Regjeringen ved Kunnskapsdepartementet legger
i proposisjonen fram forslag til midlertidige endringer i privatskolelova.
Forslaget går ut på å innføre en midlertidig adgang til å dispensere
fra dagens krav til godkjenning av skoler. Hensikten er å muliggjøre
godkjenning av enkelte skoler, begrenset til særlige tilfeller,
inntil en ny lov kan tre i kraft.
Regjeringen vil arbeide for en ny friskolelov med
rett til godkjenning for søkere som oppfyller kravene til innhold
og kvalitet, med mindre dette etter en helhetsvurdering vil gi negative konsekvenser
for det offentlige skoletilbudet. Regjeringen tar sikte på å sende
forslag til helhetlige lovendringer på høring høsten 2014 og å legge
disse fram for Stortinget våren 2015.
Søknader om godkjenning etter den foreslåtte bestemmelsen
vil bli underkastet en helhetlig vurdering. Det vil særlig bli lagt
vekt på om dispensasjon vil ha negative konsekvenser for den offentlige
skolestrukturen. Det understrekes at den foreslåtte bestemmelsen
gir en smal adgang til dispensasjon som bare vil være aktuell i
et fåtall tilfeller. Dispensasjon vil bare bli gitt om skolen har
et pedagogisk tilbud eller en organisering av undervisningen som
er nyskapende i forhold til eksisterende offentlige og private skoler.
Som eksempler på skoler som vil kunne falle
inn under bestemmelsen, er det vist til private realfaggymnas og
enkelte yrkesfagskoler. Ved vurderingen av eventuelle søknader om godkjenning
av yrkesfagskoler vil departementet legge opp til at berørte bransjeorganisasjoner på
både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden høres, og at deres uttalelser
vurderes i søknadsbehandlingen. Også det aktuelle faglige råd vil bli
forelagt eventuelle søknader for kommentar.
Dagens privatskolelov § 2-1 Godkjenning av skolar
første og andre ledd lyder:
«Departementet kan godkjenne private skolar og driftsendringar
ved godkjende private skolar. Departementet kan godkjenne at ein
grunnskole flyttar verksemda si til ein annan kommune eller at ein
vidaregåande skole flyttar verksemda si til ein annan fylkeskommune.
Vertskommunen eller vertsfylket skal gi fråsegn før departementet
gjer vedtak i saka, og kan klage på departementet sitt vedtak. Godkjende
skolar har rett til statstilskot etter § 6-1 og til å drive verksemd
etter lova.
Skolane skal drive verksemda si på følgjande grunnlag:
a. religiøst
b. anerkjend pedagogisk retning
c. internasjonalt
d. særskilt tilrettelagd vidaregåande
opplæring i kombinasjon med toppidrett
e. norsk grunnskoleopplæring i utlandet
f. særskilt tilrettelagd opplæring for
funksjonshemma
g. vidaregåande opplæring i små og verneverdige
handverksfag.»
Regjeringen legger i samsvar med sitt høringsforslag
fram forslag til et nytt tredje ledd i § 2-1:
«Departementet kan i særskilde tilfelle gi godkjenning
til private skolar som ikkje fyller kravet om grunnlag i andre ledd.»
Privatskoleloven § 2-1 nytt tredje ledd innebærer
at departementet i særlige tilfeller kan godkjenne skoler som ikke
oppfyller kravet om grunnlag i andre ledd.
På bakgrunn av spørsmål i høringsrunden presiserer
departementet at den foreslåtte lovendringen ikke gir hjemmel for
unntak fra andre regler i privatskoleloven med forskrifter.
Den foreslåtte bestemmelsen gir bare hjemmel til
godkjenning av nye skoler og ikke til godkjenning av driftsendringer,
herunder nye tilbud, ved eksisterende skoler. Som begrunnelse for
dette viser departementet til at ordinær søknadsfrist for godkjenning
av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler er 1. april
året før planlagt oppstart. For å muliggjøre oppstart av nye skoler
i medhold av den foreslåtte dispensasjonsbestemmelsen allerede høsten
2015 tar departementet sikte på å instruere Utdanningsdirektoratet
om å sette søknadsfristen for godkjenning etter dispensasjonshjemmelen
til 1. august 2014. For å begrense antallet søknader og legge til
rette for en forsvarlig behandling i Utdanningsdirektoratet åpner
lovforslaget ikke for godkjenning av driftsendringer ved eksisterende
skoler. Departementet viser i den sammenheng også til at dispensasjonsadgangen
bare skal virke i perioden fram til ny friskolelov med ny godkjenningsordning
trer i kraft.
Departementet viser til at betegnelsen «nyskapende»
relaterer seg til det pedagogiske tilbudet eller den organiseringen
av undervisningen som det søkes om godkjenning for etter den nye bestemmelsen.
For at dette skal være «nyskapende», må det representere noe som
er vesentlig annerledes enn hva som er normal praksis i offentlige
skoler og godkjente privatskoler. Det aktuelle pedagogiske tilbudet
eller organiseringen av undervisningen må videre være egnet til å
utvikle erfaringer som kan være nyttige også utover den aktuelle
skolen selv. Departementet peker på at skoler som godkjennes etter
dispensasjonshjemmelen, enten må følge den læreplanen som gjelder
for offentlige skoler, eller læreplaner som på annen måte sikrer
elevene «jamgod opplæring» (jf. privatskoleloven § 2-3 første ledd).
Departementet viser til at en snever dispensasjonsadgang
som foreslått kan føre til at det godkjennes noen flere private
skoler. De faktiske utgiftene knyttet til lovforslaget vil være
avhengig av hvor mange nye elever som begynner på disse skolene.
Siden dispensasjonsadgangen er snever, antas merutgiftene fra 2015
å bli begrensede.
(Fylkes)kommunene kan få økte skyssutgifter når
elever velger å gå i privatskoler som ligger så langt unna hjemstedet
at de har krav på skyss. Konsekvensene for skyssordningene må antas
å være marginale.