Departementet foreslår å oppheve ordningen med
at arbeidsgiver ved beregningen av forskuddstrekk kan gjøre fradrag
for underholdsbidrag til fraseparert eller fraskilt ektefelle (ektefellebidrag),
som arbeidsgiver trekker i lønnen etter pålegg fra Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral
(NAVI). I stedet for at arbeidsgiverne gjør fradrag for ektefellebidraget, foreslår
departementet at det tas hensyn til betalt ektefellebidrag ved utskriving
av skattekortet. Arbeidsgivers plikt etter ligningsloven § 6-2 nr. 3
bokstav a første punktum til å gi opplysninger i lønnsoppgaven om
fradrag for underholdsbidrag foreslås som en følge av dette også
opphevet.
Etter skattebetalingsloven § 5-9 første ledd
bokstav b kan arbeidsgiver ved beregning av forskuddstrekket gjøre
fradrag for underholdsbidrag som arbeidsgiveren trekker i lønnen
etter pålegg fra NAVI. Ordningen gjelder kun underholdsbidrag skattyter
har rett til fradrag for ved ligningen. I praksis gjelder dette underholdsbidrag
til fraseparert eller fraskilt ektefelle.
Arbeidsgiver kunne fram til 2003 ved beregning av
forskuddstrekk gjøre fradrag for underholdsbidrag til barn. Slike
bidrag gir ikke lenger rett til fradrag ved ligningen og skal derfor
heller ikke omfattes av fradragsretten ved arbeidsgivers beregning
av forskuddstrekket.
På grunn av NAVIs taushetsplikt får ikke arbeidsgiver
opplyst om det pålagte underholdsbidraget er til barn eller er et
ektefellebidrag. Slik informasjon må i tilfelle innhentes fra skattyter
(arbeidstakeren). Skatteetaten har erfart at arbeidsgiverne i stor
utstrekning behandler alle trekk pålagt av NAVI etter bestemmelsen
i skattebetalingsloven § 5-9 første ledd bokstav b, og dermed også
gir fradrag ved beregningen av forskuddstrekket for underholdsbidrag
til barn. Underholdsbidrag til barn utgjør den vesentlige andel
av trekkene pålagt av NAVI. Når arbeidsgiver gjør fradrag for underholdsbidrag
til barn ved beregningen av forskuddstrekket, blir skattetrekket
for lavt fordi dette bidraget ikke er fradragsberettiget ved ligningen.
Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens kapittel
22.
Forslaget er i hovedsak en endring av teknisk karakter.
Forslaget antas ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser
av betydning for skatteetaten, men vil i noen grad forenkle skatteetatens
arbeid med forskuddsutskrivingen. Forslaget vil også forenkle arbeidsgivers
arbeid med forskuddstrekket.
Departementet foreslår at opphevelsen av skattebetalingsloven
§ 5-9 første ledd bokstav b og endringen i ligningsloven § 6-2 nr.
3 bokstav a trer i kraft straks, men med virkning for forskuddstrekk
for inntektsåret 2011 og senere.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag til endringer i ligningsloven og skattebetalingsloven.