Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 13. november 2009

Feil i Prop. 1 S (2009-2010) fra Kommunal- og regionaldepartementet

Jeg vil med dette gjøre komiteen oppmerksom på enkelte feil i Prop. 1 S (2009-2010) fra Kommunal- og regionaldepartementet.

På side 37, er hele avsnittet i første spalte under overskrift Post 1 Driftsutgifter ved en inkurie ikke blitt oppdatert i forhold til St.prp. nr. 1 (2008-2009). Endringen av teksten har ingen konsekvenser for bevilgningsforslaget.

Riktig tekst er:

"I 2010 gjennomføres det ikke valg. Den foreslåtte bevilgningen er derfor lavere enn bevilgningen for 2009. Bevilgningsforslaget er likevel styrket i forhold til tidligere mellomvalgår, jf. nærmere omtale under budsjettforslaget for 2009.

Bevilgningen på posten i 2010 går til dekning av blant annet følgende utgifter:

  • etterslep av utgifter knyttet til stortings- og sametingsvalget i 2009

  • utvikling av departementets elektroniske system for innsamling, bearbeiding, prognostisering og videreformidling av valgresultater (valgnattprosjektet)

  • etablering av godkjenningsordning for maskinelle tellesystemer

  • etablering av et sentralt elektronisk manntall

  • utgifter knyttet til utprøving av sentralt valgdatasystem i enkelte forsøkskommuner, samt planlegging for eventuell implementering i større skala på sikt. Hoveddelen av dette dekkes imidlertid over kap. 571, post 64, jf. egen omtale.

  • utredning av og eventuell oppstartsarbeid knyttet til implementering av sentral valgenhet på landsbasis

  • forsøksvirksomhet, utredning og evaluering

  • andre driftsutgifter, bl.a. kjøp av tjenester fra DSS og Valgforum

  • lønnsutgifter knyttet til særskilte utredningsoppgaver."

På side 37, andre spalte under budsjettforslag 2010, første avsnitt står det:

"Det foreslås en bevilgning på 12,4 mill. kr på denne posten i 2010 bl.a. til midlertidige utdanningsstillinger i departementet knyttet til tidsbegrensede prosjekter."

Det riktige er at bevilgningen bl.a. går til midlertidige utredningsstillinger.

Det står videre:

"Den økte rammen skal bl.a. dekke utgifter til en generell økning av innsatsen rundt informasjonsarbeidet, økning i rammen for tilskudd til ulike organisasjoner, etablering og drift av en statlig ordning for manntall…"

Det riktige er at bevilgningsøkingen ikke dekker en økning i rammen for tilskudd til ulike organisasjoner.

På side 52, siste avsnitt, før figur 3.4, nest siste setning står det:

"Tiltakene ble i 2008 finansiert av fylkeskommuner og kommuner med midler over kap. 551, postene 60 og 61 med 278,6 mill. kr."

Det riktige er at tiltakene ble finansiert med 447 mill. kr.

På side 66, tabell 3.14. er tallene (i 1000 kr) som viser kompensasjonsbeløp fra kap. 551 post 61 til Oppland fylkeskommune forskjøvet i tabellen. Riktig tall for 2008 er 3 333, riktig tall for 2009 er 4 500. Dette gir en totalsum for 2008 på 70 462 og 75 150 for 2009.

Forslag om endringer i fylkesfordelingen av midler til de nye fylkesvegferjene

Fylkeskommunene overtar ved forvaltningsreformen ansvaret for øvrige riksveger og tilhørende ferjer. Bevilgningen til drift av de nye oppgavene er lagt inn i rammetilskuddet til fylkeskommunene over Kommunal- og regionaldepartementet sitt budsjett (kap. 572, post 60 Innbyggertilskudd). Bevilgningen til de ulike samferdselsoppgavene er lagt inn med særskilte fordelinger til fylkeskommunene. Jeg viser i denne sammenheng til tabell med oversikt over særskilte fordelinger til fylkeskommuner (tabell C) s. 51 i Beregningsteknisk dokumentasjon til Prop. 1 S (2009-2010) for Kommunal- og regionaldepartementet. Inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner for 2010 (Grønt hefte) og omtale i Prop. 1 S (2009-2010) for Kommunal- og regionaldepartementet s. 92-94.

Det har framkommet at det i regjeringens budsjettforslag er en skeivfordeling av midler mellom Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommuner til drift av nye ferjesamband. Behovet for endringer ligger blant annet i fullførte anbudskontrakter som omfatter samband i begge fylkeskommunene. Det blir på denne bakgrunn foreslått å redusere rammen til Sør-Trøndelag fylkeskommune med 39,9 mill. kr mot en tilsvarende økning av rammen til Nord-Trøndelag fylkeskommune. Endringen innebærer en omfordeling og har ikke virkning for den samlede bevilgningen til de nye fylkesvegferjene.