Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige endringer
i lov om Statens Pensjonskasse, slik at statspensjonister som gikk
av med pensjon før 1. mai 2000, blir likebehandlet med øvrige statspensjonister.
Ikrafttredelsen av denne endring er 31. juni 2011.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen følge utviklingen
i strømprisen nøye, og dersom en unormal situasjon igjen oppstår
på elektrisitetsmarkedet, bes regjeringen vurdere å bruke bostøtte
for å avhjelpe situasjonen for de mest vanskeligstilte.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen etablere en tilsynsordning for
offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag
til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
A
Rammevedtak
Nr. | Betegnelse | Kroner |
1 | Statsforvaltning | 36 146 000 |
2 | Familie og forbruker | 38 740 408 000 |
3 | Kultur | 6 266 601 000 |
4 | Utenriks | 24 712 048 900 |
5 | Justis | 20 876 136 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling og bolig | 14 766 711 000 |
7 | Arbeid og sosial | 313 891 544 000 |
8 | Forsvar | 36 484 845 000 |
9 | Næring | 5 030 395 000 |
10 | Fiskeri | 492 373 000 |
11 | Landbruk | 8 338 776 000 |
12 | Olje og energi | -97 632 775 000 |
13 | Miljø | 3 100 712 000 |
14 | Konstitusjonelle institusjoner | 1 626 764 000 |
15 | Helse | 135 120 958 000 |
16 | Kirke, utdanning og forskning | 45 448 588 000 |
17 | Transport og kommunikasjon | 36 917 714 000 |
18 | Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren | 134 800 413 000 |
19 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 9 823 000 000 |
20 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | -211 800 000 |
21 | Finansadministrasjon mv. | 31 579 607 000 |
22 | Skatter, avgifter og toll | -891 278 756 000 |
23 | Utbytte mv. | -24 486 352 000 |
| Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens
pensjonsfond utland | -145 555 943 100 |
B
Stortinget ber regjeringen med virkning fra
1. juli 2011 utforme nye forskrifter om likeverdig behandling av
private og kommunale barnehager, hvor det fastslås at kommunene
skal følge enhetskostnadsprinsippet.
C
Stortinget ber regjeringen pris- og indeksregulere barnetrygden
med virkning fra 1. juli 2011.
D
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til lovendring som fører til at avkortingen av grunnpensjonen til
gifte og samboende pensjonister settes til 10 pst. fra 1. mai 2011.
E
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å opprette et energi- og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner,
hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre
utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen, samt
andre relevante energiforskningsprosjekter.
F
Stortinget ber regjeringen, i løpet av vårsesjonen 2011,
legge frem en sak knyttet til finansiering av vedlikeholdsetterslepet
av medisinsk utstyr og bygningsmasse ved norske sykehus.
G
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 fremme forslag om å overføre
legemidler fra individuell refusjon til blåreseptordningen, ut fra
helse- og samfunnsøkonomiske analyser.
H
Stortinget ber regjeringen heve bagatellgrensen
for legemidler til 50 mill. kroner innen 1. januar 2011.
I
Stortinget ber regjeringen om å innføre en yrkesskade-
og uføreforsikring for studenter fra og med 1. juli 2011.
