil føre til at ressurser skyves over fra lønn til overskudd. Gjennom skatteplanlegging vil selskaper også kunne oppnå lavere beskatning, slik at den totale skatteinngangen vil reduseres. I tillegg kommer en rekke andre problemer som vanskeliggjør offentlig styring og planlegging av velferdstjenestene. Disse medlemmer går på denne bakgrunnen imot innføringen av nøytral merverdiavgift i offentlig sektor.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om å reversere forslagene om å innføre nøytral merverdiavgift i offentlig sektor, og gjennomføre en helhetlig endring av forslaget til statsbudsjett i tråd med denne reverseringen.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har i sitt alternative budsjett foreslått en reduksjon under denne posten på 0,6 mill. kroner.

4.18 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne posten reduseres som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.19 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

Post 50 Tapsfond for miljølåneordningen

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag til vedtak I og IV under kapittel 11 Komiteens tilråding.

4.20 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank

Post 85 Overføring

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.21 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Post 30 Avskrivninger

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.22 Kap. 5580 Sektoravgifter under Finansdepartementet

Post 70 Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Post 80 Renter av statens faste kapital

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 82 Av innenlandske verdipapirer

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 83 Av alminnelige fordringer

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Renter på lån til andre stater

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.25 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

Prop 1 S

H, FrP, KrF, V

(Komiteens tilråding)

A

KrF

Sp

V

SV

Utgifter (i tusen kroner)

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

321 400

321 084 (-316)

321 400 (0)

321 400 (0)

316 000 (-5 400)

321 400 (0)

321 400 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

51 600

51 545 (-55)

51 600 (0)

51 600 (0)

51 600 (0)

51 600 (0)

51 600 (0)

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

328 500

328 172 (-328)

328 500 (0)

328 500 (0)

328 500 (0)

328 500 (0)

328 500 (0)

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

336 600

336 254 (-346)

336 600 (0)

336 600 (0)

336 600 (0)

336 600 (0)

336 600 (0)

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter

17 400

17 383 (-17)

17 400 (0)

17 400 (0)

17 400 (0)

17 400 (0)

17 400 (0)

1610

Toll- og avgiftsetaten

1

Driftsutgifter

1 543 900

1 542 392 (-1 508)

1 543 900 (0)

1 543 900 (0)

1 713 900 (+170 000)

1 543 900 (0)

1 543 900 (0)

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

4 877 600

4 872 776 (-4 824)

4 877 600 (0)

4 877 600 (0)

4 880 100 (+2 500)

4 887 600 (+10 000)

4 879 800 (+2 200)

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

523 500

522 975 (-525)

523 500 (0)

523 500 (0)

535 500 (+12 000)

523 500 (0)

535 500 (+12 000)

21

Spesielle driftsutgifter

210 900

210 692 (-208)

210 900 (0)

210 900 (0)

210 900 (0)

210 900 (0)

210 900 (0)

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter

5 150 000

5 150 000 (0)

5 150 000 (0)

5 150 000 (0)

5 150 000 (0)

5 150 000 (0)

5 149 400 (-600)

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

40 400

40 367 (-33)

40 400 (0)

40 400 (0)

40 400 (0)

40 400 (0)

40 400 (0)

Sum utgifter

48 991 500

48 983 340 (-8 160)

48 991 500 (0)

48 991 500 (0)

49 170 600 (+179 100)

49 001 500 (+10 000)

49 005 100 (+13 600)

Inntekter (i tusen kroner)

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

500

499 (-1)

500 (0)

500 (0)

500 (0)

500 (0)

500 (0)

4602

Finanstilsynet

3

Prospektkontrollgebyrer

10 000

9 990 (-10)

10 000 (0)

10 000 (0)

10 000 (0)

10 000 (0)

10 000 (0)

4605

Direktoratet for økonomistyring

1

Økonomitjenester

49 000

48 954 (-46)

49 000 (0)

49 000 (0)

49 000 (0)

49 000 (0)

49 000 (0)

4610

Toll- og avgiftsetaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 400

6 394 (-6)

6 400 (0)

6 400 (0)

6 400 (0)

6 400 (0)

6 400 (0)

2

Andre inntekter

2 600

2 597 (-3)

2 600 (0)

2 600 (0)

2 600 (0)

2 600 (0)

2 600 (0)

4

Diverse refusjoner

3 300

3 297 (-3)

3 300 (0)

3 300 (0)

3 300 (0)

3 300 (0)

3 300 (0)

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

18 900

18 880 (-20)

18 900 (0)

18 900 (0)

18 900 (0)

18 900 (0)

18 900 (0)

4618

Skatteetaten

2

Andre refusjoner

42 500

42 433 (-67)

42 500 (0)

42 500 (0)

42 500 (0)

42 500 (0)

42 500 (0)

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

214 100

213 892 (-208)

214 100 (0)

214 100 (0)

214 100 (0)

214 100 (0)

214 100 (0)

Sum inntekter

8 912 515

8 912 151 (-364)

8 912 515 (0)

8 912 515 (0)

8 912 515 (0)

8 912 515 (0)

8 912 515 (0)

Sum netto

40 078 985

40 071 189 (-7 796)

40 078 985 (0)

40 078 985 (0)

40 258 085 (+179 100)

40 088 985 (+10 000)

40 092 585 (+13 600)

Komiteen viser til at forslaget til bevilgninger under rammeområde 20 fra komiteens flertall, medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 20, jf. avsnitt 4.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd.