Rammeområde 7
(Arbeid og sosial)
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | |
Utgifter |
600 | | Arbeidsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 158 101 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 3 200 000 | | |
| | | | | |
601 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 54 409 000 | | |
| 50 | Norges forskningsråd
| 108 575 000 | | |
| 70 | Tilskudd | 22 721 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Senter
for seniorpolitikk m.m. | 11 000 000 | | |
| | | | | |
604 | | NAV-reform og
pensjonsreform | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes
under post 45 | 62 950 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 21 | 725 060 000 | | |
| | | | | |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 9 388 501 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 24 304 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 225 732 000 | | |
| 70 | Tilskudd til helse-
og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan
overføres | 220 880 000 | | |
| | | | | |
606 | | Trygderetten | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 60 857 000 | | |
| | | | | |
621 | | Tilskudd til sosiale
tjenester og sosial inkludering | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 33 990 000 | | |
| 62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | 769 046 000 | | |
| 63 | Sosiale tjenester
og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres | 195 940 000 | | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres | 58 648 000 | | |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner mv. | 9 590 000 | | |
| | | | | |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak
mv., kan overføres | 78 880 000 | | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | 7 293 420 000 | | |
| | | | | |
635 | | Ventelønn | | | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 210 000 000 | | |
| | | | | |
640 | | Arbeidstilsynet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 415 700 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 4 100 000 | | |
| | | | | |
642 | | Petroleumstilsynet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 172 100 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 21 100 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 650 000 | | |
| | | | | |
643 | | Statens arbeidsmiljøinstitutt | | | |
| 50 | Statstilskudd
| 94 500 000 | | |
| | | | | |
645 | | Regional verneombudsordning
i hotell- og restaurantbransjen og renholdsbransjen | | | |
| 70 | Tilskudd til oppstartskapital
| 6 000 000 | | |
| | | | | |
646 | | Pionerdykkere
i Nordsjøen | | | |
| 72 | Tilskudd, kan overføres | 2 900 000 | | |
| | | | | |
648 | | Arbeidsretten,
Riksmeklingsmannen m.m. | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| 14 300 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes
under post 1 | 1 733 000 | | |
| 70 | Tilskudd til faglig
utvikling | 4 000 000 | | |
| | | | | |
660 | | Krigspensjon | | | |
| 70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | 185 000 000 | | |
| 71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | 435 000 000 | | |
| | | | | |
664 | | Pensjonstrygden
for sjømenn | | | |
| 70 | Tilskudd | 535 000 000 | | |
| | | | | |
666 | | Avtalefestet pensjon
(AFP) | | | |
| 70 | Tilskudd | 1 415 000 000 | | |
| | | | | |
667 | | Supplerende stønad
til personer over 67 år | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 330 000 000 | | |
| | | | | |
847 | | Tiltak for personer
med nedsatt funksjonsevne | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71 | 28 121 000 | | |
| 50 | Forskning | 5 821 000 | | |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes
organisasjoner | 155 577 000 | | |
| 71 | Tiltak for økt
tilgjengelighet og universell utforming, kan overføres,
kan nyttes under post 21 | 20 484 000 | | |
| | | | | |
2540 | | Stønad under arbeidsledighet
til fiskere og fangstmenn | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | 30 000 000 | | |
| | | | | |
2541 | | Dagpenger | | | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | 13 140 000 000 | | |
| | | | | |
2542 | | Statsgaranti for
lønnskrav ved konkurs mv. | | | |
| 70 | Statsgaranti for
lønnskrav ved konkurs mv.,
overslagsbevilgning | 760 000 000 | | |
| | | | | |
2620 | | Stønad til enslig
mor eller far | | | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | 2 722 000 000 | | |
| 72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 445 000 000 | | |
| 73 | Utdanningsstønad
| 64 000 000 | | |
| 75 | Tilskudd til flytting
for å komme i arbeid | 200 000 | | |
| 76 | Forskuttering
av underholdsbidrag | 860 000 000 | | |
| | | | | |
2650 | | Sykepenger | | | |
| 70 | Sykepenger for
arbeidstakere mv., overslagsbevilgning | 32 640 000 000 | | |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige, overslagsbevilgning | 1 985 000 000 | | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m.,
overslagsbevilgning | 586 800 000 | | |
| 73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | 273 406 000 | | |
| 75 | Feriepenger av
sykepenger, overslagsbevilgning | 1 860 000 000 | | |
| | | | | |
2651 | | Ytelser under
arbeidsavklaring | | | |
| 70 | Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning | 27 579 000 000 | | |
| | | | | |
2652 | | Medisinsk rehabilitering
mv. | | | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | 1 813 000 000 | | |
| 71 | Legeerklæringer
| 280 000 000 | | |
| | | | | |
2653 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring | | | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | 1 890 000 000 | | |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | 570 000 000 | | |
| | | | | |
2655 | | Uførhet | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 19 820 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 31 270 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 1 904 000 000 | | |
| 73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | 40 000 000 | | |
| 74 | Tidsbegrenset
uførestønad, overslagsbevilgning | 1 705 000 000 | | |
| 75 | Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning | 100 000 000 | | |
| 76 | Yrkesskadetrygd
gml. lovgivning, overslagsbevilgning | 70 000 000 | | |
| | | | | |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad,
hjelpemidler mv. | | | |
| 70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | 1 690 000 000 | | |
| 71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | 1 760 000 000 | | |
| 73 | Hjelpemidler mv.
