Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen vil bidra til lav ledighet, høy yrkesdeltakelse og
god utnyttelse av arbeidskraften. Dette er en forutsetning for høy
verdiskapning og er viktig for å kunne opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet.
Deltakelse i arbeidslivet er også et viktig virkemiddel mot fattigdom
og for at enkeltindividet skal kunne utnytte sine evner og sin kompetanse.
Flertallet støtter arbeidet med
å skape et mer inkluderende arbeidsliv basert på enkeltmenneskets
ressurser og verdighet. Et inkluderende arbeidsliv innebærer å forebygge
helseskader og utstøting fra arbeidslivet, og at det legges til
rette for at de som helt eller delvis ikke kan utføre sine vanlige
arbeidsoppgaver, fortsatt skal kunne delta i arbeidslivet. Arbeidet
med å skape et mer inkluderende arbeidsliv må utvikles i samarbeid med
partene i arbeidslivet og forankres på den enkelte arbeidsplass
i tråd med intensjonene i avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv
(IA-avtalen). Flertallet viser til at Regjeringen
og arbeidslivets parter er i dialog om hvordan et fremtidig samarbeid
om et mer inkluderende arbeidsliv bør videreføres.
Flertallet viser til Regjeringens
arbeid for å avskaffe fattigdom og redusere sosiale og økonomiske
forskjeller. Regjeringen kombinerer et bredt forebyggende perspektiv
med en innsats for å redusere fattigdom og bedre situasjonen for dem
som er rammet. Flertallet viser til at de årlige
bevilgningene til tiltak mot fattigdom er styrket med 2,9 mrd. kroner
i perioden 2006–2009. Med forslagene til tiltak for 2010 er de årlige
bevilgningene til tiltak økt med 3,9 mrd. kroner utover det som
lå i Bondevik II-regjeringens budsjettforslag for 2006.
Flertallet og Regjeringen prioriterer
en trygg økonomisk og sosial situasjon for barnefamilien, gode oppvekst-
og levekår for barn og ungdom. Flertallet viser til
den økte satsingen mot fattigdom, der økning i bostøtten og økning
av minstepensjoner, minsteytelser i folketrygden og den garanterte
tilleggspensjonen for unge uføre er sentrale elementer. Flertallet viser
til Fordelingsutvalgets rapport som har vært på høring til et stort
antall organisasjoner. Høringsinnspillene blir nå vurdert, og Regjeringen
vil senere ta stilling til eventuell oppfølging av forslagene.
Flertallet støtter vektleggingen
av forebyggende innsats innenfor oppvekstmiljø og utdanningssystem,
og foreslår i statsbudsjettet for 2010 en fortsatt styrking av barnehager
og skole. Regjeringen styrker kommuneøkonomien i 2010. Dette gir
kommunene bedre rammebetingelser for å yte velferdstjenester.
Flertallet påpeker viktigheten
av at personer som midlertidig står utenfor arbeidslivet for eksempel
på grunn av nedsatt funksjonsevne eller aleneomsorg for små barn,
skal sikres gode velferdsordninger med et rimelig inntektsnivå og som
legger til rette for tilbakevending til arbeidslivet.
Flertallet mener det er svært
viktig å forhindre at det utvikler seg et klassedelt samfunn hvor personer
med innvandrerbakgrunn har dårligere levekår og lavere samfunnsdeltakelse
enn befolkningen for øvrig.
Flertallet viser til at Arbeids-
og velferdsetaten skal bygge opp under de langsiktige målene for
Nav-reformen og pensjonsreformen med en målrettet og aktiv arbeidsmarkeds-
og inkluderingspolitikk, tilpasset de utfordringene som finanskrisen
gir i 2010.
Flertallet viser til at Arbeids-
og velferdsetaten er i en krevende reformperiode med gjennomføring
av Nav-reformen som innebærer både ny organisering og innføring
av nye virkemidler, utvikling og innføring av nytt IKT-system. Flertallet understreker
viktigheten av at etaten skal bedre kvaliteten i ytelsesforvaltningen
og redusere behandlingstiden, gi systematisk oppfølging av ledige
og gi arbeidsrettet individuell bistand for å hindre utstøting fra
arbeidslivet.
Flertallet vil særlig understreke
viktigheten av at arbeidsavklaringspenger innføres fra 1. mars 2010
og at retten til arbeidsevnevurdering og aktivitetsplan skal iverksettes
fra 1. februar 2010. Arbeids- og velferdsetaten skal sikre en god
innfasing av det nye regelverket slik at brukerne får nødvendige
arbeidsevnevurderinger, hensiktsmessig oppfølging og tjenester i
tråd med aktivitetsplanen.
Flertallet viser også til at
etaten skal styrke oppfølgingen av sykmeldte.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at kvalifiseringsprogrammet nå skal tas i bruk i hele landet.
Dette er et sentralt virkemiddel for å bidra til at personer som
ikke har eller har svært begrensede ytelser i folketrygden, og som
står i fare for å komme i en passiv situasjon preget av levekårsproblemer,
kommer i arbeid og aktivitet.
Flertallet viser til at arbeidsledigheten
forventes å stige i 2010. Det forventes også en økning i antall
personer med nedsatt arbeidsevne. Flertallet mener
derfor det er behov for at tiltaksnivået økes totalt med om lag
3 000 nye tiltaksplasser i gjennomsnitt i 2010 for å møte disse
utfordringene.
