Norge er et land med store muligheter. Vi har
en åpen økonomi, en høyt utdannet befolkning og store naturressurser.
Grunnlaget for vår felles velferd er den verdiskapingen som skjer
i hele landet. Regjeringen vil basere sin politikk på at verdier
må skapes før de kan deles. For at vi også i framtiden skal ha trygghet
for velferd og pensjoner, er det nødvendig med høy sysselsetting
og en omstillingsdyktig og vekstkraftig fastlandsøkonomi.
Regjeringen vil føre en ansvarlig økonomisk
politikk basert på handlingsregelen for bruk av oljepenger. Budsjettpolitikken
må innrettes slik at den bidrar til å styrke næringslivet og gjør
offentlig virksomhet mer effektiv. Den økte bruken av oljepenger
skal vris i retning av investeringer i kunnskap og infrastruktur, samt
vekstfremmende skattelettelser. Den offentlige pengebruken skal
innenfor handlingsregelens rammer tilpasses situasjonen i økonomien.
Veksten i norsk fastlandsøkonomi dempet seg gjennom
2013. For 2014 anslås det nå en vekst på knapt 2 pst., som er på
linje med resultatet for fjoråret. Anslagene er noe lavere enn lagt
til grunn i fjor høst. Avdempingen i fastlandsøkonomien har trolig sammenheng
med ubalanser som har bygget seg opp gjennom perioden med sterk
inntektsvekst etter årtusenskiftet. Boligpriser og husholdningenes
gjeld har nådd høye nivåer. Samtidig begrenser høye kostnader produksjonen.
Den økonomiske utviklingen tilsier ikke en mer ekspansiv finanspolitikk
nå. Selv om presset i arbeidsmarkedet ser ut til å avta noe, er
det lite ledig kapasitet innenlands. En for rask innfasing av oljeinntekter
kan forsterke ubalansene.
Det vises til Meld. St. 2 (2013–2014) Revidert nasjonalbudsjett
2014 for nærmere omtale av den økonomiske politikken mv. Skatte-
og avgiftspolitikken er nærmere omtalt i Prop. 94 LS (2013–2014) Endringar
i skatte-, avgifts- og tollovgivinga.
Det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet,
der det bl.a. er korrigert for endringer i inntekter og utgifter
som følge av konjunkturutviklingen, måler den underliggende bruken
av oljeinntekter i budsjettet.
I saldert budsjett 2014 utgjorde det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet 139 mrd. kroner. Dette innebar en budsjettimpuls på
0,5 pst., målt som endringen i det strukturelle, oljekorrigerte
underskuddet som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge. Bruken
av oljeinntekter ble anslått å ligge 55,5 mrd. kroner under forventet
realavkastning av Statens pensjonsfond utland.
Regjeringens forslag til revisjon av 2014-budsjettet
innebærer et strukturelt, oljekorrigert underskudd på 140,9 mrd.
kroner. Det er 1,9 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i fjor
høst. Lavere strukturelle skatter og avgifter bidrar til å øke underskuddet, mens
lavere utgifter under folketrygden og økte utbytter trekker i motsatt
retning. Utover dette har regjeringen funnet det riktig å foreslå
økte utgifter på noen særskilte områder.
Budsjettimpulsen for 2014 anslås nå til 0,7
pst. Forventet fondsavkastning i 2014 anslås til 201,3 mrd. kroner.
Bruken av oljepenger tilsvarer 2,8 pst. av anslått kapital i Statens
pensjonsfond utland og anslås å ligge 60,4 mrd. kroner under forventet
realavkastning.
Statsbudsjettets oljekorrigerte budsjettunderskudd
tilsvarer den faktiske bruken av oljeinntekter og vil bli dekket
ved en tilsvarende overføring fra Statens pensjonsfond utland.
Det oljekorrigerte underskuddet i 2014 anslås
nå til 146,3 mrd. kroner, mot 137,5 mrd. kroner i saldert budsjett.
Økningen skyldes i hovedsak at anslaget for skatte- og avgiftsinntekter
er redusert med 9,2 mrd. kroner. Økte inntekter utenom skatter og
avgifter bidrar til å redusere det oljekorrigerte underskuddet med
2,3 mrd. kroner. Dette gjelder i hovedsak økte utbytter og inntekter
fra salg av oppdrettskonsesjoner. Utgiftene utenom petroleumsvirksomhet
øker med 1,8 mrd. kroner.
