Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:
«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer
i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret,
sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen
avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»
Komiteen viser til at Meld. St.
2 (2013–2014) er behandlet under kapittel 2 og at Prop. 93 S (2013–2014)
er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling. Plenarvedtaksdelen
av Prop. 94 LS (2013–2014), det vil si de foreslåtte avgiftsendringene,
er behandlet under kapittel 4, og kapittel 5 viser forslag under
det enkelte departement. Kapittel 6 inneholder en oversikt over
de enkelte fraksjoners primærstandpunkter som avviker fra regjeringens
forslag. Kapittel 7 viser forslag fra komiteens mindretall, og kapittel
8 viser komiteens tilråding.
Komiteen viser videre til at
merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling
og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 93 S
(2013–2014), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer under
omtalen av de respektive departementene.
Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St.
2 (2013–2014) og i Prop. 93 S (2013–2014), viser komiteen til
at disse er fremsatt i Prop. 94 LS (2013–2014). Komiteen viser
til Innst. 261 L (2013–2014) når det gjelder behandlingen av disse.
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre (heretter kalt «avtalepartene») er enige om en helhetlig
avtale om revidert nasjonalbudsjett 2014.
Avtalen innebærer at Kristelig Folkeparti og
Venstre gir tilslutning til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
2014, med følgende endringer:
Satsinger
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer (i kr) | Kommentar |
| | | | | |
KMD | 571 | 60 | Barnehager | 175 000 000 | Økning i innbyggertilskudd |
BLD | 821 | 62 | Gratis kjernetid for treåringer i deler av
dagens forsøksområde mm. | 10 000 000 | |
BLD | 842 | 70 | Kirkens familievern | 2 000 000 | Herunder kompetanseutvikling sentralt |
JD | 480 | 50 | Barnehager (Svalbard) | 88 000 | |
SD | 1330 | 62 | (Ny) Belønningsordning sykkelveier | 10 000 000 | |
SD | 1330 | 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 65 000 000 | |
KD | 260 | 50 | Grunnfinansiering UH-sektoren (statlige
universiteter og høyskoler) | 49 000 000 | Halvparten kobles utelukkende til EU-indikatoren
i RBO (resultatbasert omfordeling) |
KD | 260 | 70 | Grunnfinansiering UH-sektoren (private
høyskoler) | 1 000 000 | |
KLD | 1429 | 74 | Kulturminner fartøyvern | 5 000 000 | |
KUD | 314 | 79 | Ymse frivillighet | 2 000 000 | |
HOD | 719 | 79 | Astma- og allergiforbundet, bl.a. pollenvarsling | 2 000 000 | |
BLD | 821 | 71 | Tilskudd til Caritas | 1 000 000 | |
UD | 163 | 72 | Oslo Freedom Forum | 1 000 000 | |
OED | 1830 | 50 | Oppskaleringsprosjekt for å bruke CO2 fra Teknologisenteret på Mongstad til algeproduksjon | 6 000 000 | |
KUD | 342 | 70 | Steinmeyer-orgelet, Nidaros | 6 000 000 | |
SD | 1301 | 72 | Transnova | 10 000 000 | |
KD | 287 | 21 | Basisbevilgning, instituttsektoren
(nye institutt) | 15 000 00 | |
KD | 260 | 70 | NLA | 2 000 000 | |
KLD | 1420 | 1 | Skogvern | -2 500 000 | |
KLD | 1420 | 35 | Skogvern | 2 500 000 | |
KLD | 1420 | 70 | Tiltak for bevaring av villaks | 5 000 000 | |
KUD | 315 | 85 | Sjakk-OL i Tromsø | 12 000 000 | |
HOD | 764 | 72 | Kirkens SOS | 1 000 000 | |
KMD | 572 | 60 | Lærlinger | 10 000 000 | Økt rammetilskudd til fylkeskommuner |
KD | 226 | 21 | Lærlinger | -10 000 000 | |
Sum | | | | 380 088 000 | |
Inndekninger
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer (i kr) | Kommentar |
KLD | 1481 | 22 | Redusert kvotekjøp | 56 300 000 | |
FIN | 2309 | 1 | Ymse | 323 788 000 | |
Sum | | | | 380 088 000 | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, støtter regjeringens
forslag til endringer i taxfreeordningen
Avtalepartnerne, komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, kan ikke skape flertall for verbalforslag eller merknader
ut over det som fremgår av denne avtalen, med mindre samtlige avtalepartnere
er enige om dette.
Avtalepartene, flertallet, er
videre enige om å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en ny metode for
å beregne etterspørselseffekter av endringer i kontantstøtten og
foreldrebetalingen i barnehagene. Bevilgningsendringene ved endret
kontantstøtte og foreldrebetaling i perioden 2012–2014 gjennomgås sammen
med KS som en del av arbeidet. Det forutsettes at dette danner grunnlaget
for beregning av endringer i innbyggertilskudd som følge av etterspørselsendringer
på barnehageområdet fra og med 2015.»
«Stortinget ber regjeringen følge det internasjonale
nødhjelpsbehovet nøye, og fortløpende vurdere å øke nødhjelpen til
ofrene for borgerkrigene i Syria og Sør-Sudan.»
«Stortinget ber regjeringen sikre den nødvendige fremdrift
i konseptvalgutredningen av grensekontrollstasjon ved Storskog i
Finnmark.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
den varslede gjennomgangen av bilavgifter vurdere endring av veibruksavgiften,
slik at unntak for denne kun gis for drivstoff og drivstoffblandinger
som oppfyller bærekraftkriteriene i EUs fornybardirektiv.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere incentiver
for raskere bosetting av enslige mindreårige asylsøkere i kommunene.»
I tillegg fremmer et annet
flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet, følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med budsjettet
for 2015 gi vurderinger av aktuelle byråkratikutt i skolesektoren
som skal ha som mål å redusere antall skjemaer og rapporteringer.»