J
Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond
pålydende 300 mrd. kroner. Fondet bygges opp over inntil 5 år, og
avkastningen øremerkes real-investeringer i veg-, jernbane- og kollektivnettet
samt bredbånd/IKT-infrastrukturen med forutsigbar og varig finansiering
av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen stoppe innføringen
av rammefinansiering, og gå tilbake til en finansieringsmodell for
barnehagene som sikrer enhetene en reell betaling pr. bruker.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at det blir opp til det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen
mellom seg.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
at far på selvstendig grunnlag får rett til uttak av pappapermisjon.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen gå bort fra rammefinansiering
og tilbake til en finansieringsmodell for krisesentrene som sikrer likebehandling
over hele landet.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg
som har som mandat å se på sammenslåing av Petroleumstilsynet og
Arbeidstilsynet. Sammenslåingen skal være gjennomført innen tre
år.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til lovendring som gir alle minstepensjonister, uavhengig av sivil
status, et særtillegg på 1 G.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen opprette en ny bataljon
på linje med Telemarksbataljonen. Dette for å avlaste våre soldater
i skarp utenlandstjeneste, ref. Afghani-stan, og for å styrke vår
tilstedeværelse på norsk territorium.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen innføre en nasjonal markeringsdag
for innsatsen til de norske veteranene som har deltatt i utenlandsoperasjoner.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
av etablering av ett eller flere strukturfond etter en fond-i-fond-løsning
som forvaltes profesjonelt og som kan bidra når norske bedrifter
har behov for økt kapitalstyrke.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
av å overføre forvaltningen av det statlige eierskapet til en fondsbasert
løsning for å sikre en profesjonell forvaltning av statens eierskap.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen opprette et eget
fiskeriråd i Kina.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen nedsette et utvalg
med bred deltagelse for å gjennomføre en evaluering av om saksbehandlingsreglene
i konkurranseloven av 2004 virker etter intensjonen.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen innføre plikt til
forenk-let kunngjøring ved innkjøp under den nasjonale ters-kelverdien
for anbudsplikt og legge til rette for en effektiv, ubyråkratisk
nasjonal web-basert struktur for dette.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av fiskeri- og havbruksnæringens rammevilkår med sikte på å tilpasse
disse bedre til en virkelighet med åpen internasjonal konkurranse
og svingninger i eksportmulighetene.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppheving
av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvarer (omsetningsloven).
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en ordning med fritt omsettelige produksjonskvoter for melk.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om avvikling
av konsesjonsgrenser gitt i medhold av husdyrkonsesjonsloven.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen avvikle begrensningene når
det gjelder antall deltakere, avstandsbegrensning og kvotetak for
samdrifter i melkeproduksjon.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen utarbeide en eksportstrategi
for norske landbruksprodukter.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve den gjeldende forskriften om utenlandsk bearbeidede jordbruksprodukter.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av jordloven med sikte på modernisering og forenklinger.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om
endring av forskrift om utenlandsk bearbeiding av kjøtt- og meierivarer,
blant annet slik at rettighetene som selges på auksjon blir omsettelige.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen om å utrede en ordning med
kjøp av oppsynstjenester innen naturforvaltning fra andre enn staten.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
som inneholder en evaluering av de naturfaglige og samfunnsøkonomiske konsekvenser
av gjennomførte og planlagte skogvernprosesser.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om at staten tar det økonomiske ansvaret for arkeologiske utgravninger
når dette påkreves på privat eiendom.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om vrakpantpolitikk.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret
for syketransporten og rehabiliteringstjenesten til Nav.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret
for TNF-hemmerne og MS-medisinen til Nav.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen i løpet av høsten
2011 fremme forslag om en tannhelsereform med utgangspunkt i etablering
av en takordning for utgifter relatert til sykdom i munnhulen.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 fremme forslag om nedleggelse
av de regionale helseforetakene.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen sørge for at helseforetakene
går gjennom sin virksomhet med tanke på effektivisering og konkurranseutsetting
av tjenester som ligger utenfor kjernevirksomheten for å frigjøre
midler til pasientbehandling. Dette kan for eksempel være renhold,
vaskeri, vaktmestertjenester etc.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen sørge for at kapasitet
som eksisterer hos private opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner
blir benyttet.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen sørge for at kapasitet
som eksisterer hos private rusinstitusjoner blir benyttet.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret
for forvaltning av helserefusjoner tillegges Arbeids- og velferdsetaten.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utføres samfunnsøkonomiske og helseøkonomiske analyser knyttet til
innføring av nye legemidler, med sikte på raskere innføring og bruk
av innovative legemidler i Norge.
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen innføre tydeligere nasjonale
retningslinjer for bruk av nye innovative legemidler.
