Representantskapet i Noregs Bank har i samsvar med
sentralbankloven § 5 ført tilsyn med drifta i Noregs Bank og sett
etter at reglane for verksemda i banken er følgde i 2012.
I tråd med sentralbankloven rapporterer representantskapet
om hovudstyrets protokollar, tilsynet med banken og saker som hovudstyret
har lagt fram.
Hovudstyret har den utøvande og rådgivande makta
i Noregs Bank etter sentralbankloven. Det leier verksemda i banken
og forvaltar midlane. Representantskapet fører tilsyn med at hovudstyret
har tilfredsstillande styring og kontroll med verksemda i banken
og måten banken etterlever lover, avtalar, vedtak og anna rammeverk
på. Vidare vedtek representantskapet bankens budsjett og fastset
bankens årsrekneskap.
I rapporten til Stortinget for 2011 (Dokument
9 (2011–2012)) blei det gjort greie for prioriteringar for det vidare
tilsynsarbeidet. Moment for tilsynet som òg blei trekte særskilt
fram i finanskomiteens innstilling til Stortinget, er omfatta av
tilsynet i 2012 og omtalte i årets rapport.
Representantskapet har gjennomført tilsynsoppgåvene
sine med basis i behandling av hovudstyrets protokollar, saker og
utgreiingar. I tillegg er rapportar og utgreiingar frå tilsynssekretariatet,
ekstern revisor og juridiske rådgivarar behandla.
Rapporten om tilsynet i 2012 gir ein oversikt over
representantskapets aktivitetar, ressursbruk og metodiske tilnærming.
Det blir gjort greie for tilsynet med hovudstyrets protokollar og
rammeverk for styring og kontroll og for tilsynet med verksemda
i banken. Representantskapet har halde auge med korleis banken har
etterlevd rammeverket som gjeld for verksemda, spesielt Forskrift
om risikostyring og intern kontroll i Norges Bank. Operativt er
banken inndelt i sentralbankverksemda og Noregs Bank Investment
Management (NBIM), og tilsynet med banken er skildra etter ei tilsvarande
inndeling.
Representantskapet har vedteke nytt budsjettreglement
for Noregs Bank som gjeld frå og med budsjettåret 2013. Rapporten
gjer greie for korleis bankens budsjett og rekneskapsrapportering
blir behandla.
Tilsynet med kapitalforvaltninga har hatt høg
prioritet. Hovudstyret og representantskapet har vidareutvikla eit
styringsrammeverk for eigedomsinvesteringar i Statens pensjonsfond
utland (SPU) som omfattar føresegner om oppretting av og tilsyn
med dotterselskap. Gjennom 2012 har representantskapet følgt med
på korleis banken har bygd opp eigedomsporteføljen i SPU og behandla
ei uavhengig attestasjonsfråsegn om vurderingar av styrings- og kontrollrammeverket
for eigedomsinvesteringane.
Representantskapet har òg behandla ei attestasjonsfråsegn
om vurdering av styringsrammeverket for IT-sikkerheit i NBIM.
Med utgangspunkt i aukande offentleg interesse for
korleis verksemder tek samfunns- og miljøansvar, har representantskapet
sett særskilt på måten NBIM har integrert slike omsyn i kapitalforvaltninga
på.
Utviklinga i internasjonal økonomi har medført at
representantskapet har hatt auka fokus på bankens rolle og ansvar
innanfor pengepolitikk og finansiell stabilitet, mellom anna hovudstyrets
tilpassingar i retningslinjer for valutareservane.
Gjennom tilsynet i 2012 har representantskapet fått
alle dei opplysningane det har bedt om.
Representantskapet meiner at hovudstyret har hatt
tilfredsstillande styring og kontroll med Noregs Bank. Verksemda
er utøvd i samsvar med sentralbankloven, mandat og retningslinjer
for forvaltinga av Statens pensjonsfond utland og risikostyringsforskrifta.
Under behandlinga av fleire saker (for eksempel om
dotterselskap, IT-sikkerheit og beredskap) har representantskapet
understreka det viktige i at hovudstyret følgjer opp tiltak. I oppfølginga
blir representantskapet involvert.