under arbeid og utdanning | 117 000 000 | | |
| 74 | Tilskudd til biler
| 1 045 000 000 | | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler | 3 062 300 000 | | |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler som tjenester | 154 000 000 | | |
| 77 | Ortopediske hjelpemidler
| 925 000 000 | | |
| 78 | Høreapparater
| 500 000 000 | | |
| | | | | |
2670 | | Alderdom | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 42 868 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 68 777 000 000 | | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | 33 000 000 | | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 5 755 000 000 | | |
| | | | | |
2680 | | Etterlatte | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | 1 270 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | 1 025 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | 97 000 000 | | |
| 74 | Utdanningsstønad
| 1 350 000 | | |
| 75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | 10 000 000 | | |
| | | | | |
2686 | | Gravferdsstønad | | | |
| 70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | 150 000 000 | | |
| | | | | |
2690 | | Diverse utgifter | | | |
| 70 | Sykestønadsutgifter
i utlandet | 125 000 000 | | |
| 77 | Pasienter fra
gjensidighetsland mv. | 125 000 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 295 460 946 000 |
| | | | | |
Inntekter |
3605 | | Arbeids- og velferdsetaten | | | |
| 1 | Administrasjonsvederlag
| 9 000 000 | | |
| 6 | Gebyrinntekter
for fastsettelse av bidrag | 22 000 000 | | |
| | | | | |
3634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | |
| 85 | Innfordring av
feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak | 1 000 000 | | |
| | | | | |
3635 | | Ventelønn | | | |
| 1 | Refusjon statlig
virksomhet mv. | 53 000 000 | | |
| 85 | Innfordring av
feilutbetaling av ventelønn | 2 200 000 | | |
| | | | | |
3640 | | Arbeidstilsynet | | | |
| 1 | Diverse inntekter
| 1 100 000 | | |
| 4 | Kjemikaliekontroll,
gebyrer | 5 300 000 | | |
| 5 | Tvangsmulkt | 1 960 000 | | |
| 7 | Byggesaksbehandling,
gebyrer | 17 400 000 | | |
| | | | | |
3642 | | Petroleumstilsynet | | | |
| 2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet
| 800 000 | | |
| 3 | Refusjon av tilsynsutgifter
| 79 100 000 | | |
| 6 | Refusjoner/ymse
inntekter | 2 700 000 | | |
| | | | | |
5701 | | Diverse inntekter | | | |
| 2 | Diverse inntekter
| 295 100 000 | | |
| 3 | Hjelpemiddelsentraler
m.m. | 30 000 000 | | |
| 71 | Refusjon ved yrkesskade
| 1 090 000 000 | | |
| 73 | Refusjon fra bidragspliktige
| 390 000 000 | | |
| 74 | Refusjon medisinsk
behandling | 6 000 000 | | |
| 80 | Renter | 1 700 000 | | |
| | | | | |
5704 | | Statsgaranti for
lønnskrav ved konkurs mv. | | | |
| 2 | Dividende | 235 000 000 | | |
| | | | | |
5705 | | Refusjon av dagpenger | | | |
| 1 | Refusjon dagpenger,
statsgaranti ved konkurs | 65 000 000 | | |
| 3 | Refusjon av dagpenger
fra EØS-land | 2 600 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 2 310 960 000 |
| | | | | |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet
i 2010 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 600 post
1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post
21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post
1 | kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6 |
kap. 605 post
21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 post
21 | kap. 3621 post 2 |
kap. 640 post
1 | kap. 3640 post 1, 6 og 7 |
kap. 642 post
1 | kap. 3642 post 6 og 7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet
i 2010 kan:
1. omdisponere inntil
40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak
for arbeidssøkere til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post
1 Driftsutgifter.
2. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykemeldte og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd
til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter
og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser
og vedlikehold og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet
i 2010 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 3 145,65 mill. kroner |
V
Fullmakt til å ettergi
rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeidsdepartementet
i 2010 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre
den videre driften.
VI
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker til at Arbeidsdepartementet i
2010 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 Nav-reform
og pensjonsreform, postene 21 og 45 og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter
til opprettelse og drift av Nav-kontorer.
