Departementet foreslår å endre skatteloven § 6-50
slik at det gis fradragsrett ved inntektsfastsettelsen også for
gaver gitt til visse frivillige organisasjoner med sete i EØS-området.
Etter gjeldende regler gis skattyter fradrag
ved inntektsfastsettelsen for pengegaver til frivillige organisasjoner
som har sete i riket og som oppfyller nærmere lovbestemte vilkår.
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har i en grunngitt uttalelse fra desember
2009 anført at den norske gavefradragsordningen er i strid med EØS-avtalen
artikkel 40, fordi fradragsrett etter skatteloven § 6-50 er begrenset
til gaver som gis til visse frivillige organisasjoner med sete i
Norge. Regjeringen meddelte ESA våren 2010 at en vil fremme forslag
om å endre skatteloven slik at personer som skatter til Norge gis
fradragsrett for gave gitt til tilsvarende organisasjoner med sete
innenfor EØS-området. Det oppstår da behov for enkelte generelle
innstramminger i fradragsordningen.
Av administrative grunner foreslår departementet
at fradragsrett for gaver til mindre tros- og livssynssamfunn uten
nasjonalt omfang oppheves. Forslaget innebærer ingen endring for tros-
og livssynssamfunn med nasjonalt omfang, dvs. at tros- og livssynssamfunn
med nasjonalt omfang fortsatt kan godkjennes under gavefradragsreglene.
Etter gjeldende rett gis det blant annet fradrag
for gaver til organisasjoner med kulturvern som formål, jf. skatteloven
§ 6-50 første ledd bokstav f. Kulturbegrepene i Europa er mangfoldige
og uoversiktlige, og det kan derfor være behov for å få en klar
og stram nok avgrensing av hva som ligger i begrepet. Det foreslås
derfor at Finansdepartementet gis forskriftshjemmel til å fastsette bestemmelser
om hvilke områder innenfor kulturvern som skal kvalifisere for å
komme inn under gavefradragsordningen.
Departementet foreslår også at det tas inn en bestemmelse
i skatteloven § 6-50 om at Skattedirektoratet hvert år skal offentliggjøre
en liste over hvilke frivillige organisasjoner som har mottatt fradragsberettigede
gaver etter skatteloven § 6-50 og samlet gavebeløp den enkelte organisasjon
har mottatt.
Departementet viser til forslag til endringer
i skatteloven § 6-50 og foreslår at de utvidende lovendringene trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2010. Den innstrammende delen
foreslås satt i kraft først fra 2011.
Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
9.
Forhåndsgodkjenning av utenlandske organisasjoner
med sete i EØS-området vil kreve ekstra ressurser hos skattekontorene,
men dette vil bero på omfanget av utenlandske organisasjoner som ønsker
å være omfattet av den norske gavefradragsordningen. Videre vil
manuell innrapportering fra skattytere som gir gave til utenlandske
organisasjoner med sete innenfor EØS-området medføre økt arbeidsbelastning
hos skattekontorene i forbindelse med ligningsbehandlingen. Skattedirektoratet
vil også få noe ekstraarbeid i forbindelse med godkjenning av utenlandske
organisasjoner.
På skjønnsmessig grunnlag anslås utvidelsen
av fradragsordningen til det øvrige EØS-området å redusere skatteinntektene
med om lag 15 mill. kroner, som påløper med 5 mill. kroner i 2010
og 10 mill. kroner i 2011. Endringen antas å redusere bokførte skatteinntekter
først i 2011, og provenytapet anslås til 8 mill. kroner. Forslaget om
å utelukke mindre tros- og livssynssamfunn anslås å øke provenyet
med om lag 7 mill. kroner påløpt og 2 mill. kroner bokført i 2011.
Samlet sett blir netto provenytap i 2011 om lag 3 mill. kroner påløpt
og 6 mill. kroner bokført i 2011.
Etter departementets oppfatning bør utvidelsen av
gavefradragsordningen av hensyn til EØS-avtalen settes i kraft med
virkning allerede fra og med 2010, selv om dette kan begrense skatteetatens
muligheter til å forberede og informere skattytere og organisasjoner
om endringen. Både organisasjonene og skattytere må derfor være forberedt
på at skatteetaten vil kunne få problemer med å få på plass fyllestgjørende
rutiner og informasjon til å møte alle sider av endringen den første
tiden.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
utvidelsen av gavefradragsordningen til å gjelde visse frivillige
organisasjoner innen EØS-området, jf. proposisjonens avsnitt 9.4.1
og 9.4.2.3, trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2010. Det samme gjelder forslag om offentlig innsyn i mottatt gavebeløp,
jf. proposisjonens avsnitt 9.4.3.
Forslagene om opphevelse av fradragsrett for gaver
til tros- og livssynssamfunn uten nasjonalt omfang samt forskriftshjemmel
til å avgrense kulturvernbegrepet, jf. proposisjonens avsnitt 9.4.2.1
og 9.4.2.2, foreslås satt i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2011. Det betyr at gaver gitt i år under de gamle reglene,
ikke rammes.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 6-50.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at gavefradragsordningen
er avgjørende for frivillige organisasjoner over hele landet, ikke
minst for mindre tros- og livssynssamfunn. Disse medlemmer mener
at regjeringen ikke har gjort nok for å sikre at mindre tros- og
livssynssamfunn fortsatt kan omfattes av ordningen, og vil be regjeringen
om å sørge for at disse mindre organisasjonene fortsatt blir en
del av denne ordningen.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag i Innst. 3 S (2010–2011).