I anslaget for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
er det tatt hensyn til nye anslag for renteinntekter og renteutgifter
for statens kontantbeholdning mv. og statsgjelden. For disse størrelsene
og overføringen fra Statens pensjonsfond utland, vil det eventuelt
bli fremmet forslag om bevilgningsendringer i forbindelse med nysalderingen
av statsbudsjettet 2014 til høsten.
Den reelle, underliggende veksten i statsbudsjettets
utgifter anslås nå til 3,1 pst. fra 2013 til 2014, mot 2,5 pst.
i saldert budsjett. Økningen i anslaget skyldes først og fremst
at utgiftene i 2013 ble lavere enn ventet. Den nominelle, underliggende
veksten i statsbudsjettets utgifter anslås nå til 6,2 pst., mot
5,6 pst. i saldert budsjett.
Det viser til proposisjonen for endringer på
statsbudsjettet siden saldert budsjett og statsbudsjettets stilling.
I denne proposisjonen omtales følgende anmodningsvedtak:
Anmodningsvedtak nr. 35, 26. november 2013 (Kunnskapsdepartementet):
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2014 å vurdere skjermingsordninger for barnefamilier
med dårlig råd og barn i barnehage.»
Anmodningsvedtak nr. 76, 4. desember 2013 (Kommunal-
og moderniseringsdepartementet):
«Stortinget ber regjeringen følge Husbankens låneramme
nøye for å vurdere om den er tilstrekkelig, og komme tilbake til
Stortinget med forslag til en eventuell økning av lånerammen i revidert
nasjonalbudsjett for 2014.»
Anmodningsvedtak nr. 268, 12. desember 2013 (Olje-
og energidepartementet):
«Stortinget ber regjeringen legge frem en tidsplan
for økningen i avkastningen fra fondet for klima, fornybar energi
og energiomlegging i forbindelse med revidert budsjett for 2014.»
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
forslag om følgende endringer i denne innstillingen:
Satsinger |
Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer |
| | | |
226 | 21 | Lærlinger – flyttes til KMD | -10 000 000 |
226 | 22 | Etterutdanning av lærere – ta unna køen | 73 000 000 |
260 | 50 | Grunnfinansiering UH-sektoren (statlige
universiteter og høyskoler) | 49 000 000 |
260 | 70 | Grunnfinansiering UH-sektoren (private
høyskoler) | 1 000 000 |
260 | 70 | NLA | 2 000 000 |
270 | 75 | 500 flere studentboliger | 140 000 000 |
270 | 74 | Psykisk helse, studenter | 5 000 000 |
287 | 21 | Basisbevilgning, instituttsektoren (nye
institutt) | 15 000 000 |
314 | 79 | Ymse frivillighet | 2 000 000 |
315 | 82 | Momskompensasjon idrettsanlegg | 25 000 000 |
315 | 85 | Sjakk-OL i Tromsø | 15 000 000 |
342 | 70 | Steinmeyer-orgelet, Nidaros | 6 000 000 |
430 | 70 | Vardeteateret – sikre drift | 700 000 |
480 | 50 | Barnehager (Svalbard) | 88 000 |
571 | 60 | Barnehager | 378 000 000 |
571 | 64 | Gjenoppbygging Lærdal | 15 600 000 |
572 | 60 | Lærlinger | 10 000 000 |
634 | 76 | Arbeidsmarkedstiltak – 2000 flere plasser | 115 000 000 |
640 | 1 | Styrking av Arbeidstilsynet | 5 000 000 |
640 | 21 | Styrking av regionale verneombud | 2 000 000 |
719 | 79 | Astma- og allergiforbundet, bl.a. pollenvarsling | 2 000 000 |
783 | 61 | 100 flere turnusplasser for nyutdannede
leger | 56 500 000 |
821 | 62 | Gratis kjernetid for treåringer i deler
av dagens forsøksområde mm. | 10 000 000 |
821 | 60 | Bosetting av flyktninger | 185 000 000 |
1301 | 72 | Transnova | 10 000 000 |
1330 | 62(NY) | Belønningsordning sykkelveier | 30 000 000 |
1330 | 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 65 000 000 |
1420 | 1 | Skogvern | -2 500 000 |
1420 | 35 | Skogvern | 2 500 000 |
1420 | 70 | Tiltak for bevaring av villaks | 5 000 000 |
1429 | 74 | Kulturminner fartøyvern | 5 000 000 |
1820 | 22 | Flomsikring | 45 000 000 |
1820 | 60 | Flomsikring | 5 000 000 |
1830 | 50 | Oppskaleringsprosjekt for å bruke CO2 fra Teknologisenteret på Mongstad til
algeproduksjon | 6 000 000 |
2421 | 73 | Innkjøpskonsortium for kraft | 7 300 000 |