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen rettighetsfeste retten
til brukerstyrt personlig assistanse.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen endre nødvendig regelverk
slik at også private og ideelle aktører kan søke om investeringstilskudd
til bygging av sykehjemsplasser på lik linje med kommunene.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringen pålegge kommunene
å føre statistikk med ventelister på sykehjemsplass i den enkelte
kommune.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om endring av ISF-ordningen som sikrer 50 pst. ISF.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringen sikre at helseforetakene tar
et tydeligere ansvar ved fristbrudd gjennom at helseforetakene pålegges
å sende melding til HELFO ved fristbrudd for rettighetspasienter.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen overføre finansieringsansvaret
for legemidler som i dag er underlagt de regionale helseforetakene
til folketrygden, slik at det ikke er pasientenes bosted som er
avgjørende for hvilke legemidler man får tilgang til.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om behandlingsreiser til utlandet, slik at behandlingstilbud utenfor
EØS ikke ekskluderes og at det sikres at ikke pasienten er den som
skal ha bevisbyrden i forhold til kvaliteten på behandlingstilbudet.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal sykehusplan,
som definerer hvilke funksjoner et lokalsykehus skal inneholde,
hvor mange sykehus Norge trenger og hvor sykehusene skal ligge.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
som sikrer adekvat tilbud til Parkinsons- og psykiatriske pasienter
i primærhelsetjenestens institusjoner.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen snarest sørge for
at Stortingets intensjon fra 1996 om at ingen funksjonshemmede under
50 år skal på sykehjem mot sin vilje, blir innfridd.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen fremme en sak for Stortinget
i løpet av våren 2011, som omhandler fremtidig strategi for legemiddelpolitikken
i Norge.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011, innføre lovfestet rett til sykehjemsplass
når det medisinske behovet er til stede.
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen utarbeide en forpliktende strategi
for hvordan departementenes indre og ytre etater, samt offentlig
sektor for øvrig, kan påta seg en større del av ansvaret for inntak
av lærlinger.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen foreta de nødvendige forskriftsendringer
slik at ungdom i barnevernets omsorg får rett til støtte fra Lånekassen
som hjemmeboende.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen innen 1. juli 2011
utrede hvordan skatt på overskudd i forskningsinstitutter, som er
kvalifisert til basisbevilgninger, men som ikke har erverv til formål,
påvirker instituttenes konkurransesituasjon overfor utenlandske
institutter og målet om å nå 3 pst. av BNP til forskningsformål, og
orientere Stortinget om dette på egnet måte.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det hurtigst
mulig kan tas i bruk en felles IKT-plattform i kirkelig sektor,
og komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen utrede en sammenslåing av
administrasjonen av veg, jernbanens kjøreveg og luftfarten i ett
direktorat.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om organisering
av Vegdirektoratet som et statlig vegselskap eller statsaksjeselskap,
og en ordning selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter
ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om organisering
av Jernbaneverket som et statlig selskap eller statsaksjeselskap,
og en ordning der selskapet skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter
ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets levetid.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen organisere Kystverket som
statlig selskap eller statsaksjeselskap, og en ordning der selskapet
skal kunne prosjektfinansiere store utbyggingsprosjekter ved hjelp
av rimelige, statlige lån som tilbakebetales over investeringsobjektets
levetid.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen sette i gang forsøk
med samlet utbygging av store samferdselsprosjekter og bruke statlige
reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring og full
statlig prosjektfinansiering av forsøkene.
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om opprettelsen
av et Statens Transporttilsyn som skal ha totalansvar for tilsyn
og kontroll innenfor samferdselssektoren, der dagens transporttilsyn inngår.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om endring
i budsjettsystemet slik at bygging av infrastruktur innenfor samferdselsområdet behandles
som investering og ikke som årlig utgift, for å sikre at vedtatt
Nasjonal transportplan også omfatter flerårige finansieringsvedtak.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen:
1. Skille ut tidligere
Statskonsult som et eget selskap og selge dette.
2. Legge frem sak om organisering av Direktoratet
for forvaltning og IKT som et statlig selskap eller statsaksjeselskap,
og en ordning der selskapet skal kunne prosjektfinansiere store
utbyggingsprosjekter ved hjelp av rimelige, statlige lån som tilbakebetales
over investeringsobjektets levetid.
