I proposisjonen ber regjeringen om Stortingets samtykke
til at Norge tiltrer konvensjon om internasjonale sikkerhetsretter
i mobilt løsøre, ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Cape
Town-konvensjonen» og protokoll til konvensjonen om internasjonale
sikkerhetsretter i mobilt løsøre, om særlige forhold for luftfartøysløsøre,
også ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Protokollen om luftfartøysløsøre».
I proposisjonen foreslås også en egen lov om gjennomføring av konvensjonen
og protokollen i norsk rett, samt enkelte endringer i luftfartsloven
og tvangsfullbyrdelsesloven. I denne innstillingen behandles kun
spørsmålet om samtykke til å tiltre konvensjonen og protokollen.
Cape Town-konvensjonen etablerer en internasjonal
registreringsordning for panterett og lignende sikkerhetsretter
i mobilt løsøre. Konvensjonen med protokoller åpner for å etablere
internasjonale sikkerhetsretter i visse nærmere bestemte formuesgoder som
kan flyttes over landegrensene. Konvensjonen kan være aktuell for:
For hver av disse kategoriene kan det etableres
en egen protokoll som nærmere regulerer internasjonale sikkerhetsrettigheter.
Konvensjonen og den aktuelle protokollen må sees i sammenheng, som
et hele. Foreløpig er det etablert protokoller for luftfartsutstyr
og rullende jernbanemateriell. Protokoll om romutstyr er under foreberedelse.
Formålet med konvensjonen og protokollene er at de kreditorene som har
fått etablert en internasjonal sikkerhetsrett i formuesgoder som
er dekket av konvensjonen og protokollene, kan oppnå internasjonalt
rettsvern ved å registrere rettigheten i et internasjonalt register.
For Norges del er det foreløpig kun aktuelt å tiltre protokollen
om luftfartøysløsøre, og proposisjonen gjelder bare konvensjonen
og protokollen om luftfartsutstyr. Tilslutning til de andre protokollene
må eventuelt vurderes på et senere tidspunkt.
Cape Town-konvensjonen og protokollen om særlige
forhold for luftfartøysløsøre bryter på enkelte punkter med norsk
panterett og norske tvangsfullbyrdelsesregler. Tiltredelse av konvensjonen
og protokollen om luftfartøysløsøre og gjennomføringen i norsk rett
vil likevel ikke kreve omfattende endringer i norsk lovgivning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mari Lund Arnem, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
Prop. 153 LS (2009–2010) hvor det er viktig at konvensjonen og den
aktuelle protokollen leses i en sammenheng og understreker at formålet
med disse er at de kreditorene som har fått etablert en internasjonal
sikkerhetsrett i formuesgoder som dekker konvensjonen og protokollene,
kan oppnå internasjonalt rettsvern ved å registrere rettigheten
i et internasjonalt register. For Norge sin del er det foreløpig
kun aktuelt å tiltre protokollen om luftfartsløsøre, hvor konvensjonen
og protokollen gjennomføres i norsk rett gjennom egen lov, samt
enkelte endringer i tvangsfullbyrdelsesloven og luftfartsloven.
Det vises til egen innstilling om lovendringene.
Komiteen viser til at forskjellene
i nasjonal regulering av sikkerhetsretter gir rettslige utfordringer. Innenfor
EU har det vært tatt initiativ til å forsøke å harmonisere den materielle
panteretten og lignende sikkerhetsretter, men så langt har det ikke
lyktes å få til en slik samkjøring på dette området. For at konvensjonen
og protokollen skal få full virkning også for medlemslandene, kreves
særskilt tiltredelse fra hver av dem. Så langt er det kun Irland
og Luxemburg som har gitt sin tilslutning, men flere EU-land behandler
saken denne høsten, deriblant Sverige.
Komiteen viser til at flybransjen
særlig vil fremheve hensynet til konkurransesituasjonen og mulighetene
for å få gunstigere finansieringsvilkår ved flykjøp dersom Norge
tiltrer Cape Town-konvensjonen og protokollen om luftfartsløsøre.
Videre påpekes det i utredningen fra professor Konow at konvensjonen
og protokollen fremmer forutsigbarheten ved internasjonale konkurser.
Forslaget har vært på bred høring, hvor alle høringsinstansene som
har uttalt seg, er positive til at Norge tiltrer.
Komiteen ser også at departementet
slutter seg til vurderingene og høringsuttalelsene med særlig vekt
på at innkjøp av luftfartsutstyr er meget kapitalkrevende, og at
det er behov for gode finansieringsordninger.
Komiteen påpeker at tiltredelse
og gjennomføring av Cape Town-konvensjonen og protokollen om særlige
forhold for luftfartsløsøre trolig vil ha beskjedne administrative
og økonomiske konsekvenser. Ved norsk tiltredelse må lovverket og
administrative ordninger tilpasses slik at internasjonale rettigheter
blir anerkjent og kan inndrives i Norge, men det vil antagelig være
lite ressurskrevende. Komiteen viser til Innst. 19
L (2010–2011).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i tiltredelse av Cape Town-konvensjonen
16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre
og protokoll 16. november 2001 til konvensjonen om særlige forhold
for luftfartøysløsøre.
Oslo, i justiskomiteen, den 5. oktober 2010
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leder |
ordfører |