3.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen vil bidra til lav ledighet, høy yrkesdeltakelse og god utnyttelse av arbeidskraften. Dette er en forutsetning for høy verdiskapning og er viktig for å kunne opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet. Deltakelse i arbeidslivet er også et viktig virkemiddel mot fattigdom og for at enkeltindividet skal kunne utnytte sine evner og sin kompetanse.

Flertallet støtter arbeidet med å skape et mer inkluderende arbeidsliv basert på enkeltmenneskets ressurser og verdighet. Et inkluderende arbeidsliv innebærer å forebygge helseskader og utstøting fra arbeidslivet, og at det legges til rette for at de som helt eller delvis ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver, fortsatt skal kunne delta i arbeidslivet. Arbeidet med å skape et mer inkluderende arbeidsliv må utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet og forankres på den enkelte arbeidsplass i tråd med intensjonene i avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Flertallet viser til at Regjeringen og arbeidslivets parter er i dialog om hvordan et fremtidig samarbeid om et mer inkluderende arbeidsliv bør videreføres.

Flertallet viser til Regjeringens arbeid for å avskaffe fattigdom og redusere sosiale og økonomiske forskjeller. Regjeringen kombinerer et bredt forebyggende perspektiv med en innsats for å redusere fattigdom og bedre situasjonen for dem som er rammet. Flertallet viser til at de årlige bevilgningene til tiltak mot fattigdom er styrket med 2,9 mrd. kroner i perioden 2006–2009. Med forslagene til tiltak for 2010 er de årlige bevilgningene til tiltak økt med 3,9 mrd. kroner utover det som lå i Bondevik II-regjeringens budsjettforslag for 2006.

Flertallet og Regjeringen prioriterer en trygg økonomisk og sosial situasjon for barnefamilien, gode oppvekst- og levekår for barn og ungdom. Flertallet viser til den økte satsingen mot fattigdom, der økning i bostøtten og økning av minstepensjoner, minsteytelser i folketrygden og den garanterte tilleggspensjonen for unge uføre er sentrale elementer. Flertallet viser til Fordelingsutvalgets rapport som har vært på høring til et stort antall organisasjoner. Høringsinnspillene blir nå vurdert, og Regjeringen vil senere ta stilling til eventuell oppfølging av forslagene.

Flertallet støtter vektleggingen av forebyggende innsats innenfor oppvekstmiljø og utdanningssystem, og foreslår i statsbudsjettet for 2010 en fortsatt styrking av barnehager og skole. Regjeringen styrker kommuneøkonomien i 2010. Dette gir kommunene bedre rammebetingelser for å yte velferdstjenester.

Flertallet påpeker viktigheten av at personer som midlertidig står utenfor arbeidslivet for eksempel på grunn av nedsatt funksjonsevne eller aleneomsorg for små barn, skal sikres gode velferdsordninger med et rimelig inntektsnivå og som legger til rette for tilbakevending til arbeidslivet.

Flertallet mener det er svært viktig å forhindre at det utvikler seg et klassedelt samfunn hvor personer med innvandrerbakgrunn har dårligere levekår og lavere samfunnsdeltakelse enn befolkningen for øvrig.

Flertallet viser til at Arbeids- og velferdsetaten skal bygge opp under de langsiktige målene for Nav-reformen og pensjonsreformen med en målrettet og aktiv arbeidsmarkeds- og inkluderingspolitikk, tilpasset de utfordringene som finanskrisen gir i 2010.

Flertallet viser til at Arbeids- og velferdsetaten er i en krevende reformperiode med gjennomføring av Nav-reformen som innebærer både ny organisering og innføring av nye virkemidler, utvikling og innføring av nytt IKT-system. Flertallet understreker viktigheten av at etaten skal bedre kvaliteten i ytelsesforvaltningen og redusere behandlingstiden, gi systematisk oppfølging av ledige og gi arbeidsrettet individuell bistand for å hindre utstøting fra arbeidslivet.

Flertallet vil særlig understreke viktigheten av at arbeidsavklaringspenger innføres fra 1. mars 2010 og at retten til arbeidsevnevurdering og aktivitetsplan skal iverksettes fra 1. februar 2010. Arbeids- og velferdsetaten skal sikre en god innfasing av det nye regelverket slik at brukerne får nødvendige arbeidsevnevurderinger, hensiktsmessig oppfølging og tjenester i tråd med aktivitetsplanen.

Flertallet viser også til at etaten skal styrke oppfølgingen av sykmeldte.

Flertallet vil understreke viktigheten av at kvalifiseringsprogrammet nå skal tas i bruk i hele landet. Dette er et sentralt virkemiddel for å bidra til at personer som ikke har eller har svært begrensede ytelser i folketrygden, og som står i fare for å komme i en passiv situasjon preget av levekårsproblemer, kommer i arbeid og aktivitet.

Flertallet viser til at arbeidsledigheten forventes å stige i 2010. Det forventes også en økning i antall personer med nedsatt arbeidsevne. Flertallet mener derfor det er behov for at tiltaksnivået økes totalt med om lag 3 000 nye tiltaksplasser i gjennomsnitt i 2010 for å møte disse utfordringene.