Forslag 66
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å børsnotere Mesta AS.
Forslag 67
Stortinget ber regjeringen overføre eierskapet
for NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.
Forslag 68
Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer for
bruk av rentekompenasjon til investeringer i riksveger, jernbane,
kystformål og bredbånd.
Forslag 69
Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet
i Baneservice AS.
Forslag 70
Stortinget ber regjeringen utarbeide opplegg
for en storbypakke på 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene
i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester. Stortinget
forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling av veg og
jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller er planlagt
finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av staten.
Stortinget ber videre regjeringen opprette en
egen styringsgruppe for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner.
Stortinget legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke
for hver av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.
Forslag 71
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av regelverk og målsettinger for lånegarantiordningene i GIEK og
Eksportkreditt med det formål at ordningene blir tilpasset og mer
fleksible i forhold til den teknologiske og markedsmessige utviklingen
i norsk næringsliv og at det fremmes en sak for Stortinget om endringer
så snart som mulig.
Forslag fra Høyre:
Forslag 72
Rammevedtak
Nr. | Betegnelse | Kroner |
1 | Statsforvaltning | 3 922 508 000 |
2 | Familie og forbruker | 66 516 540 000 |
3 | Kultur | 7 250 466 000 |
4 | Utenriks | 31 815 173 000 |
5 | Justis | 20 370 136 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling og bolig | 15 261 724 000 |
7 | Arbeid og sosial | 317 073 244 000 |
8 | Forsvar | 35 184 335 000 |
9 | Næring | 4 780 395 000 |
10 | Fiskeri | 512 855 000 |
11 | Landbruk | 12 624 780 000 |
12 | Olje og energi | -96 660 375 000 |
13 | Miljø | 3 240 212 000 |
14 | Konstitusjonelle institusjoner | 1 611 764 000 |
15 | Helse | 132 076 258 000 |
16 | Kirke, utdanning og forskning | 45 907 969 000 |
17 | Transport og kommunikasjon | 31 878 246 000 |
18 | Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren | 102 377 105 000 |
19 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 8 878 000 000 |
20 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | -211 800 000 |
21 | Finansadministrasjon mv. | 32 486 737 000 |
22 | Skatter, avgifter og toll | -905 101 004 000 |
23 | Utbytte mv. | -25 153 352 000 |
| Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens
pensjonsfond utland | -153 358 084 000 |
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 73
Stortinget ber regjeringen utrede og fremme
forslag om et investeringsprogram for investeringer i bærekraftig
utvikling i fattige land, med en målsetting om samlet investeringsramme
på minimum 10 mrd. kroner.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 74
Rammevedtak
Nr. | Betegnelse | Kroner |
1 | Statsforvaltning | 4 475 508 000 |
2 | Familie og forbruker | 68 013 838 000 |
3 | Kultur | 7 314 766 000 |
4 | Utenriks | 33 220 673 000 |
5 | Justis | 20 265 136 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling og bolig | 16 420 524 000 |
7 | Arbeid og sosial | 317 451 744 000 |
8 | Forsvar | 34 596 335 000 |
9 | Næring | 4 693 695 000 |
10 | Fiskeri | 512 855 000 |
11 | Landbruk | 14 773 180 000 |
12 | Olje og energi | -96 435 875 000 |
13 | Miljø | 3 350 812 000 |
14 | Konstitusjonelle institusjoner | 1 656 764 000 |
15 | Helse | 132 194 458 000 |
16 | Kirke, utdanning og forskning | 45 453 669 000 |
17 | Transport og kommunikasjon | 31 646 446 000 |
18 | Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren | 103 189 005 000 |
19 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 8 723 000 000 |
20 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | -211 800 000 |
21 | Finansadministrasjon mv. | 32 604 537 000 |
22 | Skatter, avgifter og toll | -911 653 704 000 |
23 | Utbytte mv. | -25 326 052 000 |
| Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens
pensjonsfond utland | -153 070 486 000 |
Forslag 75
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan det
kan sikres at foreldre får rett til foreldrepermisjon uavhengig
av den andre forelders aktivitet før og etter fødsel.
