Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil påpeke at den aller største utfordringen for
utformingen av sysselsettings- og inntektspolitikken i årene fremover
ligger i det faktum at både sykefravær og andel uføretrygdede er høyt
i Norge sammenlignet med gjennomsnittet for andre OECD-land, og
at om lag 1/5 av befolkningen i yrkesaktiv alder i dag er på ulike helserelaterte
ordninger eller AFP. Å fremheve at Norge samtidig har lavere registrert
arbeidsledighet enn de fleste OECD-land, er i og for seg korrekt,
men har altså et beklagelig motstykke i at en større andel i Norge
synes å bli skjøvet ut av ledighetsstatistikken og inn i trygdestatistikken. Dette
medlem vil påpeke at selv om IA-arbeidet har gitt gode resultater
i mange enkeltvirksomheter, er måloppnåelsen skuffende for arbeidslivet
som helhet. En ny IA-avtale kan derfor ikke bare være en videreføring
av virksomheten fra foregående avtaleperiode. Dette medlem mener
at det må ses svært kritisk på både sykemeldingspraksis og på faktisk
lederforankring av inkluderingsarbeidet i den enkelte virksomhet.
Dette medlem viser til at det
anslås et svakt arbeidsmarked i 2010, med fortsatt stigende arbeidsledighet
fra gjennomsnittsnivået for 2009. Men samtidig er de mest oppdaterte
anslagene forbedret noe i forhold til anslag tidligere i 2009. De
fleste arbeidstakere vil derfor i 2010, som i 2009, ha gleden av
å være i yrkesaktivitet, og forsørge seg selv og sin familie gjennom
arbeid. De aller fleste arbeidstakere vil, i 2010 som i 2009, trives
på arbeid, og oppleve å ha et godt arbeidsmiljø. Det er likevel
store og voksende utfordringer å gripe fatt i for regjering, storting
og arbeidslivets parter. Utviklingen i de regelstyrte ordningene
i folketrygden knyttet til sykdom og uførhet er, og har i mange
år vært, alarmerende. Det vil være helt nødvendig at denne utviklingen stanses,
dersom det skal kunne være midler tilgjengelig til å gjennomføre
helt nødvendige budsjettsatsinger på utdanning, miljøvennlig samferdsel
og på omsorgstjenestene de kommende årene. Dette medlem mener
at dette er en så overordnet viktig oppgave at det sannsynligvis
vil være nødvendig for et bredt politisk flertall – bredere enn
dagens regjeringsallianse – å stå sammen om til dels krevende tiltak
som kan vise seg å være nødvendig å gjennomføre også i flere velferdsordninger. Dette
medlem understreker at det skal ligge fast at velferdsordningene
skal sikre verdighet og rimelige levevilkår for personer som ikke
har mulighet til å sikre dette selv gjennom deltakelse i arbeidslivet, samtidig
som det er rett og rimelig både å forvente og kreve at alle som
har muligheter for det, deltar i arbeidslivet. Det er helt nødvendig
med en aktiv offentlig innsats i samarbeid med arbeidslivets parter
for å forhindre at personer utstøtes fra arbeidslivet, og en aktiv
innsats for å hjelpe særlig de mest utsatte gruppene i arbeidslivet
til å kunne være en del av dette. Det vil være like nødvendig å
sikre at velferdsordningene er innrettet slik at også de stimulerer
til arbeidsinnsats, samtidig som de skal forhindre fattigdom for
dem som vil være avhengige av dem. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti vil være innstilt på å bidra i en politisk dugnad
for å sikre verdige, men samtidig bærekraftige velferdsordninger
i årene fremover.
Ut over arbeidet for å få ned sykefraværet og stoppe
veksten i bruk av uføreytelser i de tilfeller hvor det kunne vært
unngått, vil dette medlem også peke på to andre hovedutfordringer
i arbeidsmarkedspolitikken de kommende årene:
Dempe effekten av
finanskrisen for den delen av arbeidsmarkedet som er hardest utsatt,
det vil si eksportrettede næringer.
Motvirke den stadig voksende todelingen
også blant ordinære arbeidssøkere, hvor en urovekkende høy andel
av de ledige er unge som ikke slipper inn på arbeidsmarkedet.
