Departementet foreslår å åpne for at skatteoppgjøret
for personlige skattytere kan sendes ut i flere puljer enn de to
man har i dag. Personlige skattytere får i dag skatteoppgjøret enten
i juni eller oktober. De aller fleste lønnstakere og pensjonister
får skatteoppgjøret i juni. De øvrige lønnstakerne og pensjonistene,
samt personlige næringsdrivende og deres ektefeller, får skatteoppgjøret
i oktober.
Utsendelse av skatteoppgjøret i flere puljer
vil innebære økt service overfor skattyterne og øke fleksibiliteten
i skattemyndighetenes arbeid. Betalingstidspunktene for restskatt
og tilgodebeløp forskyves tilsvarende. Restskatt vil forfalle med samme
betalingsfrister som i dag, regnet fra skatteoppgjøret er sendt
skattyter. Tidligst mulige forfallstidspunkt for restskatt vil fortsatt være
20. august. Tilgodebeløp skal utbetales skattyter så snart som mulig,
og senest tre uker etter at skatteoppgjøret er sendt ut.
Samtidig foreslås en omlegging av gjeldende
regler om rentetillegg og rentegodtgjørelse ved skatteavregningen.
Ved overgang til flere skatteoppgjør vil det ikke lenger være hensiktsmessig
å beregne renter ved skatteavregningen ut fra faste nominelle renter
hvor satsene er basert på en på forhånd gitt tidsperiode. Departementet foreslår
derfor å erstatte dagens system med en renteberegning basert på
en årlig rentesats.
Departementet foreslår også å oppheve kravet om
at skatteoppgjøret skal kunngjøres. At skatteoppgjøret er ferdig,
kunngjøres i dag ved annonser i en rekke av landets aviser. Denne kunngjøringen
i form av annonser i papiravisene har mistet sin praktiske betydning,
og departementet foreslår å oppheve kravet om at skatteoppgjøret
skal kunngjøres.
I dag har kunngjøringen blant annet betydning for
beregningen av klage- og søksmålsfristene, fristene for beregning
av forfall for restskatt og er utgangspunktet for rentegodtgjørelse
ved tilbakebetaling av skatt. Som følge av forslaget om å oppheve
kravet om kunngjøring, foreslår departementet at beregningene i
stedet knyttes til tidspunktet for når skatteoppgjøret er sendt
skattyter. Departementet foreslår videre en utvidelse av klagefristen
til seks uker, samt å videreføre 10. august som tidligste klagefrist
for junioppgjøret.
Departementet tar sikte på at ordningen med flere
skatteoppgjør for lønnstakere og pensjonister får virkning fra skatteoppgjøret
som skattyterne mottar i 2011, dvs. for inntektsåret 2010.
Departementet legger til grunn at den foreslåtte systemtekniske
endringen av rentereglene samlet sett vil ha begrensede økonomiske
og administrative konsekvenser for skattekreditorene og skattyterne.
Perioden som den løpende årlige renten skal beregnes for, vil for
de fleste tilsvare perioden som har vært grunnlaget for fastsettelsen
av de gjeldende faste nominelle rentesatsene. Skatteetaten vil ha
enkelte kostnader i forbindelse med tilpasninger av datasystemene
for det nye rentesystemet, men dette forutsetter departementet vil
bli dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
Forslaget vil i praksis innebære en justering
av rentesatsen. Denne endringen skyldes en justering i samsvar med
utviklingen i rentenivået i markedet siden forrige gang disse rentene
ble endret, og ikke en systemendring. Det vil si at systemendringen
ikke medfører budsjettmessige endringer for 2011. Rentene ble sist
justert ved årsskiftet 2007/2008 med virkning fra og med ligningen
for inntektsåret 2007. Også da ble rentesatsene justert som følge
av endringer av rentenivået i markedet siden forrige endring, og med
utgangspunkt i Norges Banks styringsrente. Rentesatsen ved siste
justering ble redusert med 28 pst. siden disse rentene verken er
skattepliktige eller fradragsberettigede ved ligningen.
Forslaget innebærer at renten settes til den pengepolitiske
styringsrenten slik den er fastsatt av Norges Bank pr. 1. januar
det aktuelle året, redusert med 28 pst. Slik det ser ut per i dag
vil dette innebære en nedjustering av rentene fra 1. januar 2011
sammenlignet med dagens faste sett av nominelle rentesatser. Rentenivået
vil imidlertid kunne variere fra år til år. For personlige skattytere
er andelen tilgodebeløp ved ligningen normalt høyere enn andelen
restskattekrav både i antall og beløp. For upersonlige skattytere
er derimot andelen restskatt ved ligningen normalt høyere enn andelen
tilgodebeløp både i antall og beløp. For skattyterne sett under
ett vil de økonomiske konsekvensene av forslaget bli omtrent uendret.
Dagens kunngjøring av at skatteoppgjøret er
ferdig, skjer ved annonser i en rekke av landets aviser. En oppheving
av kravet om kunngjøring av skatteoppgjørets ferdigstillelse vil
medføre en besparelse for skatteetaten anslått til omlag en halv
million kroner pr. år.
En ordning med to til tre flere skatteoppgjørspuljer
enn i dag for lønnstakere og pensjonister foreslås innført ved skatteoppgjøret
i 2011, dvs. for inntektsåret 2010. De konkrete datoene for disse
skatteoppgjørene må fastsettes av Skattedirektoratet.
Erfaringer fra ordningen med flere skatteoppgjør vil
danne grunnlag for å vurdere en utvidelse av ordningen, slik at
også personlig næringsdrivende og deres ektefeller kan motta skatteoppgjøret
tidligere enn i dag. Siktemålet er deretter å utvikle ordningen
videre slik at det kan innføres suksessive skatteoppgjør etter hvert
som ligningene ferdigstilles.
Departementet foreslår at lovendringene trer
i kraft fra 1. januar 2011.
Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
15.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag til endringer i ligningsloven og skattebetalingsloven.