Ved EØS-komiteens beslutning nr. 123/2010 av 10.
november 2010 ble vedlegg XIII (transport) til EØS-avtalen endret.
Endringen ble gjort for å innlemme kommisjonsforordning
(EU) nr. 285/2010 av 6. april 2010 som endrer europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 785/2004 om forsikringskrav for luftfartsselskap
og luftfartsoperatører.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 reviderer
europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2010 om forsikringskrav
for luftfartsselskaper og luftfartsoperatører. Formålet med revisjonen
er å bringe forsikringskravene for bagasje og last i samsvar med
de reviderte ansvarsgrensene i overenskomst av 28. mai 1999 om innføring
av visse ensartede regler for internasjonal luftbefordring (Montreal-konvensjonen 1999),
som er gjennomført i fellesskapsretten ved rådsbeslutning 2001/539/EF.
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004
innfører krav om minimumsforsikring for luftfartsselskaper og luftfartsoperatørers
erstatningsansvar. Forordningen gir bare regler om forsikringen
og får ikke innvirkning på reglene om erstatningsansvar. Gjennom
innlemmelsen i EØS-avtalen kommer forordningen til anvendelse på
alle luftfartsselskaper og alle luftfartsoperatører som flyr innenfor,
inn til, ut av eller over territoriet til en EU/EØS-stat.
Luftfartsselskapene og luftfartsoperatørene
som blir omfattet av regelverket, skal ha forsikring i samsvar med
forordningen for å dekke erstatningsansvaret for skade på passasjerer,
bagasje og last samt skade på tredjeperson, også i tilfelle av krigshandlinger,
terrorisme, flykapring, sabotasje, ulovlig beslaglegging av luftfartøy
samt sivile uroligheter.
Forsikringskravene i forordning (EU) nr. 785/2004
favner videre enn ansvarsreglene i Montreal-konvensjonen 1999. Mens
Montreal-konvensjonen 1999 fastsetter bl.a. begrensninger i ansvaret
for passasjerer, bagasje og last, oppstiller forordning (EF) nr.
785/2004 krav om forsikring for passasjerer, bagasje, gods og tredjeperson.
Revisjonen av forsikringskravene i europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 785/2004 vurderes som en nødvendig konsekvens
av revisjonen av ansvarsgrensene i Montreal-konvensjonen 1999.
De justerte forsikringskravene for bagasje og last
er trådt i kraft i EU, jf. forordningen artikkel 2.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 kan ikke
ses å ville medføre administrative eller økonomiske konsekvenser
for det offentlige. Derimot vil justeringen av forsikringskravene kunne
tenkes å medføre økte forsikringspremier for luftfartsnæringen.
Ettersom gjennomføring av EØS-komiteens beslutning
i norsk rett krever lovendring, er Stortingets samtykke til godkjenning
av beslutningen nødvendig i samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd.
Luftfartsloven oppstiller regler om krav til
forsikring innenfor luftfarten.
Innlemmelsen av kommisjonsforordning (EU) nr.
285/2010 i EØS-avtalen medfører behov for endringer i luftfartsloven
§ 10-38 a fjerde ledd og § 11-2. Justisdepartementet vil fremme
en proposisjon til Stortinget med de nødvendige lovendringer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Martin Henriksen, Gorm Kjernli, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra
Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til at luftfartsselskapene og luftfartsoperatørene som blir omfattet
av dette regelverket, skal ha forsikring i samsvar med forordningen
for å dekke erstatningsansvaret for skade på passasjerer, bagasje og
last samt skade på tredjeperson.
Komiteen vil bemerke at slik
forsikring også skal dekke skade påført under krigshandlinger, terrorisme,
flykapring, sabotasje, ulovlig beslaglegging av luftfartøy samt
sivile uroligheter. Dette er en betydelig utvidelse av forsikringskravet
som er satt i Montreal-konvensjonen av 1999.
Komiteen viser til at ettersom
EØS-komiteens beslutning i norsk rett krever lovendringer, er Stortingets
samtykke til godkjenning av beslutningen nødvendig.
I brev av 27. april 2011 slutter utenriks- og
forsvarskomiteen seg til transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling
til Prop. 76 S (2010–2011) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 123/2010 av 10. november 2010 om innlemmelse av i
EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 285/2010 om forsikringskrav for
luftfartsselskap og luftfartsoperatører.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. mai 2011
Knut Arild Hareide |
Lars Myraune |
leder |
ordfører |