Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet
for 2010 utgjør 1 286,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens pensjonsfond utland. Dette er 45,6 mrd. kroner
høyere enn det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken
til utgiftsøkningen er høyere anslag på overføringer til Statens pensjonsfond
utland med om lag 44,3 mrd. kroner, jf. nærmere omtale i pkt. 7.1.4
i proposisjonen.
Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner
og overføring til Statens pensjonsfond utland anslås utgiftene 7,7
mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. I tilknytning til proposisjoner
med bevilgningsforslag som ble fremmet før samleproposisjonen i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2010, ble utgiftene satt
ned med 0,4 mrd. kroner. Dette skyldes i hovedsak reduserte utgifter
til håndtering av ubåtvraket utenfor Fedje. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010 ble utgiftene til dagpenger satt ned med 0,9 mrd. kroner, mens
øvrige utgifter ble satt ned med om lag 2,6 mrd. kroner. Av dette
var de viktigste nedsettelsene utgifter til kjøp av klimakvoter,
anslåtte utgifter til lønns- og trygdeoppgjøret, tilskudd til Statens
Pensjonskasse, anslagsendringer på utlendingsfeltet og planleggingsutgifter
til fullskala renseanlegg for CO2 på Mongstad. På enkelte andre
områder ble utgiftene satt opp, blant annet økte anslagene for utgiftene
i folketrygden og utgiftene til investeringer i et testanlegg for
CO2-rensing på Mongstad ble satt opp. I tillegg ble anslaget for
renteutgifter økt med om lag 0,3 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010 uten at det ble fremmet bevilgningsforslag.
I anslag på regnskap 2010 er anslagene netto renteutgifter
og dagpenger oppdatert etter revidert nasjonalbudsjett 2010, noe
som innebærer reduserte utgifter med om lag 0,3 mrd. kroner. For
øvrige utgifter er utgiftsanslagene satt ned med til sammen 3,7
mrd. kroner. Anslagene for folketrygdens utgifter er satt ned med
3,0 mrd. kroner. Dette skyldes i hovedsak reduserte utgifter til
sykepenger som følge av lavere sykefravær enn tidligere lagt til grunn.
Utenom folketrygden er utgiftene redusert med netto 0,7 mrd. kroner.
Det er da tatt høyde for reduserte utgifter på utlendingsfeltet,
til den statlige toppfinansieringen av ressurskrevende tjenester
i kommunene, kjøp av ulønnsomme bank- og posttjenester, lønnskrav
ved konkurs og sysselsettingstilskuddet for sjøfolk. I motsatt retning trekker
nye anslag for utgiftene til momskompensasjon til kommunene. Utover
dette er det i anslag på regnskap 2010 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger
som fremmes i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke
budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige utgifter.
I saldert budsjett ble det bevilget 11,5 mrd.
kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble redusert
med 0,7 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2010 som følge av lavere forventet lønnsvekst enn lagt til grunn
i saldert budsjett. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene
til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. dekkes ved reduksjon
av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret
mv. er gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene av disse oppgjørene
er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster.
Dette bidrar til å forklare at nivået på driftsutgiftene er redusert
i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet
er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret
isolert sett øker overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen senere i høst vil
det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap. 2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for
2010 anslås nå til 1 232,4 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer fra Statens pensjonsfond utland. Dette er en økning
på 35,6 mrd. kroner i forhold til det budsjettet for 2010 som Stortinget
vedtok i fjor høst. Økningen skyldes i stor grad at anslagene for
inntekter fra petroleumsvirksomheten er satt opp med 45,5 mrd. kroner
i forhold til anslaget i saldert budsjett 2010. I tillegg settes
anslagene for skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge opp
med om lag 22,2 mrd. kroner. I motsatt retning trekker reduserte overføringer
fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettet som følge av
at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås 32,3 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond utland anslås nå å bli 24,6
mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Anslagene for skatter og
avgifter fra Fastlands-Norge er satt opp med 22,2 mrd. kroner. De
reviderte tallene for 2010 er basert på en gjennomgang av statistikken
for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag
for bl.a. sysselsetting, etterspørsel og lønns- og prisvekst. Anslaget
for direkte skatter og folketrygdavgifter er økt med til sammen
12,6 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om
lag 6,9 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett
er satt opp med 2,8 mrd. kroner.
Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2010
i fjor høst er utbyttebetalingene utenom fra Statoil ASA økt med
4,5 mrd. kroner, mens refusjonene av ODA-godkjente flyktningutgifter
i Norge er satt ned med 0,6 mrd. kroner. Videre er anslaget for renteinntektene
satt ned med 1,6 mrd. kroner siden saldert budsjett 2010.
Tilbakebetalinger på lån mv. forventes nå å
bli 69,0 mrd. kroner, som er om lag på samme nivå som i saldert
budsjett 2010.
Folketrygdens inntekter og utgifter medregnes
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved
salderingen av statsbudsjettet for 2010 samtykket Stortinget i at
finansieringsbehovet ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i
år og oppdatert anslag for dagpenger, innebærer at utgiftene under
folketrygden øker med 1,6 mrd. kroner. Folketrygdens inntekter fra
trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 0,9 mrd. kroner høyere
enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås nå til
87,8 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet
forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2010 basert
på anslagsendringer mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens
utgifter danner netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten. Inntekts-
og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens inntekter
og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av andelen
av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), overføringer til Statens
petroleumsforsikringsfond og utgifter knyttet til disponering av
innretninger på sokkelen.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 23,2 mrd. kroner i 2010. Dette er om lag 1,2 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Under SDØE er utgifter til
investeringer anslått redusert med 1,5 mrd. kroner og overføringen
til Statens petroleumsforsikringsfond er anslått økt med 0,2 mrd.
kroner.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat,
kalkulatoriske avskrivninger og renter. Inntektene anslås til 119
mrd. kroner i 2010. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått
til 105,5 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget er økt med
13,5 mrd. kroner. Økningen skyldes i hovedsak høyere oljepriser
enn tidligere lagt til grunn. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten
skatt og avgift på utvinning samt aksjeutbytte fra Statoil ASA.
Staten har i 2010 mottatt utbytte på om lag 12,8 mrd. kroner fra
Statoil ASA. Dette er 2,7 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert
budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2010 anslås til 156,1 mrd. kroner. Anslaget er 32,3 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett.
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond utland
og Statens pensjonsfond Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond
utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten i 2010 anslås
å bli 264,7 mrd. kroner, som er 44,3 mrd. kroner høyere enn lagt
til grunn i saldert budsjett.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond utland
til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til 153,8 mrd.
kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2010 anslås nå til 121,5
mrd. kroner, som er 32,3 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2010. I nysalderingsproposisjonen
vil det bli fremmet oppdaterte anslag for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2010 og eventuelt forslag om endret overføring fra Statens pensjonsfond
utland til statskassen i 2010.
Kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås
nå til 3 018 mrd. kroner ved utløpet av 2010, mens kapitalen i Statens
pensjonsfond Norge anslås til 115 mrd. kroner. Samlet anslås dermed
kapitalen i Statens pensjonsfond til 3 133 mrd. kroner ved utløpet
av 2010.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring
fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov
vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte
lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond utland. I saldert
budsjett 2010 ble brutto finansieringsbehov anslått til 44,2 mrd. kroner.
Brutto finansieringsbehov anslås nå til 54,2 mrd. kroner. Endringen
fra saldert budsjett skyldes i hovedsak statens andel av kapitalforhøyelsen
i Norsk Hydro ASA på 4,4 mrd. kroner, samt at utgiftene til boliglån
for statsansatte er satt opp med 2,5 mrd. kroner.
I proposisjonen er det videre redegjort for statsregnskapet
1. halvår 2010. I proposisjonens kapittel 8 er det redegjort for
utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 2002–2010.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.