2541 | 70 | Reversere regjeringens innstramminger
i permitteringsordningen | 41 000 000 |
5652 | 85 | Gå imot ekstraordinært utbytte Statskog | 56 600 000 |
| | Sum | 1 378 788 000 |
| | | |
Inndekninger |
Kap. | Post | Beskrivelse | |
| | | |
700 | 1 | Kutt i ordningen «fritt behandlingsvalg» | 2 000 000 |
701 | 21 | Kutt i ordningen «fritt behandlingsvalg» | 4 000 000 |
844 | 70 | Reversere økningen i kontantstøtte | 199 000 000 |
2309 | 1 | Ymse (samme beløp som avtalepartnerne) | 323 788 000 |
5501 | 72 | Reversere kutt i formuesskatt | 680 000 000 |
5521, 5531, 5526 | 70 | Reversere endring tax free-ordningen | 80 000 000 |
5537 | 71 | Reversere endring båtmotoravgift | 90 000 000 |
| | Sum | 1 378 788 000 |
Komiteens medlem fra Senterpartiet understreker
at dette er en budsjettrevisjon, og at opplegget som presenteres
under ikke gjenspeiler Senterpartiets politiske prioriteringer på
alle områder. Dette medlem har valgt å prioritere
enkelte områder der det er særlig påkrevd med en kursendring sammenlignet
med regjeringens forslag.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett 2014 tar for lite hensyn til
behovene i næringslivet og distriktene. Senterpartiet vil føre politikk
som gir grønne byer, levende distrikt og små forskjeller. For å
oppnå disse målene er det nødvendig med aktiv bruk av politiske
virkemidler, i form av lovgivning og budsjettprioriteringer. Senterpartiet
ser med bekymring på regjeringens nedprioritering av norske distrikter
og dens fordelingspolitikk, som fører til større forskjeller.
Dette medlem forutsetter derfor
at regjeringen følger opp sitt eget løfte om å kompensere bortfall
av arbeidsgiveravgift, herunder sektorunntak, krone for krone. Dette
medlem mener videre at regjeringen bør lytte til næringslivets
protester mot innstrammingen i permisjonsregelverket, og reversere
denne endringen. Dette medlem mener i tillegg at
regjeringen snarest mulig bør renotifisere treforedlingsindustriens
fritak for elavgift. Dette medlem mener at klimasatsingen
til regjeringen og dens samarbeidspartnere er for svak. Dette
medlem vil styrke Norges klimainnsats gjennom å styrke vindkraftsatsingen,
og iverksette tiltak som gjør at en større andel av de grønne sertifikatene
blir brukt i Norge.
Dette medlem er bekymret over
regjeringens signaler når det gjelder sentralisering av beredskapstjenester. Dette
medlem vil videre prioritere økning av fengselskapasiteten,
samt styrking av rettssikkerheten gjennom å få på plass lyd- og
bildeopptak i norske rettssaler snarest. Dette medlem mener
videre at det er rom for effektivisering i Politidirektoratets egen
organisasjon. Samtidig mener dette medlem at Lærdal
kommune må få gjenoppbyggingsmidler i tråd med Fylkesmannens tilråding.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag må ta høyde for at anslagene de la til grunn når det gjelder
behov for barnehageplasser underestimerte behovet. Forliket som
ble inngått med Kristelig Folkeparti og Venstre styrket innsatsen
noe, men langt fra nok. Derfor foreslår dette medlem å
øke beløpet betydelig utover det som ligger i forliket. Dette
medlem er samtidig bekymret over konsekvensene regjeringens
regnefeil vil kunne få for lærling-situasjonen. Derfor foreslår dette
medlem å øke bevilgningen til lærlinger for å dekke økt
tilskudd til lærebedrifter.
Dette medlem vil styrke merverdikompensasjonsordningen
for idrettsanlegg, og ber i tillegg regjeringen sørge for oppstart
av bygging av Arkivverkets fellesdepot og Norsk helsearkiv på Tynset, slik
det var foreslått av den rød-grønne regjeringen.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett bør forbedres når det gjelder
dyrevelferd, produksjon av trygg mat, og næringsutvikling rundt
lokalmat og turisme. På dette grunnlag fremmer dette medlem forslag
om at kuttene til ekstra veterinærvakt i bynære områder skal reverseres.
