Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen om hospiteringsordning for programfagslærere

Dette dokument

  • Innst. 46 S (2010–2011)
  • Kjeldedokument: Dokument 8:154 S (2009–2010)
  • Dato: 28.10.2010
  • Utgjevar: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetal: 2

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede hvordan en kan utforme en nasjonal kompetanseutviklingsplan for programfagslærere i videregående skole gjennom en hospiteringsordning.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, fra Senterpartiet, Johannes Rindal, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget.

Komiteen mener det er nødvendig å sette inn ulike tiltak for å forebygge frafall i videregående opplæring. Utfordringen knyttet til frafall er størst innenfor yrkesfag, og komiteen viser til at det pågår et arbeid med sikte på mer og bedre yrkesretting av fellesfagene.

Det er komiteens oppfatning at kontakten mellom skole og arbeidsliv kan og må styrkes. Komiteen vil i denne sammenheng særlig fremheve tiltak som toveis utveksling av lærere og instruktører for å sikre at utdanningen er mest mulig à jour med utviklingen i arbeidslivet. Målet med slik nærkontakt mellom skole og arbeidsliv må være en mer praksisnær og relevant yrkesopplæring som motiverer flere til å fullføre et påbegynt utdanningsløp.

Komiteen er oppmerksom på at det i statsbudsjettet for 2011 redegjøres for prosjektet «Ny GIV» som skal bidra til økt gjennomføring i videregående opplæring, og der det blant annet inngår midler til kompetanseutvikling for lærere og instruktører i fag- og yrkesopplæring.

Komiteen vil videre påpeke at statsråd Kristin Halvorsen i sitt svar til komiteen 9. september 2010 sier seg enig med forslagsstillerne i at et samarbeid mellom skole og arbeidsliv er viktig for å utvikle lærernes kompetanse og oppdatere deres fagkunnskaper. Kunnskapsministeren viser også til St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja, der regjeringen har gjort det klart at den vil vurdere mulighetene for hospitering og utveksling av personale mellom skole og arbeidsliv. Av svaret til komiteen fremgår det at statsråden er kjent med og har bedt Utdanningsdirektoratet vurdere et forslag fra Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) om en hospiteringsordning for lærere i næringslivet. Statsråden vil også se nærmere på hvordan en slik ordning kan tas med videre i etterutdanning for lærere.

Komiteen mener det er viktig å heve statusen til yrkesfagene. Det er viktig at samfunnet setter like stor pris på teoretisk og praktisk kunnskap, og således er det avgjørende at programfagenes egenart understrekes. Komiteen peker samtidig på at det foreligger utfordringer knyttet til dagens programfag. Det store frafallet i videregående skole finnes særlig i yrkesfaglige utdanningsprogram. I arbeidet med Ny GIV og mot frafallet i videregående skole vil derfor fokus og satsing på en styrking i programfagene være en viktig vei å gå.

Komiteen peker videre på at den aller viktigste faktoren for læring og elevenes motivasjon er læreren. Da er det viktig at læreren innehar god og oppdatert fagkunnskap. Særlig viktig er dette nettopp i tydelig yrkesrettede programfag da elevene skal læres opp til og settes i stand til å utføre et yrke.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser derfor med uro på dagens situasjon hvor majoriteten av programfagslærerne ikke har fått eller får mulighet til å følge sitt yrkes utvikling. Mange som underviser i programfagene har tidligere vært yrkesutøvende, men har vært i skoleverket i 10–20 år. Disse medlemmer viser til den enorme teknologiutviklingen som har skjedd på flere viktige fagområder innenfor elektroniske, mekaniske og andre fag tilbudt på programfagslinjene. Disse medlemmer mener det er av avgjørende betydning, både for oppdatering av lærerens fagkunnskap, styrking av lærerens engasjement og for å sette elevene i stand til å takle dagens arbeidsmarked, at lærerne gis mulighet til å følge sitt yrkes teknologiske fremskritt og utvikling.

Sett i lys av dette ønsker disse medlemmer å gi programfagslærere mulighet til å hospitere i bedrifter med jevne mellomrom. Dette vil føre til at lærerne holdes oppdatert om de nye teknologiske fremskrittene som skjer i yrket, bli kjent med nye arbeidsmetoder, øke engasjementet for faget og samtidig gjøre det enklere for lærerne å utruste elevene med oppdatert og dagsaktuell fagkunnskap for faget. Disse medlemmer mener derfor en må få på plass en nasjonal hospiteringsordning for alle programfagslærere. Videre vil disse medlemmer peke på at en slik kompetanseheving av lærernes fagkunnskap også vil styrke den generelle kvaliteten på programfagene.

Komiteen ser positivt på statsrådens svar på dette området, og er glad for at hun deler synet på viktigheten nettopp av oppdatering av fagkunnskapen til programfagslærerne. Videre er komiteen glad for at statsråden ønsker å gå videre med arbeidet med utforming av en slik hospiteringsordning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forventer at Stortinget på egnet måte holdes oppdatert underveis i prosessen ved utformingen av en slik ordning.

På bakgrunn av dette vil disse medlemmer fremme forslaget i dokumentet.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen utrede hvordan en kan utforme en nasjonal kompetanseutviklingsplan for programfagslærere i videregående skole gjennom en hospiteringsordning.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:154 S (2009–2010) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen om hospiteringsordning for programfagslærere – vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 28. oktober 2010

Marianne Aasen

Elisabeth Aspaker

leder

ordfører