Det foreslås bevilget 210,003 mill. kroner for 2010
mot 203,492 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen varsler en stortingsproposisjon fremlagt våren
2010 om ratifisering av FN-konvensjonen om rettighetene til personer
med nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser til at
denne ble undertegnet i mars 2007, og understreker betydningen av
at Norge nå ratifiserer denne konvensjonen.
Komiteen viser til at diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven ble gjort gjeldende fra 1. januar 2009,
og at det også er lagt frem en egen handlingsplan for universell
utforming og økt tilgjengelighet for perioden 2009–2013 som skal
støtte implementeringen av loven. Handlingsplanen inneholder blant
annet konkrete tidsfrister for tiltak som må gjennomføres. Komiteen støtter
de tiltak som er satt opp i denne planen. Samtidig vil komiteen påpeke
at det ikke er fastsatt noen målsetting for universell utforming
av eksisterende bygg, jf. også forskriftsadgangen til dette i Plan-
og bygningsloven. Komiteen mener at dette med fordel
bør kunne arbeides videre med for ytterligere å fremme et samfunn
med lik adgang og muligheter for alle.
Komiteen støtter satsingen på
god bistand i forbindelse med ferie- og fritidstilbud for barn og
unge med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive partiers
merknader i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om
lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
(diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), jf. Innst. O. nr. 68
(2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å jobbe
målrettet mot å oppfylle tilgjengelighetsloven, og mener det haster
å gjennomføre ytterligere tiltak for å gjøre samfunnet langt mer
tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne enn det som
er tilfellet i dag. Disse medlemmer registrerer med
skuffelse at det ikke ble vedtatt å innføre én, allmenn tidsfrist
for universell utforming av eksisterende bygninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert
av Nav."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til
opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming
av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon
rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold
i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging."
"Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir
omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt
til generell tilrettelegging (universell utforming)."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav
om universell utforming innarbeides i offentlige anbud."
"Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette
en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes
av hensyn til hørselshemmede."
"Stortinget ber Regjeringen utrede alternative
finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell
utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten.
Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak
og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene
bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene
ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing."
Komiteen støtter Regjeringens
forslag til bevilgning under denne posten og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til
at bevilgningen til ferie- og velferdstilbud i regi av funksjonshemmedes
organisasjoner er styrket med (nominelt) 4,8 mill. kroner, og at
bevilgningen til øvrige formål innenfor denne posten er videreført
på om lag samme nominelle nivå. Komiteen understreker betydningen
av likemannsarbeidet i regi av de funksjonshemmedes organisasjoner,
og legger til grunn at dette kan videreføres innenfor den rammen
som Regjeringen har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Høyre ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte dersom denne antagelsen
viser seg ikke å stemme.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag til bevilgning under denne posten og slutter seg til forslaget.