Dette medlem viser til følgende
grep i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2010
i denne innstilling, som understreker viljen til en aktiv politisk
satsing på tiltak for å bistå særlig de mest utsatte gruppene i
arbeidsmarkedet, og vurdere en klarere sosial innretting av velferdsordningene,
innenfor en samlet ansvarlig budsjettramme:
Styrking av arbeidsmarkedstiltak
særlig rettet mot personer med nedsatt arbeidsevne, på bakgrunn
av at andelen av denne gruppen registrert hos Nav som faktisk er
i aktive tiltak, har sunket den senere tid.
Ytterligere styrking av arbeidstreningstilbud
i regi av frivillige organisasjoner, kommuner etc, som en del av
en forsterket tiltakspakke mot fattigdom.
Halvering av arbeidsgiveravgiften for nye
lærlinger, for å opprettholde og styrke opptaket av nye lærlinger
i en svak tid for næringslivet, og hvor det er manko på lærlingeplasser
i forhold til etterspørselen av dette fra unge lærlingekandidater.
En ytterligere dreining av skatte- og avgiftssystemet
med sterkere vektlegging av grønne skatter, og lettelser i andre
skatter og avgifter rettet mot næringslivet, for å kunne stimulere
til økt aktivitet og sysselsetting.
Knytte økonomiske sanksjoner i sykepengerefusjon
til både arbeidsgivere og arbeidstakere i forhold til samarbeid
om gjennomføring av dialogmøter, som er en viktig innsatsfaktor
for å sikre god og effektiv tilbakevending fra sykemelding til hel
eller delvis friskmelding. Fortsatt viser statistikk at det er et
betydelig antall dialogmøter både etter 12. uke og 6. mnd. som burde
vært gjennomført, men som ikke blir det.
Dette medlem støtter de tiltakene
som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i perioden 2001–2005
for å bekjempe innenlandsk fattigdom, og støtter også i all hovedsak
de tiltak som er gjennomført av regjeringen Stoltenberg II i årene
2005–2009. Det viktigste spørsmålet i 2009 og 2010 er ikke hvem
som har gjort minst eller mest, men om tiltakene så langt er tilstrekkelige
for at Stortinget skal nå de mål om fattigdomsbekjempelse som det
er bred enighet om. Dette medlem må dessverre fastslå
at svaret på det er nei, og at det fortsatt er betydelige utfordringer
i arbeidet for avskaffelse av fattigdom. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett for 2010
fremmer forslag om flere konkrete nye satsinger, for å supplere
de fattigdomsbekjempende tiltak som allerede er foreslått fra Regjeringens
side:
Økte sosialhjelpssatser,
for å skaffe ro omkring livssituasjonen til mottakere av sosialhjelp
i en periode hvor de bør ha all fokus rettet mot å samarbeide med
Nav-kontoret lokalt om å finne alternativer til dette.
Styrket satsing på rusomsorg i privat,
ideell regi, for å avvikle køene av personer som venter på tilbud.
Fjerning/reduksjon av egenandeler på tannhelsetjenester
og medikamentell behandling hos særlig utsatte grupper som sosialhjelpmottakere og
deltakere på kvalifiseringsprogram, slik at ikke mangel på tannhelsebehandling
eller medikamentell behandling utskrevet av fastlege skal øke tersklene
for å delta i arbeidsrettede aktiviteter.
Økt satsing på sosiale inkluderingstiltak
i regi av kommuner og frivillige organisasjoner, særlig rettet mot
barn og unge.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett for 2010 foreslo en ramme
som var 67,9 mill. kroner lavere enn Regjeringens forslag, og at
dette provenyet ble benyttet som en delfinansiering av satsingen
på økte sosialhjelpssatser (under rammeområde 18). Innenfor den
rammesummen som flertallet går inn for, vil dette medlem foreslå
en alternativ disponering, hvor både satsing på arbeidsmarkedstiltak
for personer med nedsatt arbeidsevne og inkluderingstiltak i regi
av frivillige styrkes ytterligere i forhold til hva Kristelig Folkeparti
har foreslått i sitt primære budsjettalternativ. Det vises til forslag
fremsatt under den enkelte kapittel og post i denne innstilling.