5. Forslag fra mindretall

Rammeområde 7

(Arbeid og sosial)

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

I

På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

600

Arbeidsdepartementet

1

Driftsutgifter

158 101 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 200 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter

54 409 000

50

Norges forskningsråd

108 575 000

70

Tilskudd

22 721 000

72

Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m.

11 000 000

604

NAV-reform og pensjonsreform

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45

62 950 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21

725 060 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter

9 388 501 000

21

Spesielle driftsutgifter

24 304 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

225 732 000

70

Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres

220 880 000

606

Trygderetten

1

Driftsutgifter

60 857 000

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

21

Spesielle driftsutgifter

33 990 000

62

Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres

769 046 000

63

Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres

195 940 000

70

Frivillig arbeid, kan overføres

58 648 000

74

Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv.

9 590 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

21

Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres

78 880 000

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres

7 293 420 000

635

Ventelønn

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

210 000 000

640

Arbeidstilsynet

1

Driftsutgifter

415 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 100 000

642

Petroleumstilsynet

1

Driftsutgifter

172 100 000

21

Spesielle driftsutgifter

21 100 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 650 000

643

Statens arbeidsmiljøinstitutt

50

Statstilskudd

94 500 000

645

Regional verneombudsordning i hotell- og restaurantbransjen og renholdsbransjen

70

Tilskudd til oppstartskapital

6 000 000

646

Pionerdykkere i Nordsjøen

72

Tilskudd, kan overføres

2 900 000

648

Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m.

1

Driftsutgifter

14 300 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1

1 733 000

70

Tilskudd til faglig utvikling

4 000 000

660

Krigspensjon

70

Tilskudd, militære, overslagsbevilgning

185 000 000

71

Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning

435 000 000

664

Pensjonstrygden for sjømenn

70

Tilskudd

535 000 000

666

Avtalefestet pensjon (AFP)

70

Tilskudd

1 415 000 000

667

Supplerende stønad til personer over 67 år

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

330 000 000

847

Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71

28 121 000

50

Forskning

5 821 000

70

Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner

155 577 000

71

Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming, kan overføres, kan nyttes under post 21

20 484 000

2540

Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

30 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning

13 140 000 000

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

760 000 000

2620

Stønad til enslig mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsbevilgning

2 722 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

445 000 000

73

Utdanningsstønad

64 000 000

75

Tilskudd til flytting for å komme i arbeid

200 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag

860 000 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

32 640 000 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning

1 985 000 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning

586 800 000

73

Tilretteleggingstilskudd, kan overføres

273 406 000

75

Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning

1 860 000 000

2651

Ytelser under arbeidsavklaring

70

Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning

27 579 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning

1 813 000 000

71

Legeerklæringer

280 000 000

2653

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, overslagsbevilgning

1 890 000 000

71

Attføringsstønad, overslagsbevilgning

570 000 000

2655

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

19 820 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

31 270 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

1 904 000 000

73

Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning

40 000 000

74

Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning

1 705 000 000

75

Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning

100 000 000

76

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning

70 000 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

70

Grunnstønad, overslagsbevilgning

1 690 000 000

71

Hjelpestønad, overslagsbevilgning

1 760 000 000

73

Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning

117 000 000

74

Tilskudd til biler

1 045 000 000

75

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler

3 062 300 000

76

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester

154 000 000

77

Ortopediske hjelpemidler

925 000 000

78

Høreapparater

500 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

42 868 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

68 777 000 000

72

Ventetillegg, overslagsbevilgning

33 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning

5 755 000 000

2680

Etterlatte

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

1 270 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

1 025 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

97 000 000

74

Utdanningsstønad

1 350 000

75

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

10 000 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsbevilgning

150 000 000

2690

Diverse utgifter

70

Sykestønadsutgifter i utlandet

125 000 000

77

Pasienter fra gjensidighetsland mv.

125 000 000

Totale utgifter

295 460 946 000

Inntekter

3605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Administrasjonsvederlag

9 000 000

6

Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag

22 000 000

3634

Arbeidsmarkedstiltak

85

Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak

1 000 000

3635

Ventelønn

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

53 000 000

85

Innfordring av feilutbetaling av ventelønn

2 200 000

3640

Arbeidstilsynet

1

Diverse inntekter

1 100 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

5 300 000

5

Tvangsmulkt

1 960 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

17 400 000

3642

Petroleumstilsynet

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

800 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

79 100 000

6

Refusjoner/ymse inntekter

2 700 000

5701

Diverse inntekter

2

Diverse inntekter

295 100 000

3

Hjelpemiddelsentraler m.m.

