Departementet foreslår å innføre begrepet «næringseiendom»
som ny utskrivingskategori i lov om eigedomsskatt til kommunane
(eigedomsskattelova) av 6. juni 1975 nr. 29. Dette gjøres for å
gi kommunene mulighet til å likebehandle ulike typer næringseiendom,
samt for å kunne tilpasse eiendomsskatten til lokale forhold i enda
større grad enn etter dagens regler. Etter forslaget vil kommunene
få to ytterligere alternativer ved utskrivingen, henholdsvis bare
på næringseiendom i hele kommunen, eller på all eiendom i bymessig
utbygde områder og næringseiendom i hele kommunen.
Ved utskriving etter de nye alternativene vil næringseiendom
inkludere eiendommer som anses som verk og bruk. Uttrykket verk
og bruk vil etter disse utskrivingsalternativene fortsatt ha betydning
for verdsettelsesformål.
Departementet foreslår at de nye reglene skal
tre i kraft med virkning fra og med skatteåret 2011. For kommuner
som ønsker å benytte de nye utskrivingsalternativene er det behov
for å foreta taksering av næringseiendom som ikke tidligere er taksert.
På denne bakgrunn foreslår departementet en overgangsregel for 2011
med utvidet frist for utskriving for kommuner som vil gjøre bruk
av de nye utskrivingsalternativene.
Eigedomsskattelova § 14 annet ledd fastsetter
at skatten skal «så langt råd er, vera utskriven før 1. mars i skatteåret».
For å nå denne fristen må takseringen av de skattepliktige eiendommene være
ferdigstilt på et tidspunkt som gjør det praktisk mulig å skrive
ut eiendomsskatten innen 1. mars i skatteåret. For sen iverksettelse
eller gjennomføring av takseringen gir normalt ikke grunnlag for
å oversitte fristen til 1. mars.
Reglene i eigedomsskattelova § 8 om verdsettelse
etter ligningsverdi er kun trådt i kraft med virkning for kraftproduksjonsanlegg,
jf. kgl. res. av 17. juli 1998 nr. 613 med senere endringer. Taksering
av øvrig eiendom skal gjennomføres etter reglene i skattelov for
byene av 18. august 1911 nr. 9, jf. eigedomsskattelova § 33 annet ledd.
Etter byskatteloven § 4 første ledd, første punktum, skal «[a]lmindelig
taksering foregå hvert 10de år, med mindre bystyret under særegne
forhold beslutter, at ny taksering tidligere skal finne sted». Det
er kommunen som har ansvaret for takseringen, jf. byskatteloven
§ 4 første ledd, første punktum og § 4 annet ledd.
Innføring av to nye utskrivningsalternativer
for næringseiendom er etter departementets syn et «særegent forhold»,
jf. byskatteloven § 4 første ledd, første punktum. Dette innebærer
at kommunene kan gjennomføre en alminnelig taksering av de eiendomsskattepliktige
eiendommene selv om det er mindre enn 10 år siden forrige alminnelige
taksering i kommunen. Alternativt kan takseringen begrenses til
de eiendommer som ikke tidligere har vært taksert. En avgrenset taksering
av de eiendommene som blir eiendomsskattepliktige som en følge av
innføringen av nye utskrivningsalternativer, må være tilpasset det
eksisterende takstnivået i kommunen.
Dersom kommunen ikke rekker å gjennomføre taksering
og skatteutskriving for næringseiendom for skatteåret 2011 i tide,
kan utskrivingen bli ugyldig. For å forhindre dette foreslår departementet
en overgangsregel om at kommuner som skriver ut eiendomsskatt på
næringseiendom i 2011 gis en frist for utskriving til utgangen av
juni 2011. For senere år vil fristen i eigedomsskattelova § 14 gjelde.
Den forlengede fristen gjelder kun for utskriving av skatt på næringseiendom.
Eiendomsskatt på øvrig eiendom skrives ut i henhold til ordinær
frist.
Det vises til forslag til overgangsregel under
III i utkastet til lov om endringer i eigedomsskattelova.
De foreslåtte endringene i eigedomsskattelova innebærer
at kommunene gis anledning til å utvide eiendomsskattegrunnlaget.
Departementet antar at det i stor grad vil være kommuner med en
betydelig portefølje av næringseiendom utenom verk og bruk, og som
ikke allerede skriver ut eiendomsskatt i hele kommunen, som vil benytte
seg av muligheten til å skrive ut eiendomsskatt på all næringseiendom.
Det er derfor grunn til å tro at kommunenes samlede inntekter fra
eiendomsskatten vil øke i 2011. Departementet har imidlertid ikke
grunnlag for å tallfeste hvilke kommuner som vil benytte seg av
den nye muligheten, og hvor mye inntektene vil øke i 2011 som følge
av lovendringen.
De administrative konsekvensene av lovforslaget
knytter seg først og fremst til at de kommunene som velger å skrive
ut eiendomsskatt etter de nye reglene vil måtte taksere næringseiendommer
i løpet av en relativt begrenset tidsperiode. Takseringen vil påføre
kommunene økte kostnader i takseringsåret, men utover dette antas
forslaget ikke å ha økonomiske og administrative konsekvenser av
betydning.
Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
14.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag til endringer i eiendomsskatteloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser regjeringens forslag om å innføre begrepet
«næringseiendom» som ny utskriftskategori i eiendomsskatteloven
som nok et angrep på de som skaper arbeidsplasser i by og bygd i
Norge. Dette er en skatt som har potensial i seg til å ramme bedrifter
med mye kapital og lav avkastning hardt, dersom kommunene velger å
bruke muligheten. Turistnæringen med hoteller og overnattingssteder
er spesielt utsatt. Bedrifter i de kommunene som vil benytte seg
av dette vil bli påført en kostnad som andre ikke har. Bedriftene
konkurrerer i samme marked, og lovendringen vil derfor kunne virke
konkurransevridende.
Disse medlemmer går imot lovendringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad i Innst. 3 S (2010–2011).
Komiteens medlem fra Venstre mener
at regjeringens forslag om endringer i grunnlaget for eiendomsskatt
medfører at to viktige hensyn står mot hverandre. På den ene siden
er det viktig at kommunene får størst mulig frihet til selv å ta flest
mulig beslutninger som angår egne borgere og næringsliv lokalisert
i kommunen. Dette medlem er for et langt friere regime
når det gjelder det kommunale skatteøret. På den annen side står
hensynet til det lokale næringsliv, og det å legge forholdene best
mulig til rette for næringsutvikling lokalt. Dette medlem er
også for en langt mer dynamisk, mer målrettet og framtidsrettet
næringspolitikk enn det dagens regjering evner å føre.
I skjæringspunktet mellom disse hensyn støtter dette
medlem på prinsipielt grunnlag regjeringens forslag om endringer.
Det betyr imidlertid ikke at dette medlem vil oppfordre
landets kommuner til å innføre en slik ordning, men at dette
medlem vil gi kommunene – og ikke minst kommunenes borgere,
gjennom valg – en anledning til å avgjøre dette selv. Venstre vil uansett
komme til å gå mot en slik utvidelse av den kommunale beskatningen
i de aller, aller fleste tilfeller lokalt.
Dette medlem viser videre til
at Venstre foreslår en rekke målrettede skattelette-forslag for
denne type næringsvirksomhet i Venstres alternative statsbudsjett
for 2011, nærmere omtalt i Innst. 3 S (2010–2011).