VII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar
2010 skal følgende ytelser etter folketrygden utgjøre*):
| | kroner |
1a. | Grunnstønad for
ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats) | 7 308 |
1b. | Ved ekstrautgifter
utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes til | 11 160 |
1c. | eller til | 14 652 |
1d. | eller til | 21 576 |
1e. | eller til | 29 268 |
1f. | eller til | 36 564 |
| | |
2a-1. | Hjelpestønad til
uføre som må ha hjelp i huset 1 2 | 12 180 |
2a-2. | Hjelpestønad etter
lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie 3 | 13 104 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad
etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn
og pleie 3 | |
| | 26 208 |
2c. | eller til | 52 416 |
2d. | eller til | 78 624 |
| | |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad
opptil | 19 344 |
| | |
4. | Stønad til barnetilsyn
etter lovens §§ 15-11 og 17-9 4 | |
| for første barn | 39 888 |
| for to barn | 52 056 |
| for tre og flere barn | 58 980 |
*satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.
1 Stønad til hjelp i huset gjelder
tilfeller før 1. januar 1992.
2 Fra 1. januar 1997 skilles det mellom
stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.
3 Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade,
jf. lovens § 12-18.
4 Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst.
av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er
maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.
VIII
Alderspensjonens særtillegg
Særtillegget, ordinær sats, settes til 100 pst.
av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2010.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av muligheten for å supplere relative fattigdomsmål
med et absolutt mål, som justeres over tid, i den hensikt å få et bredere
vurderingsgrunnlag for utviklingen i innenlandsk fattigdom.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
settes i gang systematisk effektmåling av ulike arbeidsmarkedstiltak,
hvor hovedhensikten er å måle frekvens på tilbakeføring til arbeid,
og hvorvidt en person som tilbakeføres, fremdeles er i arbeid etter
ett, tre og fem år.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2010 med en særskilt redegjørelse for utviklingen i saksmengde og
saksbehandlingstid i Trygderetten.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med forslag
til endringer og forbedringer i bestemmelsene om kjørelengde og
gjenkjøpstid for trygdebiler fra 2011.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
for Stortinget hvor målsettingen er å fjerne aldersgrensen for hjelpemidler
til trening og stimulering.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om lovfesting av rettigheten til å få oppnevnt ny saksbehandler.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning som
gjør det mulig i helt spesielle tilfeller for brukerne å kunne skifte
Nav-kontor.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen styrke Arbeidstilsynets
oppgaver i forhold til å redusere sykefravær og følge opp IA-avtalen.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert
av Nav.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang
av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet,
med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken
i Nav.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med
ID-kort og en registreringsordning for virksomheter i renholdsbransjen.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon
rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold
i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir
omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt
til generell tilrettelegging (universell utforming).
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav
om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette
en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes
av hensyn til hørselshemmede.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative
finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell
utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten.
Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak
og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene
bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene
ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge frem en organisering
og finansiering av servicehund som hjelpemiddel for bevegelseshemmede
på linje med førerhund for blinde i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2010.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret
for 2010 å iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene
i offentlig sektor, og som følge av dette sikre at kommunene blir
økonomisk kompensert for et slikt lønnsløft.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret
for 2010 iverksette tiltak som sikrer en bedre utnyttelse av arbeidskraftsressursene
innenfor de kvinnedominerte lavtlønnsyrkene, med sikte på å redusere
omfanget av brøkstillinger og øke omfanget av heltidsstillinger.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om
å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under
Nav.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen sørge for at arbeidsevnevurderingen
blir reell for alle i arbeidsfør alder.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå
lover og forskrifter som Arbeidstilsynet håndhever med sikte på
å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lover og
forskrifter.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming
av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med
tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form
rapportere til Stortinget.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en
justering av nivået på grunnstønaden i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2010.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen utrede hva som er
den reelle årsaken til at færre arbeidsgivere søker om tilskudd
til tilrettelegging på arbeidsplassen, og sørge for at arbeidsgivere
er kjent med virkemidlene som har som mål å hindre utstøting og
utestengning fra arbeidslivet.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2010 omgjøre tjenesten for arbeids-
og utdanningsreiser for personer med nedsatt funksjonsevne fra å
være et prøveprosjekt til en varig ordning.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med
sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og
svaksynte.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for
en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende
pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2010 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden,
der de økonomiske følgene av dagens ordning gjennomgås. Det bes
videre om at man i saken får belyst de faktiske kostnader for en
enkel og verdig begravelse, samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller
i forhold til hvor man måtte være bosatt.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen etablere et ombud
for Arbeids- og velferdsforvaltningen, Nav-ombud, under Arbeidsdepartementet.
Ombudets funksjon skal være å ivareta og sikre rettssikkerheten til
Arbeids- og velferdsforvaltningens brukere.
Forslag fra Høyre:
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen åpne for større lokal styring
i arbeidsmarkedspolitikken, basert på modellene for oppgavedifferensiering
og med erfaringene fra forsøket med oppgavedifferensiering i bydel
Sagene i Oslo kommune.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden etter 12. uke gjøres betinget av at dialogmøte etter
12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten.
Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar
på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I
tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort
fra dette kravet.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden etter 6. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har
deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort
Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet
ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen
ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på
10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse.
I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig, skal en se bort
fra dette kravet.