Flertallet viser til brev av
6. november 2009 til Stortinget angående feil i forslaget til bevilgning for
2010. Flertallet vil understreke at det skal legges
opp til å gjennomføre et tiltaksnivå som planlagt i 1. halvår 2010,
og at Regjeringen så vil komme tilbake til Stortinget med en ny
vurdering av behovet for tiltaksplasser og en eventuell bevilgningsendring
for 2010 i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Flertallet viser også til en
midlertidig endring i regelverket for tiltaket bedriftsintern opplæring for
å styrke mulighetene til å gi økt kompetanse og opplæring til ansatte
i bedrifter som er rammet av nedgangskonjunkturen.
Regjeringen ønsker i 2010 å styrke tilbudet
til dem som har vært særlig lenge utenfor arbeidslivet, og foreslår
på denne bakgrunn å utvide målgruppen for langtidsledighetsgarantien. Flertallet viser
til at Regjeringen også vil videreføre de ulike garantiordningene
overfor ungdom i 2010.
Flertallet påpeker viktigheten
av å utvikle tilpassede tilbud for fag- og yrkesopplæring for arbeidssøkere
uten fullført videregående opplæring, økningen i forsøket med tidsubestemt lønnstilskudd
og endringene for å gjøre det enklere å gjennomføre såkalte rullerende
permitteringer.
Flertallet peker også på at oppheving
av inntektsprøvingsreglene for personer mellom 69 og 70 år gjennomføres,
og at denne inntektsprøvingen dermed er fjernet for alle årskull.
Flertallet vil legge avgjørende
vekt på å trygge fremtidens pensjoner slik at den enkelte også i fremtiden
skal være sikret en god pensjon og at den beste garantien for fremtidens
pensjoner er at det samlede pensjonssystemet er økonomisk og sosialt
bærekraftig. Flertallet viser til at nye pensjonsregler
med fleksibelt uttak av alderspensjon vil tre i kraft fra 1. januar
2011. Flertallet viser til at de nye pensjonsreglene
skal implementeres i den nye IKT-løsningen og at ansatte skal ha
opplæring i nytt regelverk.
Flertallet viser til at det arbeides
også med tilpasning av andre deler av pensjonssystemet til ny alderspensjon
i folketrygden, og med enkelte nødvendige tilpasninger av stønadsordninger som
er basert på dagens alderspensjon.
Flertallet deler Regjeringens
mål for arbeidsmiljø- og sikkerhetspolitikken med et arbeidsliv
med plass for alle, som sikrer arbeidstakernes behov for vern og
trygghet og som gir en hensiktsmessig tilpasning til utviklingen
i næringslivet. Det er virksomhetene selv som har ansvar for å sikre
et fullt ut forsvarlig arbeidsmiljø. Hovedstrategien er å bidra
til at virksomhetene selv, gjennom systematisk helse-, miljø- og
sikkerhetsarbeid, forebygger ulykker og helseskade. I petroleumsvirksomheten
er det spesielt viktig å ha fokus på forebygging av storulykker.
Flertallet støtter Regjeringens
arbeid mot sosial dumping, og arbeidet med å iverksette tiltakene
i handlingsplanene videreføres i 2010. Flertallet understreker
at økt bruk av arbeidsinnvandrere i nye bransjer og en vridning av
tilsynsinnsatsen mot disse bransjene kan medføre at det blir avdekket
flere grove tilfeller av sosial dumping.
Flertallet støtter målet om likelønn
mellom kvinner og menn.
I Regjeringens politiske plattform (Soria Moria II)
sier Regjeringen seg innstilt på å gå inn i dialog med partene om
likelønnsspørsmålet allerede i forbindelse med tariffoppgjøret i
2010. Flertallet understreker at gjennomføringen
av lønnsoppgjørene er partenes ansvar. Tiltak for å utjevne lønnsforskjeller
kan bare ha varig effekt dersom partene er enige om en slik prioritering og
forplikter seg til ikke å sørge for gjeninnhenting fra andre grupper
senere.
Flertallet viser til at Regjeringen
har bedt partene om å avklare om det er grunnlag for et særskilt
likelønnsløft i offentlig sektor, samt utarbeide et forslag til
hvilke grupper som skal omfattes. Det forutsettes enighet mellom
partene om at nye relative lønnsforhold ikke skal utløse kompensasjonskrav
fra andre grupper.
Flertallet viser til at Regjeringen
er beredt til å gå i en dialog med partene om likelønnsspørsmålet
i forbindelse med lønnsoppgjørene i 2010, hvis partene kommer til
enighet om en prioritering med klare avgrensinger av hvilke grupper
som skal omfattes innenfor ansvarlige rammer i det enkelte lønnsoppgjør.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil styrke innsatsen mot ufrivillig deltid og retten til heltid, og
vil vurdere nye lovendringer for å få til dette. Flertallet støtter
dette.
Flertallet viser til at Regjeringen
har etablert en strategi for et anstendig arbeidsliv – arbeidstakerrettigheter
globalt og støtter dette.
Flertallet støtter Regjeringens
arbeid for å legge forholdene bedre til rette for dem som står i
en vanskelig omsorgssituasjon og på den annen side sikre at omsorgsyterne
beholder sin tilknytning til arbeidslivet. Flertallet viser
til at Regjeringen om kort tid vil legge frem en lovproposisjon
med forslag til tiltak for å bedre yrkesaktives muligheter for å
kombinere arbeid med pleie- og omsorgsoppgaver.