Flertallet viser til brev av 6. november 2009 til Stortinget angående feil i forslaget til bevilgning for 2010. Flertallet vil understreke at det skal legges opp til å gjennomføre et tiltaksnivå som planlagt i 1. halvår 2010, og at Regjeringen så vil komme tilbake til Stortinget med en ny vurdering av behovet for tiltaksplasser og en eventuell bevilgningsendring for 2010 i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2010.

Flertallet viser også til en midlertidig endring i regelverket for tiltaket bedriftsintern opplæring for å styrke mulighetene til å gi økt kompetanse og opplæring til ansatte i bedrifter som er rammet av nedgangskonjunkturen.

Regjeringen ønsker i 2010 å styrke tilbudet til dem som har vært særlig lenge utenfor arbeidslivet, og foreslår på denne bakgrunn å utvide målgruppen for langtidsledighetsgarantien. Flertallet viser til at Regjeringen også vil videreføre de ulike garantiordningene overfor ungdom i 2010.

Flertallet påpeker viktigheten av å utvikle tilpassede tilbud for fag- og yrkesopplæring for arbeidssøkere uten fullført videregående opplæring, økningen i forsøket med tidsubestemt lønnstilskudd og endringene for å gjøre det enklere å gjennomføre såkalte rullerende permitteringer.

Flertallet peker også på at oppheving av inntektsprøvingsreglene for personer mellom 69 og 70 år gjennomføres, og at denne inntektsprøvingen dermed er fjernet for alle årskull.

Flertallet vil legge avgjørende vekt på å trygge fremtidens pensjoner slik at den enkelte også i fremtiden skal være sikret en god pensjon og at den beste garantien for fremtidens pensjoner er at det samlede pensjonssystemet er økonomisk og sosialt bærekraftig. Flertallet viser til at nye pensjonsregler med fleksibelt uttak av alderspensjon vil tre i kraft fra 1. januar 2011. Flertallet viser til at de nye pensjonsreglene skal implementeres i den nye IKT-løsningen og at ansatte skal ha opplæring i nytt regelverk.

Flertallet viser til at det arbeides også med tilpasning av andre deler av pensjonssystemet til ny alderspensjon i folketrygden, og med enkelte nødvendige tilpasninger av stønadsordninger som er basert på dagens alderspensjon.

Flertallet deler Regjeringens mål for arbeidsmiljø- og sikkerhetspolitikken med et arbeidsliv med plass for alle, som sikrer arbeidstakernes behov for vern og trygghet og som gir en hensiktsmessig tilpasning til utviklingen i næringslivet. Det er virksomhetene selv som har ansvar for å sikre et fullt ut forsvarlig arbeidsmiljø. Hovedstrategien er å bidra til at virksomhetene selv, gjennom systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, forebygger ulykker og helseskade. I petroleumsvirksomheten er det spesielt viktig å ha fokus på forebygging av storulykker.

Flertallet støtter Regjeringens arbeid mot sosial dumping, og arbeidet med å iverksette tiltakene i handlingsplanene videreføres i 2010. Flertallet understreker at økt bruk av arbeidsinnvandrere i nye bransjer og en vridning av tilsynsinnsatsen mot disse bransjene kan medføre at det blir avdekket flere grove tilfeller av sosial dumping.

Flertallet støtter målet om likelønn mellom kvinner og menn.

I Regjeringens politiske plattform (Soria Moria II) sier Regjeringen seg innstilt på å gå inn i dialog med partene om likelønnsspørsmålet allerede i forbindelse med tariffoppgjøret i 2010. Flertallet understreker at gjennomføringen av lønnsoppgjørene er partenes ansvar. Tiltak for å utjevne lønnsforskjeller kan bare ha varig effekt dersom partene er enige om en slik prioritering og forplikter seg til ikke å sørge for gjeninnhenting fra andre grupper senere.

Flertallet viser til at Regjeringen har bedt partene om å avklare om det er grunnlag for et særskilt likelønnsløft i offentlig sektor, samt utarbeide et forslag til hvilke grupper som skal omfattes. Det forutsettes enighet mellom partene om at nye relative lønnsforhold ikke skal utløse kompensasjonskrav fra andre grupper.

Flertallet viser til at Regjeringen er beredt til å gå i en dialog med partene om likelønnsspørsmålet i forbindelse med lønnsoppgjørene i 2010, hvis partene kommer til enighet om en prioritering med klare avgrensinger av hvilke grupper som skal omfattes innenfor ansvarlige rammer i det enkelte lønnsoppgjør.

Flertallet viser til at Regjeringen vil styrke innsatsen mot ufrivillig deltid og retten til heltid, og vil vurdere nye lovendringer for å få til dette. Flertallet støtter dette.

Flertallet viser til at Regjeringen har etablert en strategi for et anstendig arbeidsliv – arbeidstakerrettigheter globalt og støtter dette.

Flertallet støtter Regjeringens arbeid for å legge forholdene bedre til rette for dem som står i en vanskelig omsorgssituasjon og på den annen side sikre at omsorgsyterne beholder sin tilknytning til arbeidslivet. Flertallet viser til at Regjeringen om kort tid vil legge frem en lovproposisjon med forslag til tiltak for å bedre yrkesaktives muligheter for å kombinere arbeid med pleie- og omsorgsoppgaver.