Forslag 76
Stortinget ber regjeringen etablere en tilsynsordning for
offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag
til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Forslag 77
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om at landbruksnæringen skal få mulighet til å søke om midler til
nyinvesteringer fra de kommunale næringsfondene på lik linje med
næringslivet ellers.
Forslag 78
Stortinget ber regjeringen om at barnehagetilskudd, krisesentertilskudd
og tilskudd til Godt Samliv!-kurs tas ut av rammetilskuddet til
kommunene under Kommunal- og regionaldepartementet, og gjennomføres
som tilskuddsordninger under henholdsvis Kunnskapsdepartementet (barnehagetilskudd)
og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (krisesentertilskudd
og tilskudd til Godt Samliv!-kurs).
Forslag 79
Stortinget ber regjeringen i sin styringsdialog
med kommunene legge til rette for at de midler som i 2011 er tenkt
benyttet til 5 flere uketimer innført høsten 2008, 1 ekstra uketime
og 8 timers gratis SFO som innføres høsten 2011, kan omprioriteres med
henholdsvis 290 mill. kroner til økt lærertetthet, 230 mill. kroner
til etter- og videreutdanning for lærere og 50 mill. kroner til
tiltak til frivillig leksehjelp i kommunal og frivillig regi.
Forslag fra Venstre:
Forslag 80
A
Rammevedtak
Nr. | Betegnelse | Kroner |
1 | Statsforvaltning | 4 144 108 000 |
2 | Familie og forbruker | 38 673 240 000 |
3 | Kultur | 7 332 501 000 |
4 | Utenriks | 32 895 673 000 |
5 | Justis | 20 024 536 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling og bolig | 16 646 612 000 |
7 | Arbeid og sosial | 315 281 044 000 |
8 | Forsvar | 34 577 688 000 |
9 | Næring | 4 327 195 000 |
10 | Fiskeri | 512 855 000 |
11 | Landbruk | 14 577 580 000 |
12 | Olje og energi | -96 525 675 000 |
13 | Miljø | 3 630 212 000 |
14 | Konstitusjonelle institusjoner | 1 636 764 000 |
15 | Helse | 132 210 758 000 |
16 | Kirke, utdanning og forskning | 46 862 569 000 |
17 | Transport og kommunikasjon | 31 961 846 000 |
18 | Rammeoverføringer mv. til kommunesektoren | 131 309 505 000 |
19 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 8 887 600 000 |
20 | Garanti-instituttet for eksportkreditt | -211 800 000 |
21 | Finansadministrasjon mv. | 32 711 637 000 |
22 | Skatter, avgifter og toll | -909 801 304 000 |
23 | Utbytte mv. | -24 720 852 000 |
| Sum før lånetransaksjoner og overføring til og fra Statens
pensjonsfond utland | -153 055 708 000 |
B
Stortinget ber regjeringen snarest innføre normerte sykemeldingsperioder
etter svensk modell.
C
Stortinget ber regjeringen sørge for at rundskriv Q22/2010
følges i 2011, slik at overgrepssentrene sikres en stabil finansiering.
D
Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett
for 2011 med en sak som sikrer at Norge tar et større ansvar i det
internasjonale flyktningarbeidet ved at kvoten overføringsflyktninger
økes med 500.
Forslag 81
Stortinget ber regjeringen unnta Post- og teletilsynets
kostnader knyttet til arbeid med nødpeilesendere fra tilsynets selvfinansieringsordning,
og at dette finansieres særskilt over statsbudsjettet.
Forslag 82
Stortinget ber regjeringen endre minstekrav
til arbeidstidsreduksjon i dagpengeforskriftens § 6-6 for å beholde
dagpengerettighetene fra 40 pst. til 20 pst.
Forslag 83
Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket
for rullerende permittering slik at bedriften der det er enighet
mellom ansatte og arbeidsgiver kun betaler arbeidsgiverperiode for
det antall stillinger som faktisk er permittert.