Tilsynet med drifta av Noregs Bank og etterlevinga
av reglane for verksemda i banken har ikkje avdekt forhold som gir
grunnlag for særskilde merknader etter sentralbanklova.
Hovudstyrets protokollar for 2012 er gjennomgått
av representantskapet. Under behandlinga er det reist spørsmål ved
enkeltsaker, og sentralbanksjefen har gitt tilfredsstillande utgreiingar.
Representantskapet har ikkje protokollført særskilde merknader til hovudstyrets
protokollar.
Representantskapet har vedteke bankens budsjett og
fastsett bankens årsrekneskap for 2012. Det var ingen merknader
til ressursbruken.
Det vises til dokumentet for nærare omtale.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole
Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar
Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild
Tenden, har mottatt rapport fra Norges Banks representantskap
for 2011. Dette er i tråd med endringer i sentralbankloven i 2009
og 2010 når det gjelder oppgaver, ansvarsområder og rapportering
for representantskapet.
Komiteen er opptatt av mest mulig
åpenhet når det gjelder den eksterne rapporteringen rundt Norges
Banks virksomhet. Særlig gjelder dette forvaltningen av Statens
Pensjonsfond Utland (SPU) som det knytter seg stor offentlig interesse
rundt, både i Stortinget og ellers i samfunnsdebatten. Komiteen er
tilfreds med at representantskapet praktiserer stor åpenhet innenfor
rammene og avgrensningene som sentralbankloven og andre rammeverk for
virksomheten i banken setter.
Komiteen har merket seg at Hovedstyret
og representantskapet har videreutviklet et styringsrammeverk for
eiendomsinvesteringer i SPU som omfatter føringer vedrørende oppretting
av og tilsyn med datterselskap. Komiteen har videre
merket seg at representantskapet gjennom 2012 har fulgt med hvordan
banken har bygd opp eiendomsporteføljen i SPU og behandlet en uavhengig
vurdering av styrings – og kontrollrammeverket for eiendomsinvesteringer. Komiteen er
tilfreds med dette da eiendomsinvesteringer er nytt for forvaltningen
av SPU.
Komiteen har også merket seg
at representantskapet har hatt fokus på ansvarlig investeringsvirksomhet
i NBIM og hvordan organisasjonen har integrert samfunns- og miljøansvar
i kapitalforvaltningen sin. Dette er det økende bevissthet om i
samfunnet, og en virksomhet som SPU må ha stor oppmerksomhet rettet
mot sitt samfunns- og miljøansvar når de investerer i virksomheten
globalt. Komiteen er tilfreds med den økte oppmerksomheten
på dette området.
Komiteen tar til orientering
representantskapets hovedkonklusjon om at hovedstyret har hatt tilfredsstillende
styring og kontroll med Norges Bank. Virksomheten er utøvd i samsvar
med sentralbankloven, mandat og retningslinjer for forvaltningen
av SPU og risikostyringsforskriften. Komiteen støtter
representantskapets prioriteringer i det videre tilsynsarbeidet
og viser i den forbindelse til Finansmarknadsmeldinga.
Komiteen viser til Norges Banks
hovedstyre leder det utøvende og rådgivende virksomheten til banken,
mens representantskapet skal føre tilsyn med bankens drift og med
at reglene for bankens virksomhet blir fulgt. Representantskapet
har sitt eget sekretariat, og det fastsetter Norges Banks regnskap
og vedtar budsjettet. Komiteen viser til at det de
siste årene har skjedd flere endringer som gjelder representantskapet.
I 2009 ble tilsyns- og kontrollansvaret til representantskapet presisert
i sentralbankloven, og fra 2010 skulle representantskapet ikke skal
sende meldingen om sin virksomhet til Finansdepartementet, men direkte
til Stortinget.
Komiteen mener det er viktig
at det løpende vurderes hvordan tilsynet med bankens virksomhet kan
utvikles videre, herunder representantskapets rolle.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 9 (2012–2013) – rapport fra Norges
Banks representantskap for 2012 – vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. juni 2013
Torgeir Micaelsen |
Gerd-Janne Kristoffersen |
leder |
ordfører |