Videre fremmes det forslag om opprettelse av prøveprosjekt for ordning
med dyrepoliti, samt forskning på antibiotikaresistens og smitteoverføring
mellom dyr og mennesker (zoonoser). Dette medlem foreslår
videre at prosjektet «Mat langs norske turistveger» videreføres. Dette
medlem foreslår videre at det prioriteres midler til mer
effektivt uttak av rovvilt, av hensyn til beitenæring og miljøvennlig
kjøttproduksjon.
Dette medlem viser til at regjeringen
snarere har prioritert å subsidiere økt alkoholbruk i Norge gjennom
oppmyking av taxfree-regelverket, samt fjerning av avgift på båtmotorer,
fremfor å satse på tiltak som har positiv effekt på folkehelse og
næringsliv. Dette medlem ber regjeringen om å gjeninnføre
frukt og grønt i skolen, fremfor å oppfordre til økt alkoholbruk.
Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets prioriteringer i revidert nasjonalbudsjett 2014
i tabell i innstillingens kapittel 6.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Prop. 93 S (2013–2014) og vil understreke at revidert nasjonalbudsjett
ikke skal være en arena for politiske omkamper, men en budsjettjustering
hvor budsjettet kan justeres for å møte nye eller voksende utfordringer. Dette
medlem velger derfor å prioritere viktige velferdssaker
som likestilling, barnehageplasser, lærlingeplasser, tannhelse,
tryggere arbeid for ansatte i industrien, og solidaritet med ofrene
for de humanitære krisene i Syria og Den sentralafrikanske republikk. Dette
medlem vil understreke viktigheten av å ikke sette ofre for
kriger og humanitære kriser opp mot hverandre, og vil i denne sammenheng
påpeke at krisen i Syria påkaller reell solidaritet, ikke kutt i
allerede vedtatte bistandsbudsjett.
Dette medlem mener Stortinget
må vise langt større vilje til å stoppe de menneskeskapte klimaendringene,
og foreslår i den forbindelse bl.a. økninger i CO2-avgiften,
og økt innsats for jernbane framfor veiforslagene regjeringen har
lagt fram.
Samlet foreslår Sosialistisk Venstreparti omprioriteringer
for om lag 1,7 mrd. kroner. Innenfor denne rammen har dette
medlem valgt hovedprioriteringer som det fremkommer av tabellen
under. Dette medlem viser for øvrig til de enkelte
merknadene i Innst. 260 S (2013–2014) og Innst. 261 L (2013–2014).
Prioriteringer | | |
Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført proveny (mill.
kroner) |
| | | |
| | Miljø | |
1330 | 61 | Belønningsordning for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 65,0 |
1301 | 72 | Økt tilskudd til Transnova | 10,0 |
1407 | 21 | Sikre at ordningen for miljøvennlige
innkjøp i det offentlige kan fortsette. Administrert av Difi. | 10,0 |
1830 | 50 | Oppskaleringsprosjekt for å bruke CO2 fra Teknologisenteret
på Mongstad til algeproduksjon | 6,0 |
1420 | 1 | Reversere regjeringens skogvernkutt | -2,5 |
1420 | 35 | Reversere regjeringens skogvernkutt | 2,5 |
1420 | 70 | Tiltak for bevaring av villaks | 5,0 |
1320 | 30 | Omprioritering av midler fra vei til
økt vedlikehold av jernbanenettet. | -250,0 |
1350 | 23 | Omprioritering av midler fra vei til
økt vedlikehold av jernbanenettet. | 235,0 |
1330 | 62 (ny) | Belønningsordning sykkelvei. Delvis
omprioritering fra vei. | 30,0 |
| | Sum miljø: | 111,0 |
| | Nødhjelp og flyktninger | |
163 | 71 | Nødhjelp til Syria, ekstrabevilgning | 200,0 |
163 | 71 | Nødhjelp til Den sentralafrikanske republikk | 50,0 |
167 m.fl. | | Kvoteflyktninger fra Syria | 600,0 |
490 | 1 | Reversere kutt i UDI for å øke saksbehandlingskapasiteten | 15,0 |
| | Sum nødhjelp og flyktninger | 865,0 |
| | | |
| | Kunnskap | |
571 | 60 | Reversere regjeringens kutt i barnehager
på 344 mill. kroner, samt legge inn bevilgning til 500 ekstra plasser
i 2014. | 378,0 |
480 | 50 | Barnehager Svalbard | 0,1 |
821 | 62 | Gratis kjernetid for treåringer i deler
av dagens forsøksområde mm. | 10,0 |
572 | 60 | Økt bevilgning til lærlinger i fylkeskommunene. | 90,0 |
226 | 21 | Omprioritering lærlinger | -10,0 |
260 | 70 og 50 | Økt grunnfinansiering til universitets-
og høgskolesektoren. | 50,0 |
287 | 21 | Basisbevilgning, instituttsektoren (nye
institutt) | 15,0 |
270 | 75 | Økt tilskudd til studentboliger. 400
flere studentboliger i 2014 i forhold til regjeringens opplegg. | 100,0 |
400 | 50 | Forskning på høyreekstremisme | 3,0 |
| | Sum kunnskap | 636,1 |
| | | |
| | Arbeidsliv | |
2541 | 70 | Trygge arbeidsplasser i industrien.
