4.17 Kap. 666 Avtalefestet pensjon (AFP)

Det foreslås bevilget 1 415 mill. kroner for 2010 mot 1 230 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.

Komiteen viser til at AFP gir den enkelte rett til å gå av med pensjon på bestemte vilkår før fylte 67 år. Vedkommende må være i inntektsgivende arbeid på pensjoneringstidspunktet. Pensjonering forutsetter at inntektsgivende arbeid opphører eller reduseres.

Komiteen viser til at pensjonsreformen med innføring av fleksibel alderspensjon i folketrygden fra 62 år fra 1. januar 2011, innebærer at AFP må tilpasses det nye regelverket.

Komiteen viser videre til lønnsoppgjørene for 2008 og 2009 i offentlig og privat sektor hvor det ble enighet om tilpassing av ny AFP-ordninger i offentlig og privat sektor hvor partene ble enige om tilpassing av nye AFP-ordninger i privat og offentlig sektor, og at Regjeringen har lagt frem forslag til ny lov om statstilskudd til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor, jf. Prop. 17 L (2009–2010).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil peke på at utgangspunktet for AFP-ordningen var at den skulle tilgodese mennesker i harde yrker og som var utslitte, for å gi disse en verdig avgang fra arbeidslivet.

Disse medlemmer viser til NOVA-rapport 10/01 Levekår og livskvalitet hos uførepensjonister og mottakere av avtalefestet pensjon, som har et eget kapittel om helse og funksjonshemning med en tabell som gjengir ulike gruppers beskrivelser av sin egen helsetilstand. De grupper som inngår i materialet er uførepensjonister, pensjonister med AFP og befolkningen for øvrig.

Disse medlemmer vil peke på at tallene viser at bare 4 pst. av AFP-pensjonistene anser sin helsetilstand for å være dårlig, mens 96 pst. anser helsetilstanden for enten å være svært god, god eller verken god eller dårlig.

Disse medlemmer kan derfor vanskelig se at AFP-ordningen i dag er en spesiell målrettet og treffsikker ordning for å hjelpe "sliterne" – i betydningen utslitte arbeidstakere – ut av arbeidslivet på en verdig måte. Tallene viser at AFP-ordningen i dag fremstår som en generell tidligpensjonsordning.

Disse medlemmer registrerer at det er liten diskusjon om hvilke ordninger vi trenger for de som virkelig er utslitte og syke etter lang arbeidstjeneste.

Disse medlemmer viser til at partene i lønnsoppgjøret for privat sektor 2008 ble enige om ny AFP-ordning for privat sektor, som er tilpasset den nye alderspensjonen i folketrygden.

Disse medlemmer viser til at den nye fremforhandlede ordningen er en ordning som vil medføre at om lag 2/3 av arbeidstakerne får en ekstra pensjonsopptjeningsprosent, delfinansiert av staten, bare fordi de jobber i en bedrift med tariffavtale.

Disse medlemmer ser frem til Prop. 17 L (2009–2010) Lov om tilskudd til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor, og vil komme tilbake med ytterligere merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling av nevnte sak.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre har sluttet seg til det brede pensjonsforliket på Stortinget for å sikre et bærekraftig pensjonssystem også for kommende generasjoner, og at dette også har hatt konsekvenser for AFP-ordningen. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2010 fremmer en rekke forslag som skal bidra til at mennesker vil velge å jobbe lenger i stedet for å gå av med AFP. Endringene gir økonomiske insentiver til å velge arbeid, gjennom et eget skattefradrag på 6 000 kroner i året for arbeidstakere over 62 år, og gjennom en liten økning i trygdeavgiften for AFP-pensjonister. Samlet vil disse endringene bidra til at kap. 666 kan reduseres med 70 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett for 2010 foreslo en bevilgningsreduksjon under denne posten på 6 mill. kroner, begrunnet i at forslag om skattefradrag på 2 500 kroner for alle mellom 62 og 67 år som ikke mottar trygd, ville føre til noe mindre avgang til AFP. På bakgrunn av at Kristelig Folkepartis skatteforslag ikke inngår i flertallets forslag under rammeområde 22 (Skatter og avgifter), gjentas ikke forslaget i denne innstilling.