30 000 000

71

Refusjon ved yrkesskade

1 090 000 000

73

Refusjon fra bidragspliktige

390 000 000

74

Refusjon medisinsk behandling

6 000 000

80

Renter

1 700 000

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

2

Dividende

235 000 000

5705

Refusjon av dagpenger

1

Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs

65 000 000

3

Refusjon av dagpenger fra EØS-land

2 600 000

Totale inntekter

2 310 960 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 600 post 1

kap. 3600 post 2

kap. 601 post 21

kap. 3601 post 2

kap. 605 post 1

kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6

kap. 605 post 21

kap. 3605 post 2

kap. 621 post 21

kap. 3621 post 2

kap. 640 post 1

kap. 3640 post 1, 6 og 7

kap. 642 post 1

kap. 3642 post 6 og 7

kap. 642 post 21

kap. 3642 post 2

III

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan:

  • 1. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 2. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.

  • 3. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 4. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

IV

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere

3 145,65 mill. kroner

V

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet i 2010 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

VI

Fullmakt til nettobudsjettering

Stortinget samtykker til at Arbeidsdepartementet i 2010 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 Nav-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45 og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av Nav-kontorer.

VII

Folketrygdytelser

Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2010 skal følgende ytelser etter folketrygden utgjøre*):

kroner

1a.

Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats)

7 308

1b.

Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til

11 160

1c.

eller til

14 652

1d.

eller til

21 576

1e.

eller til

29 268

1f.

eller til

36 564

2a-1.

Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset 1 2

12 180

2a-2.

Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie 3

13 104

2b.

Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie 3

26 208

2c.

eller til

52 416

2d.

eller til

78 624

3.

Behovsprøvet gravferdsstønad opptil

19 344

4.

Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-9 4

for første barn

39 888

for to barn

52 056

for tre og flere barn

58 980

*satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.

1 Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.

2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.

3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.

4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.

VIII

Alderspensjonens særtillegg

Særtillegget, ordinær sats, settes til 100 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2010.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av muligheten for å supplere relative fattigdomsmål med et absolutt mål, som justeres over tid, i den hensikt å få et bredere vurderingsgrunnlag for utviklingen i innenlandsk fattigdom.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det settes i gang systematisk effektmåling av ulike arbeidsmarkedstiltak, hvor hovedhensikten er å måle frekvens på tilbakeføring til arbeid, og hvorvidt en person som tilbakeføres, fremdeles er i arbeid etter ett, tre og fem år.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med en særskilt redegjørelse for utviklingen i saksmengde og saksbehandlingstid i Trygderetten.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med forslag til endringer og forbedringer i bestemmelsene om kjørelengde og gjenkjøpstid for trygdebiler fra 2011.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak for Stortinget hvor målsettingen er å fjerne aldersgrensen for hjelpemidler til trening og stimulering.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om lovfesting av rettigheten til å få oppnevnt ny saksbehandler.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning som gjør det mulig i helt spesielle tilfeller for brukerne å kunne skifte Nav-kontor.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen styrke Arbeidstilsynets oppgaver i forhold til å redusere sykefravær og følge opp IA-avtalen.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av Nav.

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i Nav.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med ID-kort og en registreringsordning for virksomheter i renholdsbransjen.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming).

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen legge frem en organisering og finansiering av servicehund som hjelpemiddel for bevegelseshemmede på linje med førerhund for blinde i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for 2010 å iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene i offentlig sektor, og som følge av dette sikre at kommunene blir økonomisk kompensert for et slikt lønnsløft.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret for 2010 iverksette tiltak som sikrer en bedre utnyttelse av arbeidskraftsressursene innenfor de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene, med sikte på å redusere omfanget av brøkstillinger og øke omfanget av heltidsstillinger.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under Nav.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen sørge for at arbeidsevnevurderingen blir reell for alle i arbeidsfør alder.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå lover og forskrifter som Arbeidstilsynet håndhever med sikte på å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lover og forskrifter.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form rapportere til Stortinget.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en justering av nivået på grunnstønaden i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen utrede hva som er den reelle årsaken til at færre arbeidsgivere søker om tilskudd til tilrettelegging på arbeidsplassen, og sørge for at arbeidsgivere er kjent med virkemidlene som har som mål å hindre utstøting og utestengning fra arbeidslivet.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 omgjøre tjenesten for arbeids- og utdanningsreiser for personer med nedsatt funksjonsevne fra å være et prøveprosjekt til en varig ordning.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og svaksynte.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden, der de økonomiske følgene av dagens ordning gjennomgås. Det bes videre om at man i saken får belyst de faktiske kostnader for en enkel og verdig begravelse, samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller i forhold til hvor man måtte være bosatt.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen etablere et ombud for Arbeids- og velferdsforvaltningen, Nav-ombud, under Arbeidsdepartementet. Ombudets funksjon skal være å ivareta og sikre rettssikkerheten til Arbeids- og velferdsforvaltningens brukere.

Forslag fra Høyre:

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen åpne for større lokal styring i arbeidsmarkedspolitikken, basert på modellene for oppgavedifferensiering og med erfaringene fra forsøket med oppgavedifferensiering i bydel Sagene i Oslo kommune.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden etter 12. uke gjøres betinget av at dialogmøte etter 12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort fra dette kravet.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden etter 6. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort fra dette kravet.