Endre permitteringsregelverket slik at arbeidsgiverperioden blir
forkortet. | 41,0 |
2541 | 70 | Øke periode hvor arbeidsgiver fritas
for lønnsplikt fra 26 til 30 uker. | 0,0 |
621 | 21 | Servicesenter for utenlandske arbeidstakere
(SUA) i Bergen | 4,0 |
| | Sum arbeidsliv | 45,0 |
| | | |
| | Andre saker | |
821 | 71 | Sikre at Mangfoldsuken kan gjennomføres | 0,4 |
732 | 70 | Sykehusklovner for barn på sykehus. | 1,5 |
1143 | 60 | Ekstratilskudd til veterinærvakt for
kjæledyr. Reversering av regjeringens kutt i høst. | 2,0 |
2711 | 72 | Tannhelse eldre, gjeninnføre tilskudd
med virkning fra 1. oktober. | 20,0 |
300 | 21 | Sjakk-OL i Tromsø | 12,0 |
2445 | 31 | Oppstart Arkivverkets sentraldepot og
Norsk helsearkiv, Tynset | 5,0 |
342 | 70 | Steinmeyerorgelet Nidarosdomen | 6,0 |
719 | 79 | Astma- og allergiforbundet, bl.a. pollenvarsling | 2,0 |
571 | 64 | Økt støtte til Lærdal | 15,6 |
854 | 21 | Omfangsundersøkelse overgrep mot barn | 2,5 |
| | Sum andre saker | 67,0 |
| | Sum alle prioriteringer | 1724,1 |
Inndekning | | |
Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført proveny (mill.
kroner) |
| | | |
5537 | 71 | Regjeringens forslag om båtmotorer | 90,0 |
5521, 5531, 5526 | 70 | Regjeringens taxfreeforslag | 80,0 |
1350 | 23 | Konkurranseutsetting av godsterminaler | 4,0 |
534 | 1 | Samlokaliseringa av NHD og Fiskeridepartementet. | 17,7 |
605 | 1 | Gå mot regjeringens forslag om sykemelding | 1,0 |
700 | 1 | «Fritt behandlingsvalg» i rus og psykisk
helsevern | 2,2 |
762 | 21 | Regjeringens forslag om normert sykemelding. | 7,0 |
571 | 60 | Regjeringens forslag om dobbeltrom for
eldre. | 15,0 |
1618 | 1 | Redusert innsyn i skattelistene. | 2,0 |
781 | 21 | «Fritt behandlingsvalg» i rus og psykisk
helsevern | 17,0 |
1321 | 70 | Opprettelse av interimselskap for Utbyggingsselskap
for veg | 0,1 |
1610 | 1 | Omorganisering Toll og avgift | 5,0 |
1618 | 1 | Omorganisering Toll og avgift | 10,0 |
844 | 70 | Reversere økningen i kontantstøtte fra
regjeringens budsjettavtale høsten 2013, halvårsvirkning. | 99,5 |
920 | 50 | Forny 2020 | 15,0 |
340 | 1 | Kirkevalg. Utsettelse siden dette er
en 2015-utgift. | 5,5 |
5526 | 70 | Øke alkoholavgiften med 5 pst. | 140,0 |
5531 | 70 | Øke tobakksavgiften med 5 pst. | 100,0 |
5543 | 70 | Øke CO2-avgiften
på mineralolje ilagt veibruksavgift fra 1. juli fra 0,62 til 1,11
kr/liter. | 520,0 |
5543 | 70 | Øke CO2-avgift
på bensin fra 1. juli fra 0,93 til 1,16 kr/liter. | 100,0 |
5543 | 70 | Øke CO2-avgiften
for innenriks kvotepliktig luftfart med 1 kr/l til 1,56 kr/l, og
1,84 for annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflygninger. | 170,0 |
2309 | 1 | Ymse. Samme beløp som i budsjettavtalen
mellom regjeringen og støttepartiene. | 323,8 |
| | Sum inndekning | 1724,8 |