6.1 Tiltak for å styrke økonomistyringen i staten

6.1.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2010–2011)

I Gul bok orienteres det årlig om Finansdepartementets tiltak for å fremme resultatorientert styring, effektiv ressursutnyttelse og god økonomistyring i staten. Departementet vil i 2010 og 2011 prioritere å videreutvikle rammeverket for statlig styring med utgangspunkt i økonomiregelverket, og å videreut-vik-le tilbudet av økonomitjenester til statlige virksomheter. Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar omtalen til orientering og merker seg at arbeidet med å videreutvikle regnskapsfunksjonen i statsforvaltningen i 2011 føres videre under de forutsetninger som ble presentert for Stortinget i Gul bok 2010.

Flertallet påpeker at dette innebærer at de grunnleggende forutsetningene om at Stortingets bevilgninger fortsatt skal vedtas etter kontantprinsippet, og at statlige virksomheter fortsatt skal rapportere etter kontantprinsippet til statsregnskapet, ligger fast. Det innebærer også at kontantprinsippet, ettårsprinsippet, fullstendighetsprinsippet og bruttoprinsippet beholdes i statsbudsjettet uten endringer, samt at periodiserte virksomhetsregnskaper brukes som et supplement til kontantregnskapene. Flertallet merker seg at regjeringen understreker at det med dette ikke åpnes for å endre rammene for den politiske styringen av statlige virksomheter eller virksomhetenes økonomiske fullmakter.

Flertallet merker seg videre at det arbeides med innføring av en felles, standard kontoplan for statlige virksomheter i tråd med omtalen i Gul bok 2010, som en frivillig ordning fra 1. januar 2011, og at det tas sikte på obligatorisk innføring i 2014 etter en nærmere vurdering av erfaringer. Flertallet legger til grunn at den standard kontoplan som utarbeides sikrer fortsatt rapportering etter kontantprinsippet til statsregnskapet på statsbudsjettets inndeling i kapitler og poster, og at en felles, standard kontoplan kan gi grunnlag for mer spesifisert kontantbasert informasjon om utgiftene i staten. Dette vil bidra til å gi stortinget og offentligheten bedre og mer detaljert oversikt over ulike anvendelser av statlige bevilgninger. Flertallet har merket seg at det arbeides videre med vurderinger av behov og muligheter for å aggregere regnskapsinformasjon for statsforvaltningen samlet, og legger vekt på at dette vil gjelde mer spesifisert oversikt over utgiftene i staten etter kontantprinsippet, når den nye kontoplanen er tatt i bruk. Det framgår imidlertid ikke av Gul Bok 2010 hva som skal omfattes av et ev. aggregert regnskap. Flertallet ber om at dette blir klargjort for Stortinget.

Flertallet merker seg også at de statlige regnskapsstandardene (SRS) er fastsatt som anbefalte, men ikke obligatoriske regnskapsstandarder fra 1. januar 2010 for statlige virksomheter, som i samråd med overordnet departement, benytter andre føringsprinsipper i virksomhetsregnskapet i tillegg til kontantregnskapet. Flertallet viser til at supplerende virksomhetsregnskaper basert på disse standardene kan bidra til informasjon om virksomhetenes kostnader, eiendeler og betalingsforpliktelser, som kan være nyttig for virksomhetsledelsen. Bruk av de statlige regnskapsstandardene i virksomhetsregnskapene vil imidlertid ikke ha konsekvenser for politiske myndigheters styring av statlige virksomheter, selv om beløpsstørrelsene kan være usikre da de vil inneholde elementer av skjønn. Flertallet vil bemerke at det er viktig at virksomhetsregnskapene ikke forringer de særprega som folkevalgte styringskrav krever.